FIFA 21 (2020)

PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / PC / Nintendo Switch / Google Stadia
Sports

Ontwikkeld door Electronic Arts
Uitgegeven door Electronic Arts

Dit is de jaarlijkse iteratie van FIFA voor 2021. Met de intelligentste FIFA gameplay tot dusver creëer je meer doelkansen. Zo zijn er dynamische aanvalssystemen waardoor spelers slimmere loopacties maken. Ook heb je meer controle over de posities van de spelers en behendig dribbelen. Op deze manier stuur jij spelers met of zonder bal naar de juiste posities en wordt creativiteit beloond.

Nou, tijd voor mijn jaarlijkse Fifa 21 review.

Een paar jaar terug zo rond 2018, 2019 leek de reeks weer redelijk terug te zijn met realistisch voetbal in combinatie met een prettige besturing en mooie beelden, nadat de reeks naar een bedenkelijk niveau was gezakt. Dan denk je, EA Sports gaat hier verder op bouwen, maar schijnbaar was dat te makkelijk, want alles ging weer op de schop met als gevolg dat de voorgaande delen al een stuk minder op echt voetbal leken. Het speelde erg snel, scoren ging te makkelijk, verdedigen was weer heel lastig en ook standaardsituaties waren een pain in the ass.

Het dieptepunt is deze Fifa 21 geworden. Althans, ik mag het hopen want nog 1 of 2 van dit soort delen en ook de die hard Fifa fans haken dan denk ik af. Je merkt gewoon dat dit niet is ontwikkeld door Europeanen die liefde voor het spelletje hebben, maar door mensen die er geen bal (haha) van snappen. Voetbal draait niet om hoge uitslagen in een bizar tempo met 15 kansen per team per wedstrijd. Voetbal is tactiek. Is geduld hebben. Is opbouwen en wat afdwingen. En dan is een gemiddelde uitslag meestal iets als 2-1 of 3-2. Maar wat je nu krijgt is dat je in een razend tempo elke minuut een grote kans krijgt, waar elke steekpass een open kans is, je 4 keer per pot de lat raakt en waar je uitslagen als 7-4 gewoon geregeld ziet. Dit heeft helemaal niks meer met voetbal te maken. Zo speelde ik een CL seizoen met Barcelona en speelde ik uit bij Juventus. Na 35 minuten stond ik serieus op 0-5, dat is niets eens leuk meer, laat staan realistisch. En om het dan nog treuriger te maken, na de rust scoorde Ronaldo namens Juventus de 1-5. Nou, daar wordt geen topspeler blij van, zelfs een narcist als Ronaldo niet. Maar in Fifa 21 rent hij uitzinnig van vreugde het halve veld over. Het was voor mij weer de bevestiging dat EA Sports gewoon niets om voetbal geeft, maar het als hun jaarlijkse cash cow ziet. En dan speel ik nog niet eens speltypes als FUT of Ultimate Team waar EA spelers een fortuin afhandig maakt met hun lootboxes. Het blijft een triest, vies bedrijf. Jammer genoeg is Fifa te verslavend voor mij om het te skippen, maar verder koop ik nooit wat van EA.

De reden dat ik Fifa 21 geen extreem laag cijfer geef is omdat het gewoon dus verslavend is. Zelfs een matige versie als deze start ik nog steeds vaak op voor een paar potjes. Visueel ziet het er gelikt uit en vermakelijk blijft het gewoon wel, hoever het ook van echt voetbal mag staan. EA mag blij zijn met hun licenties en visuele stijl, daar winnen ze nog genoeg fans mee. Als Konami die twee zaken voor elkaar zou hebben, dan hadden we allemaal PES gespeeld. Gelukkig is de kritiek op Fifa dit jaar gigantisch, dat ik mag hopen dat EA nog het een en ander zal gaan patchen of sowieso in Fifa 22 anders gaat doen.