Demon's Souls (2020)

PlayStation 5
Action / RPG

Ontwikkeld door Sony en Bluepoint

Deze volledige remaster en uitbreiding van Demon's Souls nodigt je uit om terug te keren naar het koninkrijk van Boletaria, dat wordt geteisterd door een vervloekte mist, voortgebracht door de slapende godheid, de Old One. Deze mist brengt demonen voort die zich tegoed doen aan de stervelingen. Probeer het alleen door dit zielslopende gebied te brengen, of nodig anderen uit jouw wereld te betreden, met alle gevolgen van dien...

Bij Demon's Souls:

Ik word gek!!! Vooral omdat dit de enige is die ik nog niet heb gespeeld!

Demon's Souls - Official 4K PS5 Announcement Trailer - YouTube

Even Godfall bekeken maar gaat 'm dus niet worden voor mij. Ziet er alles behalve level next en ook niet zo heel boeiend uit. Vond deze gelijk al bij de presentatie best nice ogen. Is wel een kanshebber hier.

Neig toch heel sterk hiernaar. Ziet er heerlijk en ook wel enigszins grensverleggend uit.

Confusie schreef:
Dark Souls 1 t/m 3 en Bloodborne uitgespeeld. Alleen Demon's Souls ontbreekt nog. Deze moet ik dus hebben!

Enigszins grensverleggend? In welk opzicht? De game was in 2009 sowieso grensverleggend.

In de zin dat het er qua visuals tot op zekere hoogte wel next level uitziet afgaande op de onlangs vrijgegeven beelden.

Heeft ook niet zo dat grauwe van het origineel wat het voor mij ook wel aantrekkelijker maakt.

avatar van JacoBaco
Als Nedgame zijn belofte nakomt dan kan ik dit eindelijk gaan spelen eind maart! Nog 2,5 maand .

JacoBaco schreef:

Hebben ze dan zo weinig exemplaren van de game binnengekregen bij de eerste levering?

DarthSolidKevin schreef:

Ik heb nog geen PS5.. Zo bedoel ik het .

Ah, op die fiets.

Lekker hoor, hier gisteren aan begonnen. Had echt weer eens zin in zo'n Soulsborne game. Al is deze dan ontwikkeld door BluePoint, maar daar merk je niks van. Ik heb het origineel van Demon's Souls nooit gespeeld, maar overal lees en hoor je dat ze zeer trouw zijn gebleven aan het origineel. En dit voelt inderdaad als een game van From Software. Ben eigenlijk wel blij dat ik de game uit 2009 nooit gespeeld heb nu, heerlijk zo'n eerste keer in een game als deze duiken. Het ziet er overigens schitterend uit en speelt als een zonnetje. Laat Bloodborne ook maar heel snel naar 60fps omgezet worden.

avatar van JacoBaco
Mijn PS5 is zowaar al binnen, dus binnenkort snel hieraan beginnen en een week vrij nemen.

Ik las trouwens dat vanaf morgen bol.com 4.000 PS5 consoles binnenkrijgt voor de losse verkoop.

Ik beloof niks, maar dit is mijn bron: Nieuwe voorraad PlayStation 5 in aantocht? Deze week nieuwe levering - techtastic.nl

Veel plezier man.

Waar-om moet dit 75 kosten.

Had serieus gedacht dat zelfs Game Mania niet had gedurfd hier nog overheen te gaan.

Maar dat durven ze dus mooi wel.

Hoe dan ook ga ik geen 75 voor een nieuwe game neerleggen.

Laat staan nog meer.

Streaming heeft de toekomst.

Een winkel als Game Mania heeft dat niet.

Met hun verhogingen van prijsverhogingen.

Moet maar eens een keer ophouden allemaal.

SeptuSword
Confusie schreef:
Waar-om moet dit 75 kosten.

Maar dat durven ze dus mooi wel.

Hoe dan ook ga ik geen 75 voor een nieuwe game neerleggen.

Laat staan nog meer.

Streaming heeft de toekomst.

Een winkel als Game Mania heeft dat niet.

Met hun verhogingen van prijsverhogingen.

Moet maar eens een keer ophouden allemaal.

Dan heb ik slecht nieuws voor je. Alle PS5 exclusive games gaan minimaal 70 euro kosten. Ongeacht of het bij Game Mania is, Bol of iedere ander bedrijf waar je games kan kopen.

Bij Game Mania 80 dus.

Laat ze lekker het heen en weer krijgen.

Misschien in een heel enkel speciaal geval ooit nog iets op release kopen verder gewoon wachten op afprijzingen tweedehands of tot het op ps now komt.

De realiteit is nu eenmaal dat games de laatste 30 jaar maar weinig aan inflatie onderhevig waren, en dat terwijl productiekosten enorm de pan uit swingen. Lange tijd werd dit gecompenseerd door stijging in verkoopscijfers, maar vroeg of laat werd ook dat niet genoeg. Het maken en verkopen van games is nu eenmaal een commercieel gebeuren, zelfs indie-makers doen het niet uitsluitend voor hun artistiek plezier.

Het ontwikkelen van een triple-A game kost een hondertal mensen een jaar of 3 werk, zonder dat er ook maar een euro aan verdiend wordt, en dan is dat nog met het risico dat het game een commerciele flop wordt (ook de reden waarom andere betalingsmodellen uitprobeerd worden).
Vandaar is een stijging van 60 naar 70 EUR niet helemaal uit den boze. Kijk maar eens na, zelfs in de jaren 90 kosten games makkelijk 120 gulden of meer.

Of ik dat persoonlijk ga betalen is een andere vraag, ikzelf ben ook eerder een bargain-hunter dan iets anders, maar de meest gezonde instelling om mijn geliefde hobby te ondersteunen is het iig niet.

Gamemania en nedgame, of zelfs bol.com en coolblue, die uit markt-vraag extra munt proberen te slaan zie ik dan weer kritischer, dat lijkt vaak op uitbuiting. Aan de andere hand is het idd ook zo dat de fysieke verkoop van games geen makkelijke business is en ze vermoedelijk extra inkomsten nodig hebben om drijvende te blijven.

Grafisch komt ie net wat minder hard dan gedacht, afgaande op de trailer bij de reveal.

Hoe dan ook natuurlijk een vet spel:

Kek wel.

Het origineel nooit ver mee gekomen mede ook omdat die niet om aan te gluren was.

Daarmee ook niet om door te komen.

Wil me er nu echt eens in vastbijten, toch een van de meest invloedrijke releases sinds GTA 3.

Scheelt alvast wel daarnaast dat ik er dus mooi geen 80,- voor heb neergelegd.

Gewoon een normale prijs.

Hij zal z’n McDonalds menu bij iemand anders moeten bietsen ik geef geen sjoege.

avatar van JacoBaco
Ik moet er nog steeds aan beginnen. Nog heel even geduld en dan koop ik hem voor €50 Souls, ik bedoel Euro.

avatar van Chrismania
Deze maand een Playstation 5 aangeschaft. Als Souls fan en liefhebber van de originele Demon’s Souls ook deze direct binnen gehaald. En ik moet zeggen; dit ziet er fantastisch uit, speelt heerlijk en klinkt geweldig.

Die audio is echt insane inderdaad.

avatar van JacoBaco
11 uur gespeeld en het gaat best lekker! Het enige waar ik nog geen ene hol van begrijp is dat black and white tentencies.

Ik nog steeds bezig met de eerste Red Eye Knight.

Ging op zich best de goeie kant op maar toen kwamen er weer andere dingen op mijn pad zo gaat dat dan.

avatar van JacoBaco
O die, ja dat is een vervelende. Ik heb hem wel een dodelijk pak slaag gegeven, maar .........

Zolang hij jou niet raakt gaat ie wel een keertje neer anders gauw gedaan.

De hele opzet van deze spellen oftewel.

avatar van JacoBaco
Ik neem dit spel erg serieus en ik vind het daarom erg jammer dat ik al iets heb zitten verkloten. Ik kan mij goed voorstellen dat 11 jaar geleden veel mensen echt geen idee hadden wat er nou allemaal aan de hand is.

Maar ik snap nu wat dat is met pure white of pure black tendency. Ik weet niet of mensen dit als spoilers zien? Ok, voor de zekerheid spoilers. Het is in principe de wereld waarin je je bevindt en deze is wit of zwart. (niet letterlijk) Maar het kan ook neutraal zijn of een beetje wit of een beetje zwart. Helaas heb ik in wereld 1 geen pure white tendency gehaald en daardoor blijft de poort met gebogen bovenkant helemaal in het begin op slot! Ik heb zelfs die rode draak kapot gemaakt, maar helaas blijft dat #$@%& poortje dicht.

Als ik dit niet op het internet had opgezocht dan had ik er toch nooit achter gekomen dat pure white tendency alleen mogelijk is wanneer je bazen in die wereld verslaat en in diezelfde wereld NIET doodgaat in je menselijke vorm. White tentency heeft sowieso invloed op de wereld. Vijanden zijn wat makkelijker, maar geven minder souls. En dark tendency krijg je als je bijvoorbeeld NPC's dood en te vaak doodgaat in je menselijke vorm. Dus het komt er op neer dat je zelfmoord moet plegen in de Nexus om te voorkomen dat je niet (in je menselijke vorm) per ongeluk doodgaat in zo'n wereld!

Maar het aller ergste is misschien wel dat zelfs als je alles precies goed doet het poortje nog steeds op slot blijft, WANT als je het spel op online hebt staan dan beïnvloeden andere spelers de wereld, dus ook jouw wereld! Wellicht ging het hierdoor bij mij mis. Dus als je dit spel net als ik TE serieus neemt en alle trofee'tjes wil halen, speel offline!

Maar ik wil wel positief afsluiten natuurlijk. Gisteravond heb ik de Flamelurker verslagen en dat is 1 van de moeilijkste bosses in de game.

avatar van JacoBaco
Eindbaas verslagen en 62 uur bezig geweest. Nee niet 62 uur met de eindbaas. Ik was al level 95 en ik versloeg hem de derde keer. Ik heb de game rustig aan gedaan met zoveel mogelijk extra's. Waaronder gold coin and pure bladestone farming. Ik wil eigenlijk niet weten hoelang ik daar mee bezig was. Het is namelijk een very rare drop en zo heb ik dat ook ervaren.

Waarschijnlijk is Demon's Souls de aller moeilijkste Souls game uit het rijtje DS 1 t/m 3 en BB. Want de game kwam 11 jaar geleden uit en iedereen was onervaren. Ik ben inmiddels ervaren en de DS remake voelde direct vertrouwd. Qua moeilijkheid is het niveau vrij gelijk aan DS1 t/m 3. En ook al was het destijds vrij experimenteel, het was slechts de blauwdruk voor de toekomstige games. Maar toch heb ik niet iets kunnen ontdekken wat er nou zo anders is aan de originele DS. Het enige echte verschil voor mij is dat het geen open wereld is, maar losse werelden en levels. En dan natuurlijk dat gedoe met world and character tendency.

Omdat dit eigenlijk de laatste was die ik nog moest spelen had ik verwacht dat de impact niet zo groot zou zijn. Integendeel, deze game is beter dan DS 1, 2 en 3! Beter dan BB? Nee, net niet. Wat maakt nou het verschil? Dat zijn de losse werelden. Elke wereld is uniek en je kan vanaf het begin al elke wereld spelen. Geen enkele wereld lijkt op elkaar en dat houdt het lekker afwisselend. Bloodborne is inderdaad open wereld en alles is gewoon 1 grote Gotische wereld, maar BB is gewoon fucking speciaal, want het was mijn eerste ervaring! Dus daarom blijft BB de beste!

Helaas wil ik de platinum trofee hebben en dan moet ik de game minimaal 3x uitspelen. Dus ja, nu wordt save-scum wel even heel verleidelijk! 3x is gewoon 1x teveel. Maar ja, Dark Souls 4 is zoooo goed dat ik het er denk ik wel voorover heb.

Tot slot wil ik nog even zeggen dat deze game met gemak Dark Souls 4 had kunnen zijn. Demon's Souls was dus precies al zo verwarrend, opvallend uitgebreid en bijzonder sneaky als DS 1 t/m 3. Het enige verschil zou zijn (als Demon's Souls niet zou bestaan) dat het nu losse werelden zijn. En wellicht is Demon's Souls zelfs de meest uitgebreide. Dat world and character tendency is vooral als je het niet weet een zeer uitgebreid en onduidelijk systeem! Vergelijk het met een karma systeem, maar dan dus verre van eenvoudig! Volgens mij is er een exclusief team van 83 hoogbegaafde Japanners aangenomen om dit systeem in de game te verwerken, want kom op nou, dit verzin je toch niet??!! Niet in je eentje in elk geval! Ik vond dit systeem eigenlijk een nadeel, maar nu ik er alles vanaf weet heeft het toch wel zijn charmes!

5 sterren en beginnen aan NG+ !

avatar van JacoBaco
Weinig mensen die deze remake fanatiek aan het spelen zijn. Jammer, want ik heb eigenlijk hulp nodig. De boss Maneater is natuurlijk te verslaan, maar mij lukt het niet. Alsof de game dus nog niet moeilijk genoeg is maken ze NG+ 3x zo moeilijk. Alsof je van Super Mario Bros (8-bit) in NG+ ineens overgaat in Ghouls 'n Ghosts. Dat idee. Maar oké, ik accepteer de uitdaging. En dat ging een tijdje best goed. Tot Maneater dus. In de eerste playthrough kreeg ik hem wel neer na een keer of 6 a 7 proberen.

Knap hoor hoe ze moeilijke bazen eerst onmogelijk laten lijken, maar vervolgens kom je erachter hoe je het gevecht onder controle krijgt. En zo hoort het, dat is het eerlijkst. Super moeilijk, maar je hebt het gevecht onder controle. Je hebt een tactiek die werkt, alleen door een slordigheidsfoutje of je bent niet geduldig genoeg kan het nog weleens misgaan. Maar Maneater is zo'n boss die ik maar niet onder controle krijg, want na een paar minuten komt er een tweede bij! En best vaak heb je de pech dat hij je van de brug af mept en vervolgens val je te pletter. Voor mij is op deze manier de lol er wel vanaf na 30x proberen. En ik ben al level 120!! Ik heb geen Magic build overigens. Dus ja, laat maar zitten dan. Dan maar online hulp. Het nadeel is dat je dan in menselijke vorm moet zijn en je wordt alleen menselijk door een speciale steen te gebruiken en deze zijn niet onbeperkt. Ja als je een boss verslaat word je ook menselijk. Maar ik moet nu nog 2 bazen verslaan. De eindbaas en de baas na Maneater en deze is juist bizar makkelijk. Helaas bijna geen mensen die een Summon Sign gebruiken bij deze boss. Gisteravond had ik er 1, maar dit fijne hulpje ging steeds binnen 1 minuut dood. Wat een noob! Of zou het kunnen dat dit gewoon een te moeilijke baas is geworden?

Voor een ervaren Soul's speler is NG+ trouwens wel het juiste niveau om daar de game mee te beginnen. Tenminste als Maneater effe normaal doet! En NG+ wordt dan vervolgens maar ietsje moeilijker. Dat lijkt mij beter.. Los van dat heb ik gelukkig al gelezen dat NG++ niet eens in de buurt komt qua moeilijkheid als je het moet vergelijken met NG+. Dus toch nog een positief vooruitzicht, want ik moet de game nog 1,5x uitspelen voor de platinum.

avatar van Chrismania

Lol. Ik had het zelfde man. Zat ng+5 en had black world tendency. Kwam er niet meer langs. Uiteindelijk gelukt. Vandaag de platinum trophy binnen gehaald.

Let strength be granted, so the world might be mended.

Na meer dan 10 jaar kun je inderdaad stellen dat Demon's Souls de (game)wereld heeft veranderd, of beter gezegd, heeft hersteld. Daar waar games rond 2009 steeds eenvoudiger dreigden te worden, in de zin dat alles voor je fijntjes werd voorgekauwd, deed Demon's Souls namelijk iets wat destijds uitzonderlijk was: spelers als homo sapiens zien en zelf dingen laten uitvogelen en ontdekken. Blijkbaar was zo'n ogenschijnlijk simpele filosofie redelijk revolutionair, want inmiddels is "Souls-like" een genre an sich. Dat hebben we te danken aan deze moderne klassieker, die in tussentijd wel een remake verdiende.

Het eerste dat opvalt, is hoe schitterend deze remake eruitziet. Bluepoint heeft echt geweldig werk geleverd door alle gebieden van Boletaria van een schoonmaakbeurt te voorzien. Zelfs een rottende plek van ziekte en verderf ziet er beeldschoon uit. Regelmatig heb ik echt m'n ogen uitgekeken en behoorlijk wat screenshots gemaakt. Volgens mij echt de grafisch meest indrukkende game die ik tot nu toe gespeeld heb. Ook op het gebied van prestaties was het een feest, want ik ben volgens mij echt een geen drop onder 60fps tegengekomen.

Maar verder dan dat likje verf is het niet gekomen. Qua gameplay en 'feel' is er over het algemeen nagenoeg tot niets veranderd. Dat kun je als een positief of negatief iets zien:

In positieve zin speelt het precies als het origineel, en aangezien dat altijd wel uitstekend was, is dat hier niet minder. De "moeder van Souls" noemde ik het het origineel eerder. Ondanks dat vervolgen zoals Dark Souls en Bloodborne dit op meerdere fronten hebben doorontwikkeld en verbeterd, is ook hier in Demon's Souls dat pure ontdekkingsgevoel aanwezig en geweldig uitgewerkt. Dat constant op je teentjes lopen en achterdochtig zijn, verveelt nooit en werkt ook in deze remake goed.

In negatieve zin betekent dit dat alle minpunten uit het origineel ook in deze remake zitten. Wat zijn dat dan?

Ten eerste zitten zo'n beetje alle oude bugs en glitches hier ook in, zoals bij de 'moeilijkste' baas uit het spel: de twee Maneaters. Tussen haakjes omdat de uitdaging niet zozeer bij deze waterspuwers zit, maar bij de beroerde AI die het geheel onnodig veel moeilijker maakt. Dát is het echte gevecht. Ironisch is dat je deze buggy bazen ook kunt verslaan met een andere set van bugs, namelijk het verstoppen van beiden en je vervolgens te richten tot één - terwijl de ander afgeleid voor zich uit staart.

Daarnaast zijn bepaalde ergernissen die ik over het origineel had, ook van toepassing op deze remake. Een voorbeeld hiervan is de item burden. Er is een reden waarom de vervolgen dit limiet eruit hebben gehaald en zich alleen beperkt hebben tot equip load (Dark Souls) of zelfs helemaal niks (Bloodborne). Deze remake heeft gelukkig wel de optie om items die je momenteel niet kunt oprapen, alsnog rechtstreeks naar je storage te sturen. Dat had het origineel niet. Heel storend is het niet, vooral niet met deze nieuwe feature, maar het maakt het geheel gewoon alleen omslachtiger.

Dat maakt dat mijn oordeel voor Demon's Souls - voor zowel het origineel als deze remake - eigenlijk hetzelfde blijft. Op een schitterend likje verf na, is deze remake namelijk exact dezelfde game als het origineel. In positief als negatief opzichte. Want Demon's Souls heeft een stevig en revolutionair fundament opgebouwd dat zelfs na ruim 10 jaar als een huis staat. Maar zo'n beetje alles eromheen is inmiddels vooruitgestreefd door de eigen vervolgen van FromSoftware, waardoor Demon's Souls op een aantal punten wat gedateerd overkomt - en dat geldt ook voor deze remake.

Wat een showcase voor de ps5 is dit zeg. De game ziet er echt geweldig uit en elke omgeving is om van te smullen. Als dit een voorproefje is voor wat er verder deze generatie gaat komen dan kan ik niet wachten! Van schaduwen, tot water, regen, vuur, enemies tot en met gewoon de hele atmosfeer, het ziet er allemaal prachtig uit!

Ik moet bekennen dat ik het gros van mijn games op easy speel, dus ik wist niet zo goed hoe dit zou gaan bevallen, maar ik moet zeggen dat het echt een hele gave game is. Op een gegeven moment wordt je gewoon steeds beter en krijg je het steeds beter in de vingers en kom je steeds een stukje verder. Dat is echt heel cool.

Ik kan geen echte minpunten noemen, behalve dat het misschien soms wat grindy kan worden, maar dat maakt niet uit. De wereld is een genot om in rond te lopen en een avontuur op zich. Ik heb werkelijk waar genoten van deze game en het heeft mij het vertrouwen gegeven dat ik misschien ook nog wel andere FromSoftware games aandurf.

avatar van richiedoom
Eergisteren aan begonnen en waarschijnlijk doe ik iets gruwelijk verkeerd, maar ik heb hier echt aanzienlijk meer moeite mee dan met Bloodborne en Elden Ring. Ik heb weliswaar de Phalanx Knight in 1 keer verslagen, maar het lastige zit 'm vooral in waar je daarna in vredesnaam naartoe moet. Ik ben nu vooral aan het grinden in Boletaria Palace om sterker te worden. Met de andere gebieden heb ik een beginnetje gemaakt maar het is haast niet te doen.

Desondanks geniet ik weer enorm, de game ziet er schitterend uit en ik vind Boletaria Palace een fantastische locatie. Wordt vervolgd....

avatar van richiedoom
En ook deze From Soft game kan ik afstrepen. Wederom erg van genoten, maar na Elden Ring en Bloodborne is dit de minst geniale. En dat is ook niet raar als je je bedenkt dat het met deze game allemaal begon.

Ik vond de levels zelf erg pittig, en ik ben ontelbare keren dood gegaan tegen ‘standaard’ vijanden. Wat dan weer gek is, is dat de bosses over het algemeen echt een makkie waren. Ik zat na 25 uur spelen op 50%, maar na 28 uur had ik dengame uitgespeeld. Ineens ga je in een sneltreinvaart door de laatste gebieden en boss fights heen en voor je het weet heb je de game uitgespeeld. Er waren verder ook weinig memorabele bosses in deze game, al voelde Storm King ontzettend episch en filmisch aan.

Maar het was weer een ontzettend toffe ervaring. Nu even wat anders en dan zal de Dark Souls trilogie snel volgen…