Hogwarts Legacy (2023)
PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Nintendo Switch
Action / RPG
single player
Ontwikkeld door Avalanche
Uitgegeven door Portkey
Spelers ontdekken het Hogwarts van de jaren 1800. Spelers nemen de rol aan van een student die van een geheim weet dat de tovenaarswereld dreigt te verscheuren. De student kan oude magie waarnemen en beheersen. Spelers moeten beslissen of ze dat willen inzetten om iedereen te beschermen, of zich over willen geven aan de verleiding van duistere magie.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=1O6Qstncpnc
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ruim 60 uur erop zitten. Heb vrijwel alles gedaan en alle challenges gehaald. Heb mij erg vermaakt. Als Harry Potter fan is er genoeg plezier te beleven en de wereld is simpelweg magish. Je hebt gewoon zin om uren erin te vertoeven zonder iets noemenswaardig te doen. Kreeg er maar niet genoeg van. Daarom ben ik ook best teleurgesteld dat het spel zo kort is. Na jaren wachten en zoveel delays had ik echt meer dan 100 uur aan content verwacht.
Er is overigens een bizarre side quest in Hogsmeade die je echt niet mag missen. Alleen beschikbaar voor PS5 gamers en enkel te spelen in het winterseizoen. Dacht op een avond even snel een side quest te doen voordat ik ging slapen. Man, een uur later zat ik rechtop klaarwakker met wijde ogen haha. Heel toffe, absurde missie.
Ik speel op de PS5 en ik zit in het winterseizoen en ik heb nu alle side quests in Hogsmeade gedaan, maar die waar jij het over hebt zie ik niet terug op de map. Ik zit nu trouwens vlak voor de derde trial in Hogwarts. Blijft het daarna nog winter en komt die quest dan alsnog tevoorschijn?
Ik speel op de PS5 en ik zit in het winterseizoen en ik heb nu alle side quests in Hogsmeade gedaan, maar die waar jij het over hebt zie ik niet terug op de map. Ik zit nu trouwens vlak voor de derde trial in Hogwarts. Blijft het daarna nog winter en komt die quest dan alsnog tevoorschijn?
Quest is beschikbaar nadat je de main quest 'fire and vice' hebt afgemaakt. Dat is een missie met Poppy Sweeting in het noorden. Vervolgens moet je met een house elf praten in Hogsmeade. Naam van de desbetreffende side quest is 'minding my own business'.
Misschien heb ik dan niet goed gekeken.
Maar ik hoop dat ik m nog kan doen, ik ben nu als headmaster Black vermomd en ik kan niet uit het kasteel. Hopelijk kan ik nog op tijd die quest afkappen en een kijkje nemen in Hogsmeade voor die side quest.
Haha ach, iedereen heeft natuurlijk zijn of haar eigen tempo. Vooral bij een open-world RPG. Maar heb even voor de zekerheid gecheckt en zie 65 uur staan. Dus iets langer dan ik dacht, maar denk dat er ook genoeg mensen zijn die 100% halen in minder dan 60 uur.
Dus blijft het bij een trophy-score van 62% en een challenge completion van 78%.
Heel waarschijnlijk...
vermoedelijk...
denk ik...
we zien wel.
De game blijft daarna ook zeker goed, mede dankzij de vloeiende combat. Het verhaal, mwoa, kon beter maar het was verder niet storend. Maar de magie van die eerste 30 uur weet het helaas niet vast te houden. Daarom zou ik ook niet weten hoe ze hier een vervolg op zouden moeten maken en het nog interessant kunnen maken om het kasteel voor een tweede keer te verkennen.
Waar ik ontzettend van baal zijn 2 dingen. Ten eerste speel ik op de ps5 maar echt, die ps5 exclusive quest is bij mij nooit op de map verschenen. Ik snap niet waarom en ik kan ook niemand op internet vinden met hetzelfde probleem. Ten tweede heb ik zo goed als alles verzameld op de gehele map, alleen door een bug kan ik 1 field page niet vinden die er wel zou moeten zijn. Verder zit ik qua challenges wel op 100% dus ik ben er verder wel letterlijk klaar mee.
Op naar de volgende: Horizon Forbidden West!
Waar ik ontzettend van baal zijn 2 dingen. Ten eerste speel ik op de ps5 maar echt, die ps5 exclusive quest is bij mij nooit op de map verschenen.
Na 66 uur ook maar eens besloten er een einde aan te breiden. Ik heb er tot de laatste seconde van genoten. Maar als ik nu kijk wat ik nog zou moeten doen om platinum te halen dan is me dat toch te veel moeite.
Ik zit nu op hetzelfde punt, gisteren het dan echt uitgespeeld. Alle quests en side-quests gedaan, veel verzameld ook (78% collection). En ik heb nu ook zoiets van mwao de game 100% completen qua game en achievements is wel wat too much (naast alles verzamelen ook nog 3 nieuwe playthroughs starten om tot een bepaald punt te komen) en doet me denken aan Ubisoft games. AC Valhalla bijv, waar ik de 100% wel heb gedaan overigens.
Maar dan de game, je krijgt wel waar voor je geld. dik 60 uur erin gestopt in krap 3 weken tijd geeft ook wel aan dat de game mij boeide, speelde het vooral de laatste week zowat elke dag wel even. Je hebt continu het gevoel dat je in een soort disneyland rondloopt, komt ook door de goede begeleidende muziek. Het is allemaal ontzettend sfeervol, wel vooral Hogwarts en Hogsmeade. De buitenwereld is soms wel wat flets maar soms ook wel heel tof, hidden forest bijv. Main quests vond ik allemaal de moeite waard en qua side quests was denk ik de helft echt tof en de rest voelde wel aan als filler/fetch maar het vermaakt altijd wel enigszins. Ook omdat de combat/spells gewoon goed gedaan is, op den duur heb je wel je favoriete loadout en vlieg je door de battles heen en vervelen nooit tot zelden. Verder speelt mijn dochter het ook nog steeds maar doet het veel rustiger aan, want ja een mobiele telefoon verdient natuurlijk ook aandacht.
Al met al goede game dit!
Aha! Dat moet het dan zijn! Ik heb inderdaad geen code ingevoerd, ik had geen idee dat dat moest. Stom… maar thanks voor je reactie!
Er waren echter wel een aantal kleine punten waar ik me aan stoorde, zoals dat je personage stil blijft staan bij het casten van een spell, of dat de landmarks in de mappen elkaar weleens overlappen (en met name in hogwarts ik weleens verkeerd reisde) en uiteraard de constant herhaalde voice lines (Deek thinks you should be proud of all the potions you made).
Maar de kleine minpuntjes konden voor mij de pret niet drukken en met 42 uur in-game (55 uur volgens Steam) zit mijn playthrough erop. Nu nog even de map chamber bereiken met de overige Hogwarts houses voor de 100% achievements!
Heb de code ook nog niet ingevoerd heb daar nooit zo’n zin in allemaal gedoe.
Heb gisteren het spel gedownload en de code ook ingevoerd, moet ik dan nu nog iets doen, of niks meer?
Heb gisteren het spel gedownload en de code ook ingevoerd, moet ik dan nu nog iets doen, of niks meer?
Veel gevechten met de kobolds, ik kan ze niet meer zien.
Ben blij als ik het einde heb gehaald.
Wordt tijd voor een ander spel.
Het lijkt erg speelbaar als je om de minpunten heen kan kijken. Lang laadtijden, gedownscalede resoluties en textures (zeg maar gerust een erg low op PC normen). Maar had je iets anders verwacht? Ergens blijf ik het nog altijd een kunstje vinden dat een dergelijke game nog een redelijk werkende port krijgt.
Maar...neen. Ik ga het niet halen. Ik zit sowieso niet echt in een Harry Potter periode de laatste jaren. Pik het origineel wel eens op de PC of evt een PS5 op.
Denk dat je beter af bent om in meer algemene zin te checken hoe de Switch versie het doet of jij besluit degene te zijn die zich opoffert en laat ons vervolgens weten hoe de vork in de steel zit.
Nee joh mijn buurjongen vroeg het zich af vandaar.
Als ik kon toveren dan had ik je verbannen!
Het sterkste punt van het spel is ongetwijfeld hoe goed het er in slaagt om de magische Harry Potter-wereld tot leven te brengen: Hogwarts is prachtig nagebouwd en het is een plezier om simpelweg in het kasteel rond te lopen. En ook de wereld eromheen is - hoewel behoorlijk eentonig, waarover later meer - best leuk om te verkennen, vooral als je eenmaal je bezemsteel hebt. Daarnaast slaagt het spel er ook heel goed in om je 'tovenaar' te laten voelen: het vechtsysteem - zowel het wisselen tussen en combo's opbouwen met verschillende spreuken en het counteren van aanvallen met Protego - werkt uitstekend (hoewel het soms wat te chaotisch is, en het niet altijd even duidelijk is welke aanvallen je wel en niet kan counteren), en ook de alledaagse magie (Lumos, sloten openen, objecten verplaatsen) wordt goed toegepast in puzzels.
Het spel vermaakt door die sterke punten van begin tot eind wel, maar uiteindelijk zijn er twee grote problemen die me weerhouden van een hoger cijfer. Ten eerste is er de 'ludonarratieve dissonantie' (een woord waar ik voor ik dit spel speelde nog nooit van had gehoord): het conflict tussen het verhaal en de wereld die worden opgebouwd en de gameplay. In het verhaal word je voorgesteld als een beginnende student die pas net met magie in aanraking is gekomen en leeft in een grotendeels vredige wereld. Maar de gameplay is daar volledig mee in strijd. Het hoofdpersonage leert in een paar weken tientallen spreuken, waar dat normale studenten jaren kost, en je gedraagt je totaal niet als een beginnende student. In Harry Potter was iedere 'duistere tovenaar' levensgevaarlijk (zowel omdat ze veel strijdervaring hebben als omdat ze bereid zijn om gevaarlijke verboden spreuken te gebruiken), maar hier kan je met een paar weken ervaring makkelijk tientallen van zulke tovenaars in elkaar spreuken. Het slaat echt nergens op, en als ze deze richting op wilden hadden ze het hoofdpersonage beter een ervaren auror kunnen maken. Dan zou het gebrek aan gewetensbezwaren tegen het afmaken van honderden (!) mensen en goblins tussen de lessen door, als een soort Rambo in de tovenarenwereld, misschien ook iets minder raar aanvoelen.
En hetzelfde geldt voor de wereld: in het verhaal wordt die gepresenteerd als grotendeels vredig, met een kleine minderheid van criminele duistere tovenaren die voor problemen zorgen, maar in de gameplay wordt Hogwarts in feite omsingeld door honderden levensgevaarlijke criminelen en rebellen, en de enige die daar het gevaar van in ziet is kennelijk ... een beginnende student en zijn excentrieke vriendengroep? Een halve burgeroorlog is gaande - een beetje zoals in de late boeken van Harry Potter - maar zo voelt het absoluut niet. Opnieuw: erg raar. En meer in het algemeen heb ik geen idee wat voor boodschap het spel wil overbrengen. De schurk van het spel is (milder spoilers) een goblin, die een gewelddadige strijd voert tegen de tovenaren om de positie van goblins te verbeteren. En tuurlijk, de schurk is een onsympathiek figuur en ik zie weinig reden om medelijden met hem te hebben. Maar als je iets verder denkt is het maar een rare keuze voor een schurk, want hoewel zijn methodes verkeerd zijn heeft hij verder natuurlijk volledig gelijk dat de positie van goblins onrechtvaardig is. Het is immers waar dat goblins net zo goed een staf zouden moeten mogen dragen - dat ontkennen is pure discriminatie - en vertegenwoordiging verdienen in het parlement (idem dito), en als tovenaren dat weigeren, dan zijn zij apartheidsracisten, zoals veel mensen dat waren in de 19e eeuw. Maar in plaats daarvan worden tovenaren weggezet als sympathieke mensen die allemaal heel lief zijn voor goblins, en de goede goblins zijn allemaal Uncle Toms die braaf naar de tovenaars luisteren zonder te klagen over hun sociale positie. Mijns inziens een redelijk raar (en ultraconservatief) standpunt, zeker tussen alle 'woke' videogames. En wie verzint het dat je 'magische dieren' moet redden door de hele natuur leeg te jagen en ze te verkopen aan tovenaars? Behalve spinnen en wolven dan, die moeten allemaal dood. Hoe kun je anders je equipment upgraden? Sommige dieren zijn gelijker dan anderen.
Het tweede grote probleem is uiteraard de open wereld. De vele activiteiten (puzzels, bandieten verslaan, collectibles zoeken) zijn op zich wel oké, maar zijn desalniettemin erg repetitief en veelal weinig interessant. In plaats van een grote wereld van bossen en heuvels die voor 90% hetzelfde is had ik liever een kleinere wereld gezien waarin iedere plaats interessant is en side quests de ervaring daadwerkelijk verrijken (je verzamelt zoveel nutteloze items dat je ieder uur naar merchants moet om al die rotzooi te verkopen). En sommige activiteiten lijken puur ontworpen te zijn om je tijd te verspillen. Wie verzint het in 's hemelsnaam dat je minuten moet gaan wachten tot een plant gegroeid is of een potion klaar is? Ik heb wel wat beters te doen met mijn tijd. Daarnaast is het spel - op de twee combat arena's na, en die duel quest in het begin van het spel - veel te makkelijk voor mijn smaak. Doordat je talloze healing items kan dragen is het vrijwel onmogelijk om dood te gaan, waardoor de gevechten - hoewel vermakelijk - zelden erg memorabel zijn. Maar misschien is dat op hogere moeilijkheidsgraden anders (ik heb het spel op normal uitgespeeld).
Hogwarts Legacy is kortom een vermakelijk tovenarenspel met een aantal serieuze gebreken. Hogwarts is prachtig nagebouwd en je voelt je echt tovenaar, maar de wereld is zo incoherent dat ik me er serieus aan stoorde en de open world gameplay is onnodig repetitief en simpelweg enorm ongeïnspireerd. 3.5*