Mafia: Definitive Edition (2020)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Hangar 13
Uitgegeven door 2K

De Verenigde Staten in de jaren 30. In de stad Lost Heaven speel je als Tommy, een taxichauffeur die door omstandigheden gedwongen wordt lid te worden van de maffia. Hij heeft namelijk wat leden van de Don Salieri-familie gered van een moordaanslag en daar is de concurrerende maffiabaas Don Morello niet echt blij mee. Tommy wordt bijna zelf slachtoffer van een aanslag, want zijn taxi wordt opgeblazen. Hij komt echter met de schrik vrij en beseft dat de enige manier om te overleven en om wraak te nemen op Don Morello, lid worden van de Don Salieri-familie is.

Bij Mafia:

Ben er as we speak mee bezig op de Ps4 en manmanman wat een heerlijke game is dit zeg. Eindelijk heb ik weer eens het gevoel dat ik een traditionele game zit te spelen in plaats van meer cutscenes dan daadwerkelijk gameplay. Niet dat dat verkeerd is, zeer zeker niet maar het is zo'n lange tijd geleden dat ik zo'n soort type game heb gespeeld (Mafia III niet gespeeld) dat dit me vanaf de eerste seconde al z'n greep houd. Je ziet en merkt gewoon dat ze dingen zoals het autorijden en racen soepeler hebben gemaakt, dit was in het origineel echt een doorn in het oog. De game ziet er schitterend uit en je ziet aan alles dat dit gewoon een compleet nieuwe game is in plaats van de opgepoetste versie van Mafia II. Het enige wat zo nu en dan stroef verloopt zijn de shootouts, het gaat soms toch wat te houterig en te traag, en dat ging het natuurlijk vroeger ookal maar toen lette ik er nooit zo op. Ja ik vermaak me hier prima mee. Een leuk verhaal tot nu toe en goed uitgediepte characters maken dit gewoon een hele leuke game om te spelen. Ik weet ook niet of de Remake apart op de site moet komen te staan? Voor nu dan post ik nog even hier dan.

Voor nu plaats ik mijn bericht hier ook.

Een prima remake en het is duidelijk te zien dat er een hoop is opgepoetst. Daarbij zijn er de nodige veranderingen aangebracht. Een leuke toevoeging is het rijden met motoren, gezien er in het origineel enkel auto's waren. Het is alleen wel jammer dat personages als Ralphie en Lucas Bertone minder prominent aanwezig zijn, met name de missies van laatstgenoemde ontbreken volledig.

avatar van richiedoom
Zijn er wel missies toegevoegd dan?
De game was al kort maar het is dus nu nog korter geworden?

richiedoom schreef:
Zijn er wel missies toegevoegd dan?
De game was al kort maar het is dus nu nog korter geworden?

Niet dat ik zo 1,2,3 weet. was me eigenlijk ook niet opgevallen dat er her en der wat anders is qua missies. Voor mijn gevoel is het allemaal even lang als het origineel. 20 chapters. Op default niveau heb ik er ongeveer 10 uurtjes over gedaan. Je hebt overigens ook een classic niveau waarbij bijv de race weer net zo ontiegelijk moeilijk wordt als het origineel. Qua vernieuwingen weet ik alleen dat ze het cover systeem van Mafia 3 erin hebben gestopt.

Sluit me verder aan bij jellecomicgek72 en Shinobi: Wat een geweldige remake, ziet er echt schitterend uit en speelt geweldig. Alles is vanaf de grond opnieuw gebouwd, geweldige voice acting en cut-scenes ook.
Heerlijke old school vibe ook: eigenlijk een lineaire open world game. 20 chapters in een open wereld en verder niks (op wat hidden cars en wat kleine phone booth challenges na). Dus niet a la UbiSoft met honderden markers op de map. Heerlijk verfrissend.

Echt van genoten (game van het jaar?) en nogmaals een run op classic niveau sluit ik niet uit.

'Game van het jaar'? Remakes moesten ze daar automatisch voor uitsluiten.

Wel wil ik deze best voor een budgetprijs eens aanschaffen aangezien het origineel destijds aan me voorbijgegaan is. Deel 2 heb ik overigens ook nog in mijn backlog staan, moet ik een eens een keertje werk van maken als ik weer van console switch (...haha...).

Maar deel 3 blijft in ieder geval qua sfeertje voor mij een topper dus wat ik van deze remake qua gameplay heb gezien (ook al is de setting anders) komt dat ook wel goed.

In principe ben ik het met je eens dat een remake niet mee kan dingen voor game of the year, maar een remake als deze zou als voorbeeld moeten dienen voor alle remakes. Alles opnieuw gebouwd, nieuwe voice acting, nieuw script her en der. Geweldige next/current gen graphics, etc.
Alleen daarom al maak ik voor deze remake een diepe buiging en is het voor mij sowieso een game of the year kandidaat.

mrdig schreef:
... maar een remake als deze zou als voorbeeld moeten dienen voor alle remakes. Alles opnieuw gebouwd, nieuwe voice acting, nieuw script her en der. Geweldige next/current gen graphics, etc.. .

Daar ben ik het wel mee eens. Net zoals bvb een Resident Evil 2 lijkt me dit er ook eentje die zich mag laten zien.

A remake you can't refuse.

Sinds de aankondiging van deze remake heb ik hier halsreikend naar uitgekeken. Als fan van het origineel kon ik dit natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan.

Voor zowel nieuwkomers als oude fans is dit simpel gezegd thuiskomen. Het klassieke verhaal waarin Tommy Angelo zich in de jaren '30 omhoogwerkt van taxichauffeur tot een volwaardige maffioso is ongekend te noemen. Als speler lijkt het net alsof je in een soort spin-off van 'The Godfather' terecht bent gekomen.

Hangar 13 heeft hier knap werk verricht. Zij hebben alles vanaf de grond opgebouwd. Alles oogt naar de huidige audiovisuele standaard die je gewend bent, met waardevolle toevoegingen. Nieuw is bijvoorbeeld het rijden met motoren en het luisteren naar de radio. Laatstgenoemde zorgt via de nieuwsuitzendingen voor dat beetje extra.

De missies hebben grotendeels dezelfde structuur, hoewel hier en daar wat afwijkingen zijn te merken. Zo krijgen sommige personages wat meer achtergrond mee, terwijl anderen minder prominent aanwezig zijn. Het liefst had ik de zijmissies van Lucas Bertone ook in het hoofdverhaal gezien. Achteraf lees ik dat deze wel in Free Ride zitten, maar de keus is te begrijpen; wellicht vanwege kostenefficiëntie.

Al met al is deze remake beslist de moeite waard. Als fan van het origineel kan ik dit aan iedereen aanraden.

Dikke 4,0 sterren.

Opnieuw begonnen op classic niveau en vanmiddag 2 uur lang lopen zweten op missie 5. Ja die race. Echt na zo’n 70 pogingen oid wist ik eindelijk die race te winnen. Pff wat moeilijk, maar wel lekker gevoel als je het uiteindelijk haalt. Rest van de game op classic kan denk ik niet meer moeilijker worden dan dit. We gaan het meemaken!

Vandaag uitgespeeld en het waren echt weer heerlijke game uurtjes. Vanaf begin tot eind zat ik helemaal in het verhaal zonder dat ik ook maar n enkel moment uit het verhaal getrokken werd, gewoon constant een hoog tempo in de missies en de opbouw van het verhaal hoe jij jouzelf opwekt in hogere rangen binnen maffioso is erg goed uitgewerkt. Ik geef ook toe er zaten uiterst frustrerende missies bij zoals die race en een van de laatste missies in zo'n pakhuis, man, ik heb wel aardig wat lopen vloeken toen. Verder vind ik Tommy ook gewoon een dope character, en uberhaubt hadden bijna alle characters wel wat. Ik geef wel toe dat ik bijna niet ge freeroamed heb tot op heden omdat ik zo ontzettend in het verhaal gezogen zat dat ik dit op een later moment nog wel een keer ga oppakken. Het heeft voor mijzelf niet echt een toegevoegde meerwaarde om alle comics te gaan zoeken, het rondrijden blijft wel leuk en vooral nu je ook op motoren kunt rijden wat heel tof is maar dit pak ik op een later moment nog wel een keer op, er komen simpelweg veel te veel games uit. Deze remake krijgt van mij vier en halve ster.

Nou...voor de budgetprijs van 27.99 wil ik hem wel proberen voor ik deel 2 eens speel (ligt in de kast). Net besteld bij bol dus.

Ja dat is echt geen geld voor deze game nee.

Nou vandaag uitgespeeld, wel met een 15tal uurtjes op de teller. (even een kopje koffie drinken, soms wat doelloos rondrijden om te kijken of ik geen speciale voertuigen tegenkwam voor de collectie). Ik vond het een prima spel en ook al kan ik de directe vergelijking niet trekken tussen het origineel - had ik wel het gevoel dat ik met een 'moderne' game bezig was qua besturing / reacties e.d.

Alleen had ik niet het gevoel dat in het allereerste stuk van jellecomicgek72 had - dat ik het idee had dat ik ook echt een 'meer traditionele game zat te spelen dan meer cutscenes zat te bekijken dan gameplay'. Want dat was bij meer andersom - het leek wel alsof sommige briefings langer duurde dan de missies zelf, kwamen dan ook nog de cutscenes tussendoor, de endscenes, de interludes. Ik ergerde me er echt niet aan, en vond het een geslaagd spel maar om nou te zeggen 'meer gameplay dan cutscenes'? Neen. Wel was het steeds zo boeiend dat ik doorspeelde om het volgende filmpje en afloop van de missies te zien.

Kortom prima gamepje. NIet te lang (want mijn 15 uur is behoorlijk gerekt hoor - ik denk dat je er best een uur of 2-3 van af mag halen), grafisch toch erg knap en sfeervol met een erg goed verhaal. Maar met zowel deze als deel 3 gespeeld geef ik nog altijd de voorkeur aan 3. Vroeg of laat deel 2 maar eens in de Xbox gooien (want die ligt hier nog te verstoffen in de kast). Ik zou zeggen een 3,5je. Met stip weer. Ik heb ervan genoten, maar 3 krijgt van mij een 4 en dat niveau haalt het net niet.

Heb de game kort geleden gekocht, maar heb er nog weinig mee gedaan ivm het EK voetbal enzo. Maar deze week eens een tijdje serieus gespeeld en dit is wel echt vet. Het is zelfs mijn eerste Mafia game die ik ooit speel, ook het origineel uit 2002 dus niet gespeeld. De remake ziet er echt goed uit zeg, net even op Youtube de beelden van de originele game bekeken en dat is me een partij kaal, leeg en met dikke lelijke textures als je het vergelijkt anno nu (niet fair, I know).
Alleen al lekker rondkarren in zo'n klassieke wagen met een lekker jazz deuntje is tof.

Wat ik me wel afvraag, je hebt niet veel vrijheid om zelf controls aan te passen he? Ik zou graag de GTA besturing willen, dus op de Xbox met A rennen. Nu moet dit met mijn linkerpook, niet echt ideaal.

Ben aangekomen bij de beruchte racemissie en hij is nog steeds erg lastig op classic mode. Ben benieuwd hoe lang ik er uiteindelijk over ga doen...

Edit: Hmm.. Iets langer dan een uur. Dat valt nog wel mee

avatar van Eraser2
Dit is zo’n Ps4 game waar ik nog niet aan toegekomen ben maar die wel hoog op mijn wensenlijstje staat. Momenteel ook voor een schijntje op te pikken her en der. De vraag is alleen of ik de tijd heb hem spelen met nog mooie Ps5 titels in het verschiet en de andere Ps4 games die ik nog heb liggen waar ik ook nog niet aan toekom

Eraser2 schreef:

Ik kan het spel zeker aanraden als je een (over the top) mafia verhaal zoekt. Het is een redelijk lineair verhaal waar ik op classic zo'n 14 uur mee bezig ben geweest en ik denk dat je daar wel 2-3 uur af kan halen als je bepaalde secties minder vaak hoeft over te doen als ik

Free roaming is overigens een aparte gamemode in het spel en staat dus helemaal los van de missies.

avatar van Eraser2
Ik ga ook wel overstag denk ik. De setting past echt bij mij en Mafia 2 vond ik ook echt fantastisch destijds. Mafia 3 heb ik dan al weer 4 jaar op de plank liggen. Misschien nu deze halen en vervolgens een replay van 2 op de Ps3 en daarna deel 3 spelen? Sounds like a plan

Bij Mafia:

In de tussendtijd al bij chapter 16 aangekomen en vooral van het verhaal en de karakters aan het genieten. Gameplay omgevingen zien er wel mooi en sfeervol uit en ook de missies steken vol afwisseling, maar ik had het zo voorbij de helft gezien met het telkens weer opnieuw opstarten van bepaalde checkpoints omdat ik weer hier of daar een tegenstander over het hoofd heb gezien. De gun-play op normal is gewoon niet zo dat ik er goed mee om kan, zit altijd weer in de knoei met herladen en ook het treffen van tegenstanders is een heel geklungel zonder auto-aim. Dus vanaf daar overgeschakeld op easy mode, iets wat ik normaal gezien niet doe, ik speel namelijk bijna uitsluitend op normal-mode. Maar daardoor kan ik me wel eindelijk op de gameplay concentreren en heb ik heel wat meer plezier aan het game.

Maar die missie om dat vliegtuig af te schieten, bijna niet te doen met een controller... Heel wat settings moeten uitproberen, sensitivity op de laagste stand heeft me uiteindelijk erdoor geholpen ... na een poging of 20.

Grovonion schreef:

Effe tussendoor, je speelt toch de Definitive Edition?

Mafia: Definitive Edition (2020) - GamesMeter.nl

Is een los topic voor, mocht je dat leuk vinden.

Grovonion schreef:
Oeps, ik speel inderdaad deze versie, en niet de oude PS2 versie.

Manny Calavera schreef:
Effe tussendoor, je speelt toch de Definitive Edition?

Mafia: Definitive Edition (2020) - GamesMeter.nl

Is een los topic voor, mocht je dat leuk vinden.
Oeps, ja natuurlijk. De hele tijd berichten bij het verkeerde game geplaatst. Bestaat er wel een PS4 versie van dit game? De pre-definitive edition versie?

Eindelijk uitgespeeld, na precies 14 uren spelen, eerste 10 chapters op medium en daarna verder op easy.

Het spel moet het voor mij vooral van het verhaal en de sfeer in de stad hebben. Gameplay is meestal ok, maar ik was toch telkens blij weer verder te komen, en dat is geen goed teken. Komt daar bij dat er een paar erg vervelende levels bij zijn, en dan heb ik het nog niet eens over de race. Want die vond ik namelijk best te doen, je merkte dat je met elk falen beter werd en het wel haalbaar was als je maar geen te grote fouten maakt. Maar dat heb ik in het level 16 en nog in 2 of 3 andere fazes van het spel niet gehad. Daar waren een paar frustrerende momenten bij.

Komt er nog bij dat ik ook een paar bugs ben tegengekomen die me genoodzaakt hebben van een checkpoint te herstarten, en dan kan ik niet veel verder komen dan een 3.5*

Best ok en leuk spel voor Godfather en Goodfella fans, maar geen aanrader voor shooter of action-adventure fans in mijn ogen.

Grovonion schreef:

Vind ik een beetje een vreemde uitspraak, omdat progressie toch deel is van het plezier en ook de beleving van het verhaal. Hoe leuk ik games ook vind, vooral verhaalgedreven games heb ik toch altijd dat 'heh...blij dat ik door de missie ben, erg benieuwd naar wat komt'.

Zeker in een game als Mafia, waar er verder dus geen hol te doen is in tegenstelling tot de meeste moderne games met een relatief open wereld.

Het is natuurlijk anders bij eg sim games, farm games, life sims etc. (of althans voor mij). Of bepaalde arcade games (sommige beat m ups of shoot m ups).

Ik bedoel daarmee dat telkens maar dood gaan en zoeken naar de beste oplossing om het gevecht toch te doorstaan geen motivatie was voor me (niet dat het ook weer zo dramatisch moeilijke gunfights waren). Dat was bv. bij alle Uncharted games iets heel anders.

Okay. Snap ik. Bij mij was de motivatie dus steeds de cutscenes. Want net zoals ik zelf al ergens zei - er zit volgens mij meer cutscene dan game in. En echt moeilijk werd het nooit imo. Ook niet de zo vaak genoemde races. En ik ben echt wel best een middelmatige speler. Maar sfeer en verhaal deden me doorgaan, en de gameplay was prettig genoeg. Maar ik vind 3 nog altijd beter. En 2 moet ik nog altijd doen.

En ja Ga ik puur de shooting mechanics van met name Uncharted 2 en 3 bekijken spelen deze wel beter.

We geven hem trouwens allebei 3,5 zie ik.

Dat vliegtuig afschieten was toch niet makkelijk? Of heb je op PC gespeeld, want dat maakt een groot verschil met die missie.