The Great Ace Attorney: The Adventures of Ryuunosuke Naruhodou (2015)

Alternatieve titels: Dai Gyakuten Saiban: Naruhodō Ryūnosuke no Bōken | Great Ace Attorney: Adventures, The

Android / Apple iOS / Nintendo 3DS / Nintendo Switch / PlayStation 4 / PC

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Stap in de schoenen van Ryunosuke Naruhodo, een voorouder van Phoenix Wright, die studeert om een advocaat te worden. Nadat hij zijn eerste zaak succesvol afrondt, besluit hij zich over te laten plaatsen naar Engeland, waar hij een groep vormt met een andere student en een juridisch medewerker. Naruhodo krijgt het al zeer druk door de vreemde zaken en de vele excentrieke figuren die op zijn pad komen. Onder hen bevindt zich onder andere de bekende detective Herlock Sholmes.

Het vervolg op Phoenix Wright die helaas nooit naar het westen is gekomen. Voor zover ik weet ligt dat aan de rechten omtrent het personage Sherlock Holmes. Er zijn tig duizend films van hem, maar plaats hem als een zijpersonage in een game en de poppen zijn aan het dansen. Copyright rechten zijn een bitch. Capcom heeft geen interesse geuit dit te willen aanpakken, dus zou je via fan translations het werkende moeten krijgen. Echt zonde. Phoenix Wright is één van mijn favorieten gamereeksen. Stom om voor zo'n reden niet een nieuw deel te kunnen doen.

avatar van Maxigames
Gelukkig nu samen met het vervolg verkrijgbaar in de The great Ace Attorney Chronicles collectie. Eerder heb ik op de Switch de Phoenix Wright ace attorney trilogy gespeeld die ik echt waanzinnig goed vond. Ben nu net aan deze begonnen, ik kan er inhoudelijk nog niet veel over zeggen, maar de sfeer en graphics bevallen goed, voelt echt weer vertrouwd aan. Al vind ik het jammer dat ze niet meer gebruik maken van geïllustreerde characters moet ik zeggen dat de 3D modellen die ze nu gebruiken wel erg goed gedaan zijn, vaak lijkt het qua stijl en sfeer erg veel op de Illustraties. Dat zelfde geld voor de achtergronden, volgens mij ook in 3D gemaakt maar oogt als redelijk traditionele anime achtergrond Illustraties met veel oog voor detail, dat samen met de mooie muzikale ondersteuning brengt me helemaal terug in de Ace Attorney sfeer maar dan in een historische setting.

Een leuke prequel in de Phoenix Wright reeks. Ondanks dat er geen enkele verwijzing naar Phoenix Wright is speelt het identiek als die games. Wegstappen van de bekende cast werkt in het voordeel, omdat het dit deel de gelegenheid geeft om nieuwe personages te leren kennen (die nieuwe mysteries met zich meedragen). Evenals dat het jaartal veranderen ervoor zorgt dat je zaken anders moet benaderen: er is bv geen filmmateriaal, geen bloedanalyses en ze niet kunnen nagaan welke kogel bij welk geweer hoort. Plots moet je andere oplossingen vinden op dingen die vanzelfsprekend waren in de voorgaande delen. Het komt nog steeds neer op dezelfde handelingen verrichten die je altijd verricht (mensen ondervragen en bewijs stukken laten zien), maar dit deel weet het nog steeds leuk te houden om te doen.

Ik merkte me gemiddeld minder verwikkeld te voelen, in vergelijking met de andere delen die ik rond de 4,5* en 5* vind. De episodes bestaan uit één lang onderzoek met/of één lange rechtszaal sequentie. Iets te lang, eigenlijk. De sterke balans van de voorgaande games (waar je meerdere malen wisselt tussen kortere onderzoeken en rechtszaal sequenties) werkte fijner. Ook vond ik ditmaal de redenen waardoor rechtszaken uitgerekt waren nogal vervelend geforceerd. Er was bv een scene dat de hoofdverdachte een cruciaal bewijsstuk gewoon voor ieders ogen kapot maakte. De reactie van de zaal? “Oeps. Nou hebben we geen cruciaal bewijs meer. Jammer”. Vooral bij de laatste zaak leek er geen einde aan te komen, zelfs na meerdere definitieve bewijsstukken.

Great Ace Attorney heeft een leuk nieuw gameplay element: de Summation Examination. Ditmaal zijn er juryleden die op elk moment een oordeel mogen vellen. Extreem onethisch en onpraktisch vanuit een realistisch oogpunt, maar vanuit een gameplay oogpunt zorgt dit voor leuke ondervragingen waarbij elk jurylid moet uitleggen wat hun motivatie is. Jij moet vervolgens hun ondervragen en overeenkomsten (of juist tegensprekende argumenten) tussen twee juryleden vinden. Het was een goed onderdeel die de juryleden persoonlijkheid gaven en voor leuke conflicten konden zorgen.

De leuke persoonlijkheid van Phoenix Wright is overal terug te herkennen. Alle excentrieke figuren met goede designs, humoristische trekjes, allerlei leuke teksten die zijn geschreven voor onderzoeken of mensen ondervragen etc. De soundtrack is sfeervol en passend, en de graphics zijn top notch. Ditmaal speel ik het op een 4K scherm (ipv het kleine 3DS scherm) en de achtergronden zien er erg mooi uit op een grote TV.
Dit deel wist goed me af te laten vragen hoe da fuck je cliënten onschuldig waren omdat geen enkel bewijsmateriaal in hun voordeel leek te werken; ze waren soms in situaties waarin de enige logische conclusie was dat zij schuldig waren. Samen met Naruhodo ben je even verbijsterd over wat er werkelijk speelt.

Lang verhaal kort: De Phoenix Wright reeks is één van mijn favorieten gamereeksen. Great Ace Attorney 1 is gemiddeld minder sterk, maar nog steeds een goed deel. Sinds de dag dat ik het kocht heb ik het dagelijks gespeeld en zit nu al in episode 2 van deel 2.