
Hogwarts Legacy (2023)
PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Nintendo Switch
Action / RPG
single player
Ontwikkeld door Avalanche
Uitgegeven door Portkey
Spelers ontdekken het Hogwarts van de jaren 1800. Spelers nemen de rol aan van een student die van een geheim weet dat de tovenaarswereld dreigt te verscheuren. De student kan oude magie waarnemen en beheersen. Spelers moeten beslissen of ze dat willen inzetten om iedereen te beschermen, of zich over willen geven aan de verleiding van duistere magie.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=1O6Qstncpnc
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
We zullen zelf ook nog eens aan de schoolbanken gaan zitten met deze.
Moesten de frustraties te hoog oplopen, ik heb als reserve game ook maar meteen Bully: Scholarship Edition even aangekocht...
Ik heb Bully vorig jaar nog gespeeld. Best vermakelijk hoor. Wel een tikje antiek qua graphics en besturing.
Graphics op de PS5 oke (performance mode, vind ik lekkerder spelen dan fidelity mode). Ik heb kort Horizon: forbidden west gespeeld en dat is toch wel een stuk mooier.
Gezichtsanimaties vind ik wat houterig maar Hogwarts zelf ziet er van binnen erg mooi uit. Meer dan dat heb ik nog niet van de map gezien.
Ik heb voor Ravenklauw gekozen trouwens.
Ik heb voor Ravenklauw gekozen trouwens.

Bij andere games zou ik bijgevolg nu ook op het punt komen waar ik normaal gezien zou afhaken, maar voor deze ga ik toch even de moeite doen om me hierover te zetten.
Benieuwd of het mijn aandacht kan behouden.
Wat opvalt is de enorme aandacht voor detail. De makers hebben duidelijk hun best gedaan een wereld te creeeren die ‘leeft’ en slagen hier tot nu toe erg goed in.
Echter lijkt dit gevoel na 6 uurtjes ondertussen wel zo goed al voorbij gevlogen te zijn, en begint de herhaling me al wat op te vallen. Meer en meer begin ik hier een Assassin's Creed gevoel bij te krijgen, en dat belooft in mijn ogen niet veel goeds. .
Ook zijn er een paar praktische probleempjes, zo vind ik de 3D-map niet echt goed werken, en is het telkens een kriem om door de menu's te springen voor handelingen die je om de haverklap moet doen. Waarom wordt er bijvoorbeeld bij elk menu-punt gestopt als je gewoon met L1/R1 heel snel erdoorheen wilt scrollen?
Kortom, een perfect spel is dit niet, maar het is nog echt vroeg om hier een oordeel over te vellen.
Ook zijn er een paar praktische probleempjes, zo vind ik de 3D-map niet echt goed werken, en is het telkens een kriem om door de menu's te springen voor handelingen die je om de haverklap moet doen. Waarom wordt er bijvoorbeeld bij elk menu-punt gestopt als je gewoon met L1/R1 heel snel erdoorheen wilt scrollen?
Kortom, een perfect spel is dit niet, maar het is nog echt vroeg om hier een oordeel over te vellen.
Erg blij om te zien dat iemand mijn mening toch iets of wat deelt, gezien ik me hier als een verloren vogeltje zag in een massa van optimistische reviews. Dacht even dat ik niets meer van games afwist

Heel dat lessen-volgen gegeven is ook iets dat me uitermatig stoort. Ik ben een student op Hogwarts, maar of ik nu al dan niet lessen volg, nobody really gives a f*ck. Dan vond ik dit gegeven bijvoorbeeld veel beter uitgewerkt in Bully. Natuurlijk zullen er dan weer andere mensen zijn die het volgen van lessen echt afschrikken, maar maak gewoon een afweging tussen het volgen van lessen, en dan hier en daar bruikbare addities te leren, of het gewoonweg spijbelen all around, zonder dat dit echt een impact heeft op het verloop van het spel. De dag van vandaag moet zo'n gegeven toch te implementeren zijn.
Hetzelfde merk ik wat op met heel het potions brewen. Dit is op zo'n lineaire manier beschikbaar gesteld, dat ik gewoonweg verrast was dat dit het was. Gewoon receptje kopen, onderliggende ingrediënten mengen en paf, kous is af. Waarom dit niet verder uitwerken? Laat de speler bijvoorbeeld eerst éénmalig echt de instructies volgen tijdens de les/uit een recept (zonder hierbij het handje vast te houden en dat de speler enkel op X moet klikken). Daarna kan ik er dan mee leven dat het gewoon simpel selecteren is en verder, om toch het ritme er niet volledig uit te halen. Verder ben ik er ook erg van verbaasd dat ik niet zelf enkele potions mag maken, zonder het volgen van een recept (à la Skyrim bijvoorbeeld).
Verder lijkt het ook zo te zijn dat potions niet echt een nut hebben in het spel. Ik speel het op de normale moeilijkheidsgraad, en nog nooit in 8 uur op de teller heb ik echt het gevoel gehad dat een potion dit gevecht zoveel optimaler had gemaakt. The Witcher 3, een spel van 8 jaar oud, deed dit veel beter.
Bovenstaande zijn allemaal kleine puntjes die mij niet echt het gevoel geven van 'ik ben een student aan Hogwarts'! Misschien vraag ik gewoonweg iets te veel, maar de snelheid waartoe de game industrie nu eenmaal evolueert doet me steeds hunkeren naar meer.
Ze hadden hier mijn inziens de kans om echt iets moois te maken, maar ik vermoed dat de uiteindelijke score niet verder zal geraken dan maximaal een 3,5.
Ik bijt alvast nog door om te kijken wat er me nog te wachten staat, maar het is me nog onduidelijk of deze me gaat kunnen vasthouden tot de eindcredits.
Ik geef wel toe, dat ik tot nu toe qua side quests vooral bezig ben met dingen zoeken/verzamelen. Ik hoop toch dat er ook wat sidequests voorbijkomen met wat meer diepgang. Maar we gaan het zien!
Natuurlijk is de game niet perfect, dat zie ik ook. Maar tot dusver wegen die kritiekpuntjes totaal niet op tegen de algemene ervaring die ik hiermee heb.
patenpac en Grovonion, zijn jullie al afgehaakt?

Naast RDR2 is dit de enige game die ik tot nu toe echt in een wandeltempo speel, omdat ik de wereld zo waanzinnig vet vind. Ik geloof dat ik al een uur of 15 verder ben en ik heb van de totale map nog niet eens 10% gezien. Ik kan ook nog steeds niet vliegen want ik heb nog geen bezem.. Echt een heerlijk relaxte game waar ik alle tijd voor neem.
Natuurlijk is de game niet perfect, dat zie ik ook. Maar tot dusver wegen die kritiekpuntjes totaal niet op tegen de algemene ervaring die ik hiermee heb.
patenpac en Grovonion, zijn jullie al afgehaakt?

Toeval wilt dat ik hem net terug opstart. Wel straf dat je na 15 uur nog steeds niet kan vliegen. Ik zit nu met 8 uur op de teller, en mij lukt het al. Heb ook totaal niet het gevoel dat ik hier aan het rushen ben of dergelijke, maar ikzelf vind de wereld niet meteen zo spectaculair, behalve de eerste uren dan. Alles lijkt nogal sterk op elkaar, en de herhaling begint echt significant te worden.
Mijn mening natuurlijk

Ik ben ook eerder een gezapige speler, nu 7 en een half uur onderweg. En nog niet in de buurt van vliegen

Grote verbeterpunten zijn de teksten die je personage uitkraamt als je de map verkent. Die zijn constant hetzelfde en zorgen voor veel irritatie. Ook zijn sommige elementen van de game wat onlogisch, zoals dat je op de grond moet slapen om van dag naar nacht te gaan. Hierdoor heb je geen reden om ooit nog naar je afdeling terug te keren. Een gemiste kans.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen die niks met het Hogwarts-universum aankunnen en de laatste jaren wat te veel open-world games gespeeld hebben hier minder plezier aan hebben, maar voor mij past dit momenteel perfect.
Wel ook even in rekening houden dat het spel in vergelijking met de boeken en ook wel films misschien een klein beetje donkerder is. Je bent hier regelrecht een moord-machine bij tijd en wijlen.
Maar de zij-activiteiten en het verkennen van Hogwarts en Hogsmeade alleen al zijn de moeite voor elke Potter-fan.

Ik merk dat het 'magische' gevoel wat ik aan het begin had wel wat is afgenomen. Dat komt voornamelijk omdat ik zowel Hogwarts als Hogsmeade nagenoeg helemaal heb verkend. En dat zijn juist de twee leukste locaties van heel de game. Desalniettemin heb ik nog steeds zin om telkens de game op te starten en een beetje de rest van de map te verkennen. Ik denk dat ik nog niet de helft van de hele map heb gezien, ik speel dan ook ontzettend traag.
Met het afnemen van het magische gevoel, gaan je toch een aantal zaken storen. Zo vind ik tot nu toe de side quests erg ongeïnspireerd. Het ontstijgt niet vaak het niveau van een fetch quest en dat voelt toch een beetje aan als filler. Ik zeg er wel bij, ik ben met quests nog niet zo heel ver en ik lees veel positieve verhalen over de Playstation exclusive side quest, daar ben ik echter nog niet aanbeland.
Graphics zijn een beetje hit or miss. Het kasteel, de dorpjes, het landschap, het ziet er allemaal prachtig uit op de PS5 (Performance mode). Zoom je echter meer in op de characters, dan ziet het er soms echt uit als een 10 jaar oude game. Gezichtsanimaties zijn ook echt niet van deze tijd. Er was destijds veel kritiek op de gezichtsanimaties in Horizon Zero Dawn, maar ik vind het hier nog een stuk minder. Daarnaast zie je af en toe wat pop-in en gekke lichtshows als je van binnen naar buiten of andersom gaat.
Daarnaast vind ik dat er zó veel meer uit deze game gehaald had kunnen worden. Ik denk dat iedereen met een beetje affiniteit voor Harry Potter de lijst wel kan opnoemen met wat ze missen. Quidditch had er wel echt in moeten zitten, dat vind ik wel een grote blunder. Aan de andere kant doet de game ook zó veel goed en zie je aan alles hoeveel liefde de makers van de game in het project hebben gestopt.
Het zijn verder voor mij kleine dingetjes, die mijn algemene ervaring met de game verder niet in de weg zitten. Maar deze game smeekt gewoon om DLC of een vervolg!
Ik wil gezegd hebben dat de vormgeving van Hogwards subliem is. Ook straalt de game uit dat er met passie voor de franchise aan gewerkt is.
Echter zijn er een aantal zaken op gebied van gameplay die mijns inziens niet in orde waren;
- Zo heb ik nooit echt kunnen wennen aan dat switchen van spell groepen. Dit werkte gewoon niet soepel genoeg.
- Physics puzzles werkten niet lekker.
- Veel quests, zowel hoofd als side, waren niet echt boeiend
- Game gooit er teveel mechanics in (potions brewen, wezens vangen, deze wezens farmen voor upgrade resources, etc.)
Wil er een krappe voldoende aan kwijt omdat ik de presentatie van Hogwards erg indrukwekkend vond. Ook heb ik mij er in het begin prima mee vermaakt. Jammer dat de game niet helemaal overeind blijft bij langer spelen.
Maar goed, het spel is verre van perfect, maar daar kom ik nog eens op terug nadat ik het spel heb uitgespeeld, iets dat nog een hoofdmissie of 9 in de toekomst ligt.
Zij als grote Potter fan vermaakt zich opperbest en ik als neutraal iemand vermaak me eigenlijk ook wel, prima rpg en op de 1 of andere manier werkt het toch verslavend: toch nog even die quest doen en dan stop ik, oh wacht dat ook nog ff checken…. En zo gaat het continu door.
Zelfs het vechten lukt mijn dochter nog alleraardigst, de 1e grotere battle moest ze 10x proberen maar uiteindelijk wel zonder m’n hulp gehaald. Speelt ze ook nog op normal, terwijl ik nog zei doe nou even easy niveau maar dat vond ze valsspelen haha. Nu worden de battles wel steeds complexer dus ongetwijfeld moet ik nog es helpen. We gaan het zien, tot nu toe geslaagde aankoop.

Maar zelfs met de mindere latere uren is Hogwarts Legacy een leuke game. De wereld is prachtig vormgegeven en het heeft een mooi oog voor detail. Niet alleen is het visueel prettig om naar te kijken, maar er zijn talloze kleine interacties. Veel gebouwen waar je langskomt kun je daadwerkelijk in en soms spelen er kleine verhaaltjes voor je af, wanneer je langs specifieke plekken loopt. Dit soort details maken de wereld heel levendig en prettig om het te verkennen. (Hoogtepunt was het “lopende verhaal” van 2 levende ridderkostuums, waarvan er één steeds zat te neuriën en de andere het beu werd).
Hogwarts Legacy verbeterd tevens een probleem die ik al sinds de eerdere GTA games heb, en de hoofdreden dat open-world games mij meestal niet in de smaak vallen: het reizen. Hogwarts Legacy heeft by far de meest eenvoudige manier van reizen die ik ooit in een open-world game heb gezien! Op elk moment kun je de kaart tevoorschijn halen en meteen teleporteren naar een fast-travel punt (waar je eerder bent geweest). Niet meer steeds op en neer rennen naar dezelfde punten, niet meer lange autoritten maken etc. De fast-travel punten zitten altijd dichtbij belangrijke missies. Zelfs als je ‘een stukje’ moet reizen dan kun je eenvoudig op de bezemsteel springen en ben je er in no time. Geen enkel moment voelde ik frustratie over op en neer gaan, wat het tempo er prettig inhield.
Plus, ook een goede verbetering tegenover menig RPG die hiervoor kwam: je kunt altijd het uiterlijk van de kleding veranderen zonder de goede stats kwijt te raken. Als je in een game de kleding met goede stats wilt dan ziet je personage er meestal vreemd uit, maar Hogwarts Legacy geeft je altijd de optie om de beste stats te behouden terwijl je kleding naar keuze draagt. Fijne toevoeging en ik zat met plezier regelmatig allerlei veranderingen te maken aan het uiterlijk van mijn character.
Buiten de eentonigheid van de missies waren er wat andere dingen die ik liever anders zag. Ondanks dat “een leerling zijn op Hogwarts” centraal staat in het promotiemateriaal, besteed je eigenlijk weinig tijd op Hogwarts. Je volgt 1 les van elk vak en hebt daarna wat bonus missies voor de vakken, maar het is niet een game ala Bully of Persona 5 die lessen combineert met een actiegame. Een vervolg die de nadruk meer op educatie zet, daar zeg ik geen nee tegen.
Verder zijn de iconen op de kaart wat chaotisch bij elkaar gegooid en je kunt ze niet filteren (zodat bv alleen dierenlocaties zichtbaar zijn). De lockpick minigame had weg gemogen, bepaalde uitspraken worden te vaak herhaald, de coolste bonus missie zit verstopt achter een paywall en er zijn soms stemacteurs die niet goed passen bij de personages. Zeker geen vlekkeloze game, maar voor wat het probeerde te doen hebben ze verrassend veel goed uitgewerkt.
De eerste 10 uur zat ik op een 4,5*. Rond de 20 uur zat ik op 4*. Nu zit ik op de 35 uur en heb het wel weer gezien. Als je een Harry Potter fan bent die ook van games kan genieten dan kan dit zeker een leuke ervaring bieden.
3,5*

Zoveel puntjes in het spel komen gewoon erg outdated over, en ik krijg hier meer en meer een Ubisoft gevoel. Enkel een In-game aankoop optie lijkt nog te missen.
Het is lang geleden dat ik nog zoveel moeite heb gedaan om een spel nieuwe kansen te geven, maar helaas blijft deze uit de boot vallen voor me.
Zo ben ik nog niet bij die fantastic beasts waar je wel eens over hoort.
Erg benieuwd hoe het zich voor mij in de toekomst verder gaat ontvouwen.
Vond het verhaal overigens wel vrij matig en bepaalde delen van het spel zijn toch best repetitive (95 Merlin Trials!! Are you kidding me?) te noemen. Daarnaast zijn die (114) treasure vaults het niet waard om te doen als je de beste gear wilt hebben. Hoe hoger je level, hoe beter de gear. Dus je kan beter de kledingwinkel in Hogsmeade bezoeken na elke level omhoog. Het refresht om de drie dagen met nieuwe items in de winkel als het goed is. Ook traits zijn level verbonden en de beste manier om elke trait te krijgen is om een bandit camp te ontruimen. Let op! Zorg wel voor dat je het spel handmatig opslaat voordat je een chest opent in een bandit camp. Zo kun je zolang mogelijk openen, herladen en opslaan tot je de beste trait krijgt.