Fall Guys: Ultimate Knockout (2020)

PlayStation 4 / PC / Xbox One / Nintendo Switch
multi player / online

Ontwikkeld door Mediatonic
Uitgegeven door Devolver Digital

Overleef een reeks bizarre uitdagingen totdat nog één iemand overeind staat in deze kleurrijke online multiplayergame voor 60 spelers. Laat zien wat je waard bent in brute vechtpartijen of coöperatieve uitdagingen waarin alleen het winnende team doorgaat naar de volgende ronde. Buig, bots en beuk je een weg door hilarische obstakels, van het rammen door deuren en het berijden van een gigantisch skateboard tot een race op een berg vol met vallen. Geef je Fall Guy een eigen stijl door hem met van alles aan te passen, van chique ananas-mode tot de hipste konijnenpetjes.

Vallende jelly beans.

Sinds 'Rocket League' heb ik niet meer zoveel plezier gehad met een multiplayer game. Het is dan ook tekenend dat Sony een deal heeft gesloten om - net zoals eerstgenoemde - deze titel in PlayStation Plus op te nemen.

'Fall Guys' kun je zien als een kleurige variant op 'Takeshi's Castle'. Met je koddige jelly bean word je in een groep van 60 man gegooid waarna je verscheidene mini games moet doorspelen, opdat je jezelf kwalificeert voor de finale. In combinatie met de physics staat dit garant voor een hoop gekkigheid en plezier; voor je het weet ben je alweer uren verder. Het aanpassen van je eigen figuurtje is eveneens een leuke touch.

De simpele opzet zorgt ervoor dat iedereen dit spel kan oppikken, omdat je niet echt een bepaalde skill nodig hebt. Er zit geen uitgebreide control scheme in, gezien je alleen knoppen hebt voor: springen, duiken en vastgrijpen. Sommige mini games kunnen wel iets verbeterd worden. In 'Grab a Tail' kan de detectie beter en 'Slime Climb' gaat iets te snel met het slijm. Maar ik heb er goede vertrouwen in dat Mediatonic dit zal verbeteren in de toekomst. Evenzo met het toevoegen van extra mini games.

Op het moment van schrijven zijn er nog steeds wat problemen met de servers. Ik denk dat de makers dit succes niet zagen aankomen. En daarmee kom ik gelijk aan op een heikel punt. Deze game kun je louter online spelen. Zelf zou ik het fijn vinden als men er later nog een lokale co-op ingooit en wat offline modes.

Al met al een erg vermakelijke game die je snel kan oppakken, maar moeilijk kan wegleggen.

Dikke 3,5 sterren.