Mafia: Definitive Edition (2020)

Xbox One / PlayStation 4 / PC

Ontwikkeld door Hangar 13
Uitgegeven door 2K

De Verenigde Staten in de jaren 30. In de stad Lost Heaven speel je als Tommy, een taxichauffeur die door omstandigheden gedwongen wordt lid te worden van de maffia. Hij heeft namelijk wat leden van de Don Salieri-familie gered van een moordaanslag en daar is de concurrerende maffiabaas Don Morello niet echt blij mee. Tommy wordt bijna zelf slachtoffer van een aanslag, want zijn taxi wordt opgeblazen. Hij komt echter met de schrik vrij en beseft dat de enige manier om te overleven en om wraak te nemen op Don Morello, lid worden van de Don Salieri-familie is.

avatar van jellecomicgek72
Bij Mafia:

Ben er as we speak mee bezig op de Ps4 en manmanman wat een heerlijke game is dit zeg. Eindelijk heb ik weer eens het gevoel dat ik een traditionele game zit te spelen in plaats van meer cutscenes dan daadwerkelijk gameplay. Niet dat dat verkeerd is, zeer zeker niet maar het is zo'n lange tijd geleden dat ik zo'n soort type game heb gespeeld (Mafia III niet gespeeld) dat dit me vanaf de eerste seconde al z'n greep houd. Je ziet en merkt gewoon dat ze dingen zoals het autorijden en racen soepeler hebben gemaakt, dit was in het origineel echt een doorn in het oog. De game ziet er schitterend uit en je ziet aan alles dat dit gewoon een compleet nieuwe game is in plaats van de opgepoetste versie van Mafia II. Het enige wat zo nu en dan stroef verloopt zijn de shootouts, het gaat soms toch wat te houterig en te traag, en dat ging het natuurlijk vroeger ookal maar toen lette ik er nooit zo op. Ja ik vermaak me hier prima mee. Een leuk verhaal tot nu toe en goed uitgediepte characters maken dit gewoon een hele leuke game om te spelen. Ik weet ook niet of de Remake apart op de site moet komen te staan? Voor nu dan post ik nog even hier dan.

Voor nu plaats ik mijn bericht hier ook.

Een prima remake en het is duidelijk te zien dat er een hoop is opgepoetst. Daarbij zijn er de nodige veranderingen aangebracht. Een leuke toevoeging is het rijden met motoren, gezien er in het origineel enkel auto's waren. Het is alleen wel jammer dat personages als Ralphie en Lucas Bertone minder prominent aanwezig zijn, met name de missies van laatstgenoemde ontbreken volledig.

avatar van richiedoom
Zijn er wel missies toegevoegd dan?
De game was al kort maar het is dus nu nog korter geworden?

richiedoom schreef:
Zijn er wel missies toegevoegd dan?
De game was al kort maar het is dus nu nog korter geworden?

Niet dat ik zo 1,2,3 weet. was me eigenlijk ook niet opgevallen dat er her en der wat anders is qua missies. Voor mijn gevoel is het allemaal even lang als het origineel. 20 chapters. Op default niveau heb ik er ongeveer 10 uurtjes over gedaan. Je hebt overigens ook een classic niveau waarbij bijv de race weer net zo ontiegelijk moeilijk wordt als het origineel. Qua vernieuwingen weet ik alleen dat ze het cover systeem van Mafia 3 erin hebben gestopt.

Sluit me verder aan bij jellecomicgek72 en Shinobi: Wat een geweldige remake, ziet er echt schitterend uit en speelt geweldig. Alles is vanaf de grond opnieuw gebouwd, geweldige voice acting en cut-scenes ook.
Heerlijke old school vibe ook: eigenlijk een lineaire open world game. 20 chapters in een open wereld en verder niks (op wat hidden cars en wat kleine phone booth challenges na). Dus niet a la UbiSoft met honderden markers op de map. Heerlijk verfrissend.

Echt van genoten (game van het jaar?) en nogmaals een run op classic niveau sluit ik niet uit.

'Game van het jaar'? Remakes moesten ze daar automatisch voor uitsluiten.

Wel wil ik deze best voor een budgetprijs eens aanschaffen aangezien het origineel destijds aan me voorbijgegaan is. Deel 2 heb ik overigens ook nog in mijn backlog staan, moet ik een eens een keertje werk van maken als ik weer van console switch (...haha...).

Maar deel 3 blijft in ieder geval qua sfeertje voor mij een topper dus wat ik van deze remake qua gameplay heb gezien (ook al is de setting anders) komt dat ook wel goed.

In principe ben ik het met je eens dat een remake niet mee kan dingen voor game of the year, maar een remake als deze zou als voorbeeld moeten dienen voor alle remakes. Alles opnieuw gebouwd, nieuwe voice acting, nieuw script her en der. Geweldige next/current gen graphics, etc.
Alleen daarom al maak ik voor deze remake een diepe buiging en is het voor mij sowieso een game of the year kandidaat.

mrdig schreef:
... maar een remake als deze zou als voorbeeld moeten dienen voor alle remakes. Alles opnieuw gebouwd, nieuwe voice acting, nieuw script her en der. Geweldige next/current gen graphics, etc.. .

Daar ben ik het wel mee eens. Net zoals bvb een Resident Evil 2 lijkt me dit er ook eentje die zich mag laten zien.

A remake you can't refuse.

Sinds de aankondiging van deze remake heb ik hier halsreikend naar uitgekeken. Als fan van het origineel kon ik dit natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan.

Voor zowel nieuwkomers als oude fans is dit simpel gezegd thuiskomen. Het klassieke verhaal waarin Tommy Angelo zich in de jaren '30 omhoogwerkt van taxichauffeur tot een volwaardige maffioso is ongekend te noemen. Als speler lijkt het net alsof je in een soort spin-off van 'The Godfather' terecht bent gekomen.

Hangar 13 heeft hier knap werk verricht. Zij hebben alles vanaf de grond opgebouwd. Alles oogt naar de huidige audiovisuele standaard die je gewend bent, met waardevolle toevoegingen. Nieuw is bijvoorbeeld het rijden met motoren en het luisteren naar de radio. Laatstgenoemde zorgt via de nieuwsuitzendingen voor dat beetje extra.

De missies hebben grotendeels dezelfde structuur, hoewel hier en daar wat afwijkingen zijn te merken. Zo krijgen sommige personages wat meer achtergrond mee, terwijl anderen minder prominent aanwezig zijn. Het liefst had ik de zijmissies van Lucas Bertone ook in het hoofdverhaal gezien. Achteraf lees ik dat deze wel in Free Ride zitten, maar de keus is te begrijpen; wellicht vanwege kostenefficiëntie.

Al met al is deze remake beslist de moeite waard. Als fan van het origineel kan ik dit aan iedereen aanraden.

Dikke 4,0 sterren.

Opnieuw begonnen op classic niveau en vanmiddag 2 uur lang lopen zweten op missie 5. Ja die race. Echt na zo’n 70 pogingen oid wist ik eindelijk die race te winnen. Pff wat moeilijk, maar wel lekker gevoel als je het uiteindelijk haalt. Rest van de game op classic kan denk ik niet meer moeilijker worden dan dit. We gaan het meemaken!

avatar van jellecomicgek72
Vandaag uitgespeeld en het waren echt weer heerlijke game uurtjes. Vanaf begin tot eind zat ik helemaal in het verhaal zonder dat ik ook maar n enkel moment uit het verhaal getrokken werd, gewoon constant een hoog tempo in de missies en de opbouw van het verhaal hoe jij jouzelf opwekt in hogere rangen binnen maffioso is erg goed uitgewerkt. Ik geef ook toe er zaten uiterst frustrerende missies bij zoals die race en een van de laatste missies in zo'n pakhuis, man, ik heb wel aardig wat lopen vloeken toen. Verder vind ik Tommy ook gewoon een dope character, en uberhaubt hadden bijna alle characters wel wat. Ik geef wel toe dat ik bijna niet ge freeroamed heb tot op heden omdat ik zo ontzettend in het verhaal gezogen zat dat ik dit op een later moment nog wel een keer ga oppakken. Het heeft voor mijzelf niet echt een toegevoegde meerwaarde om alle comics te gaan zoeken, het rondrijden blijft wel leuk en vooral nu je ook op motoren kunt rijden wat heel tof is maar dit pak ik op een later moment nog wel een keer op, er komen simpelweg veel te veel games uit. Deze remake krijgt van mij vier en halve ster.