Super Mario 3D All-Stars (2020)

Nintendo Switch
Platform / Adventure

Ontwikkeld door Nintendo

Ontdek drie van Mario's grootste 3D-avonturen met Super Mario 3D All-Stars op de Nintendo Switch! Deze speciale bundel bevat Super Mario 64, Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy, alle drie geoptimaliseerd voor de Nintendo Switch met verbeterde HD-graphics, Joy-Con-besturing en een muziekspeler met de epische soundtracks van alle drie de games.

Er valt niet veel over deze collectie te zeggen dat ik niet bij de betreffende games al heb vermeld. 3 klassiekers in één pakket. Ze zijn bewerkt zodat je ze in HD op een breedbeeld kunt spelen en ze ondersteunen zowel de joycons als pro controllers. Ikzelf heb alles met de pro controller gedaan en dat werkte erg prettig.
De kwaliteit van de games wisselde nogal. Mario 64 had meer verouderde aspecten dan ik mij herinnerde, maar is nog steeds een goede tijd mits je niet voor alle missies gaat. Sunshine had ik nooit gedaan, maar deze wilde niet met me klikken. Galaxy daarentegen, blies me van mijn stoel en vond ik een meesterwerk. Galaxy alleen al maakte deze aankoop de moeite waard.

Mits je de games in goede staat thuis hebt liggen dan voegt het aanschaffen van deze collectie niet veel toe, geziene het dezelfde games zijn. Ik heb alleen Mario 64 in bezit die het half doet ivm verouderde controllers, dus dit was zeker een goede aankoop.

Los van elkaar zijn het wisselende cijfers, maar als totaal pakket krijgt deze een:

Tijd voor een beoordeling van dit pakketje waar zoveel heisa om was. Ik erger me sowieso aan de idioot lage score, waar ik het totaal mee oneens ben. Om even duidelijk te maken waar ik nu mijn cijfer op baseer: puur en alleen op wat dit pakketje me nu bied. Ik heb de 3 games nu allemaal een tijd gespeeld (uitspelen gaat nog even duren en de reviews plaats ik bij de topics van de 3 games zelf) en kan wel een oordeel geven over of dit de 55 Euro waard was. Dat is een ja, een hele hele dikke ja.

Voor dat geld krijg je 3 van de beste platformgames ooit. Ik ben zelf opgegroeid met Mario 64 en later ook Sunshine, terwijl ik Galaxy helaas heb laten liggen omdat ik weinig in gamen met de Wii zag. Ik ben zo enorm blij dat ik nu de kans krijg om dit alsnog te spelen. Wel zuur dat Galaxy 2 ontbreekt, dat vind ik oprecht gierig. Na spelen van de games moet ik wel zeggen dat Mario 64 het minst goed is verjaard. De game oogt gewoon echt blokkerig en dat de camera niet 360 graden kan draaien is echt een groot minpunt. Verder blijft het een mooie Mario game, maar ik heb echt meer plezier uit het opnieuw spelen van Sunshine (ow, de herinneringen...) en het voor het eerst spelen van Galaxy gehaald. Sunshine en Galaxy hebben echt een lik digitale verf gekregen en zijn in fullscreen echt wonderschoon. De besturing bij de beide games is even wennen, maar na een uur weet je al niet meer beter. Zelf game ik alleen maar met de pro-controller en dat gaat gewoon lekker. Voor die 55 Euro heb je denk ik zo 50 tot 80 uur gameplay en dat is gewoon een goede deal. Ik denk dat er nu nieuwe generaties deze 3 klassiekers leren kennen en ook dat vind ik een prettig idee.

Sunshine en Galaxy kunnen ook nu gewoon nog prima mee. Dat je ook de soundtracks van alle games af kan spelen is een leuke extra. Verder is het wel een schraal pakketje waar Nintendo veel meer moeite in had kunnen stoppen. Neem alleen al het hoofdmenu. Dat lijkt echt in een half uurtje in elkaar geflanst. Als je 3 van dit soort unieke games aflevert, breng het dan wat visueel aantrekkelijker. Maar als je dit gewoon koopt voor uren Mario speelplezier, dan is het misschien wel het beste wat je dit jaar kan kopen. Stoor je je aan de distributiewijze of de laksheid van Nintendo, dan snap ik dat ook. Maar het blijven alsnog ijzersterke games die een Switch adoptie hebben verdiend. Bijzonder, hoe uniek elke nieuwe Mario game is en dat al 35 jaar lang.

Ik heb trouwens nu al 2 weken de main themesong van Sunshine in mijn hoofd, damn you Nintendo

Dikverdiende 4*

Een 3-in-1-bundel van respectievelijk legendarische, prima en fantastische spellen. Op papier is dit dan ook een geweldige must-have bundel, maar in de praktijk ben ik veel minder positief.

Laten we beginnen met het meest legendarische spel van deze bundel. Super Mario 64 is op ruime afstand (samen met Ocarina of Time) mijn lievelingsspel aller tijden, maar deze versie stelt in verhouding toch behoorlijk teleur. Niet dat 'ie inferieur is aan de (zelfs voor vandaag de dag prima) originele versie, maar juist omdat het een vrijwel identieke versie van het origineel is. Nou verwachtte ik niet dat ze alles zouden remaken in de engine van Odyssey (of je dat überhaupt zou willen is een tweede vraag), maar dit is toch echt wel het absolute minimale dat Nintendo gedaan heeft. Een hogere resolutie en klaar, dat was het. Zelfs iets simpels en eigenlijk vereiste als een 16:9 beeldverhouding hebben ze geen ene ruk moeite voor gedaan. Ongelooflijk zonde.

Des de poëtischer het is dat nota bene het spel waar ik persoonlijk het minst mee heb, de meeste verbeteringen doorgevoerd heeft gekregen. Als je een grote fan van Super Mario Sunshine bent (ik overigens niet, maar dat is een andere discussie), zul je denk ik wel tevreden zijn. Niet alleen een hogere resolutie, maar ook een bredere beeldverhouding. Verder helaas geen 60fps, maar een grote ramp is dat niet. Al is dat ook iets wat waarschijnlijk zonder al te veel moeite had gekund. Man, de Galaxy spellen, 3D World en Odyssey hebben me in dat opzichte echt verwend.

Over het laatste, fantastische, spel kan ik best kort zijn. Super Mario Galaxy speelt net zo soepel met z'n 60fps en de bredere beeldverhouding die het al op de Wii had, met daarnaast een nieuw likje verf in de vorm van een hogere resolutie. Dat laatste is overigens niet helemaal een 100% geslaagde actie, want sommige subtiele visuele effectjes op de Wii zijn in deze versie verdwenen. Maar daar moet je echt hard voor kijken en zelfs dan leidt het niet af van het speelplezier.

Ten slotte kan ik het ontbreken van Super Mario Galaxy 2 ook niet helemaal rechtvaardigen. Voorafgaand aan de release van deze bundel speculeerde men dat Galaxy 2 er niet bij zit omdat daarin het gebruik van motion controls nog complexer was, mede dankzij Yoshi, maar dat moet iemand anders mij dan eens even uitleggen. Want in deze versie van Galaxy 1 zijn de motion controls gewoon meegenomen (als je op de R-knop klikt), met als bijkomend voordeel dat het spinnen met de Y-knop gedaan kan worden.

In het kort, een behoorlijk teleurstellende uitvoering van een anders fantastische bundel. Haal deze daarom alleen als je geen toegang meer hebt tot eerdere systemen en diens versies, want dit is eigenlijk een erg karige bundel. Op Sunshine na zijn er eigenlijk vrij weinig verbeteringen toegevoegd en mijns inziens niet echt de €60 waard. Maar deze idioot heeft het alsnog gedaan (damn you, Mario 64!).

Dit was mijn presentatie, dank jullie wel voor het luiste-- ehh, meelezen!

1,5
neo (crew)
Lang geleden was Super Mario All-Stars op de Snes een update, niet alleen op het gebied van graphics, maar ook op veel andere terreinen. soms tot in kleine details die waarschijnlijk weinigen waren opgevallen. Helaas zie ik dat ik die op 5 sterren heb staan, wat totaal niet gepast is, maar wat wat het dan wel moet zijn.... Ik heb geen idee..

Super Mario 3D All-Stars is werkelijk van een compleet andere orde. Ja, het is nu HD, maar verder is er dusdanig weinig veranderd, waar Super Mario All-Stars op zoveel fronten anders was. Uiteraard zijn er de veranderingen in besturing en aansluitende teksten. Sunshine heeft een kleine update in een minder element van de besturing, in relatie tot het waterspuiten, Mario 64 poetst een minuscule glitch weg met betrekking tot het springen en heeft nu standaard trilling, maar Galaxy biedt, los van de besturing en aansluitende teksten, praktisch niks nieuws. Bovendien is vooral Galaxy echt radicaal anders en compleet ingesteld op de originele Wii besturing, dat de overstap naar een ander systeem onbenullig is.

Ik baseer mijn waardering niet op basis van elke van de drie games volledig opnieuw te spelen, maar enkele uren per titel.

Remasters, die toch al enkel hoofdzakelijk om graphics draaien mogen voor mijn part verbannen worden. Soms is het al een schimmig gebied wanneer iets een port, remaster/HD heruitgaven of remake is, maar ik verwacht van een remaster toch stukken meer, ergens in het midden qua verschillen; verbeterde graphics en veel aanvullingen/veranderingen tegenover een remake, maar net niet zoveel dat je het daadwerkelijk een remake kunt noemen.

Heruitgaven in de vorm van een compilatie heb ik echter minder vaak problemen mee. Liever zie ik uiteraard bv. een compilatie van Japanse titels die Nintendo nooit in andere regio's uitbracht, maar zelfs een compilatie van alle Mario Party's,of een compilatie van een grote hoeveelheid Mario handheld games voor een Switch, zou ik graag willen kopen, alleen niet digitaal. Deze drie platformers zijn niet ontoegankelijk, breed verkrijgbaar voor de originele systemen en bovendien dusdanig weinig anders. Zelfs zou ik nog liever willen dat Super Mario 3D All-Stars, los van besturing, exact hetzelfde is als de oorspronkelijke games.