FIFA 21 (2020)

PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / PC / Nintendo Switch
Sports

Ontwikkeld door Electronic Arts
Uitgegeven door Electronic Arts

Dit is de jaarlijkse iteratie van FIFA voor 2021. Met de intelligentste FIFA gameplay tot dusver creëer je meer doelkansen. Zo zijn er dynamische aanvalssystemen waardoor spelers slimmere loopacties maken. Ook heb je meer controle over de posities van de spelers en behendig dribbelen. Op deze manier stuur jij spelers met of zonder bal naar de juiste posities en wordt creativiteit beloond.

Poe, schijnt volgens reviews echt een hele matige game te zijn, veel slechter dan voorgaande delen.

FIFA 21 (Xbox One) review - EA doet aan spelbederf | Power Unlimited - pu.nl

50/100

Fifa 21 is een matige afscheidswedstrijd | Review | Gamer.nl

60/100

Ik zie online ook wel betere cijfers rond een 70, maar toch. Niet best.

avatar van richiedoom
Ajax&Litmanen1 ik was er al redelijk zeker van dat ik FIFA dit jaar ging overslaan, maar deze reviews hebben mij er nu helemaal van overtuigd. Volle bak boycotten die zooi van EA.

Als ik een vergelijking mag trekken: ik koop tegenwoordig elk jaar de nieuwe F1 game en ondanks dat ook daar jaarlijks weinig wordt veranderd, beleef ik daar vanwege de uitstekende gameplay enorm veel plezier aan. Niks voelt daar scripted aan, het racen is gewoon eerlijk en ik kan daar intens genieten van een strijd om bijvoorbeeld plek 8.

Ik wil in een voetbalgame geen uitslagen van 8-3, 6-4 of 5-5, ik wil eerlijke gameplay en spannende potjes waarbij je een gevoel van voldoening krijgt als je met Feyenoord met 2-1 wint van Ajax (in FIFA 20 won ik nog met 0 - 5 in de Arena, wat een onzin...).

Toen ik met FIFA20 ineens, na een update, tegen de computer met 8-0 verloor op dezelfde moeilijkheidsgraad en nog geen bal naar de goede kleur kreeg wist ik: ik ben FIFA kots- maar dan ook KOTS beu.

FIFA 21 (Xbox One) review - EA doet aan spelbederf | Power Unlimited - pu.nl

Haha heerlijke review, leuk om te lezen. En idd wat een afschuwelijke MS Paint achtige cover.

Kandidaat voor slechtste videogame hoes aller tijden . Zit haast te overwegen er een KO Topic over te beginnen.

Fonzzz002 schreef:

Haha ja. Echt bizar lelijk. Alsof een middagje Paint niet helemaal geslaagd is, maar het eindresultaat toch maar is gebruikt.

richiedoom schreef:

Nou is voetballen tegen de CPU of tegen een echt iemand wel een flink verschil, al zolang de reeks bestaat. Tegen de CPU verlies ik meestal, want die lijken soms wel bovennatuurlijk. Terwijl ik best goed ben en tegen een echt iemand prima voetbal op de mat leg.

Ik ben bang dat ik deze week wel weer zwicht en 'm toch ga kopen. Ik ben helaas te zwak. Maar over een half jaar neem ik 'm wel weer als Gamepass game en verkoop ik mijn disc haha.

avatar van jellecomicgek72
Is dit echt de cover?

Waarschijnlijk een stagiair aan het werk gezet om de cover af te leveren.

Shinobi schreef:
Waarschijnlijk een stagiair aan het werk gezet om de cover af te leveren.

Nee had te maken met geen studiofotosessies te kunnen doennivm covid, toen maar beoogde coverboys van dit jaar kiekjes uit eigen collectie op laten sturen

Dat is denk de hele crux van een goed spel. Het is lastig een goede balans te vinden. Wil je een competitieve game hebben dan moet het makkelijker zijn (eays to learn hard to master principe) Als je vaak van die rare uitslagen hebt zoals 6 - 6 dan schort er gewoon van alles aan de gameplay.

Fifa zet heel erg in op AI, maar met mijn leken verstand zou je de game gewoon wat banaler kunnen programmeren zoals een Football Manager dat doet (rock paper scissor)

avatar van Autobahn
Tsja, ik ga deze game toch wel kopen. Gewoon omdat voetbal nou eenmaal mijn lievelingssport en ik me altijd wel weer vermaak met een aantal potjes. De nieuwe career mode ziet er wel goed uit, daar ben ik best benieuwd naar.

Het lay-out van de cover doet me denken aan de EA titels van de jaren 90, op een of andere manier.

Eerste pot die ik gister speelde was de CL finale PSG-Liverpool, die iedereen speelt bij de eerste keer opstarten van Fifa 21.

Na 15 minuten stond ik 3-0 voor, hattrick Mbappe. Daarna stond het met de rust 3-3. Ik kwam zelfs 3-4 achter. 4-4. In de blessuretijd 4-5 nog verloren.

Spectaculair, maar ik hoop niet dat dit de standaard gaat worden, want dan lijkt het niet eens meer op echt voetbal.

avatar van SeptuSword
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ben je de wedstrijd van Ajax & Tottenham van vorig jaar vergeten?

SeptuSword schreef:

Ben je de wedstrijd van Ajax & Tottenham van vorig jaar vergeten?

Ik probeer die wedstrijd al anderhalf jaar te vergeten

avatar van richiedoom
Voor het eerst in zo'n 15 jaar (!) PES gekocht, nadat ik over FIFA 21 zowel in mijn directe omgeving als op internet zeer slechte verhalen heb vernomen.

PES 2021 (staat hier niet op Gamesmeter?) is slechts 29,99 euro en na een paar potjes gespeeld te hebben snap ik niet waarom ik zo lang aan FIFA ben blijven plakken. Licenties zijn zeker belangrijk dus dat is in PES wel een gemis. De gameplay van PES en de overige zaken (commentaar, sfeer in stadions, licenties etc etc) van FIFA zouden een perfecte game opleveren...

richiedoom schreef:

Zijn de namen niet gewoon op te lossen met het kunnen aanpassen van de namen? Ik had een keer een voetbal spel (volgens mij echt DOS of Amiga tijdperk) waarbij Dennis bergkamp bijvoorbeeld Donnar Borgkimp heet. En dan kon je via een tool de namen met een paar klikken aanpassen. o = e en a=1 etc. Misschien op een console is dat wat lastig maar op de pc zou dat toch eenvoudig moeten kunnen.

avatar van richiedoom
Rujar De spelersnamen kloppen wel alleen veel teams, competities en shirts kloppen niet. Hiervoor zijn patches / option files te downloaden. Momenteel ben ik daar mee bezig en ondanks dat veel mensen zeggen dat het zo gedaan is, vind ik het toch een gedoe. Het is gewoon fijner als alles vanaf het begin 'klopt'.

avatar van Eraser2

Zeer goede review dit. Fifa 21 lijkt niet eens meer op voetbal.

En toch blijft JJ haast angstvallig weg van PES. Dat begrijp ik niet zo goed. Verder inderdaad goede review, gewoon kritisch en realistisch kijkend naar wat EA de consument levert.

avatar van Sateck
1,0

Zeer goede review dit. Fifa 21 lijkt niet eens meer op voetbal.

Koos zegt het goed: deze game is gemaakt door Amerikanen die van sensatie houden. Vuurwerk bij een goal. 10 goals per wedstrijd.

Online 20 games op rij gewonnen, omdat ik al jaren speel . Maar ik beleef er geen plezier aan. Ik ken alle trucs, zo scripted als het maar kan. 2 spitsen. Een-tweetje voorin en rennen en op t juiste moment een steelpass. Mbappé raakt alles. Leuk hoor; maar dit is geen voetbal.

Sateck schreef:

Exact mijn gevoel. Voetbal draait juist om spanning. Ik vind een 5-4 winst echt oerlelijk. 2-1 is mooi. Of 3-2, bij een hele gekke wedstrijd. En heel soms in de CL een keer een historische 4-3 ofzo. Maar bij Fifa 21 eindigen mijn potten geregeld in 7-4. Om die reden heb ik ook geen reet met Amerikaanse sporten, waar je elke minuut kan juichen. Als je dat kan, dan is het niet spannend of sensationeel meer.

avatar van Princess Piranha
Meestal blijf ik weg bij de Fifa games, maar ben blij dat ik toch even kwam koekeloeren. Nondeju wat een lelijke boxart inderdaad!

Princess Piranha schreef:

Ze hebben de boxart gewoon aangepast aan het niveau van de game. Respect voor EA $ports. It's all about the money.

avatar van horizon
Over die uitslagen... Als je de uitslagen in de Engelse of Italiaanse competitie ziet dan is het zo onrealistisch nog niet....

Nou, tijd voor mijn jaarlijkse Fifa 21 review.

Een paar jaar terug zo rond 2018, 2019 leek de reeks weer redelijk terug te zijn met realistisch voetbal in combinatie met een prettige besturing en mooie beelden, nadat de reeks naar een bedenkelijk niveau was gezakt. Dan denk je, EA Sports gaat hier verder op bouwen, maar schijnbaar was dat te makkelijk, want alles ging weer op de schop met als gevolg dat de voorgaande delen al een stuk minder op echt voetbal leken. Het speelde erg snel, scoren ging te makkelijk, verdedigen was weer heel lastig en ook standaardsituaties waren een pain in the ass.

Het dieptepunt is deze Fifa 21 geworden. Althans, ik mag het hopen want nog 1 of 2 van dit soort delen en ook de die hard Fifa fans haken dan denk ik af. Je merkt gewoon dat dit niet is ontwikkeld door Europeanen die liefde voor het spelletje hebben, maar door mensen die er geen bal (haha) van snappen. Voetbal draait niet om hoge uitslagen in een bizar tempo met 15 kansen per team per wedstrijd. Voetbal is tactiek. Is geduld hebben. Is opbouwen en wat afdwingen. En dan is een gemiddelde uitslag meestal iets als 2-1 of 3-2. Maar wat je nu krijgt is dat je in een razend tempo elke minuut een grote kans krijgt, waar elke steekpass een open kans is, je 4 keer per pot de lat raakt en waar je uitslagen als 7-4 gewoon geregeld ziet. Dit heeft helemaal niks meer met voetbal te maken. Zo speelde ik een CL seizoen met Barcelona en speelde ik uit bij Juventus. Na 35 minuten stond ik serieus op 0-5, dat is niets eens leuk meer, laat staan realistisch. En om het dan nog treuriger te maken, na de rust scoorde Ronaldo namens Juventus de 1-5. Nou, daar wordt geen topspeler blij van, zelfs een narcist als Ronaldo niet. Maar in Fifa 21 rent hij uitzinnig van vreugde het halve veld over. Het was voor mij weer de bevestiging dat EA Sports gewoon niets om voetbal geeft, maar het als hun jaarlijkse cash cow ziet. En dan speel ik nog niet eens speltypes als FUT of Ultimate Team waar EA spelers een fortuin afhandig maakt met hun lootboxes. Het blijft een triest, vies bedrijf. Jammer genoeg is Fifa te verslavend voor mij om het te skippen, maar verder koop ik nooit wat van EA.

De reden dat ik Fifa 21 geen extreem laag cijfer geef is omdat het gewoon dus verslavend is. Zelfs een matige versie als deze start ik nog steeds vaak op voor een paar potjes. Visueel ziet het er gelikt uit en vermakelijk blijft het gewoon wel, hoever het ook van echt voetbal mag staan. EA mag blij zijn met hun licenties en visuele stijl, daar winnen ze nog genoeg fans mee. Als Konami die twee zaken voor elkaar zou hebben, dan hadden we allemaal PES gespeeld. Gelukkig is de kritiek op Fifa dit jaar gigantisch, dat ik mag hopen dat EA nog het een en ander zal gaan patchen of sowieso in Fifa 22 anders gaat doen.

Die hard fans zijn volgens mij al een beetje afgehaakt als ik dit soort berichten zie langskomen:

FIFA 21 UK physical launch sales down more than 42% over FIFA 20's • Eurogamer.net

Forse daling in fysieke verkoop wordt wel voor een groot deel goed gemaakt door de digitale verkoop. Blijkbaar zijn er ook voor het eerst meer digitale versies van Fifa verkocht dan fysieke. Pandemie speelt daarbij vast ook een rol.
Digital Downloads Of FIFA 21 Exceed Physical Sales - A First In Franchise History - thegamer.com

Zelf ben ik vooralsnog wel afgehaakt en voor het eerst sinds jaren (Fifa10?) hebben ik en mijn game share buddy de nieuwe Fifa niet bij release gehaald en we hebben ook totaal nog niet de urge om hem wel te halen.

mrdig schreef:

Mocht je Gamepass hebben, dan staat de game er over een half jaar wel op. Kan je beter tot die tijd Fifa 19 spelen. Ik ga nog eens nadenken of ik Fifa 20 wil houden. Gelukkig koop ik games altijd fysiek, omdat ik graag tweedehands koop en verkoop.