Hades (2020)

PC / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Supergiant
Uitgegeven door Supergiant

Als de onsterfelijke Prins van de Onderwereld is het jouw taak om de mythische wapens van Olympus uit de klauwen van een ondode god te rukken. De Olympiërs staan ‚Äč‚Äčachter je! met de hulp van Zeus, Athena, Poseidon en vele anderen kan je je vaardigheden verbeteren, om sterk genoeg te worden de dood zelf te overwinnen.

Niet mijn ding. Visueel mooi, goede voice acting en passende muziek, maar ik haal te weinig plezier uit dit type gameplay. Iets aan het vogelperspectief, de chaotische hoeveelheid dingen die door elkaar heen gebeuren en steeds vanaf het begin moeten beginnen klikt niet.

In Hades draait de uitdaging om een combinatie van vaardigheden en nieuwe krachten vrijspelen. Met iedere ontsnappingspoging speel je nieuwe dingen vrij of kan Zagreus sterker worden, zodat de volgende ontsnappingspoging haalbaarder word. Uiteindelijk vlieg je door stukken heen die voorheen moeilijk waren. Hier voel ik me echter gemengd over.. Het wordt vanzelf makkelijker door de grote hoeveelheid krachten die Zagreus krijgt, ongeachte of je goed of mediocre presteert. Deze manier van progressie is minder bevredigend dan met dezelfde uitrusting een moeilijk gedeelte halen omdat je een meester in het spel bent geworden. Daarentegen, er zit een limiet aan hoe sterk Zagreus kan worden en om de game tot het einde te kunnen halen moet je goed presteren. Ja, de eerste paar levels worden een eitje met alle upgrades, maar op gegeven moment had ik bijna alle upgrades op max power en lukte het mij alsnog niet om Hades te verslaan. Het is daarom een vreemde mengeling van vaardigheden, wachten op de juiste upgrades en het geduld hebben om de game meerdere keren door te lopen. Als je deze 3 punten goed beheerst dan kun je de game halen.

Wat Hades goed doet is dat er meestal (voornamelijk in het begin) afwisseling zit in de ontsnappingspogingen. Dit hangt af van het wapen dat je kiest en een deel van de ruimtes die je tegenkomt. Je kunt wapens verschillende power ups geven die je gehele speelstijl veranderen: long range maar slap, close range maar sterk, sterke spreuken of gekke speciale aanvallen etc. Je weet van tevoren niet welke power ups tot je beschikking gaan komen (alleen het wapen dat je gebruikt staat vast), waardoor je flexibel moet leren omgaan met wat op je pad komt. In de eerste paar uur had ik het goed naar mijn zin met het uitproberen van alle wapens en power ups, denkend dat de game bij world 2 zou beginnen zodra ik de eerste boss versloeg. Eenmaal erachter gekomen dat je altijd van het begin moet beginnen, en een vast wapen gekozen, werd de game minder en minder tot ik er geen zin meer in had. De levels zijn randomly generated, maar zelfs dan vecht je voornamelijk tegen dezelfde vijanden in soortgelijk ogende ruimtes. Keer op keer alles opnieuw doen om bij een boss af te gaan werkte gewoon demotiverend. Op den duur werd het teveel van hetzelfde en was mijn geduld op.

De game heeft een eigen, gedetailleerde stijl die leuk is om naar te kijken. Alle mythologische figuren hebben een creatief design met passende stem. Voornamelijk Zagreus heeft een kalme, fijne stem om naar te luisteren. Hades heeft een duidelijke eigen identiteit met zijn vormgeving en krijgt daarvoor een duim omhoog.

Ik weet niet wat het is, maar ik heb uitzonderlijk veel moeite met deze gameplay. Moeilijke 2D sidescrollers gaan mij in de regel goed af, of pittige 3rd person shooters en hack and slash games. Plaats mij in een vogelperspectief terwijl 10 dingen tegelijk je aanvallen en ik raak de controle kwijt. Als er niet iemand op je schiet dan rent er wel iets op je af, of komt er een aanval van boven of loopt je over een boobytrap heen. Proberen op alles overzicht te houden, terwijl je vijanden probeert te raken zonder zelf geraakt te worden, lukte mij gewoon niet. Het gebeurde regelmatig dat ik dood ging door dingen die ik niet eens zag gebeuren, zelfs rond de latere uren. I guess dat dit gewoon één van die spellen is die gewoon niet voor mijn speelstijl is gemaakt.

Voel me te gemengd. Gameplay wilde niet klikken, ondanks dat ik er wel degelijk plezier in kon vinden rond de eerdere paar uur. De stijl is fijn, al is stijl niet alles. Omdat God Mode (easy mode) erin zit voor de noobs zoals ik hangt nog net op een voldoende.

2,5/3*