Hyrule Warriors: Age of Calamity (2020)

Alternatieve titel: Zelda Musou: Age of Calamity

Nintendo Switch

Ontwikkeld door Omega Force en Koei Tecmo

Reis naar het verleden en vecht om de teloorgang van Hyrule te voorkomen in Hyrule Warriors: Age of Calamity voor de Nintendo Switch! Een eeuw voor de gebeurtenissen in The Legend of Zelda: Breath of the Wild hangt het lot van Hyrule aan een zijden draadje. Leid je troepen naar het slagveld en vecht tegen Ganon, het Onheil, in een ultieme poging om het koninkrijk te redden.

Nu is er een gratis demo verkrijgbaar!
Dit spel word groots maar veel mensen weten dat nog niet..

avatar van Eraser2
Ik heb de demo al even gespeeld en de gameplay is wel heel erg lekker hoor. Het is gewoon alsof ik BotW weer aan het spelen ben. Wel merk ik wat framerate issues op als er veel vijanden tegelijk aanwezig zijn op het scherm (bijna altijd).

avatar van Princess Piranha
Yes echt heel veel zin in!

Zelf ben ik niet een fan van de Warriors formule. Dus ik koop het vooral voor de BotW wereld en personages. Toffe manier om de backstory van BotW te kunnen ontdekken, kan niet wachten om weer in die wereld te duiken

avatar van Eraser2
Ik had het niet verwacht maar na het spelen van de demo wil ik deze game erg graag hebben! Ik had niet verwacht dat het zo’n verhalende game zou zijn maar dat is het dus wel. De backstory van BotW intrigeert enorm. Daarbij is de gameplay echt lekker.

Ik sla de demo over ik wil dit van af het begin meemaken, dat hier een goed verhaal in zit is zeker een dikke plus. Het verhaal, de setting van Breath of the Wild en het hack and slash gameplay (wat voor sommigen misschien een drempel is) kan alleen maar goed gaan worden..
Maar hopelijk speelt het wel lekker soepel dat is misschien het enige zorgelijke punt.

De demo hoef ik niet per se te spelen. De vorige Hyrule Warriors was goed genoeg om deze ook gewoon aan te schaffen. Ook al heb ik daar hooguit iets van 30 uur inzitten (of een beetje meer) op de WiiU. Alleen zal het bij wellicht 'wat later' worden aangezien ik ook nog helemaal in het begin van Fire Emblem Warriors zit (als soortgelijk spel) en Wasteland 3 en Cyberpunk niet al te ver in een toekomstige planning zitten.

Ik moet zeggen de Warrior games bevallen me best - ik zou vroeg of laat ook de Dragon Quest Warrior Quest games eens spelen en de Dynasty Warrior 7 of 8 die ik op de ps3 heb. Keuze genoeg op dit gebied.

Maar goed. Deze komt er ook wel. Naar schatting NA Cadence of Hyrule complete maar VOOR Metroid Prime 4

Hyrule Warriors: Age of Calamity geeft betekenis aan alternatieve Zelda-games | Preview | Gamer.nl

Het spel schijnt toch wat last te hebben van framedrops en het zou ook last hebben van matige camera standpunten.. ik was er al wat bang voor. Maar voor de rest is het allemaal zeer positief dus daarna snel een patch uitbrengen Nintendo!, en dan gaan we weer hakken in het mooiste Zelda landschap.

avatar van Maxigames
Ben er mee begonnen. De eerste keer dat ik een warriors game speel, best wel even wennen maar tot nog toe vermakelijk! Qua gameplay voelt het totaal niet als een Zelda game maar dat had ik ook verwacht. Gewoon massa's vijanden in de pan hakken is natuurlijk altijd vermakelijk, wat dat betreft zal het speelplezier geen probleem zijn. Ik had m gelijk op "hard" ingesteld aangezien ik bang was dat het een cakewalk zou worden, maar ik kan al zeggen dat dat wel meevalt. De eerste missie was erg makkelijk, maar nu ik iets verder ben en m'n healing items te vroeg op maakte in een missie werd het al erg pittig het nog te kunnen uitspelen en ben ik die maar opnieuw gestart.

avatar van Princess Piranha
banjo schreef:
Hmm is er nog niemand bezig met dit spel..?

Hierzo! Speel het co-op met mijn vriend

So far so good! Ik heb moeite met informatie opslaan, dus bij geen enkele moveset heb ik echt controle of weet ik wat ik precies doe. Maar met wat rammen op Y en X kom ik wel gewoon goed mee, dus blijkbaar kan ik het wel haha. Ook heerlijk om in de hoofdmissies Koroks te kunnen zoeken!

De armor die je Link geeft, is trouwens ook te zien in de cutscenes. Dat zorgt soms voor hilarische momenten, zoals dat we Link geen broek en armor gaven, maar alleen de rubberen Vishelm. Maar toen kwam er een missie een cutscene waarin Revalli wijst naar Link en vol afgunst vraagt waarom uitgerekend hij gekozen is en mee gaat. Groot gelijk heb je, Revalli

Ja even wat persoonlijke ervaringen lezen vind ik altijd fijn...
En het is ook mooi dat door het Zelda thema meer mensen kennis maken met hack and slash spellen wat toch wel een beetje ondergewaardeerd is.

Poeh he dit ziet er mooi uit zeg!, maar je word wel gelijk in het diepe gegooid als het aankomt op de bediening en je doelen. Dus als je nog nooit een Warriors game gespeeld hebt dan kan ik me voorstellen dat je er in verzuipt (dat doe ik nu al) die uitleg had toch echt beter gekund....
Maar goed even door button smashen tot dat ik een meester hier in ben .

Princess Piranha schreef:

Dat ligt hem niet aan jouw hoor... dit spel gaat er van uit dat we allemaal al gevorderden zijn in dit genre, en als er dan al uitleg is dan komt dat maar een paar seconden in beeld...
Dat is gewoon niet duidelijk, even voor de goede orde ik ben maar net begonnen met dit spel maar dit is wat me als eerste opvalt.

- Tutorial

De tutorials zijn vaak magertjes.

Het geluk met de Musou games zoals als Hyrule, Fire Emblem of Dynasty Warriors is dat de basis in principe heel eenvoudig is. Heb je die eenmaal onder de knie dan kan je zo van reeks tot reeks overspringen. Meestal is het idd ieys van y y x, y y y x, y y y y x, - en afgaande daarvan heb je dus een soort van special move. Ook vult een balkje zich aan de linkerkant waarna je met (meestal A) een supermove kunt uitvoeren. Verder is het ook wat strategischer dan mensen vaak denken, generaals, hoofdkarakters en bassissen beschermen en achter de main objective aangaan en je komt al heel erg ver.

En neen. Deze staat op de Wishlist, niet in bezit, maar heb heel even de demo geprobeerd en het speelt zoals elk spel in dit genre. Maar laat me ook deze ter tijd en stond wel leuk vinden. Zeker als ze vast zitten aan bekende franchises zoals Zelda, Fire Emblem of Dragon Warrior.

Hyrule Warriors: Age of Calamity begint kwa gameplay gelijk al erg hectisch dus daarom is het belangrijk om gelijk even goed de knoppen combinaties te kennen. In Hyrule Warriors (2014) ging dat veel duidelijker en geleidelijk aan even kijken waar dit heen gaat..

avatar van Devoo
Het hoofdverhaal net uitgespeeld. Ik twijfel of ik nog doorga tot de secret ending. Ik vond het in ieder geval wel een goeie game. Vooral de cutscenes waren aangenaam en straalden veel persoonlijkheid uit. Hopelijk hebben toekomstige Zelda games ook dergelijke cutscenes.

De gameplay had ik snel onder de knie en ik speelde het liefst met Link. Wat ik wel merkte is dat ik niet vaak wisselde tussen characters, omdat ik Link gewend was en andere personages dan minder natuurlijk aanvoelden.

De framerate is inderdaad een ramp. Maar hoe laag deze soms zakte, het werd nooit onspeelbaar. De ontwikkelaars hebben hun best gedaan om de framedrops te verbergen onder special effects en acties. Maar het blijft natuurlijk jammer dat het niet ietwat soepeler loopt allemaal.

Ik heb na een lange tijd dit spel weer eens gespeeld met een nieuwe update speelt het nu stabieler.
Ik ga er nu voor om hem uit te spelen de framerate is nu gewoon veel beter.

En net zoals met een 'echte' Zelda game heeft ook deze Hyrule Warriors: Age of Calamity dezelfde verslavende werking dat als je net van bed af komt je gelijk weer zin hebt in het spel. Het gaat onder je huid zitten als het ware.. en dat is een goed teken.

Even veder spelen!

in het vorige deel van Hyrule Warriors (2014) daar was het veel meer een race tegen de klok, je moest snel je mede soldaten en strijders helpen en vaak gaf dat wat een stress gevoel. Want als je te laat was dan had je alles voor niks gedaan!. Daar is in dit spel geen sprake meer van, je strijders die kun je nog steeds op een kaart naar het onheil sturen maar veel haast is daar niet meer bij het werkt veel ontspanner en je kunt je nu veel meer consenteren op strategisch je vijanden de pan in te te hakken. De sfeer is veel gemoedelijker en ruimtelijker en dat past ook veel beter bij het Zelda Breath Of The Wild concept. Het is fijn om het verhaal te volgen alle details van het originele spel hebben ze met veel liefde hier in verwerkt (ik had regelmatig een nostalgische glimlach) je word getrakteerd op prachtige tussen filmpjes!.

Het is een sterk vervolg van de Hyrule Warriors wereld en het had eigenlijk niet beter gekund.

avatar van Onderhond
Ben nu een aardig eindje weg, en moet zeggen dat het toch weer erg bevalt. Perfect is het zeker niet, maar er zijn wel wat leuke accenten gelegd tov de vorige game.

Vooral de toevoeging van de kortere subquests vind ik erg leuk. Ik ben ook zo iemand de ze ongeveer allemaal moet gedaan hebben vooraleer over te gaan naar de main quest, waardoor het spel eigenlijk wat (of heel veel te) makkelijk is. Maar het beperkte RPG element werkt gewoon erg verslavend en is ook perfect voor het format van de Switch. Er is altijd wel iets wat je nog kan doen binnen een bestek van 5 minuutjes.

Gameplay is verder erg vlot. Er zijn genoeg moves, het hack & slash gebeuren is bevredigend en er zijn meer dan voldoende moves en specials om onder de knie te krijgen. In de kern zit het dus echt wel goed met dit spel. Verder zijn de verwijzingen naar Breath of the Wild ook een meerwaarde, zeker als je ziet hoe ze bepaalde elementen van dat spel hierin verwerkt hebben.

Mindere punten vind ik de levels met de voertuigen (besturing vind ik niet fijn) en de levels met tijdslimieten. Zo af en toe kan het een leuke challenge zijn, maar er zijn er iets teveel. Wat mij verder ook nog stoort (maar dat hoort bij het moderne game design) is dat de main quest te weinig uitdaging biedt om het spel ten volle te doorgronden. Ik heb ondertussen een 20-tal personages, maar aangezien je toch het meest met Link op pad bent is hij de sterkste en is er niet genoeg incentive om vol met de anderen aan de slag te gaan. Het is pas na de main quest dat je de punten en kommas van dit soort spellen leert kennen. Het maakt ze toegankelijker voor een breder publiek, maar qua game design vind ik het wat flauw.

Het plot (waar toch best positief op gereageerd wordt) vind ik verder ook niet geweldig. Af en toe krijg je keuzes tussen leveltjes, maar veel maakt het niet uit, en het verloop is redelijk basic. De cutscenes staan de pacing ook meer in de weg dan dat ze daadwerkelijk wat toevoegen.

Maar verslavend is het wel. Zat dit weekend 's avonds wat te gamen en plots was het na 2 uur, da's ook alweer even geleden