The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel IV (2018)

PlayStation 4 / Nintendo Switch / PC / PlayStation 5

Ontwikkeld door Nihon Falcom, Engine en PH3
Uitgegeven door Nihon Falcom en Nippon Ichi

Het Erebonian rijk staat aan de vooravond van oorlog! Kort na het einde van Trails of Cold Steel III bevinden de helden van Class VII zich, met de volle kracht van het Empire, op het pad naar overheersing. Als de held van de Erebonse burgeroorlog, en instructeur van Class VII, Rean Schwarzer, vermist raakt, begint een race tegen de klok om hem te vinden, voordat het rijk in chaos wordt gestort.

avatar van Maxigames
Inmiddels ben ik bezig met het 4e deel van deze Trails of Colds Steel serie, het voelt nog grootser als eerdere delen, ik kan het natuurlijk niet weten want ik weet niet wanneer ik het einde bereik, maar ik ben inmiddels al 100 uur in en heb het gevoel dat ik er nog lang niet ben. (Daarbij te vermelden dat ik wel altijd traag ben in games )
Het is qua graphics en gameplay meest vergelijkbaar met deel 3 met zover ik zie hier en daar wat kleine upgrades.
Er is wel een kleine upgrade waar ik heel erg blij van wordt; waar in deel 3 op sommige specifieke locaties de game om de havenklap vastliep (die plekken moest je dus zoveel mogelijk vermijden) is me dat in de 100 uur dat ik dit spel speel nog niet één keer gebeurd! Het lijkt er op dat NIS (of wie daar ook over gaat) dit is opgevallen en er wat aan heeft gedaan. Het spel laat af en toe een loadscreen zien, maar liever een spel dat zorgt dat alles stabiel is en dan maar wat rustig aan doet dan dat het ( al is het maar op enkele punten) vast loopt. Ik vond deel 3 op dat puntje na al een perfecte game, deze voelt gelukkig helemaal perfect! Hopelijk krijgt deel 3 daarvoor nog een patch (als dat niet al gedaan is)

Verder is dit spel gewoon wat ik er van verwacht; het wordt steeds boeiender naarmate je verder komt en de characters en wat er speelt in de fictieve wereld nog beter leert kennen. Dat van de ene kant een risico voor de ontwikkelaars, mensen kunnen niet zomaar dit spel gaan spelen als ze de eerdere delen niet gespeeld hebben zonder het gevoel te hebben dat ze van alles missen.
Maar van de andere kan vindt ik dat het juist zo'n unieke ervaring geeft van een enorm verhaal over meerdere games. Helaas heb ik Trails in the Sky nog niet gespeeld ( wel achtergrond kennis van vernomen via Youtube streams) maar hoe meer je gespeeld hebt en je bekend bent in het verhaal hoe unieker die ervaring is.

avatar van Maxigames
Dit was een volwaardige afsluiting van deze serie, hoe dichter bij het eind hoe boeiender het wordt, interessant verhaal en vooral goede character building, leuk battlesysteem en als laatste deel van de serie op technisch en grafisch vlak de beste van de serie.
Vooral uniek dat het zo veel verhaallijnen bevat, er gebeurd zo veel tegelijk dat het bijna duizelingwekkend is als je alle verschillende facetten probeert voor de geest te halen. Dat kun je dan ook beter niet doen, gewoon doorspelen en wat er allemaal speelt onthoud je meer onbewust.

Het enige minpuntje voor mij is dat als ik een ruimte binnenloop ik het gevoel heb dat ik alle characters moet aanspreken om te voorkomen dat ik character informatie die in het logboek wordt bijgehouden kan mislopen, dat zou makkelijk te voorkomen zijn als ze bij characters die iets relevants te vertellen hebben een ander kleur icoontje aangeven ofzo. Dat is maar een kleinigheid maar het zorgt er wel voor dat je onnodig lang bezig bent als je zo min mogelijk notities over de characters wil missen.

wholy guac, Maxigames, al het vierde geel uitgespeeld! Chapeau! Ik heb voor het eerste deel (op de Vita) 4 jaar nodig gehad. Daarbij vergeleken zijn de 3 maanden die jij ermee hebt verbracht een peulenschil. Moet echt eens werk maken van deel 2, maar zo veel games schreeuwen om mijn aandacht...aaargh

Grovonion schreef:

IK ken het probleem, ik heb ook altijd wat games waar ik niet aan toe kom, en dan was deze serie wel het grootste obstakel maar het had (misschien wel daardoor) mijn hoogste prioriteit.
Ik was was zo'n anderhalf jaar geleden aan deel 1 begonnen na al die games achter elkaar gespeeld te hebben ben ik ook wel blij dat het nog even lijkt te duren voordat andere delen uit deze serie verschijnen. Het was natuurlijk prettiger geweest als ik in 2013 begonnen was maar toen had ik hier nog nooit van gehoord

Deze heb ik trouwens op "Hard" difficulty uitgespeeld wat voor mij als in de meeste games als "normaal" aandoet, niet erg moeilijk maar ook niet als een saaie cakewalk. Meestal was ik redelijk gelijkwaardig aan de tegenstanders met niet al te veel grinden. Maar zo af en toe waren er gevechten tegen "bosses" die naar mijn mening gewoon ronduit aan het cheaten waren. Ik kon er zo boos om worden dat ik scheldend en tierend aan het spelen was Uiteindelijk dreef mij dat om die bosses ook helemaal kapot te cheaten (zonder de difficulty aan te passen want dan heb ik het gevoel dat zij winnen ) door alle opties in de samenstelling van mijn team wapens en andere attributen zo in te delen dat al hun kansen ontnomen werden, wat achteraf gezien ook wel weer leuk is. In veel RPG's kom je er wel doorheen als je maar een beetje op level bent, af en toe zo'n gevecht waar je het juist van je creatieve voorbereiding moet hebben is ook wel weer verfrissend, dan heb je tenminste het gevoel dat je niet die enorme hoeveelheid aan opties voor niets hebt. Achteraf voelt het dan ook niet als cheaten maar juist optimaal van het RPG systeem gebruikmaken. Dat is toch wel een pluspunt van deze game die het benoemen waard is bedacht ik me net.

Maxigames schreef:
[ door alle opties in de samenstelling van mijn team wapens en andere attributen zo in te delen dat al hun kansen ontnomen werden, wat achteraf gezien ook wel weer leuk is. In veel RPG's kom je er wel doorheen als je maar een beetje op level bent, af en toe zo'n gevecht waar je het juist van je creatieve voorbereiding moet hebben is ook wel weer verfrissend,
Dat is inderdaad een van de grote pluspunten van deze serie. En als ik dit spel in mijn jeugd had gespeeld had ik dat alles tot in de puntjes zelf uitgewerkt. Maar nu moet ik toegeven dat het soms zo complex is dat je alle opties maar met heel veel werk goed op elkaar kunt afstemmen. Het heeft me ook heel wat grind-werk gekost om de juiste abilities op het juiste niveau te krijgen. Maar uitdagend zijn ze zeker!