INMOST (2020)

PC / Nintendo Switch / Apple iOS / Macintosh

Ontwikkeld door Hidden Layer
Uitgegeven door Chucklefish

INMOST is een emotionele verhalende puzzelplatformgame. Ontdek het verhaal van een avontuurlijk jong meisje, een stoïcijnse ridder en een man die op zoek is naar antwoorden. Verken een afbrokkelend, nachtmerrieachtig landschap, hak vijanden neer en laat dodelijke vallen dichtklappen om te ontsnappen aan het kwaad dat op je ligt te wachten.

Fonzzz002 (crew)
Een sombere puzzel-platformer die de betekenis van het verhaal (voor een groot deel) vaag houd, maar nog wel interessant genoeg bleef om me af te laten vragen wat er werkelijk speelde. INMOST verteld zijn verhalen alsof het sprookjes zijn, al is het vanaf het begin duidelijk dat deze sprookjes metaforen zijn voor iets heel anders. Het was interessant om de wereld en figuren te verkennen, verhalen te horen over wat er allemaal is gebeurd en me af te vragen waar het naar ging opbouwen. Er zit een heftig, deprimerend verhaal achter de gebeurtenissen die je meemaakt, maar met een bitterzoete ondertoon. Dit maakte het qua verhaal een pakkende ervaring die ik met plezier speelde.

Het sombere sfeertje zit er sterk in, met de uitstekende sprite-art en het grauwe kleurpatroon. Ook de gameplay zit merendeels goed in elkaar. Het grootste gedeelte ben je bezig met leuke, korte puzzel momenten die niet te moeilijk of te makkelijk zijn. Je wordt beloond voor het verkennen van alle hoeken en gaten door meer over de achtergrond te weten te krijgen. Al deze aspecten maakte de gameplay een fijne ervaring.

Er is één personage die qua verhaal en gameplay minder goed is dan de rest. Bij hem komt het neer op button mashen tegen schaduwen terwijl hij steeds “licht geeft” aan zijn meester. Dit onderdeel voelde het minst relevant voor het hoofdverhaal en qua gameplay was dit gewoon teveel van hetzelfde.

Niet "een groots meesterwerk die je moet spelen", maar het is een goede game met veel charme. De vecht levels weerhouden het net van een hoger cijfer.

3,4/4

avatar van John Milton
Daar kan ik me prima in vinden. Ik ben niet noodzakelijkerwijs de grootste pixel art fan, maar Inmost ziet er ondanks dat voor mij alsnog mooi uit. Sfeervolle game ook. Zoals de Fonz boven mij aangeeft is die sfeer niet altijd even opbeurend, maar het intrigeert absoluut, ook al voelt het soms wat rommelig wanneer er weer een sprong naar een van de andere karakters wordt gemaakt. De makers houden je hoe dan ook goed radend naar de toedracht.

De besturing is ook op iPadOS goed te doen, en qua content die je krijgt ben je er wel een paar uur zoet mee. 13 euro die hij op team kost is misschien wat fors, maar als je hem in de aanbieding voor 5 - 7,70 euro kan scoren is hij dat wat mij betreft zeker waard.

Of je doet zoals ik een maandje Apple Arcade, en speelt hem samen met nog een handvol spellen voor 5 euro.