Hades (2020)

PC / Nintendo Switch / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Apple iOS
Action / RPG

Ontwikkeld door Supergiant
Uitgegeven door Supergiant en Netflix

Als de onsterfelijke Prins van de Onderwereld is het jouw taak om de mythische wapens van Olympus uit de klauwen van een ondode god te rukken. De Olympiërs staan ​​achter je! met de hulp van Zeus, Athena, Poseidon en vele anderen kan je je vaardigheden verbeteren, om sterk genoeg te worden de dood zelf te overwinnen.

avatar van FlorisV
legian schreef:
13 Augustus komt deze naar de Playstation en Xbox consoles (en gamepass). Tweakers
Heb hem laatst met de Nintendo pro controller eens op de tv gespeeld. En dat speelt toch een stuk fijner dan handheld. Bij de drukke momenten is de zwakkere hardware nog wel te merken dus erg blij dat ze hem ook naar de sterkere consoles brengen.

Dit is zeker goed nieuws. Lijkt me een mooi spel. Voor ongeveer de helft van de prijs (nu iets van 25 euro) zal ik hem zeker gaan kopen, hoewel dit waarschijnlijk zeker nog wel een half jaartje duurt.

Deze net maar eens besteld voor de PS5. Na een enorme game-dip deze lente- en zomermaanden voel ik aan alles dat het tijd is voor een indie-achtige gameplay-game.

Dit spel is net als een droom die je elke avond maar weer herbeleefd.
Op zich is het goed bedacht en smaakt het ook naar meer... maar als je het voor je 40ste keer weer dezelfde nachtmerrie (want wie wil nou zo vaak backtracken?) herbeleefd hoe kun je daar in de toekomst nog van genieten?. Of is er iets in het spel wat ik nog niet weet? waar ik nog niet geweest ben of heb behaald?. Alstublieft vertel het me dan en ik start hem weer eens op...
vanaf nu van 4 naar een 3 stars!

legian schreef:

Het speelt allemaal prima op de Switch hoor!?

avatar van legian
banjo dood gaan is onderdeel van het verhaal ook. Het is in dat opzicht ook de bedoeling dat je het meermaals moet doorlopen, zo kom je met de verschillend personages steeds verder. Er is wel een god mode, die heeft je 20% damage resistance en elke keer dat je dood gaat komt daar 2% bij dacht ik. Zo wordt het makkelijker om het verhaal uit te spelen. Je moet Hades zelf volgens mij ook een aantal keer verslaan voordat je het daadwerkelijke einde ziet.

Mbt de hardware merk ik het vooral bij Bone Hydra en Hades, maar ook bij drukke gevechten waar veel tegelijk gebeurt. Dan zit er wel een dip in de framerate merk ik. Wat al regelmatig voor een onnodige dood heeft gezorgd.

avatar van JacoBaco
De ontwikkelaars zijn denk ik fan van games zoals Smash TV en Diablo. Vorige week begonnen aan deze game en inmiddels 1x Hades verslagen. Ik merk dat ik het beste ga met de Adamant Rail. En ik was natuurlijk zo vaak doodgegaan dat ik al heel veel upgrades heb vrijgespeeld. Vanmorgen had ik Hades bijna voor de tweede keer, dus de volgende keer heeft ie toch echt pech denk ik.

De game is ondanks het vele doodgaan erg verslavend omdat je er in principe vrij snel doorheen beukt. 3 gebieden en het vierde gebied kan heel snel gaan. Soms moet ik 4 deuren doen en soms maar twee. Geen idee hoe dit werkt. Dus in 30 a 45 min kan je een complete run doen. Mits je ervaren bent uiteraard.

Of ik alle trofeeën ga halen weet ik niet, maar voorlopig wil ik mijn gezellige vader nog wel een pak rammel blijven geven. En de game draait als een zonnetje op mijn PS5.

Banjo schreef:
Dit spel is net als een droom die je elke avond maar weer herbeleefd.
vanaf nu van 4 naar een 3 stars!

Het spel neemt erg zijn tijd om je sterker te laten worden. Helaas speelt geduld wel een grote rol. 1. Darkness is in het begin heel erg belangrijk. Darkness zijn de paarse kristallen en deze kun je gebruiken bij de grote spiegel in je kamer. 2. Geef iedereen minimaal 1 Nectar, want dan krijg je een Keepsake. De keepsake kun je selecteren bij dat ding in de kamer waar je een wapen mag uitkiezen. Er zitten een paar hele fijne keepsakes tussen. 3. Elk wapen heeft een geheim aspect. In het menu waar je je wapen kan upgraden met Titan Blood zie je ook nog een vierde upgrade. Deze kan je unlocken door bijvoorbeeld de Keepsake van Zeus te kiezen. Kies tijdens je run dan altijd voor de Boons van Zeus. Uiteindelijk zal hij de hidden aspect voor je wapen unlocken. Ik speel graag met de Adamant Rail, dus hij zal hem voor dit wapen unlocken. De Adamant Rail is zo lekker omdat je meer kogels kunt vrijspelen en tripple granades en de hele grote explosie met een single granate zijn heel erg goed! Die granaat is je special en kies altijd voor het hamertje als je de kans krijgt, want dit zijn vaak erg goede upgrades. De hamer boons verschijnen maar 2 a 3x per run. 4. Kies altijd voor de hamer boons.

In grote lijnen zit de game vrij simpel in elkaar, alleen veel dingen zjn erg moeilijk te ontdekken. Tot slot: Zorg ook dat je de contracten doet! De contracten kun je bekijken in je slaapkamer. Het bureau links van de grote spiegel. En rechts van Hades zit een mannetje achter een bureau. Heel veel keuze daar en er zitten handige dingetjes tussen zoals een hengel. Dat kost je wel een diamant geloof ik.. Je kunt in het spel vissen en als je de gevangen vis aan de kok geeft dan krijg je een beloning. Ik kreeg een keer een diamant, dus zo had ik mijn hengel weer terugverdiend.

Ja, er is een stortvloed aan allerlei keuzes zoals wapens, boons, updrades via de spiegel, keepsakes enz. enz. En inderdaad, soms denk je van pfff, daar gaan we weer, en je begint weer opnieuw. Ik vind de eerste wereld het leukst, daarna de derde en de tweede wereld dus het minst.

Ik heb Hades 2x verslagen op de 'eerlijke' manier. Maar inmiddels zet ik lekker God Mode aan, want die heat runs zijn veel te moeilijk, want het spel was blijkbaar nog niet moeilijk genoeg. Inmiddels loop ik 40% minder schade op en dat is behoorlijk wat.

Oja, je kan ook Companions vrijspelen, maar dit ben ik nog aan het uitvogelen. Companions - Hades Wiki - hades.fandom.com

4,5* voor deze game, want de game is best wel briljant eigenlijk.

Nu is Hades inderdaad een uniek spel maar ik vond Bastion en Transistor ook niet mijn type spellen.
Hades vind ik beter/leuker omdat er een bepaalde verslaving in de gameplay zit.
Vooruit nog 1 keertje dan en dan ben je zo 20 keer verder ik zal het weer eens proberen
bedankt voor de tips Jaco!.

avatar van JacoBaco
De platinum is in zicht. Ik heb Hades 2x op eigen kracht verslagen en daarna heb ik lekker God Mode aangezet. Toch knap hoe je een game die je -als je haastig speelt- in 25 a 30 min kan uitspelen je zo lang kan bezighouden. Het verhaal is niet buitengewoon ingewikkeld en ook niet origineel, maar er vinden steeds weer nieuwe ontwikkelingen plaats. De gesprekken die je hebt met al die goden zijn echt een genot om te volgen. Er zijn ontelbare dialogen en de voice-acting is overigens echt fantastisch!

avatar van legian
JacoBaco schreef:
Kan je ergens zien hoeveel uur je bezig bent?

Staat dat niet bij de save informatie? Volgens mij kon je in game ook ergens je stats van je runs inzien. Een van die kamers die je later unlocked dacht ik. Maar weet niet zeker of daar totaal tijd staat aangegeven.

JacoBaco schreef:

Kan je ergens zien hoeveel uur je bezig bent?

Je kunt op de PS5 naar je profiel gaan en dan naar games, dan zie je per game hoeveel uur je ermee bezig bent geweest. Ik heb zelf de indruk dat het niet superbetrouwbaar is overigens, maar het is beter dan niets

Jammer dat je de game crossplatform kan saven tussen PC en Switch maar alleen via Steam. Hij is nu ook te downloden met gamepass, maar ik wel hem graag voortzetten via de pc om echt tot het gaatje te gaan. (teller staat nu op 200 uur, ben wel twee keer opnieuw begonnen) Ik speel in handheld mode op switch, maar ik wil toch voor een soepele gameplay op 144 hz proberen maar vooral op een fijnere controller. Ik wil die 32 heat toch echt halen. Gaat gewoon echt te gruwelijk snel op handheld.

avatar van JacoBaco
Heat 32 zonder God Mode. Dan ben je wel echt heel erg goed!

Ik zit pas op 28 het valt wel mee je moet gewoon wel wat geluk hebben met de boons. Op internet lees je dat velen het schild gebruiken, wat handig is om te blocken, maar ik kan er gewoon matig mee aanvallen. Misschien dat met een goede controller dat beter gaat. Ik ben van de Adamant Rail.

avatar van JacoBaco
Ik heb de Adamant Rail zelf ook het meest gebruikt. De special met de granaat is vooral met de ge-upgrade versie erg sterk en pakt een flinke omtrek qua schade. Alleen als je in de cirkel staat word je zelf ook geraakt, maar als dat het ergste is, geen probleem. Schild heeft wel een groot voordeel inderdaad. De oplaadaanval is sterk en terwijl je oplaad block je aanvallen.

Ik heb inmiddels de platinum en veel met God Mode gedaan. Maar zelfs op God Mode met de maximale schadevermindering van 80% ging ik nog steeds dood. Maar vaak was dat dan met een wapen waar ik niet heel goed mee kan vechten. Zoals de speer bijvoorbeeld.

nuf
centurion81 schreef:

Op Xbox One kun je via je je eigen achievementoverzicht ook overzichten inzien van hoe veel uur je hebt gespeeld en andere data.

Hades bevalt me trouwens enorm... Het pumpen van wapens, maken van keuzes, bepaalde strategieën gebruiken in gevechten, het doet me allemaal denken aan The Binding of Isaac, een andere geweldige game in dit genre. Verschil is dus wel dat je jezelf en de wapens permanent kan upgraden. Dat gaat soms misschien wat sloom Ik heb zojuist de wapen upgrades vrijgespeeld. Eén upgrade per keer dat je de eeste eindbaas verslaat? . Daar gaan dus nogal wat uurtjes inzitten... Maar de makers gooien elke keer wat nieuws naar de speler. Een achievementlijst, nieuwe karakters, wapens, verhaallijntjes, powers. Ik verveel me dus nog lang niet.

Zeker wel een lekker spelletje.

Nog niet enorm in gevorderd maar niettemin zonder meer leuk om te hebben.

Mag blijven van mij.

Helaas wel ‘fysieke’ versie die komt met een heel leuk boekje vol artwork om voor de grap eens door te bladeren wat alleen helaas niet wegneemt dat ik de hele tijd op moet staan krijg ik zomaar eens een bevlieging om dit te gaan spelen en de disc zou zich op dat moment niet in het systeem bevinden.

Vind dit zelf meer een spel dat je zo nu en dan vanuit de luie zetel eens opstart dus vandaar.

Maar verder allemaal dus erg aardig.

avatar van patenpac
2D Rogue like games zijn normaal niet echt mijn ding, maar deze kon me toch aangenaam verrassen. Wel niet van hetzelfde niveau als Binding of Isaac, maar die heeft dan ook steenvast de kroon.

Het spel is verschrikkelijk vet.

Verbluffend verfijnd haast volmaakt geconstrueerd.

Aardig ver gekomen ook al inmiddels, het gaat me best aardig af.

Moeilijkheidsgraad ligt mij eigenlijk wel het zit allemaal zo lekker in elkaar dat het nergens echt overweldigend of zelfs oneerlijk aanvoelt.

Het immens diepgaande systeem met upgrades en variaties maken van dit alles niets minder dan een meesterlijke ervaring.

Hype wel terecht wat mij betreft.

Ik heb hem ook! Na al de hype vond ik de 15€ toch wel gerechtvaardigd. En ik hoef er niet echt veel woorden aan vuil te maken. Iedere 3 jaar brengt Supergiant een game uit en iedere 3 jaar sta je verbaasd van het eindresultaat.

Hier dus ook. Ik wist wat ik kon verwachten, maar dat het verdomme zo lekker en vloeiend speelt en zo geweldig uitziet had ik zelfs niet kunnen dromen. Dus ook hier. Was een prima sale voor mij.