Mafia: Definitive Edition (2020)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Hangar 13
Uitgegeven door 2K

De Verenigde Staten in de jaren 30. In de stad Lost Heaven speel je als Tommy, een taxichauffeur die door omstandigheden gedwongen wordt lid te worden van de maffia. Hij heeft namelijk wat leden van de Don Salieri-familie gered van een moordaanslag en daar is de concurrerende maffiabaas Don Morello niet echt blij mee. Tommy wordt bijna zelf slachtoffer van een aanslag, want zijn taxi wordt opgeblazen. Hij komt echter met de schrik vrij en beseft dat de enige manier om te overleven en om wraak te nemen op Don Morello, lid worden van de Don Salieri-familie is.

Nee. Xbox. En ja, daar heb je meteen het enige moment waarbij ik echt meermaals heb moeten herladen genoemd. Dat was ik dus even vergeten dat dit in Mafia zat. Bij races en gewone missies nooit echt problemen gehad (nou ja, je gaat obvious wel eens dood) maar dat vliegtuig vond ik ook wel heel erg vervelend nou je dat zegt, al helemaal omdat de tijd zo kort is voordat het in de lucht verdwijnt.

Speel die race level eens op classic niveau, oftewel het default niveau van de originele pc versie uit 2002. Dat is echt heel erg pittig. Met het default niveau van deze remaster is het allemaal prima te doen en wordt het nergens echt super lastig. Die race halen de meesten nu wel in 1x, maar dat is in de 2002 versie en in deze remake op classic niveau vrijwel onmogelijk, dan doe je er gemiddeld 20 tot 50x over.

Aardig artikeltje nog over die infamous race level:
Remaking Mafia: Definitive Edition's Infamous Race Mission - mafiagame.com
In het kort: ze hebben het een heel stuk makkelijker gemaakt anders gingen veel mensen bij die race afhaken. Begrijpelijk.

Heb serieus last van een bug gehad bij de missie dat je in de state prison moest zijn. Ik ging elke keer automatisch dood zonder iets of iemand in mijn buurt bij de laatste electriciteitsschakelaar, steeds als ik weer het hokje uit sprong.

Het grappige van die missie is wel dat ik eindigde met een 5 sterren politiemacht achter me aan. Da's nog verdomde lastig die te lozen met die trage wagens en lage health. Maar wel gelukt.

Komende week hoop ik de game uit te spelen.

Ik ben ook eindelijk klaar met deze Mafia: Definitive Edition en hier heb ik echt gigantisch van genoten zeg. Het is mijn eerste ervaring met een Mafia-game, geen idee waarom ik dit destijds niet heb gespeeld want het is nu en was toen echt mijn soort game. Maar ik kan dus niet vergelijken met de originele game en dat ga ik dan ook niet doen, maar ik heb uiteraard wel even op YouTube beelden van toen bekeken en je mag wel stellen dat Hangar 13 een geweldige job heeft verricht met deze remake die schijnbaar van de grond af aan is opgebouwd qua beeld, geluid, stemmen en cut scènes. Het resultaat mag er wezen, want het oogt als een moderne game. Het jaren dertig-sfeertje is awesome, net als de prachtige wagens en kleding van toen, maar ook de lekkere jazzmuziek op de autoradio. Dan zat ik soms tijdens het rijden echt te genieten.

Ik hou het meest van een goede singleplayer campagne, daar haal ik veel meer plezier uit dan online dingen te doen. Ik hou van verhalende games en dan zit je hier goed als je Tommy speelt die in de jaren 30 zich op weet te klimmen binnen de maffia. En ja, alles wat je aan die tijd doet denken zit er wel in. Een Don waar ze allemaal ontzag voor hebben, illegale drank, kameraadschap, afrekeningen, omkopingen, afrekeningen, een lovestory en noem het op. Origineel is het niet, maar als iets goed uitgewerkt is dan hoor je mij niet klagen. Dit is duidelijk een game die met liefde is gemaakt. De missies zijn niet overdreven lang op een enkeling na en ze zijn dus enorm lineair. Dat vind ik niet zo erg, want zo blijft het tempo hoog en de actie intens. Echt moeilijk is het niet, al ga je wel een aantal keer dood. De beruchte racemissie en vliegtuigmissie had ik in 1x, maar ik speelde dan ook op medium/normaal en niet op hard of de classic mode. Zoveel uitdaging zoek ik niet.

Wel jammer is dat de game je missie op missie laat spelen, zonder onderbrekingen. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld GTA dan mis je hier rustmomenten dat je bijvoorbeeld even zelf rond kan toeren door de stad (dat kan wel via een apart modus, maar is vrij saai) of een submissie kan doen. Nee, je volgt hier een missie of 20 en that’s it. Maar al te erg is het ook weer niet, want de missies zijn best leuk en de cut scènes bij het verhaal ronduit goed gemaakt. Maar als ik wel enige kritiek op het verhaal mag hebben, dat einde is wel erg afgeraffeld. Je bent de hele game een trouw volger van Don Salieri die ook best goed voor je is en dan eindig je plotseling met een bankoverval en verraad aan de Don, die daarna boos word en je maat vermoord en uiteindelijk ook jou, jaren later. Die overgang vond ik zwak.

En je voelt tijdens het spelen echt wel dat dit een bijna twintig jaar oude game is. De stad is prachtig gemaakt, maar wel leeg. Er is echt geen reet te doen, behalve missies spelen. Maar ook bijvoorbeeld het schieten voelt soms erg lomp aan. Ik vind het coversysteem houterig en gedateerd. Speel moderne shooters als Gears of War of Tomb Raider en je weet dat het zoveel beter kan bij third person actie. Vaak moet je wel uit de dekking komen wil je iemand goed raken. En in de stad merk je ook wel dat het niet echt leeft. Auto’s en mensen volgen een geprogrammeerde route, maar dat merk je in missies ook, zoals de sneakmissie (overigens wel tof) in het pakhuis. Maar is dat nou erg? Nee, vind ik niet. Ik heb me er vrij weinig aan gestoord omdat de game gewoon leuk is om te spelen.

Voor mij was dit een erg lekkere 18 uur knallen in de 30’s en genieten van mooie cut scènes. Veel meer krijg je niet, maar veel meer vroeg ik ook niet.

avatar van richiedoom
Wat heb ik Mafia vroeger kapot gespeeld op de pc, fantastische game en heel vernieuwend voor die tijd. Dat er een Definitive Edition kwam deed me in eerste instantie niet zoveel, ik wilde vooral de goede herinneringen bewaren aan de originele game. Toen de game echter onlangs via PS Plus gratis te downloaden was, kon ik het toch niet laten om even een kijkje te nemen. En daar heb ik geen spijt van gehad!

Ik werd meteen weer in die sfeer ondergedompeld van de Mafia in de jaren 30, met al die toffe auto's, muziek en setting. De graphics zijn heel mooi opgepoetst, al moet ik zeggen dat ik laatst nog beelden van de oude game heb teruggekeken en dat ziet er eigenlijk ook nog ontzettend mooi uit!
Het verhaal blijft staan als een huis, zij het wat clichématig, maar ik leefde weer helemaal mee met Tommy. De game is lekker lineair en dat is tussen al het open wereld geweld ook wel eens fijn.
Grootste minpunt vind ik de besturing, daarin merk je dat het een oude game is. Natuurlijk, ze hebben er een coversysteem aan toegevoegd maar het loopt en schiet gewoon niet lekker, het is wat houterig. Het autorijden vind ik dan weer wel fijn.
Qua missies was ik de helft alweer vergeten, dus ik vond de game eigenlijk nog langer dan ik me herinnerde. Uiteraard is de race missie onvergetelijk, en dat bleek wederom een pittige uitdaging. Toch haalde ik het na 6 a 7 pogingen. Ik ben in totaal zo'n 15 uur met de game bezig geweest en dat is helemaal prima.
Tip: speel de game op hard. Dit is niet overdreven moeilijk maar het biedt wel een behoorlijke uitdaging. Er zijn genoeg checkpoints in de game dus doodgaan is dan niet gelijk een ramp.

Al met al een geslaagde ervaring, toch geef ik de originele game uit nostalgisch oogpunt een halfje hoger.