Spider-Man: Miles Morales (2020)

PlayStation 4 / PlayStation 5

Ontwikkeld door Insomniac
Uitgegeven door Sony

Een jaar na de eerste game en de DLC heeft Miles zich als ervaren Spider-Man volledig geïntegreerd in het zwarte en rode pak terwijl hij zowel zijn nieuwe thuis in Harlem als de rest van New York City verdedigt tegen een bendeoorlog tussen het energiebedrijf Roxxon en een hightech crimineel leger onder leiding van de Tinkerer.

Dit is er zo eentje waar ik dus in de review footage (wederom bij ondermeer ACG of Digital Foundry eigenlijk relatief weinig verschil merk. Het ziet er 'wat mooier' uit - maar ook weer niet zo erg dat ik van verbazing weggeblazen wordt. Nou is dat wel iets wat altijd bij launchtitels het geval is maar ik blijf een beetje bij mijn punt voorlopig dat we niet al te bizar grote stappen voorwaarts op grafisch gebied moeten verwachten. (en ik kick zelf nou niet zo bizar op 'the biggest, the best etc etc - ik vond 'Little Hope' eergisteren al prachtig om te zien).

Maar...als ik het zo zie dan heb ik dus best wel de interesse om het te spelen - net zoals Spider-Man - eigenlijk wellicht een van DE titels waarom ik of een PS4 of een PS5 aanschaf zou everwegen binnen een paar jaar. Het loopt zo te zien heerlijk vloeiend qua door de stad heengaan en je rondmeppen en ik moet wel zeggen van alle Spider-types (en dat zijn er in 2020 echt een hele hoop) zijn de originele en Miles Morales ook de enige die me ook echt boeien qua verhalen in de comics en het lijkt me dat ze de essentie van het personage netjes weten neer te zetten (complete noob).

Dus ja...dit vind ik dus net zoals ik al bij de Dark Pictures Anthology met Until Dawn zo een van die titels die ik eigenlijk wel op mijn wishlist heb. Spider-Man en Miles Morales.

Top trouwens. Spel verkrijgbaar vanaf 12 november, eerste stem, een 2, op 12 november om 8 uur. Dat ging wel heel erg snel, net zoals de nieuwe COD, Assassin's Creed en Sakuna of Rice and Ruin, games die je toch wel enkele tientallen uren bezig houden. Laat staan dat deze stem in de nabije toekomst is geplaatst dus

willekeurige haatstemmen? of telkens 5 minuten op youtube gekeken en genoeg om te beoordelen?
Gamemeester, leg eens uit aub?

Willekeurige trollstemmen idd. Assassin's Creed Valhalla op dag 1 om 8 s'morgens, een spel van enkele tientallen uren (dat de meeste reviewers wellicht nog niet eens uitgespeeld hadden) van hetzelfde pak een laken.

avatar van LikeAJedi
Ik zit een beetje te twijfelen tussen een 3,5 en 4,0. Maar omdat de story relatief kort is en het veel van het zelfde is wat we kennen uit het eerste deel, geef ik het toch een 3,5.

Insomniac heeft absoluut weer een top notch product afgeleverd. De game loopt ontzettend smooth met 0 frame dorps en bugs en dat verdient al een pluim op zich.

Verder is de story leuk, maar niet spectaculair zoals deel 1. Logisch want Miles Morales heeft eigenlijk weinig lore ten opzichte van Peter Parker, maar toch is het Insomniac gelukt een goed verhaal te verzinnen en het personage Miles en de karakters er om heen goed kleur te geven. Het einde maakte overigens wel een hoop goed, die kleine Venom tease aan het einde was wel super tof. Kijk daardoor heel erg uit naar Spider-man 2

Qua gameplay en graphics is er eigenlijk weinig nieuw. De sfeer is anders omdat je ditmaal in een snowy New York speelt, wat absoluut wel een plus punt is. Ik zie graag meer games in de sneeuw, vind het namelijk wel een toffe vibe hebben. Verder is de gameplay op wat andere gadgets en je ‘venom-power’ na eigenlijk identiek het zelfde als in het eerste deel. Op zich niks mis mee, want het is wel vermakelijke gameplay.

Dit keer heb ik ook niet alle side-missions en pakjes vrij gespeeld. Vond namelijk veel van de pakjes niet écht tof en de side missies waren ook niet echt interessant. Hoop wel dat het 2e deel daar wat innovatie in brengt, maar ik vertrouw Insomniac daar wel in.

LikeAJedi schreef:
het personage Miles en de karakters er om heen goed kleur te geven.

Deze houden we er ook in. Beetje gewaagde grap maar het komt zo uiteindelijk toch nog goed met mijn eindejaarsconference. Even nog ergens een sprongetje maken met hoe mooi het contrast tussen Miles en de sneeuw wel niet is en we zijn er bijna.

Bijna net zo goed als 'ik heb ook een baard'

avatar van LikeAJedi
Sinner schreef:

Bijna net zo goed als 'ik heb ook een baard'

Fonzzz002 (crew)
De vorige Spider-Man game combineerde ik met het kijken van de keigoede Spiderverse film. Het leek me daarom leuk deze te combineren met de keigoede Far Frome Home film, waardoor wederom een weekje van mijn leven in het teken van Spider-Man stond. Geen spijt van gehad. Dit is een goed semi-vervolg / lange DLC. De kortere speelduur en een simpeler verhaal werken eigenlijk goed in de game z’n voordeel. Waar de 2018 game teveel content had kreeg ik hier juist behoefte aan meer. Liever te weinig content dan genoeg gehad hebben voordat het einde bereikt is.

Eén van de dingen die de Spider-Man games goed doen is het verhaal: ondanks dat het superhelden genre talloze clichés bevat, en ik er dood mee ben gegooid, weten ze de personages en conflicten interessant te schrijven. Miles is een chille, aardige Spider-Man die goede daden doet omdat mensen helpen/redden het van zichzelf beloning genoeg is. Door de game heen heeft hij allerlei leuke interacties met fans, geinige gesprekken met vrienden en familie, of komt hij terecht in heftige drama momenten waarin geen duidelijke uitweg te vinden is. Een juiste balans. Er is bv de twist dat de hoofdvijand eigenlijk de goede vriendin van Miles is, genaamd Phin. Toen ik haar masker zag en een vrouwelijke stem hoorde viel meteen te concluderen dat het Phin was en ik was bang ze haar identiteit zouden blijven verbergen, alsof het een onvoorspelbare twist zou zijn. In tegendeel, vrij snel nadat ze verschijnt word al onthuld dat het Phin is en vanuit daar speelt het verhaal op een goede manier met die kennis: moet Miles de waarheid vertellen? Moet hij haar bevechten? Misschien valt er passief iets op te lossen door te praten? In de scenes met Miles en Phin zie je duidelijk de worsteling die Miles meemaakt, niet wetende wat precies de juiste handeling is, hopende dat het allemaal goed eindigt. Goede acteerprestaties en spannend verhaal.

Qua gameplay is Miles ook iets interessanter dan Peter. Miles heeft Venom powers die hem de mogelijkheid geven speciale aanvallen te doen die Peter niet kon. Er zijn bepaalde vijanden waarbij het haast een noodzaak is Venom te gebruiken, waardoor er iets meer strategie inzit in vergelijking met Peter. Niet bijzonder veel meer, maar voldoende om hem leuker te vinden om mee te vechten.
Stealth voel ik me wisselvallig over. Het is leuk om te doen en ik probeerde meestal eerst stealth te doen ipv er meteen op los te meppen, maar het is compleet overbodig. In tegenstelling tot bv Batman Arkham games is er geen straf voor stealth negeren. Het had mij fijn geleken als ze afwisseling meer aanmoedigde door bv gegijzelde burgers te hebben die neergeschoten werden als je gezien werd.

De hoofdgame is kort, maar ik beleefde zoveel plezier aan het spelen dat ik zonder probleem alle optionele content afging. De bonus missies hadden niet alleen korte leuke cutscenes, maar ook leuke beloningen zoals gave skins of tokens voor handige upgrades. Bv de cutscenes met de dove meid waren wholesome en als kattenliefhebber was dit de coolste shit allertijden.

Open world games blijven hit and miss bij mij. Spider-Man is zeker een hit. Ik vroeg me af: waarom slaat dit wel aan maar haak ik bij bv Witcher of Horizon af? Na even vergelijkingen maken merkte ik op dat een groot verschil in Spider-Man is hoeveel plezier ik beleef aan rondreizen. Het is heeerrlijjjkk om gewoon rond te slingeren door de stad, constant rekening te houden met de timing van je inputs, spelen met zowel de horizontale als de verticale afstand. Spider-Man is erg leuk om rond te bewegen. En als je niet lang wilt reizen zitten er overal handige fast travel punten waar je in 1x naartoe kunt gaan, ipv eerst naar een dichtstbijzijnde fast travel punt te moeten gaan en dan pas kunnen fast travelen. Op de PS5 versie waren er gewoon geen laadtijden, waardoor het tempo van rondreizen nooit eronder leed. Scheelt dat de wereld erg mooi is om naar te kijken en soms lastig is van life action beelden te onderscheiden.

Ik zou het haast een 4,5* willen geven voor hoeveel plezier ik had, al verdiend deze game dat niet helemaal. Het vraagt dezelfde 60 euro die ze voor de 2018 game vroegen, terwijl het toch echt een stuk korter is. 30, hooguit 40 euro, was meer gepast geweest. Uiteindelijk blijft het een nogal eentonige game waarin je steeds rondslingert tussen dezelfde gebieden en dezelfde badguys bevecht. Cutscenes niet kunnen overslaan is echt vervelend (zeker als je New Game+ doet). Ik vond het leuk om alle missies te doen en er waren meestal leuke dialogen om het interessant te houden, maar ik kan de game niet verdedigen als iemand het maar saai en teveel van hetzelfde zou vinden.

Goed deel dat mijn enthousiast heeft gemaakt voor het vervolg. Wacht wel ff met kopen tot het in de aanbieding is.

Fonzzz002 schreef:
Het leek me daarom leuk deze te combineren met...

...Black History Month. Het is ok. Je hoeft je er niet om te schamen.

Zou de remaster best willen spelen maar deze hoeft voor mij niet zo.

Verder niks tegen Miles uiteraard ben heus geen racist hoor.

Natuurlijk niet.

Hooguit een beetje purist misschien.

Confusie schreef:
Zou de remaster best willen spelen maar deze hoeft voor mij niet zo.

Verder niks tegen Miles uiteraard ben heus geen racist hoor.

Natuurlijk niet.

Hooguit een beetje purist misschien.

Dan is Into the Spiderverse ook niks voor je zeker