Hades (2020)

PC / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Supergiant
Uitgegeven door Supergiant

Als de onsterfelijke Prins van de Onderwereld is het jouw taak om de mythische wapens van Olympus uit de klauwen van een ondode god te rukken. De Olympiërs staan ‚Äč‚Äčachter je! met de hulp van Zeus, Athena, Poseidon en vele anderen kan je je vaardigheden verbeteren, om sterk genoeg te worden de dood zelf te overwinnen.

Nog vers van de pers en al een miljoen keer verkocht!
Maar wat is het? een soort Diablo? en dan met 1 speler het ziet er in ieder geval spectaculair uit.
even op het verlanglijstje gezet...

banjo schreef:
Nog vers van de pers en al een miljoen keer verkocht!
even op het verlanglijstje gezet...

Van die 1 miljoen waren 700k al in early access verkocht toch? Nog steeds indrukwekkend maar wel wat nuance mbt beeld van verkoop explosie

Grappig. Als ik de gameplay bekijken dan ziet het er niet uit alsof de besturing feilloos is.

EditL: 2 tientjes voor de switch. Zojuist gekocht

Early Access-versie? geen idee wat dat inhoud..
Maar ik wacht op de fysieke uitgave als die komt...

Ik ben benieuwd of het de verwachtingen ook echt waarmaakt. Er zijn best wel wat van dit soort top-down action games / dungeon crawlers (ook op de Switch). En behoorlijk wat die ook nog eens echt goed zijn dus...

...maar ik had deze ook al een hele tijd op mijn veel te lange wishlist. Hoewel ik momenteel op en af Torchlight II speel (herontdek) en meer plezier uit de Switch versie haal dan uit de PC versie, maar dat verhaal heb ik al eens gedaan. Een korte dungeon run is in ieder geval ideaal voor handheld modus. (overigens ook voor een Diablo III, die ik nog niet heb, wel op PC, maar wellicht ook voor double dip).

Maar intussen ben ik dus erg benieuwd naar Hades....

Sinner schreef:
Maar intussen ben ik dus erg benieuwd naar Hades....

Ik heb de game nu 3 uurtjes gespeeld en bij de eerst eindbaas aangekomen (die lastig te verslaan is) . Het speelt inderdaad heel soepel. Ik heb ook echt het idee dat ik ik volledige controle over iedere actie heb. Het is wel wennen op het kleine scherm van de switch... zeker als er veel gebeurt.

De game legt ook heel moeilijk weg. Nog even snel een potje. Elke run is ook anders, het rouleert ook met vijanden en steeds weer andere power ups (steeds keuzes maken. Kies je standaard Attack Damage +30% of toch die dash met extra power of geef je geld uit aan meer health) ander level design andere hoewel je ook permanente upgrades kan aanschaffen. Je hebt vrij snel verschillende wapens die je kan gebruiken met elk hun eigen trade dus genoeg te varrieren.

Een 10 gaat misschien wel heel ver, maar als ik ook 30 uur verder ben denk ik daar anders over denk en dat hangt van het verhaal af. Voor nu is het vrij recht toe recht aan. Het klopt wel dat de game erg goed is afgewerkt en overal veel aandacht aan heeft besteed.

Vind het lastig om aan te bevelen, omdat mijn referentiekader in het genre ook niet heel breed is (ben ook niet echt fan van het genre) Ik kan in ieder geval niet wachten om mijn volgende run te maken. Voor die twee tientjes is dit wel echt een weggever.

Gezien het succes zullen ze dan wel gek zijn niet te porten naar PS4. Want daar wil ik hem eigenlijk wel op spelen, hoewel ik ook een Switch Lite heb.

Het lijkt me in ieder geval toffer dan Transistor, die me intrigeerde maar toch niet beviel. De cartoony stijl ziet er ook fantastisch uit in ieder geval maar de gameplay zou nog steeds veels te hack en slashy voor mij kunnen zijn.

avatar van legian
Na 18 runs eindelijk bij de grote baas gekomen om daar keihard ingemaakt te worden. Ondertussen zijn de eerste twee werelden goed te doen. Hoewel de vijanden en eindbazen wel een stukje uitdagender zijn geworden nu merkte ik. Vooral de zussen van Meg zijn weer even wennen om het patroon te herkennen. het doet me wel denken aan Hollow Knight, zodra je het patroon van de vijanden kent en leert wat wel en niet werkt is het goed te doen. En een goeie timing en voldoende geduld helpt.

De game is inderdaad moeilijk weg te leggen. Vooral door de lol die het geeft om nog even een run te doen. Toch even een ander wapen proberen, of een andere keepsake. Of om nog even wat spullen te halen om wat vrij te kunnen spelen. Of simpelweg om het verhaal verder te ontdekken. Vooral dat laatste is iets waar Supergiant zich weer bewijst. De verhoudingen en mogelijkheden met alle personages is heerlijk om te ontdekken.

Aanraden doe ik hem zeker. Voor de fans van Supergiant games en voor de roguelike games. Hades blijft vooral goed boeien. Iets wat Crypt of the Necrodancer, Enter The Gungeon en Binding of Isaac niet lukt. Alleen Dead Cells bleef boeien, maar daar had ik het gevoel op een gegeven moment tegen een muur op te lopen en niet verder te komen. Iets wat Hades (nog) niet heeft. Daarnaast is dit zeker een van de mooiste games in het genre. Zowel qua design, artsyle en muziek.

legian schreef:

Welke wapens gebruik jjij vooral? Ik merk dat ik met de speer iets gemakkelijk door de levels beweeg

Rujar schreef:

Ik gebruik voornamelijk het schild. De special daarvan vind ik erg fijn omdat je wat meer afstand kan bewaren. Daarna de handschoenen en het zwaard.

Het is ook wel mazel hebben met de upgrades hoor. Soms zitten die echt mee en dan gaat het snel. Zit nog flink te zoeken naar alle combinaties die lekker werken.

Grappig ik vind de speer juist weer fijn en dat met name in de bossbattles ligt mij dit wel. Maar ik maaknu vooral gebruik van de Exagryph (voornamelijk dus ook afstandswapen) Hoewel je deze ook wel weer zwaar overpowerd kan maken. De laatste battle is daarbij zelfs een makkie. (afhankelijke van je upgrades)

De upgrades waar ik voorrang aan geef is de hamer (die kan in icm met de Exagraph echt gruwelijk veel damage doen) en dan die ene waar je health points voor krijgt. Voor de rest laat ik mij verrassen.Vind het ook nog lastig om te bepalen hoe de boons/skill trees werken.

Na 19/20 pogingen heb ik het 'einde' gehaald Maar het weerhoud mij niet om te stoppen met te spelen. Het grote pluspunt van de game is ondanks de herhalingen er ieder keer weer nieuwe dialogen krijgt, de boss battles die vaak net even ander inslag hebben en het grinden gek genoeg nog voldoening uit haalt. Je kan ook heerlijk blijven combineren met een verschillende set aan skills.

Het einde heeft een open einde en geeft in de volgende run weer een stimulans om door te gaan. Ben benieuwd of Hades je ooit toegang geeft tot de bovenwereld of dat je inderdaad eindeloos door moet spelen Maar het mooiste is dat je nu ook de moeilijkheidsgraad nu iedere keer kan verhogen wat dan ook weer betere loot geeft. Absurd hoe de game kunst maakt van de herhaling zonder dat het gaat vervelen.

Ik ziet er zelfs aan te denken om ook voor de pc te halen, omdat ik met de Switch versie heel sporadisch wat last heb van frame drops . Ik ben benieuwd hoe game gaat werken 1440p / 144hz monitor voor de nog soepelere gameplay.

Voor mij is dit overduidelijk top 5 materiaal van 2020. Ondanks dat ik het spel nog niet helemaal heb uitgespeeld is het voor mij 5*

PS ik weet niet of het hardcore genoeg is voor de roguelike spelers. Mijn referentie is Hollow Knight en dat vind ik minder leuk. Hades is wellicht iets toegankelijker. Hollow Knight vind ik qua design een stuk saaier maar ook qua gameplay ook (het is ook wel een stuk moeilijker) Je zwerft soms wat rond en bij Hades heb je constant actie.

avatar van legian
Tof. Ben zelf ondertussen twee keer bij de laatste baas gekomen. Tweede keer ging een stuk beter totdat ik weer eens naar me healt keek. Ben nu vooral bezig met runs om de keepsakes te levelen, dingen vrij te spelen en het verhaal verder te ontrafelen. De interacties met de personages zijn steeds leuker naarmate je relatie met hun veranderd. Vervelen doet het allerminst.

Ben daarnaast ook bezig om gewend te raken aan de andere wapens. Je wilt de game uiteindelijk met elk wapen uitspelen vanwege de beloningen. En ze hebben elk hun eigen voor en nadelen. Ook de upgrades die je gaandeweg verzameld leveren verschillende voordelen op. Vooral de Boons zijn erg interessant om naar te kijken vind ik. Die kunnen voor heerlijke combinaties zorgen.

De derde wereld blijf ik wel irritant vinden, de verschillende vijanden heb ik niet lekker onder de knie. Ik kom er wel doorheen alleen dan vaak met te weinig healt om goed de eindbazen aan te kunnen pakken.

*Hollow Knight is trouwens een Metroidvania, wat weer zijn eigen genre is. Daar mag Supergiant zich van mij ook wel eens aan wagen eigenlijk. Qua story-telling en world-building kunnen ze dat makkelijk aan.