Halo Infinite (2021)

PC / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door 343
Uitgegeven door Microsoft

In dit deel van HALO zal Master Chief meer centraal staan. Het verhaal vindt plaats na de gebeurtenissen uit HALO 5. Master Chief zal het op gaan nemen tegen The Banished, onder aanvoering van hun leider War Chief Escharum.

Halo Infinite - Official Campaign Gameplay Premiere - YouTube

Het zal aan mij liggen, maar ik raak hier als voormalig Halo fan niet echt wild enthousiast van. Grafisch oogt het gemiddeld. Omgevingen zijn een beetje klinisch en leeg. En inhoudelijk voelt het wel als niks nieuws. Zelfde omgevingen, zelfde vijanden. Ik vond de vorige Halo al een tegenvaller, maar deze nu valt al helemaal niet op. Mocht ik in december de Game Pass nog hebben dan speel ik 'm wel, maar ik zou hier nooit 55 Euro voor betalen.

Gister niet de hele XBOX show gekeken, maar een recap hier..

Ligt niet alleen aan jou, Ajax&Litmanen1 Ik vond de omgevingen inderdaad ook erg leeg en leek net of ze op heel veel plekken in het level dezelfde kratjes hadden neergeplempt. Wel mooi afgeronde textures, maar dan heb ik liever wat levendiger..of zelfs "knusser" (beetje gek woord, maar denk dat ik dat wel bedoel haha...) Nu leek het een beetje als HALO van heel lang terug maar dan gladder met mooiere lighting enzo.

Je ziet wel direct dat het Halo, maar het is geen uithangbord voor next gen console inderdaad. Maar zijn de verwachting bij deze generatie niet een beetje te hoog gespannen.

avatar van legian
Geinig, ik werd hier wel blij van. Maar de grafische pracht boeit me dan ook niet echt veel.
Ik kreeg hier eindelijk weer het Halo gevoel bij wat ik sinds deel 4 al mis. De matige grafische prestaties stoorde me alleen aan het eind. Maar zo'n close-up op een 55inch scherm helpt dan natuurlijk niet mee.

avatar van legian
De game word niet alleen een open world maar ook een live-service achtige game.
'Halo Infinite is een platform voor de komende tien jaar' | Nieuws | Gamer.nl

legian schreef:
De game word niet alleen een open world maar ook een live-service achtige game.
'Halo Infinite is een platform voor de komende tien jaar' | Nieuws | Gamer.nl

Ik geloof dus niet in zulke bullshit. Gamers willen een nieuwe game, niet blijven lappen voor dezelfde game. Ja, bij uitzonderingen als World of Warcraft misschien, maar bij Halo? Ik gok dat Halo effe heel veel wordt gespeeld bij de release, zeker via Gamepass, maar dat niemand er na zomer 2021 nog over praat.

Ajax&Litmanen1 schreef:
maar dat niemand er na zomer 2021 nog over praat.

Net zoals nu niemand het nog over Sea of Thieves heeft? Als het goed uitgewerkt wordt kan het best werken. Destiny 2 bewijst dat volgens mij ook wel. Zelf ben ik er trouwens ook geen voorstander van. Ik hoop vooral dat ze wel een solide game afleveren bij release.

legian schreef:

Nou wil ik deze site niet geheel representatief noemen, maar Sea of Thieves dat 3 jaar bestaat heeft daar 4 hele stemmen...
En op IMDb liefst 282 stemmen....

Het kan wel dat een game jarenlang relevant blijft, dan hebben we het over multiplayer. GTA V is een goed voorbeeld. Rocket League. WoW. Maar iets als Halo moet het normaal hebben van een epische campagne. Ik denk niet dat je over 3 jaar nog Halo Infinite wil spelen met de moderne veranderingen bij games.

Had het gelezen ja, spijtig. Had hem graag op release van series X gespeeld, maar uitstel kan de game enkel ten goede komen.

Wel staat Microsoft er “weer” slecht op hierdoor.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Hangt ervanaf wat en hoe de ondersteuning verloopt natuurlijk. 10 jaar lijkt me ook een klein beetje hoog gegrepen (zeker als bedenkt dat de meeste console generaties geen 10 jaar halen en er al op wordt gezinspeeld vanuit bvb Sony dat deze generatie wellicht wat korter zou kunnen duren dan de vorige (ik herinner me niet waar het artikel precies stond - helaas...). Maar als er bvb iedere paar maanden bvb nieuwe maps of nieuwe single player campaigns worden toegevoegd kan het best zijn dat het toch wat langer relevant blijft dan slechts een paar maanden. Een grote rol voor dit soort geintjes is natuurlijk ook de prijs van de toevoegingen.

Ik bedoel maar - ik ben dol op fighting games - maar het loopt tegenwoordig wel de spuitgaten uit - ik heb de belangrijkste games voor mij nu zowat in huis (Tekken, Soul Calibur, Mortal Kombat, Injustice, Samurai Shodown en Dead or Alive) maar wil ik hiervoor nog eens alle season passes (dus de extra karakters) dan ben ik makkelijk nog een 100 tot 150 euro kwijt. En dat vind ik best wel een heel lullig idee. Ik ben dan ook blij dat ik ze allemaal voor een budget prijs heb gekocht ipv full-price. (buiten Mortal Kombat 11). Want het artificieel in leven houden van die games voor meerdere jaren door steeds maar weer extra karakters en toevoegingen (zoals nu 40 euro tellen voor MK11's nieuwe Story DLC bovenop de beide Season Passes) laat toch wel een beetje een wrang gevoel achter.

Overigens vraag ik me dan ook weer af hoe ze dat gaan doen bij de Xbox One / S - gegarandeerd dat de mensen die dit spel daarop kopen geen ondersteuning voor 10 jaar gaan krijgen.

avatar van legian
Het uitstel was eigenlijk wel te verwachten, gezien de idiote backlash die ze ontvingen. Fascinerend genoeg lees ik op andere forums nu dat veel mensen maar geen Xbox halen omdat Halo is uitgesteld en dat MS de nu al verloren heeft. Ze kunnen het ook nooit goed doen lijkt wel.

Sinner schreef:

Dat is makkelijk op te lossen, de voortgang mee kunnen nemen naar elke andere xbox omgeving (console, pc, xcloud). Ofwel play anywhere. Ben vooral benieuwd naar de roadmap voor die 10 jaar eigenlijk.

Ajax&Litmanen1 schreef:
En op IMDb liefst 282 stemmen....

Laten we die twee plekken inderdaad maar niet als representatief nemen, maar om nog een niet representatieve plek erbij te nemen: Metacritic telt zo'n 2000 reviews (critics en users). Het is wel jammer dat je dan niet de cijfers van Destiny erbij pakt .

Of het plan gaat werken hangt volledig af van de uitwerking. De afgelopen weken is er in ieder geval voldoende feedback vanuit de community gekomen waar ze hopelijk naar gaan luisteren. En ach, Halo 1-3 speel ik nog steeds met enige regelmaat, dus waarom zou Infinite dat niet kunnen bewerkstelligen.

En de laatste epische campaign van Halo was Halo 3. In dat opzicht kunnen ze bijna alleen maar vooruit gaan met Infinite.

legian schreef:

Op grafisch vlak bedoel je? Want ik krijg de indruk dat mensen verwachten dat de next Gen met gigantische schreden vooruit zal gaan, maar ik denk dat net dat best wel zal tegenvallen. Het zal allicht wel weer een stap vooruit zijn maar als ik moet gokken gaat dit niet zo overweldigend zijn als velen het zich inbeelden.

Als ik die kritiek las van 'Maar Halo Infinite ziet er uit als een huidige Gen game!!!' dan denk ik 'nou en?' - sowieso sta je pas aan het begin van de generatie en ten tweede vind ik dat nou niet zo heel verschrikkelijk. Als ik een game als Ghost of Tsushima of Red Dead Redemption 2 zie dan vind ik deze nog altijd bijzonder puik uitzien. En ook Halo Infinite kan er zeker mee door imo. Besides - wat van tel is hier is de gameplay en lijkt me niet dat ze dat plots verknallen.

Of is er kritiek die ik gemist heb verder?

Sinner
Veel kritiek was inderdaad grafisch van aard. Wat gezien de beelden ook wel deels terecht is. Want het zag er niet uit als een Red Dead of Ghost of Tsushima.

Echter vanuit veel fans komen ook andere geluiden, zoals visual en sound design of het feit dat bepaalde wapens vervangen zijn voor een moderne variant terwijl de hele game in looks weer terug probeert te gaan naar de oude stijl, waarom de nieuwe er dan niet gewoon naast leveren. Ook op het gebied van verhaal en open-world is er redelijk wat feedback gebracht. Hoewel dat meer in de trant is van wat mensen juist niet willen zien. Soms ook best wel in detail zoals de felheid van het schild van de elite's of het feit dat je crosshair veranders als een vijand geraakt wordt.

Maar dat is grotendeels ondergesneeuwd onder de Craig en weet ik wat voor meme's er allemaal uitgekomen zijn.

Ok. Heb het niet allemaal zo gevolgd, buiten dus de kritiek op de graphics en de Craig meme's, die ik echter best wel grappig vond bijwijlen. Heb zelf ook maar enkele korte stukjes gameplay gezien en verhaal e.d had ik zelfs nog geen idee van.

Maar ik kon zelf met de graphics zelf wel leven. Wellicht omdat ik niet al te veeleisend ben op dat vlak, maar ook omdat games als Tsushima, Red Dead Redemption of The Last of us 2 toch wel eerder uitzondering dan regel zijn.

Maar thx voor het even toe te lichten.

Xbox-game Halo Infinite verschijnt in najaar van 2021 | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Haha verschijnt gewoon pas in najaar 2021. Met een jaar uitstel.
Op zich prima, de versie van een tijdje terug zag er echt niet uit als next-gen, maar opvallend is het wel. Hoop dat ze er nu dan wel echt iets tofs van maken. Weinig vertrouwen in, 343 Industries is echt 2 stappen minder dan Bungie vroeger.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nou mij maakt het niet zo heel veel uit aangezien ik nog een hele stapel Halo games heb liggen (ik ben altijd als een blok voor Gears of War gevallen en amper aan Halo toegekomen). Maar zijn Halo 3, het sfeervolle (naam kwijt, tussendeel - of ODT of Dropship) en 4 ook niet gewoon van 343? Want voor zover ik die gespeeld heb (met name 3 en het tussendeel) vond ik ze toch erg sterk.

Of is 343 enkel verantwoordelijk voor de ports vaan de Anniversary collection? Dat was me niet helemaal duidelijk.

In ieder geval heb ik nog wel Halo genoeg om mee rond te komen. Hoewel ik idd benieuwd ben naar wat ze veranderen / verfraaien na de niet al te beste reacties.

avatar van legian
Sinner Halo 1, 2, 3, 3odst en Reach zijn van Bungie. Halo 4, 5, de anniversary editions en de updates in MCC zijn van 343. Veel personeel wat bij bungie werkte aan Halo is trouwens wel overgegaan naar 343.

Dat jaar uitstel is wel prima eigenlijk. Als ze daarmee een game afleveren die klaar is. De blog post van ze geeft meer inzicht in wat ze allemaal doen. Qua content schijnt de game al af te zijn, ze zijn nu vooral druk bezig om grafisch alles in orde te maken. Kijk hier nog steeds naar uit om eerlijk te zijn, de gameplay en sfeer van de trailer geven weer echt dat halo gevoel.

Edit:
Inside Infinite December 2020 De betreffende blogpost voor de geïntereseerde.

Okay, 4 heb ik in de kast en 5 zal er ook nog wel bijkomen maar beiden heb ik nog nooit gespeeld. Die vergelijking kan ik dus idd niet maken. Maar zoals ik zeg Infinite boeit me persoonlijk niet zo heel erg MAAR het is wel een erg belangrijke titel voor de series x. Niet echt een game waar ze het zich bij kunnen veroorloven om een maar een matig product af te leveren. Dus in die zin is het idd beter om het uit te stellen want als de Xbox dan toch 1 flagship titel heeft...dan is het Halo wel.

avatar van bettafish14
Heb nooit echt een halo game gespeeld, maar las dat de multiplayer free to play was dus denk dat ik die wel even meepak, vind het er wel geinig uitzien.

Halo Infinite heeft bij release geen co-op-campagne en Forge-leveleditor

Een complete no-show bij de Gamescom presentatie. Nog geen release datum bekend. Recentelijk is nog naar buiten gekomen dat ze twijfelde om hem nog eens uit te stellen maar besloten dat niet te doen. Fascinerend hoe slecht ze dit nu aanpakken eigenlijk. Alsof ze het compleet negeren.

legian schreef:

Een klein beetje het euvel van zowat het hele next-gen gebeuren toch? Buiten remakes en reboots valt er haast niets nieuws te halen in jaar 1, en ook jaar 2 ziet er maar leeg uit. De vorige generatie draait nog volop door. Het lijkt wel haast een tussenstapje.

Intussen liggen de bakken maandelijks vol met Indie titels en midrange (40 euro) games (eg Necrumunda, Werewolf, Aliens Fireteam bvb).

avatar van legian
Sinner klopt, hoewel er wel redelijk wat kleinere games komen natuurlijk, naast de vele remasters/remakes/re-releases. Maar het viel me hier nu echt op. Vorig jaar waren ze juist nog duidelijk in communicatie, maar sinds afgelopen E3 lijken ze het maar op stilte te gooien. Terwijl Halo vorig jaar uit had moeten komen. En nu wordt duidelijk dat bepaalde onderdelen niet eens bij de release aanwezig zullen zijn. Een jaar na de initieel geplande release. Dat geeft natuurlijk geen goede indruk. En als je dan op je eigen show de game compleet negeert. Hoewel er nu hier en daar wordt geroepen dat ze vanavond bij bij Geoff in de show wat zullen tonen. Wat helemaal een flater zou zijn.

Ik vond MS wel sterk vorig jaar in communicatie. Ze hebben veel laten zien wat er aan zit te komen. Hoewel dat op zijn vroegst pas 2023 gaat zijn voor veel van die games natuurlijk. maar ze reageerde op het publiek en vertelde hun verhaal met overtuiging. Dat lijkt nu allemaal verdwenen te zijn. Hoe ze zo stil kunnen zijn over een game die in de komende 4 maanden moet uitkomen, nog geen release datum heeft en na een jaar uitstel nog steeds niet volledig is. Dat verbaast me. En er gaan hier wel wat alarmbellen af in dat opzicht. De verwachtingen worden in ieder geval naar beneden bijgesteld.

legian schreef:

Die bedoel ik inderdaad met die meer budget range spellen ala Greedfall, Necromunda of dus Aliens Fireteam. Op zich best aangename games die samen met veel Indie toppers toch nog voor een hoop animo zorgen.

In ieder geval meer dan de A+++ studios op het moment, want ik vind het ook gewoon bizar dat een grote titel als Halo Infinite een beetje wordt weggemoffeld als het ware. Zie je dat bij andere games (bvb Vampire the Masquerade 2) wil dat meestal zeggen uitstel. Ik kan me echt amper voorstellen dat het binnen een paar maand in de winkels ligt.

Persoonlijk heb ik de indruk dat iedereen zijn grote games even op hold heeft tot er ook echt voldoende console gebruikers zijn, want ik heb de indruk dat het (wegens bekende omstandigheden natuurlijk) gewoon te vroeg is om al iets op de markt te gooien als Halo. Of God of War. Of noem maar op.

Geen flauw idee.

Sinner schreef:

De grap is dat Halo Infinite ook nog op de vorige generatie uitkomt en op PC. Dus er zijn genoeg mensen die het kunnen spelen. Het klinkt trouwens niet gek wat je zegt, maar zwijgen is dan wel een vreemde optie. Hoewel afgezien de PS5 games de andere grote games volgens mij nog wel op beide generaties uitkomen. Of zullen ze het nog steeds op de pandemie afschuiven...
En om het bij Halo te houden, de game had vorig jaar al uit moeten komen. Toen waren ze juist veel aan het communiceren en was de marketing al bezig. Nu is daar niets van te herkennen. Maargoed, ik keek hier dan ook wel echt naar uit, dus dan valt het extra op natuurlijk.

Doch is er ondertussen al ergens bericht dat Infinite op 8 december uitkomt. Hoewel ik nergens een officiele bevestiging voorbij heb zien komen.

avatar van legian
En 8 december is zojuist bevestigd. Ze hebben het toch op de Geoff show laten zien. Blijft verbazend dat ze niets in de eigen show hebben gemeld. Vraag me af wat daar de reden/gedachte achter is.

Wel nog een nieuwe trailer, voor de multiplayer zonder enige gameplay. En een speciale console en Elite controller, evenals een headset en seagate ssd expension. Helaas weer niets over de campaign.

De controller ben ik wel benieuwd naar, zit al een tijdje te twijfelen om een Elite controller te halen dus dit is dan wel een leuke. Alleen wel aardig aan de prijs.

Commemorate 20 Years of Halo with an Xbox Series X – Halo Infinite Limited Edition and More - Xbox Wire - news.xbox.com
Start Your Spartan Journey on Dec. 8 | Halo Infinite | Halo - Official Site - halowaypoint.com
Halo Infinite | Multiplayer Season 1 Cinematic Intro - YouTube

Het blijft allemaal vrij karig inderdaad qua info over het spel zelf en de eigenlijke gameplay. Dan maar even afwachten tot december, maar ik kan me toch echt niet ontdoen van de indruk dat de Halo franchise zijn beste dagen achter zich heeft intussen en Microsoft dat zelf ook wel doorheeft? Of dat ze gewoon geen idee hebben wat ze met de huidige grote franchises aanmoet met de toch karige verkoop van de huidige console gen? (hoewel zoals je ook al aangeeft het ook op PC en Xbox One speelbaar moet zijn en dus potentieel een behoorlijk publiek dient te hebben).

avatar van legian
Ik lees net dat de verwachting is dat ze in november nog wat organiseren vanwege het 20 jaar bestaan, wat precies in die maand is. En dat ze daar dan Halo Infinite verder uit de doeken doen. Ach er is in ieder geval een release datum nu. Verder is de aanpak wat vreemd en de informatie inderdaad karig. Helemaal met weer een cgi trailer in plaats van daadwerkelijke gameplay.

En ja Halo is eigenlijk sinds deel 3 wel over zijn top heen. Maar met Infinite leken ze juist wel weer wat van die oude magie te pakken te hebben. En Microsoft wil natuurlijk heel graag Halo weer op het oude niveau hebben. ach ja, we gaan het wel zien.

legian schreef:

343 Industries haalt er inderdaad veel minder uit dan Bungie voorheen deed. Erg jammer. Halo werd echt belachelijk complex en de gameplay ook saaier, al vond ik Reach en Halo 4 nog steeds sterk, maar bv Halo 5 niet. Maar ik lees nu in previews dat ze weer naar de oude kern lijken te grijpen, qua werelden en gameplay. Het blijft een reeks waar ik een enorme zwak voor heb.

...en ik mag overigens wel zeggen 'over zijn top heen', en dat meen ik ook, maar net als bvb een Gears of War, Fallout e.d blijven de games vaak nog altijd van een degelijk niveau. Laat me dat wel stellen.