Microsoft Flight Simulator (2020)

PC / Xbox Series X/S
Simulation / Flight
single player / online

Ontwikkeld door Asobo
Uitgegeven door Microsoft

Test je vaardigheden als piloot in talloze levensechte vliegtuigen, en vlieg naar bestemmingen over de hele wereld. Stap in de cockpit van een licht vliegtuig of een commerciële jet. Ieder vliegtuig is uitgerust met de juiste displays en instrumenten. Gedurende je vlucht krijg je te maken met tal van uitdagende omstandigheden zoals veranderlijke weersomstandigheden en vliegen in de nacht.

Ik zal dit nooit spelen, niet mijn ding, maar wat ongekend mooi ziet alles eruit zeg. Snap best dat mensen hier lol aan beleven.

Deze mannen vliegen de wereld over vanuit een zelfgebouwde cockpit in huis | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ook lachen dit soort mensen. Leuk als je zoveel passie voor iets hebt.

Vreemd genoeg vond ik dit ook best leuk omnte doen zo'n 20 jaar terug. Maar de charme is er een beetje af ook al ziet het er hoe langer hoe beter uit. Het is toch altijd wel cutting-edge technology geweest.

Overigens wel een genre dat min of meer zo aan het verdwijnen of verdwenen is - de combat flight sim. Ik herinner me wel nog dat ik best wel wat uurtjes in games als Falcon, F16, Stealth Fighter en met name Gunship (Helicopters) heb gestoken) destijds op de C64 / Amiga. Was best wel een populair genre.

avatar van Awake78
En wat te denken van After Burner (op de Atari ST)? Was echt een klassieker. Ook nog veelvuldig gespeeld in de arcade-hal, maar nu klinkt ik echt als een ouwe l.. haha

Awake78 schreef:

Ok... Maar dat waren dus toch echt arcade klassiekers. De games die ik noem waren net zoals Flight Simulator echt wel simulators - eg - een hele manual om op te stijgen, vliegen en terug te landen. Opletten op je dalingshoek, snelheid, je flaps, wanneer je je landingsgestel moest uitgooien. Bijzonder uitdagend en vaak op het frustrerende af

avatar van dr channard
En top gun!!

Deze game ziet er idd magnifiek uit, schijnt overigens wel lastig te zijn om zomaar een Boeing in deze game op te laten stijgen. Een klein simpel vliegtuigje moet echter vast te doen zijn. Verder schijnt deze game echt de power van xCloud te gebruiken, hele wereld zit er zowat in dankzij satelliet data, alle vluchten die plaatsvinden op de wereld zitten er realtime in verwerkt. Over je eigen huis vliegen schijnt te kunnen. Ben benieuwd, heb zelf helemaal niks met flight sims maar deze ga ik wel es aanslingeren mocht die in 2021 in de Xbox GamePass komen.

Awake78 schreef:

Deze ouwe l%* heeft ook Afterburner op de AtariST gespeeld haha. Dolle pret, maar niet echt een flight sim. Overigens heb ik wel een paar originele flight sims in doos (oa F-19 Stealth Fighter, Tornado) voor de Amiga, complete dikke boekwerken zitten daarbij en vellen die je over je toetsenbord kan leggen. Impressive wel, maar niet mijn type games.

Ik zal wel een sadist zijn, maar stel dat ik dit zou spelen, dan zou ik vooral proberen om te crashen tegen beroemde gebouwen of monumenten

Maar ik ben dan ook geen vliegtuigpurist zoals die mensen uit mijn link.

too soon, 9/11 is nog maar pas gebeurd

Grovonion schreef:
too soon, 9/11 is nog maar pas gebeurd

Virtueel in het Vaticaan of de Eiffeltoren crashen dan maar.

Of zou dit niet kunnen, omdat Microsoft bang is voor negatieve publiciteit?

avatar van legian
Heb dit gister een paar uur gespeeld en kan er wel van genieten. Heb totaal geen ervaring met Flight sims dus het was wel even flink inkomen. Maar als je alles dan op orde hebt en rustig uit het raam kan kijken tijdens de vlucht geeft het wel voldoening.

De gebieden zijn van boven duidelijk te herkennen en zien er goed uit. Maar toen ik opzoek ging naar mijn huis in almere bleek dat daar toch compleet andere gebouwen staan dan in werkelijkheid. En is de grafische pracht toch een stuk minder. Moet wel zeggen dat ik alles op medium heb staan.

Na mijn vakantie ga ik hier nog eens een dagje goed voor zitten.

Manny Calavera schreef:

Virtueel in het Vaticaan of de Eiffeltoren crashen dan maar.

Of zou dit niet kunnen, omdat Microsoft bang is voor negatieve publiciteit?

Ik heb nog niet geprobeerd om een gebouw in te vliegen, maar crashen resulteerde bij mij in een zwart scherm. Denk dat ze het op die manier redelijk inperken.

Vliegen Over Nederland (ZO MOOI!) - Microsoft Flight Simulator 2020 - YouTube

Ik zit eens op Youtube willekeurig wat video's te bekijken. Wat idioot mooi zeg. Niet normaal.

Hier vliegt iemand boven Nederland. Check ook de Waddeneilanden op het einde.

Zeker heel mooi! Maar als ik dan moet kiezen wat ik wil gamen, heb ik wel zooooo veel dingen die ik liever op zou starten

centurion81 schreef:

Ik ook, ga dit nooit spelen. Maar man man wat is het mooi. Ik moet wel zeggen, dat als dit op Xbox Game Pass zou staan, ik het een paar dagen zou proberen. Maar het is voor pc only.

avatar van legian
Ajax&Litmanen1 hij komt uiteindelijk ook naar de Series X en ik dacht ook naar de Xbox One. Dus je zal hem uiteindelijk een keer kunnen proberen. Iets wat ik trouwens van harte aanraad, al is het alleen maar om van het prachtige zicht te genieten.

Vliegen Over Nederland (ZO MOOI!) - Microsoft Flight Simulator 2020 - YouTube

Hier vliegt iemand boven Nederland. Check ook de Waddeneilanden op het einde.

Ja super mooi dit, helaas nog even wachten totdat die op de SeriesX komt, 2021 ergens. Dan ga ik hem zeker ff proberen en uiteraard vliegen vanaf vliegveld Eelde naar mijn woonplaats Groningen.

Zag ook al mensen op Facebook berichten plaatsen in de trend van: ‘lekker rondje wezen vliegen’, in game screenshot erbij, en mensen maar denken dat het echt is. Lol

Dit zou ik overigens wel eens in VR willen proberen. Met een Heli of Sportvliegtuigje relatief dicht bij gebouwen, de grond, bergen e.d bergen vliegen zou een hele ervaring moeten zijn.

Hoe serieus gaan mensen dit spelen. Een collega van mij speelt dit spel al jaren, maar als je online gaat moet je een vluchtplan indienen bij de vluchtleiding voordat je mag vliegen. En als je ergens wilt landen moet je contact opnemen met het verzoek of je al mag landen. Het is allemaal erg serieus. Sommige bouwen complete cockpits na. Ik vraag mij overigens wel af hoe moeilijk de game is, want mijn collega stortte nog nog wel eens ter aarde.

Sinds gisteren ook op de Xbox Series S/X. Toch wel erg benieuwd naar deze flight sim dus heb hem maar ff gedownload (130 gb in totaal) en kort gespeeld. Ziet er echt heel nice uit en met de default opties had ik geen problemen om in de lucht te komen met een klein vliegtuigje. Landen en grotere vliegtuigen nog niet geprobeerd. Maar goed, ging me er name om dat ik het wel een keer wilde zien. Uiteraard meteen vanaf Eelde naar Groningen gevlogen, tof hoor.

Ik heb nog nooit een MFS gespeeld, maar dit lijkt me wel echt leuk. Ik overweeg ook een beetje om weer Gamepass te nemen.

Manny Calavera schreef:

Gamepass is beter dan ooit, zit echt voor elk wat wils in.

Zelf heb ik ook nooit tot zelden flight sims gespeeld maar omdat dit er zo indrukwekkend uit ziet wilde ik het proberen. En dankzij dit soort artikelen:
The 10 Best Locations to Visit in Microsoft Flight Simulator | PCMag ga ik nog maar wat vluchtjes maken voor de fun.

mrdig schreef:

Gamepass is beter dan ooit, zit echt voor elk wat wils in.

Ik heb 3 van die locaties in real life bezocht

Als ik ‘your hometown’ meetel dan kom ik ook op 2

avatar van legian
Vandaag ook eens even opgestart op de Xbox. Vorig jaar op de PC al eens een poging gewaagd en dat was best leuk. Maar het leent zich voor mij toch het best om lekker onderuitgezakt op de bank te liggen genieten van de beelden. Want het ziet er echt fenomenaal uit.

Tegelijkertijd was de ervaring vandaag voor een groot deel gelijk aan vorig jaar op de PC. De eerste keer opstarten liep hij vast. Tweede keer opstarten bleef hij hangen in de instellingen. Derde keer opstarten was een langere wachttijd alvorens ik eindelijk in het menu kwam. Om daar direct tegen een pijnpunt te lopen. De navigatie in de menu's is ellendig. Dat vond ik op de pc al, maar met een controller is het helemaal rampzalig. Het is onoverzichtelijk en een deel kan je niet eens selecteren. Een muis bood uiteindelijk uitkomst. Dus die blijft er maar bij liggen. Toen dat allemaal gelukt was eens een training opgestart. Wat ook geen succes was.

Uiteindelijk maar eens een vlucht rondom een van de aanbevolen locaties gedaan. En dat was echt genieten. Precies zoals ik het graag wilde. Mooie beelden, relaxte onderuitgezakt op de bank zitten. En genieten.

Eerste ervaring is een beetje een mixed ervaring waarbij vooral het opstart proces en de menu's storend zijn. Het daadwerkelijk vliegen is wel geweldig. Ik ga me de komende maanden nog eens vermaken met de world updates die ze uitgebracht hebben. En nog eens een poging wagen aan de trainingen.

En ja dit spelen via Gamepass is briljant. Maar dat is die service sowieso

Nooit een flight sim gespeeld, maar door de Port naar Series X, toch nieuwsgierig.
Wat ziet dit er geweldig uit. Leuk om even over je eigen woon gebied te vliegen en de bekende hotspots op de world. Maar op lange termijn gaat mij dit niet boeien denk.

Ik heb momenteel Gamepass en ik dacht, laat ik deze game eens installeren. Heb er nu vanavond een uurtje mee gevlogen in vrije modus met alle opties op easy zodat een MFS noob als ik niet meteen crasht en dan is het heerlijk speelbaar moet ik zeggen. Heb wat vluchtjes over oa New York en de piramides van Gizeh gedaan, adembenemend mooi zeg. De beelden zijn echt van ongelofelijk niveau, fotorealistisch zelfs.

Dit is niet iets wat ik maanden zal spelen, maar de komende tijd start ik dit wel regelmatig op. Enorm rustgevend, ook met de ontspannende soundtrack.

Wat is die gratis Top Gun: Maverick content enorm gaaf zeg. Lekker in de iconische straaljager samen met de themesong allerlei stunts doen zoals zo laag mogelijk vliegen of landen op een vliegdekschip. Ben dit weekend weer eens verder gegaan met de game, echt genieten. Wat is dit grafisch ongelofelijk mooi zeg.

Heb je Gamepass, dan moet je dit eigenlijk gewoon eens proberen.

Dit is mijn eerste Microsoft Flight Simulator die ik ooit heb gespeeld, met als enige reden dat dit tegenwoordig ook op de Xbox via Gamepass valt te spelen en dan is het plots wel erg interessant om dit een keer te installeren. Een game kun je het niet noemen, want er is vrij weinig uitdaging behalve je vliegtuig in de lucht krijgen en er allerlei dingen mee doen zoals landen op een vliegdekschip, maar dat geeft helemaal niet. De fun die je uit MFS 2020 haalt is dat het zo enorm echt is.

Alles lijkt echt, de omgevingen zijn fotorealistisch mooi en het geeft een lekker ontspannen gevoel om een stuk te vliegen langs wereldberoemde highlights. Ik heb diverse locaties waar ik zelf ooit was als toerist in de game opgezocht en dat is echt wel leuk om te doen. Wel zijn gebieden erg mooi gemaakt zoals de Grand Canyon of grote steden, maar als je er laag over huizen vliegt zie je wel dat het door software in elkaar is gezet want dat is pixeliger, grover en random geanimeerd. Net als iedereen heb ik over mijn eigen huis heen gevlogen maar dat lijkt niet. Is ook niet erg, ik vind het nu al imponerend genoeg.

En er is ook veel DLC te downloaden, een hoop gratis zoals nieuwe locaties van bekende gebieden of steden of een erg toffe Top Gun: Maverick optie waarmee je een straaljager kan bedienen onder het plezier van de soundtrack van de film. Ik ga dit nog wel regelmatig opstarten, heel vermakelijk. Ook voor leken als mij, want de echt serieuze challenges lukken me niet. Daarvoor is dit gewoon echt te moeilijk voor me.

Landen is als klaarkomen in deze game.

Confusie schreef:
Landen is als klaarkomen in deze game.

Op vakantievluchten irl ook als ik het klapvee om me heen moet geloven

Ja zo met je gestel die de runway hit flink die dikke billen laten trillen lekker man.

centurion81 schreef:

Op vakantievluchten irl ook als ik het klapvee om me heen moet geloven

Bij Transavia en RyanAir ben ik toch altijd zeer opgelucht als we weer op de grond staan na een vlucht

Microsoft Flight Simulator 2024

Nog iets waar ik geen erg in had.

Opvolger inmiddels aangekondigd.

Ziet er wel spectaculair uit met al die activiteiten al ben je denk ik wel honderden euro’s kwijt als je dit allemaal wil hebben waarschijnlijk.

Als ik het verdienmodel bij deze huidige uitgave een beetje bekijk.

Basisgame omvat niet ontzettend veel.

Zo kost de Spitfire gerust een schaamteloze €27,-.

Balen want die had ik nog best gewild eigenlijk.

Tientje had ik er nog wel voor over gehad.

€27,- gaan we natuurlijk niet doen.

Komen ze d’r bij.