Hitman III (2021)

Alternatieve titels: Hitman 3 | Hitman: World of Assassination

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia / Nintendo Switch / PlayStation VR

Ontwikkeld door IO
Uitgegeven door IO

Dit derde seizoen van Hitman vervolgt Agent 47's jacht op het geheimzinnige elite-netwerk, enkel bekend als Providence. Nu, met de hulp van Lucas Grey, is hij op het spoor van de partners, de werkelijke machten achter de schermen. Maar als blijkt dat zelfs zijn werkgevers niet te vertrouwen zijn, worden de grenzen tussen goed en kwaad steeds vager. Reis over de hele wereld en volbreng de dodelijke doeleinden die nodig zijn om je prooien naar buiten te lokken en voorgoed met deze geesten uit je verleden af te rekenen.

Die tweede missie in het enorme Britse landhuis is wel echt tof zeg, zeker als je de rol van de detective over weet te nemen en mag gaan speuren naar de dader van een moord. Doet denken aan Cluedo. Of aan de film Knives Out met Daniel Craig in diezelfde rol.
Had vandaag ook nauwelijks last meer van online problemen. Hopelijk blijft dit zo.

Manny Calavera schreef:
Ik heb geen idee hoe ze dat willen patchen, denk dat het gewoon link blijft om perse online te moeten zijn voor singleplayercontent.

De netcode aanpassen zoals bvb wel eens bij fighting games gebeurt. Of evt zorgen dat je een keuze hebt bij opstarten of je off of online wil spelen en alsnog een beoordeling krijgt. Ik zie ook het nut van 'always online' niet in voor single player games of campaigns. Maar bij genoeg klachten neem ik aan dat ze er vast iets aan doen.

Toen ik dat in een review zag langskomen dacht ik idd niet alleen aan Knives Out maar ook aan Skyfall.

Sinner schreef:

Het landhuis van Skyfall leek inderdaad wel op die van deze Hitman 3. Maar inhoudelijk hebben ze gewoon Knives Out overgezet in een game haha. Werkt goed.

Enige wat nog altijd matig werkt is de AI. Neem dat landhuis. Bij binnenkomst willen twee bewakers je controleren op wapens. Dus ga je er niet naar binnen. Maar 10 meter verderop staat een raam open en niemand die het erg vind als ik daar dan in klim, met mijn wapens op zak.

Of ik schiet iemand dood en verberg die persoon in een kast. Maar er ligt dan wel nog een plas bloed. Minuutje later komen anderen in de ruimte en niemand die iets over dat bloed zegt.

Dubai-level in Hitman 3 in acht seconden uitgespeeld | Nieuws | Gamer.nl

Best briljant.

Verder nooit begrepen wat mensen leuk vinden aan speedrunnen trouwens.

Ik heb een beetje mixed feelings over deze game. Ik zit nu in de vierde missie, in China. Wat ik echt jammer vind is dat dit gewoon voor 99,99 procent dezelfde game is als Hitman I en II. Het been there, done that gevoel is echt enorm aanwezig als je weer iemand wurgt, vergiftigd of zijn kleding jat. Maar de game is wel weer enorm boeiend en de levels zijn echt waanzinnig divers en vooral gigantisch. Level 1 was in Dubai al fors, maar de oost-Duitse fabriek met een rave-party en vooral het belachelijk grote Chinese lab zijn zo kolossaal. Ik vind dat nog altijd leuk, lekker rondwandelen, observeren en tactisch te werk gaan. Maar bij een nieuwe game verwacht ik wel vernieuwingen en die ontbreken volledig, net als minpunten zoals een domme AI ook niet verbeterd zijn. Of je moet een hackcamera als heel bijzonder nieuw zien...
Ik speel nog effe een paar dagen fors door en dan volgt er wel een review.

avatar van dr channard
Dubai ken ik ondertussen door en door en vond ik tof maar niet hoogstaand. Dartmoor al een keertje uitgespeeld en dit level ademt echt een prachtige sfeer uit. Was wel wat makkelijker dan andere Hitman levels (speel ze eerst altijd zonder intel en icoontjes die zeggen waar je naartoe moet).

Met Hitman III eindigt de World of Assassination trilogie die in 2016 werd gestart met een reboot van deze franchise. Erg toffe, creatieve game en het vervolg uit 2018 mocht er ook wezen, al viel het wel op dat er wel heel weinig vernieuwing in zat. En nu in 2021 volgde de afsluiter, waar ik me erg mee heb vermaakt, maar waar ik me aan een aantal zaken ook erg heb gestoord.

Hitman III is namelijk identiek aan de vorige delen. Grafisch wat opgepoetst, maar verder is het op nieuwe locaties na gewoon copy and paste qua opties. Nou ja, je kan met een camera hacken, maar dat is een vrij onbeduidende toevoeging. Hoe leuk de vorige delen ook waren, ik vind het wel enorm lui. Breng dan gewoon DLC uit in de vorm van nieuwe missies, maar nu krijg je gewoon de oude game die ze wel gewoon full-price verkopen. Ik proefde het ook gewoon tijdens het spelen, hoeveel plezier ik ook met de game heb gehad, het voelt als oude soep dat opnieuw is opgewarmd. Bewakers met een muntje lokken, rattengif in het drinken stoppen, slachtoffers in opbergkasten stoppen (waarbij ik me al 3 delen afvraag hoe je een lijk staand in een kast krijgt zonder dat ze in elkaar zakken) en uniformen stelen en kijken wie nog een witte stip boven z’n hoofd heeft en je kan herkennen. Nogmaals, de gameplay blijft sterk en daagt je genoeg uit, maar het gebrek aan vernieuwing is echt jammer.

Ook jammer dat de A.I. nog steeds vrij achterlijk is. Bewakers die een muntje vinden en weer op hun plek gaan staan. Vijanden die jou verdacht vinden (met de gele omranding) maar er niks mee doen als je maar weer snel genoeg uit het zicht verdwijnt, bewakers die een plas bloed vinden maar er niks mee doen omdat je het lichaam al hebt weggesleept), je targets die veel te duidelijk een vast rondje wandelen tot je ze elimineert, wat uiteindelijk best stompzinnig is en ik kan nog wel even door gaan. Een game die nogal voor realisme wil gaan laat best wel duidelijke steken vallen.

Maar mijn verhaal klinkt nu zuur, maar ik heb echt weer een uur of 20 vreselijk veel plezier gehad. Het blijft genieten om op een locatie rond te lopen en te observeren. Vroeger wilde ik vooral shooters spelen, maar tegenwoordig haal ik misschien wel meer plezier uit dit soort stealth-games. Het geeft nog steeds een kick om een gewenst uniform in bezit te krijgen of om story-missions te volgen om je targets op creatieve manieren om te leggen. Ook de filmpjes en het verhaal zijn wel oké, al heb ik dit nog nooit gespeeld voor het plot. Komende tijd ga ik de levels zeker nog eens opnieuw spelen om andere opties te proberen. Maar het is wel goed dat de trilogie er nu op zit. Ik hoop snel weer een nieuwe Hitman game te spelen, maar wel eentje die helemaal opnieuw is gebouwd. Andere stijl, andere opties, andere gameplaymechanismen. Want het blijft wel enorm leuk om huurmoordenaar te spelen.

Hieronder trouwens mijn mening over de 6 missies. Eigenlijk 5, want het slotlevel is geen map, maar een vrij kort level in een rijdende trein. Ik vind het oprecht karig dat ze dit als de zesde missie benoemen.

1. On top of the world (Dubai, Verenigde Arabische Emiraten)
Je bent aanwezig op een peperduur feestje in een wolkenkrabber in Dubai. Je hebt best wat opties, zeker in de ruimtes buiten het feest, maar het level maakte geen gigantische indruk op me. 3/5

2. Death in the family (Engeland)
Sowieso het level waar de meeste aandacht aan is besteed. Je bent aanwezig in een gigantisch Engels landhuis waar een moord is gepleegd. Als je het slim doet, dan kan je de detective spelen die op bezoek komt, waarbij een Cluedo-achtig moordmysterie uitgezocht kan worden. De story-missions zijn hier erg creatief, tot aan spelen van uitvaartondernemer toe. 4/5

3. Apex Predator (Berlijn, Duitsland)
Een missie die een beetje afwijkt. Geen 1 of 2 targets, maar je moet 5 agenten opsporen en omleggen tijdens een enorme rave-party in Duitsland. Hier hangt echt een heerlijk sfeertje en de map is echt gigantisch. Vooral buiten het feest is zoveel te doen. Zo kon ik me vermommen als pizzabezorger om bij een motorbende te infiltreren. Ook het feestje is tof om te bezoeken. 4/5

4. End of an era (Chongqing, China)
Als je hier begint, dan lijkt het allemaal niet zo groot, maar je beide targets zitten heel ver weggestopt in een researchlab en een testproef-gebouw. Zeker in het lab is het behoorlijk puzzelen om de verdiepingen door te komen. Je hebt ook wel echt leuke manieren om je target om te leggen, bijvoorbeeld door verbranding in een turbineruimte. Je andere target is makkelijker, daar wees alles toch wel op deelname aan een experiment. Goed vermaakt. Het slot van deze missie is zelfs nog even je mitrailleur leeg knallen. Past niet zo bij een Hitman-game, maar wel spectaculair. 4/5

5. The Farewell (Mendoza, Argentinië)
De laatste ‘’echte’’ missie is in een vrijstaande villa in Argentinië waar een feestje wordt gegeven. Mijn eerste target ging er in de villa vrij snel en simpel aan door hem met zijn voorhoofd in een balpen te rammen, maar verder moet je goed je best doen in een wijnfabriek. Heb wel echt genoten om als gids mijn target in een enorme pers te laten lopen om daarna tot pulp te laten vermorzelen. 3,5/5

6. Untouchable (Carpathian Mountains, Roemenië)
Ik dacht nog een uitgebreid slotlevel te starten, maar dat viel me vies tegen. Je zit vast op een rijdende trein die door bevroren gebied toert. Het stelt niet veel meer voor dat wagon voor wagon te cleanen. Het nodigde mij ieder geval niet uit om te sneaken en te vermommen, want er liggen beste mitrailleurs en shotguns op me te wachten. Ik heb als een tactische Rambo iedereen afgeknald, tot het kantoorpersoneel toe. Het killen van de grote baas was ook een teleurstelling, aangezien hij zich zonder gevecht laat executeren. Echt jammer dat je 3 games naar een slot toe wil werken en dan dit toont. 3/5

Het is overigens de moeite om de kill-compilaties op Youtube te bekijken. Ik heb er voor een tweede speelbeurt wel weer inspiratie uit gehaald.

Dikke 3,5*

nuf
Ik kan me helemaal vinden in bovenstaande commentaren...
In deel 1 heb ik alle (Xbox) achievements gehaald. Alle mastery levels maxed out, alle mission stories en kill methodes bijna. Bij deel 2 dacht raakte ik snelle uitgespeeld.

En nu? Meer van hetzelfde. Methodes raken enorm voorspelbaar, waardoor er weinig uitdaging meer is. Op mastery level spelen de eerste keer is nog wel een uitdaging, maar daarna is het al snel de andere methodes afwerken... 70 euro, maar behalve de camera niks nieuws qua gameplay, Ai,

Voor de mensen die er anno oktober 2021 nog over denken om Hitman 3 alsnog aan te schaffen, hij is nog 2 dagen (tot 28-10-2021) in de PS store voor de helft van de prijs, 35 euro dus. Let wel, het betreft dan de standard edition maar ook die geeft je toegang tot een paar leuke online missies. De helft van de prijs was voor mij reden de game aan te schaffen.

Vanmiddag de hele World of Assassination trilogie uitgespeeld. Alle drie de Hitman games zijn voor mij eigenlijk even goed, maar op een gegeven moment begint alles nogal op elkaar te lijken. De locaties zien er allemaal heel goed uit en er zijn toffe manieren om je doelwitten om het leven te brengen. Het wist me niet genoeg te boeien om elk level tot in detail uit te pluizen. Voor mijn gevoel is dat wel een beetje het doel van de games, maar daar heb ik me halverwege de trilogie overheen gezet.

Een vermakelijke trilogie die ik met veel plezier heb doorgespeeld. 3,5*

De nieuwe map Ambrose Island is nu gratis beschikbaar voor iedereen die de base game heeft...

En hoewel een best mediocre map, bumped die extra content de score up to 4*!

En nu maar wachten op de freelancer toevoeging waarin agent 47 zijn eigen safehouse krijgt en van daaruit ook allerlei gave dingen kan doen. Het zou nog dit jaar moeten verschijnen.

26 januari, het is zover. Vandaag verschijnt de nieuwe modus "Hitman Freelancer". Naast deze nieuwe modus is ook de naam van de game veranderd. Het heet niet meer Hitman 3 maar "Hitman: World Of Assassination". Alledrie de delen onder één dak met alle DLC die door de jaren heen zijn verschenen. Naast dit alles zijn er verder heel veel zaken aangepast, verfijnd en verbeterd.

Dus stel ik koop een game bij de retailer op het hoesje staat een bepaalde naam vervolgens krijgt ie op een dag ineens een andere naam?

Ik zou me bekocht voelen.

Confusie schreef:

Ik zou me bekocht voelen.

Waarom? Je krijgt toch gewoon de content die in de betreffende game zit?

Was niet geheel serieus zelf hecht ik al langer geen enkele waarde aan tastbaar bezit op het vlak van videospellen sowieso niet materialistisch maar kan me voorstellen dat dit voor sommige verzamelaars toch lastig is.

En wat je zegt je speelt sowieso toch nooit puur wat op schijf staat vandaar ben ik al langer de mening toegedaan dat fysiek bezit op het vlak van videospellen een farce is daar is deze gebeurtenis weer een lichtend voorbeeld van.

Confusie schreef:

Ik hecht wel veel waarde aan een fysieke aankoop, vanwege doorverkoop na uitspelen of juist vanwege een tweedehands aankoop. Ik betaal niet vaak nog het volle pond voor een game.

Ja er zijn nog wel redenen om ze te kopen ik doe het zelf ook kopen en doorverkopen kan je in zekere zin zien als het nieuwe huren maar dan sta je dus ook los van het idee van daadwerkelijk materialistisch bezit.

Een game kopen om in de kast te zetten ik zet daar mijn vraagtekens bij hoe zit dat eigenlijk met dat al die update files over een jaar of twintig wat als je dan eens lekker retro wil gaan doen daar ben ik wel benieuwd naar.

avatar van richiedoom
Ik zag dat de trilogie tot en met 13 april op de PS Store in de aanbieding is voor iets van 38 euro.
Ik heb deze nieuwe trilogie nooit gespeeld maar verder wel vroeger alle Hitman games gespeeld en over het algemeen zeer van genoten (Absolution viel me alleen ietwat tegen).
Is het dan voor mij een no-brainer voor 38 euro?

Ik zeg doen! Voor dat geld krijg je twintig gigantische levels die zo propvol content zitten dat je ze minstens drie keer wil doorlopen. Stuk meer nog als je voor de challenges en chievos gaat. Daarbovenop krijg je nog, imo supervette, snipermissies, side-contracts en level remixes. En dan is er nog de nieuwe, praktisch eindeloze, Freelancer mode. Als compleet seizoen echt de ultieme Hitman ervaring wat mij betreft!

De Hitman freelancer modus is nu bijna 3 maanden online. Wat vindt men er ondertussen van?

avatar van richiedoom
Gisteren dus alvast aangeschaft, maar duurt nog wel even voor ik hier aan ga beginnen.
Maar die Freelancer mode lijkt me heel vet!
Waar kan ik het beste als eerst mee beginnen, Campaign of Freelancer? Of maakt het geen bal uit?

Ik zou beginnen met de campaign, de hoofdmissies zijn een stuk meer story-focused en zo de perfecte manier om de level en mogelijkheden erin te verkennen. Freelancer is wat pittiger en het helpt als je al een beetje bekend bent met de layouts.

Freelancer erg cool, vooral voor een gratis update. Erg leuk om je safehouse uit te bouwen. Enige puntje van kritiek is dat de wapens iets te duur zijn om vrij te spelen, waardoor 'ie een tikje te grindy voelt.