Super Mario 3D All-Stars (2020)

Nintendo Switch
Platform / Adventure

Ontwikkeld door Nintendo

Ontdek drie van Mario's grootste 3D-avonturen met Super Mario 3D All-Stars op de Nintendo Switch! Deze speciale bundel bevat Super Mario 64, Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy, alle drie geoptimaliseerd voor de Nintendo Switch met verbeterde HD-graphics, Joy-Con-besturing en een muziekspeler met de epische soundtracks van alle drie de games.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Waarom? Je krijgt exact wat ze beloven. Nintendo beeninvloed de games niet zoals bv bedrijven die microtransacties uitbrengen in hun games.
Je kan de prijs te duur vinden en balen van de schaarste, maar ik vind dat onzin om mee te rekenen in het oordeel over hoe goed de 3 games op 1 schijfje zijn.

Helemaal mee eens!
En je niet laten beïnvloeden door al die negatieve romp slomp her en der.
Gewoon genieten van wat je zelf leuk vind.

Ik vind het maar ouwe meuk ook eigenlijk. Hoop oprecht dat het voor je doet wat je ervan verwacht. Ik had een paar jaar terug een Wii gekocht om Galaxy 2 te spelen voornamelijk en dat viel uiteindelijk best tegen. Inmiddels ook alweer weggedaan. Kijk dan zelf toch echt meer uit naar 3D World die met zijn extra content dan weer best redelijk is overigens, en wat mij betreft ook wel gewoon zes tientjes waard. Daarnaast trouwens ook Odyssey nog niet eens uitgespeeld. Laatst nog door weer wat aan te klooien zo een maantje of twintig opgeduikeld.

Sinner schreef:

Natuurlijk niet. Dat is iets wat de meeste mensen en reviewers meenemen in hun eindoordeel. 'is het de prijs waard?'. Daarom krijg je ook wel met regelmaat de opinie om te wachten tot een game aan budgetprijs beschikbaar is. Dus is het zeker even geldig als iemand zegt dat 60 euro voor 3 roms en awkward controls (want niet de originele controller) te veel is en dat ook meeneemt in een oordeel.

Voor iemand die elke dag zegt dat 'ie wel klaar met de discussie is ben je er anders goed druk mee.

En ja, ik zie in reviews dat de ene het deze game zwaar aanrekent en de ander niet. Ik behoor tot het kamp die het niet doet. Ik wil gewoon de 3 games spelen. Hoe weinig chique Nintendo ook handelt, je krijgt wel 3 supergames.

mrdig schreef:
Tja beetje grijs gebied wellicht. Zelf vind ik het goed als je dat soort dingen meeneemt in je eindoordeel. Nintendo mag best weten dat dit klantonvriendelijk is allemaal, dat mag/moet naar voren komen in een review/cijfer. Ook als statement van pas op Nintendo je beweegt je op glad ijs en wij als consument zijn niet echt blij met dit soort praktijken. Dat je 3 goede games krijgt op een disc staat verder buiten kijf, maar had dit voor 3 tientjes zonder restricties aangeboden (Mario is tenslotte jarig!) en je had niemand horen klagen en overal 9’s en 10’en gezien als review cijfer.

Ik vind dat je het mag en moet benoemen in een review, maar ik verwacht wel dat men het cijfer geeft aan wat je krijgt, niet wat je niet krijgt. Het enige echt kwalijke is het ontbreken van Galaxy 2, omdat de collectie daarmee compleet was geweest. De rest vind ik minder erg. Ben niet zo'n graphicshoer. Ik zoek leuke gameplay, al zal het wel even wennen worden om SM64 weer te spelen, die toch wel een stuk blokkeriger is dan bv Galaxy. Ik baal net zo hard als jullie hier hoe Nintendo dit aangepakt heeft, maar neemt niet weg dat dit vermoedelijk een fantastisch pakketje is als je deze games niet gespeeld hebt of opnieuw wil spelen of een mix van dat.
Minus de 60/100 review van de PU zijn bijna alle cijfers wel tussen de 70 en 90/100. Dat belooft plezier.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ach. Soms eet je twee koekjes uit de doos en denk je dat je er wel even genoeg van hebt om dan de volgende dag of de dag erop spontaan weer eentje te grijpen in een onbewaakt moment op de bank. Shit happens.

Geen probleem als iemand het in huis haalt en leuk vind. De strategie en ports vind ik kut, en met name als ik nu op het internet zie hoe de controls van een Galaxy zijn aangepakt (met name op de lite). Dan houd ik het toch maar even op mijn Wii versies van 1 en 2 en zoek ik vroeg of laat Mario64 wel eens op de DS of wacht tot hij evt los verschijnt. Hoewel qua controls het anders zal zijn voor mensen die hem nooit gespeeld hebben of evt makkelijker eraan wennen. All zou ik het problematisch vinden.

Controls voor Mario Sunshine kunnen daarentegen moeilijk erger worden, maar ik zie wel, deze vrijdag

Sinner schreef:

Nouja, ik krijg het gevoel dat de mensen die het geen mooi pakketje vinden de mensen die het wel leuk lijkt niet een aangename game gunnen. Vind ik wat jammer. Ik zou dit pakketje vermoedelijk misschien niet gehaald hebben als ik een Wii had. Ik haal deze echt voor Galaxy en in mindere mate 64. Mario Sunshine is een bonus. Die game bezit ik al op de Cube. Die speel ik voor erbij. Ik vond dat destijds wel een erg leuke game die onterecht een beetje hard bekritiseerd werd.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Tuurlijk is het ook een toffe collectie voor je Switch en dat het de 3 originele games zijn zonder veel vernieuwingen vind ik an sich ook prima. Als er iemand van retro houdt dan ben ik het wel. Dat ze hiervoor blijkbaar een n64 emulator hebben gebouwd vind ik an sich ook positief, maar ik ben bang dat ze dit maximaal gaan uitmelken ten koste van de consument.

Dus ja een toffe collectie waar je heel veel plezier mee gaat hebben (en terecht!), maar de negatieve aspecten aan deze release moet je niet wegmoffelen en ook blijven benadrukken. Wrange nasmaak zeg maar. Een cijfer rond de 7 past dan goed bij een release als deze, geen 9 of 10

Ajax&Litmanen1 schreef:

Oh nee hoor. De kritiek is puur op Nintendo en hun aanpak gericht, en niet op mensen die wel een exemplaar hebben en er blij mee zijn. Dat ik iets niet leuk vind maakt niet dat iemand anders iets niet leuk mag vinden of vica versa. Ik heb hopen games, films e.d die mensen als troep beschouwen maar dat raakt mij niet. Als iemand er vrijdag zijn plezier mee beleefd is het prima. Ook al vind ik het zelf een stuntelig product.

Een cijfer rond de 7 past dan goed bij een release als deze, geen 9 of 10

Dat bepalen we hier zelf wel...

Als ik er tientallen uren enorm vermaak uit haal, dan heb ik er ook wel een 8 en hoger voor over.

Ben een beetje bang dat SM 64 gedateerd is na games als Odyssey of zelfs Galaxy.

avatar van legian
Grovonion schreef:
Heeft volgens mij met psychologie te maken. We hebben niet graag dat we in onze vrijheid van consumptie beknot worden. Als een spel uitkomt wil je de mogelijkheid hebben dat te kopen. Als dat niet zo maar kan dan wringt dat. En prijs is toch gewoon logisch? De prijs-politiek van nintendo lijkt te werken, want ze kunnen hun prijzen enkel hoog houden als mensen het blijven kopen. En er zijn maar weinig publishers die hun games jaren na het verschijnen nog zo consistent verkopen. Maar als consument lijkt dat tegendraads en niet fair, ook al is dat niet zo natuurlijk.

De beperkte beschikbaarheid daarentegen versta ik nog niet helemaal. Want zoals ik al schreef, deden ze dit ook met bepaalde amiibo en de NES-Mini, om later toch de fabrieks-output open te gooien. Dus misschien willen ze gewoon de kat uit de boom kijken of idd gewoon consumenten opnaaien

Nou is psychologie niet mijn vakgebied, maar ik zit me dan eigenlijk af te vragen in hoeverre we überhaupt vrij zijn in onze consumptie. We zijn nog altijd gebonden aan de aanbieders en zij bepalen nog altijd hoe en wat. Zoals de beschikbaarheid of de prijs. En daar lang en breed over discussiëren lijkt me dan ook weinig nuttig of toevoegen. Toch weten de mensen hier er al 5 pagina's mee te vullen.

Zelf ben ik trouwens ook geen voorstander van die tijdelijke beschikbaarheid. Maar de oplossing is dacht ik vrij eenvoudig. Of je koopt het. Of je koopt het niet. Die laatste is de makkelijkste manier om duidelijk te maken dat je niet blij bent met de manier van verkoop. Of het aan het eind van de rit echt wat uitmaakt...

legian schreef:
Dat lijkt me eerder filosofie. Natuurlijk ben je vrij in je consumptie. Niemand verplicht je iets te kopen. behalve als je een stoornis hebt ontwikkeld zoals hoarding etc. en dat is geen grap om mee om te gaan, denk ik. Misschien lijdt ik er wel zelf aan.
Ook dat is zeker niet waar. Limited games, strictly limited etc. zijn alles mensen die zoals gij en ik die een publisher zijn opgestart. En al zeker niemand houdt je tegen om zelf games te ontwikkelen.
En dat kunnen we gelukkig allen zelf bepalen, weeral niemand verplicht je mee te doen aan de discussie.

avatar van legian
Grovonion schreef:
Dat lijkt me eerder filosofie.
Zoals ik al zei, het is niet mijn vakgebied

Als we vrij zijn waarom voelt de tijdelijke beschikbaarheid voor veel mensen dan als een beperking. We zijn toch net zo vrij in het wel of niet kopen?
Ansich worden we nergens toe verplicht qua aankopen, maar we worden wel gepusht om een nieuwe console te halen, of het nieuwe deel wat veel en veel beter is (of een heruitgave,remake,etc.) alvast te pre-orderen. Onbewust speelt daar wel iets van dwang in mee denk ik. Maargoed dit is ook niet echt het topic hiervoor natuurlijk.

Maar ik mag niet zomaar een Mario game maken. Dan zit ik weer met allerlei rechten en andere partijen. Ben ik dus alsnog gebonden aan Nintendo dus daar gaat mijn vrijheid.

Het was ook niet mijn intentie om mijzelf in die discussie te mengen, meer even mijn fascinatie ervoor uitspreken. En jou reactie liet mij nadenken over de vrijheid van consumptie. Wat ik wel een interessant onderwerp vind.

legian schreef:

Dit is een vorm van FOMO en dat weet Nintendo en vele andere bedrijven maar al te goed en maken ze dankbaar gebruik van.

mrdig schreef:

Prima toch? Je moet je product wel gewild maken. Je hebt serieus een half jaar de tijd om te kopen. Er is geen enkele reden om het niet te doen als je deze game graag zou willen.

Tja ik vind het triest dat een bedrijf als Nintendo bij zijn beroemdste franchise bewust iets als FOMO exploiteert. Totaal onnodig. Jij vindt dit blijkbaar prima, dat kan en mag natuurlijk.

Paar artikelen hierover:

'Limited' Super Mario 3D All-Stars is a Disgusting Nintendo Cash-Grab - ccn.com

Nintendo Are Exploiting FOMO With Their Limited Release of Super Mario 3D All-Stars - rocketchainsaw.com.au

Maar genoeg hierover, geniet van de collectie as vrijdag!

Even n wilde gedachte..ze hebben dus een emu gebouwd voor 64. Zou het kunnen dat deze titel maar n half jaar beschikbaar is omdat N64, GameCube en Wii nadien onderdeel worden van een verbeterde Nintendo Switch Online met games in netflixvorm en deze titles als tent poles, wat beter werkt omdat ze vanaf nu alweer prefrontaal gemaakt worden met deze collectie?

Misschien is de wens vader van de gedachte maar past wel bij wat ms en Sony ook doen!

centurion81 schreef:
Even n wilde gedachte..

Ongeveer die gedachte heb ik dus al wat vaker geopperd intussen. Maar dan als onderdeel van de E-Shop met als reden dat ze net wat groter zijn dan Nes en Snes games en zich imo wellicht beter lenen tot verkoop (allicht als je er winst uit wil halen). Een van dergelijke dingen lijkt mij intussen het meest logische.

Ik laat deze aan mij voorbij gaan. Alle 3 de games nog nooit gespeeld dus voor de nostalgie hoef ik het niet te doen. Maar daarnaast is er geen behoefte om een game met graphics van 15+ jaar geleden te spelen. In ieder geval niet op een console van nu. Ik heb daar niets mee.

Ik kan mij zeker voorstellen dat dit voor heel veel fans een must have is. Toch staat het mij, zoals al heel vaak hier geopperd, ook een beetje tegen dat het slechts ports zijn en maar voor een beperkte tijd beschikbaar. Ik vind het niet erg netjes.

Maar juist voor mensen die de games nog nooit gespeeld hebben is 60 euro best een prima prijs.

Ik moet wel zeggen na het spelen gisteravond, dat SM 64 spelen toch wel naast een brok sentiment ook wel vrij gedateerd voelt. Blokkerig, vrij lege omgevingen. Wel valt er genoeg plezier uit te halen, daar niet van. Het is alleen al tof om weer in het kasteel rond te rennen.

Ik heb deze game toch vooral voor Galaxy gehaald, de rest is een mooie bonus.

Toen ik in 2008 Mario 64 op de Wii had vond ik dat al. Nooit veel mee gedaan ook toen. Komt vooral het nodige nostalgisch sentiment bij kijken. En het idee dat het toendertijd revolutionair was. Kan me nog goed herinneren het showen van een rondjes rennende Mario door middel van het pookje op de controller waarvan niemand op dat moment kon vermoeden dat deze een paar maanden later op half zeven zou hangen. Was wel wat ja. Toen.

Zonde dat ze niet een betere besturing en een lock on hebben toegevoegd voor de F.L.U.D.D (Flash Liquidizer Ultra Dousing Device). En Japanners (Nintendo) zeggen ook vaak wel laten oude spellen zo veel mogelijk in hun oud staat nou 50/50 geloof ik in deze gemiste kans. Maar goed het is wel weer erg fijn om terug te zijn in Delfino Plaza het is beter dan ik me herinner.

avatar van Eraser2
Wat zijn de ervaringen met de controls? Ik twijfel nog een beetje om deze te halen. Ik heb de originele uitgave van de games allemaal beschikbaar in huis om te spelen.

Eraser2 schreef:

Ik vind Mario 64 wat stroef met de controls, vooral om de camera soms goed te krijgen. Maar dat ligt gewoon aan die game, dat was destijds ook al. De rest nog niet gespeeld. Lees online dat Galaxy prima speelt met de Pro controller en dat Sunshine ook weinig problemen kent.

avatar van Eraser2
Thanks! Ik ga denk ik wel overstag omdat ik graag Sunshine en Galaxy in HD en widescreen wil spelen op mijn grote huiskamer tv. Voor Super Mario 64 zal ik niet al te streng zijn gezien de leeftijd. Het lijkt me ook leuk die eindelijk eens uit te spelen.

Super Mario is zeker speelbaar, gezien de leeftijd en gezien het de eerste 3D platformer van Nintendo was een ongelofelijke prestatie, maar verre van ideaal. Maar anderszijds had een beetje meer moeite door Nintendo daar ook komaf van kunnen maken.

Grovonion schreef:

Ja... en dat is ook zo met Mario Sunshine waar de water spuit nog steeds heel ongemakkelijk bestuurd en waar in de camera soms nog steeds heel frustrerend kan zijn. Maar ik neem het voor lief en Mario Galaxy speelt trouwens nog altijd perfect wat een vermaak!.

Super Mario 3D All-stars Review - Kopen, budgetbak of slopen? - YouTube

Sterke review. Boris is heel erg kritisch, niet onterecht. Maar toch overheerst wel het feit dat je 3 toffe klassiekers hebt. Ik ga straks mijn 1e Sunshine opstarten. Benieuwd hoe dat weer is.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Benieuwd hoe dat weer is.
Veel zon, af en toe bewolkt!

Ik ben wel eerlijk, ook al verheugde ik me enorm op de games. De besturing valt niet mee. Mario 64 gaat erg stroef omdat je niet met de camera 360 graden kan draaien. Dat is ouderwets en had Nintendo gewoon eens aan moeten passen naar moderne tijden. Dat gaat bij Sunshine gelukkig wel, maar daar is het gebruik van de waterspuit wel weer hogere wiskunde geworden. Althans, ben er vanavond net mee begonnen maar dit ging op de Cube vele malen vloeiender. Verder is Sunshine nog steeds een geweldige game die denk ik beter is verjaard dan Mario 64. Ziet er op de Switch ook prachtig kleurrijk uit.

Galaxy moet ik nog aan beginnen.

Ben bang dat ik 64 niet heel lang ga spelen. Al wilde ik deze box ook vooral voor Galaxy.