Beyond a Steel Sky (2020)

PC / Macintosh / Apple iOS / Xbox One / Xbox Series X/S / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Revolution
Uitgegeven door Revolution en Microïds

In dit langverwachte vervolg op Beneath a Steel Sky is Robert Foster, na zijn avontuur in de grote stalen stad, teruggekeerd naar The Gap. Al snel neemt hij, mede door zijn voorgaande ervaringen, de rol aan van leraar voor de kinderen van zijn oude stam. Maar als een kind plotseling ontvoerd wordt tijdens een brute aanval, zweer je hem terug thuis te brengen. Zo leid je pad terug naar de laatst overgebleven megastad, Union City.

avatar van AdrievMer86
Ben hier vandaag 4 uren mee bezig geweest op de switch lite en het bevalt me prima.
De framerate is stabiel 30fps met unreal engine, al wel met flinke tweaks om het soepel te laten lopen.
Maar nog steeds ziet het er prima uit en de wereld oogt levendig.
Het is erg sfeerrijk allemaal en in dat opzicht precies zoals met Beneath a Steel Sky (1994).
Beyond bevat alleen geen classic point and clicking systeem zoals het origineel.
Het speelt meer zoals Life is Strange: True Colors, ergens in die richting.
Qua fysieke release heeft Microïds het erg goed gedaan met hun steelcase en extra's dat je erbij krijgt.

Het is toch heel wat meer adventure dan Life is Strange is, hier moet je iets meer dingen combineren en toch wel puzzles op lossen om verder te komen. Eerste deel gedaan en het bevalt me idd ook erg.

Ik wil deze ook een keer spelen, fan van het origineel en benieuwd wat ze ervan gemaakt hebben.

Idem. Beetje onder de radar doorgevlogen voor best wel wat mensen heb ik de indruk. Ook voor mij, wist dat het eraan zat te komen, staat op de wishlist, maar nog altijd niet eraan toegekomen om het zelfs maar te kopen.

Maar ook weer hier, dankzij vooral de Indie developers is zo een grote opleving in dit genre de laatste paar jaar dat het best moeilijk is om nog te kiezen waar je aan begint (of het zelfs allemaal te kopen - wat ik in dit genre wel steevast probeer te doen).

mrdig schreef:
De intro animatie liet niet veel goeds verwachten, maar de in-game graphics vind ik zelf best mooi. En de humor is ook alvast puik, plus een verhaal dat wel eens iets kan worden. Ik heb het origineel destijds niet kunnen spelen, maar geloof me, als ik er mijn vingers op had kunnen krijgen dan had ik het toen op amiga gespeeld. Dit lijkt daar een beetje naar te verwijzen, maar je kunt het ook zo spelen denk ik.

Grovonion schreef:

Dat is overigens een gemiste kans dat die nog steeds niet geport is naar andere platforms. Hij staat namelijk tegenwoordig niet alleen op Steam of GOG, maar ook op AppleArcade las ik net. Dus zo gek zou het niet zijn om de game alsnog een degelijke overzetting naar huidige systemen te geven.

Degelijke adventure game, een soort van telltale game+, of misschien hoe telltale zijn games beter had kunnen laten evolueren. Een groot plus-punt is ook het goed uitgewerkte SF-verhaal. Niks geniaal wereldschokkends, maar goed uitgevoerd en interessant tot het einde. Het had zichzelf misschien een beetje serieuzer moeten nemen, natuurlijk werkt dan de humor niet meer zo goed, maar het verhaal had best duisterderer..er gemogen. Al bij al een 11 uren goed besteed.