Hades (2020)

PC / Nintendo Switch / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Supergiant
Uitgegeven door Supergiant

Als de onsterfelijke Prins van de Onderwereld is het jouw taak om de mythische wapens van Olympus uit de klauwen van een ondode god te rukken. De Olympiërs staan ‚Äč‚Äčachter je! met de hulp van Zeus, Athena, Poseidon en vele anderen kan je je vaardigheden verbeteren, om sterk genoeg te worden de dood zelf te overwinnen.

Nog vers van de pers en al een miljoen keer verkocht!
Maar wat is het? een soort Diablo? en dan met 1 speler het ziet er in ieder geval spectaculair uit.
even op het verlanglijstje gezet...

banjo schreef:
Nog vers van de pers en al een miljoen keer verkocht!
even op het verlanglijstje gezet...

Van die 1 miljoen waren 700k al in early access verkocht toch? Nog steeds indrukwekkend maar wel wat nuance mbt beeld van verkoop explosie

Grappig. Als ik de gameplay bekijken dan ziet het er niet uit alsof de besturing feilloos is.

EditL: 2 tientjes voor de switch. Zojuist gekocht

Early Access-versie? geen idee wat dat inhoud..
Maar ik wacht op de fysieke uitgave als die komt...

Ik ben benieuwd of het de verwachtingen ook echt waarmaakt. Er zijn best wel wat van dit soort top-down action games / dungeon crawlers (ook op de Switch). En behoorlijk wat die ook nog eens echt goed zijn dus...

...maar ik had deze ook al een hele tijd op mijn veel te lange wishlist. Hoewel ik momenteel op en af Torchlight II speel (herontdek) en meer plezier uit de Switch versie haal dan uit de PC versie, maar dat verhaal heb ik al eens gedaan. Een korte dungeon run is in ieder geval ideaal voor handheld modus. (overigens ook voor een Diablo III, die ik nog niet heb, wel op PC, maar wellicht ook voor double dip).

Maar intussen ben ik dus erg benieuwd naar Hades....

Sinner schreef:
Maar intussen ben ik dus erg benieuwd naar Hades....

Ik heb de game nu 3 uurtjes gespeeld en bij de eerst eindbaas aangekomen (die lastig te verslaan is) . Het speelt inderdaad heel soepel. Ik heb ook echt het idee dat ik ik volledige controle over iedere actie heb. Het is wel wennen op het kleine scherm van de switch... zeker als er veel gebeurt.

De game legt ook heel moeilijk weg. Nog even snel een potje. Elke run is ook anders, het rouleert ook met vijanden en steeds weer andere power ups (steeds keuzes maken. Kies je standaard Attack Damage +30% of toch die dash met extra power of geef je geld uit aan meer health) ander level design andere hoewel je ook permanente upgrades kan aanschaffen. Je hebt vrij snel verschillende wapens die je kan gebruiken met elk hun eigen trade dus genoeg te varrieren.

Een 10 gaat misschien wel heel ver, maar als ik ook 30 uur verder ben denk ik daar anders over denk en dat hangt van het verhaal af. Voor nu is het vrij recht toe recht aan. Het klopt wel dat de game erg goed is afgewerkt en overal veel aandacht aan heeft besteed.

Vind het lastig om aan te bevelen, omdat mijn referentiekader in het genre ook niet heel breed is (ben ook niet echt fan van het genre) Ik kan in ieder geval niet wachten om mijn volgende run te maken. Voor die twee tientjes is dit wel echt een weggever.

avatar van FlorisV
Gezien het succes zullen ze dan wel gek zijn niet te porten naar PS4. Want daar wil ik hem eigenlijk wel op spelen, hoewel ik ook een Switch Lite heb.

Het lijkt me in ieder geval toffer dan Transistor, die me intrigeerde maar toch niet beviel. De cartoony stijl ziet er ook fantastisch uit in ieder geval maar de gameplay zou nog steeds veels te hack en slashy voor mij kunnen zijn.

avatar van legian
Na 18 runs eindelijk bij de grote baas gekomen om daar keihard ingemaakt te worden. Ondertussen zijn de eerste twee werelden goed te doen. Hoewel de vijanden en eindbazen wel een stukje uitdagender zijn geworden nu merkte ik. Vooral de zussen van Meg zijn weer even wennen om het patroon te herkennen. het doet me wel denken aan Hollow Knight, zodra je het patroon van de vijanden kent en leert wat wel en niet werkt is het goed te doen. En een goeie timing en voldoende geduld helpt.

De game is inderdaad moeilijk weg te leggen. Vooral door de lol die het geeft om nog even een run te doen. Toch even een ander wapen proberen, of een andere keepsake. Of om nog even wat spullen te halen om wat vrij te kunnen spelen. Of simpelweg om het verhaal verder te ontdekken. Vooral dat laatste is iets waar Supergiant zich weer bewijst. De verhoudingen en mogelijkheden met alle personages is heerlijk om te ontdekken.

Aanraden doe ik hem zeker. Voor de fans van Supergiant games en voor de roguelike games. Hades blijft vooral goed boeien. Iets wat Crypt of the Necrodancer, Enter The Gungeon en Binding of Isaac niet lukt. Alleen Dead Cells bleef boeien, maar daar had ik het gevoel op een gegeven moment tegen een muur op te lopen en niet verder te komen. Iets wat Hades (nog) niet heeft. Daarnaast is dit zeker een van de mooiste games in het genre. Zowel qua design, artsyle en muziek.

legian schreef:

Welke wapens gebruik jjij vooral? Ik merk dat ik met de speer iets gemakkelijk door de levels beweeg

Rujar schreef:

Ik gebruik voornamelijk het schild. De special daarvan vind ik erg fijn omdat je wat meer afstand kan bewaren. Daarna de handschoenen en het zwaard.

Het is ook wel mazel hebben met de upgrades hoor. Soms zitten die echt mee en dan gaat het snel. Zit nog flink te zoeken naar alle combinaties die lekker werken.

Grappig ik vind de speer juist weer fijn en dat met name in de bossbattles ligt mij dit wel. Maar ik maaknu vooral gebruik van de Exagryph (voornamelijk dus ook afstandswapen) Hoewel je deze ook wel weer zwaar overpowerd kan maken. De laatste battle is daarbij zelfs een makkie. (afhankelijke van je upgrades)

De upgrades waar ik voorrang aan geef is de hamer (die kan in icm met de Exagraph echt gruwelijk veel damage doen) en dan die ene waar je health points voor krijgt. Voor de rest laat ik mij verrassen.Vind het ook nog lastig om te bepalen hoe de boons/skill trees werken.

Na 19/20 pogingen heb ik het 'einde' gehaald Maar het weerhoud mij niet om te stoppen met te spelen. Het grote pluspunt van de game is ondanks de herhalingen er ieder keer weer nieuwe dialogen krijgt, de boss battles die vaak net even ander inslag hebben en het grinden gek genoeg nog voldoening uit haalt. Je kan ook heerlijk blijven combineren met een verschillende set aan skills.

Het einde heeft een open einde en geeft in de volgende run weer een stimulans om door te gaan. Ben benieuwd of Hades je ooit toegang geeft tot de bovenwereld of dat je inderdaad eindeloos door moet spelen Maar het mooiste is dat je nu ook de moeilijkheidsgraad nu iedere keer kan verhogen wat dan ook weer betere loot geeft. Absurd hoe de game kunst maakt van de herhaling zonder dat het gaat vervelen.

Ik ziet er zelfs aan te denken om ook voor de pc te halen, omdat ik met de Switch versie heel sporadisch wat last heb van frame drops . Ik ben benieuwd hoe game gaat werken 1440p / 144hz monitor voor de nog soepelere gameplay.

Voor mij is dit overduidelijk top 5 materiaal van 2020. Ondanks dat ik het spel nog niet helemaal heb uitgespeeld is het voor mij 5*

PS ik weet niet of het hardcore genoeg is voor de roguelike spelers. Mijn referentie is Hollow Knight en dat vind ik minder leuk. Hades is wellicht iets toegankelijker. Hollow Knight vind ik qua design een stuk saaier maar ook qua gameplay ook (het is ook wel een stuk moeilijker) Je zwerft soms wat rond en bij Hades heb je constant actie.

avatar van legian
Tof. Ben zelf ondertussen twee keer bij de laatste baas gekomen. Tweede keer ging een stuk beter totdat ik weer eens naar me healt keek. Ben nu vooral bezig met runs om de keepsakes te levelen, dingen vrij te spelen en het verhaal verder te ontrafelen. De interacties met de personages zijn steeds leuker naarmate je relatie met hun veranderd. Vervelen doet het allerminst.

Ben daarnaast ook bezig om gewend te raken aan de andere wapens. Je wilt de game uiteindelijk met elk wapen uitspelen vanwege de beloningen. En ze hebben elk hun eigen voor en nadelen. Ook de upgrades die je gaandeweg verzameld leveren verschillende voordelen op. Vooral de Boons zijn erg interessant om naar te kijken vind ik. Die kunnen voor heerlijke combinaties zorgen.

De derde wereld blijf ik wel irritant vinden, de verschillende vijanden heb ik niet lekker onder de knie. Ik kom er wel doorheen alleen dan vaak met te weinig healt om goed de eindbazen aan te kunnen pakken.

*Hollow Knight is trouwens een Metroidvania, wat weer zijn eigen genre is. Daar mag Supergiant zich van mij ook wel eens aan wagen eigenlijk. Qua story-telling en world-building kunnen ze dat makkelijk aan.

The ending credits rollen voorbij de game officieus uitgespeeld. Volgens mij heb ik nu 6 keer het einde gehaald, maar wellicht dat bepaalde acties dit getriggerd hebben. Persephone is nu weer terug naar huis gekomen, maar er is nog wel wat te doen. Zie dat ik nog het e.e.a moet unlocken personages, perks en wapens. Bovendien heb ik voor alle personage nog heel wat hartjes te vullen (ieder hartje opent dan weer een nieuwe verhaal).

Ik ben al zeker 60 uur onderweg. (Ik ben wel na een 35 uur opnieuw begonnen). Zelfs nu nog wil ik meer weten en ik heb alle alle kamers al tientalen/honderden keren voorbij zien komen. De moeilijkheidsgraad wordt steeds iets opgeschroefd, maar als je de juiste set boons hebt verzacht dat de pijn enorm (ik heb zelfs al paar legendary items gevonden) Ik heb runs gehad waarbij ik echt nauwelijks in de problemen ben gekomen, maar ook zeker runs die gewoon helemaal uit balans zijn en dan heb je er echt een flinke kluif aan.

Al met al denk ik dat ik nog wel het dubbele van de normale speelduur aan toe kan voegen (ook afhankelijk hoe frustrerend de penalty's worden die je na elke run weer krijgt).

Zit al meer dan 150 uur in de game en ik pak de game nog steeds op. Lastig om je vinger precies op de plek te leggen wat de game nou zo speciaal maakt. Uiteraard de game laat weinig te wensen over, maar wat is dat dan toch ieder keer dat je iedere keer toch weer die run nog een keer wilt doet.

Wat de game vooral knap doet is ieder keer de moeilijkheidsgraad iets verhogen en iedere keer wanneer je het net niet haalt voel je steeds weer de motivatie om het toch weer te proberen, want 'je weet' wat er fout is gegaan in je samenstelling van je Boons. (en die boons is ook een soort lootbox systeem je hoopt op die ene legendary of duo boon) Daarnaast valt de game in het verhaal ook niet in herhaling er zijn nog steeds weer nieuwe dialogen en nieuwe verhaallijnen.

Waarom ben je na 35 uur te spelen opnieuw begonnen, Rujar? Kun je verkeerde keuzes maken? Ik ben net nog pas even begonnen en heb nog geen idee hoe de mechanismen allen in elkaar steken.

Grovonion schreef:

Ik ben toen op een hogere moeilijkheidsgraad begonnen. Maar ik moet zeggen dat het na een tijdje niet zo heel veel uitmaakt. Eigenlijk is het begin vooral moeilijker na na het einde word dat al minder.

Je kan geen verkeerde keuzes maken, je komt altijd wel bij hetzelfde uit. Echter bepaalde keuzes maken de weg er naar toe wel sneller.

legian schreef:
Met het schild heb ik de eerste Meg een keer gehaald, maar met andere wapens is het me tot nu niet gelukt. Het schild helpt te verdedigen tegen haar gespreide "vuur"-aanval, terwijl je er met andere wapens gewoon voor open staat.

Wat ik niet snap is wat het effect is van boons selecteren, tijdens een run, in het menu dat verschijnt als je de "-"-knop geduwt hebt. Wat doe je daar? Ik kan alles selecteren, maar als ik terug uit en in het menu ga zijn die selecties weer weg. Iemand?

Grovonion schreef:

Je kan al haar aanvallen ontwijken. Koste me wel wat oefening trouwens. Heb wel geleerd om de geduldig te zijn bij de bossbattles, verlies te vaak omdat ik te snel ze wil verslaan.

De "-"-knop geeft volgens mij alleen maar aan welke boons je hebt tijdens je run. Wat het selecteren daar betekend weet ik niet.

je kan ze niet selecteren. Het is alleen informatief. Soms even handig om te zien wel compatibel zijn. Bepaalde combinaties geven namelijk ook extra's (dan kan je volgende boon een duo of legendary zijn)

Fonzzz002 (crew)
Niet mijn ding. Visueel mooi, goede voice acting en passende muziek, maar ik haal te weinig plezier uit dit type gameplay. Iets aan het vogelperspectief, de chaotische hoeveelheid dingen die door elkaar heen gebeuren en steeds vanaf het begin moeten beginnen klikt niet.

In Hades draait de uitdaging om een combinatie van vaardigheden en nieuwe krachten vrijspelen. Met iedere ontsnappingspoging speel je nieuwe dingen vrij of kan Zagreus sterker worden, zodat de volgende ontsnappingspoging haalbaarder word. Uiteindelijk vlieg je door stukken heen die voorheen moeilijk waren. Hier voel ik me echter gemengd over.. Het wordt vanzelf makkelijker door de grote hoeveelheid krachten die Zagreus krijgt, ongeachte of je goed of mediocre presteert. Deze manier van progressie is minder bevredigend dan met dezelfde uitrusting een moeilijk gedeelte halen omdat je een meester in het spel bent geworden. Daarentegen, er zit een limiet aan hoe sterk Zagreus kan worden en om de game tot het einde te kunnen halen moet je goed presteren. Ja, de eerste paar levels worden een eitje met alle upgrades, maar op gegeven moment had ik bijna alle upgrades op max power en lukte het mij alsnog niet om Hades te verslaan. Het is daarom een vreemde mengeling van vaardigheden, wachten op de juiste upgrades en het geduld hebben om de game meerdere keren door te lopen. Als je deze 3 punten goed beheerst dan kun je de game halen.

Wat Hades goed doet is dat er meestal (voornamelijk in het begin) afwisseling zit in de ontsnappingspogingen. Dit hangt af van het wapen dat je kiest en een deel van de ruimtes die je tegenkomt. Je kunt wapens verschillende power ups geven die je gehele speelstijl veranderen: long range maar slap, close range maar sterk, sterke spreuken of gekke speciale aanvallen etc. Je weet van tevoren niet welke power ups tot je beschikking gaan komen (alleen het wapen dat je gebruikt staat vast), waardoor je flexibel moet leren omgaan met wat op je pad komt. In de eerste paar uur had ik het goed naar mijn zin met het uitproberen van alle wapens en power ups, denkend dat de game bij world 2 zou beginnen zodra ik de eerste boss versloeg. Eenmaal erachter gekomen dat je altijd van het begin moet beginnen, en een vast wapen gekozen, werd de game minder en minder tot ik er geen zin meer in had. De levels zijn randomly generated, maar zelfs dan vecht je voornamelijk tegen dezelfde vijanden in soortgelijk ogende ruimtes. Keer op keer alles opnieuw doen om bij een boss af te gaan werkte gewoon demotiverend. Op den duur werd het teveel van hetzelfde en was mijn geduld op.

De game heeft een eigen, gedetailleerde stijl die leuk is om naar te kijken. Alle mythologische figuren hebben een creatief design met passende stem. Voornamelijk Zagreus heeft een kalme, fijne stem om naar te luisteren. Hades heeft een duidelijke eigen identiteit met zijn vormgeving en krijgt daarvoor een duim omhoog.

Ik weet niet wat het is, maar ik heb uitzonderlijk veel moeite met deze gameplay. Moeilijke 2D sidescrollers gaan mij in de regel goed af, of pittige 3rd person shooters en hack and slash games. Plaats mij in een vogelperspectief terwijl 10 dingen tegelijk je aanvallen en ik raak de controle kwijt. Als er niet iemand op je schiet dan rent er wel iets op je af, of komt er een aanval van boven of loopt je over een boobytrap heen. Proberen op alles overzicht te houden, terwijl je vijanden probeert te raken zonder zelf geraakt te worden, lukte mij gewoon niet. Het gebeurde regelmatig dat ik dood ging door dingen die ik niet eens zag gebeuren, zelfs rond de latere uren. I guess dat dit gewoon één van die spellen is die gewoon niet voor mijn speelstijl is gemaakt.

Voel me te gemengd. Gameplay wilde niet klikken, ondanks dat ik er wel degelijk plezier in kon vinden rond de eerdere paar uur. De stijl is fijn, al is stijl niet alles. Omdat God Mode (easy mode) erin zit voor de noobs zoals ik hangt nog net op een voldoende.

2,5/3*

Ik had dat ook wel aanvankelijk, maar ik vind dat je bij Hades in een soort flow terecht komt die al de chaos om je heen controlleerbaar maakt. Het is een kwestie van de controls (die trouwens super soepel werken) helemaal onder de knie te krijgen, en ook wel een wapen te vinden dat bij je past. Ik heb bijvoorbeeld veel en veel meer success met het schild dan de andere wapens.

Altijd weer grappig dat iedereen de gameplay eigenlijk net weer even anders beleeft. De game is voor mij eigenlijk perfect afgesteld op de beloning en het masteren van de game. Juist het verhogen van de uitdaging (d.m.v. heat) vind ik echt perfect. Maar andere boons kunnen het je dezelfde run van eerst heel lastig naar makkelijk gaan. Dat is inderdaad diets te random naar mijn smaak, maar toch de positieve keerzijde is dat bij de volgende run dat weer anders is. (motivatie om toch weer te proberen )

Rujar schreef:
Dat is net de sterkte van dit spel, een rogue-like/lite die blijft motiveren. Niet enkel omdat je nooit vast komt te zitten, omdat zelfs falen deel is van de story, of omdat je ook echt progress maakt. Maar ook omwille van zulke zaken, dat iedereen het spel anders kan beleven, hoewel natuurlijk negatief in het geval van Fonzzz002, maar dat hoort erbij.

Nog steeds niet fysiek uitgebracht en dat is nou echt zonde..
Maar ik wacht er wel op en anders maar niet

Berichten verplaatst naar Games > Algemeen > Digital vs Physical

En daar was hij al Fysieke versie van Hades voor Switch onthuld | Nieuws | Gamer.nl mijn geduld word beloont en je krijgt er een downloadcode voor de soundtrack bij!

Wat een vreemd en klein ogend spel begrijp me niet verkeerd, ik blijf het toch steeds weer opnieuw spelen.
Maar ik weet na 5 uur spelen nog steeds nog steeds niet wat ik hier precies van vinden moet.
Het blijft wel vermakelijk en ik ben benieuwd hoe ik hoger op kom in dit spel en nieuwe levels kan ontgrendelen.

avatar van legian
13 Augustus komt deze naar de Playstation en Xbox consoles (en gamepass). Tweakers
Heb hem laatst met de Nintendo pro controller eens op de tv gespeeld. En dat speelt toch een stuk fijner dan handheld. Bij de drukke momenten is de zwakkere hardware nog wel te merken dus erg blij dat ze hem ook naar de sterkere consoles brengen.