Far Cry 6 (2021)

PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / PC / Google Stadia

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Duik in de grimmige wereld van een hedendaagse guerrilla-revolutie om een natie te bevrijden van een dictator en zijn zoon. Spelers kruipen in het spel in de huid van Dani Rojas, die als man of vrouw te spelen is en die met guerrillatactieken probeert om de dictator omver te werpen.

Zou tof zijn als het een urban setting krijgt (maar zal wel weer niet)

Plot klinkt wel heel erg als een willekeurige Just Cause game...

Na de wat mij betreft geweldige setting van deel 5 weet ik eigenlijk nog niet echt wat ik hiervan moet denken. Maar er is natuurlijk nog maar weinig bekend...

avatar van leatherhead
Plot klinkt wel héél standaard inderdaad, maar dat is zelden het sterke punt aan de Far Cry games. Hoop vooral dat ze voortborduren op de vrijheid en de RPG elementen uit de twee voorgaande Far Cry's.

Gameplay beelden

Just Cause 6 gameplay! Ik bedoel, Far Cause. Mijn hemel, wat een jatwerk.

Het ziet er bijzonder mooi uit, maar het lijkt me weer belachelijk eentonig en saai. Maar ik pak 'm wel weer op als ie voor 15 of 20 euro op Marktplaats te vinden valt ofzo. Paar uurtjes fun haal je er altijd wel uit.

avatar van bettafish14
Krijg een beetje Far cry 3 vibes, voornamelijk in het begin van de gameplay, maar dan de over de top versie. Tropische setting spreekt me dan wel weer aan waar Far cry 4 en 5 mij totaal niet konden bekoren. Muziek gevende wapens hoeft voor mij niet, lijkt net of alle moderne games dit soort achterlijke dingen gaan doen om er bij te horen, misschien word ik wel gewoon oud.

avatar van leatherhead
Gameplay is idd gewoon weer same old zo te zien, maar de wereld zelf ziet er wel weer erg mooi uit.

avatar van Aazhyd
Planning is nu dat-ie op 7 oktober uitkomt.

En dan lees ik berichten van Ubisoft hoe trots ze zijn dat dit de biggest FarCry yet is, de allergrootste map ooit, dat het een uur lopen is van de ene kant van het eiland naar de andere kant, blablabla. Man hou es op met die onzin, doe nou es een kleinere meer gefocuste game. Niet iedereen heeft 150 uur de tijd voor een game.

Maar ja ziet er wel echt heel mooi uit, in een sale ga ik hem wel es halen, maar ben eigenlijk heel erg Ubisoft open world game moe.

Far Cry is als een goede actiefilm, gewoon comfort food, waar het verhaal alleen maar een excuus is om je power-fantasy te leven in een prachtige open wereld

Ik vind het er wel heel mooi uitzien hoor, wel knap dat ze de Dunia-engine nog steeds verder weten te ontwikkelen! Je lijkt wel wat meer engaged in de wereld en het verhaal dan in de vorige delen en wat ook vrij nieuw is, is dat er naast alle natuur nogal wat stedelijke omgevingen zijn! Ik loop er wel warm voor! en self-custom-made vehicles spreken me ook aan

Echter, ik heb nu alleen FC3 en FC4 gespeeld, Primal en 5 staan klaar, maar deze ga ik vast wel spelen ooit, maar zeker nie full price, heb zo 1 à 2x per jaar zin in zo'n game

Kijk, iemand is al bezig geweest met het nabouwen van dat CD-machinegeweer...Werkt best goed, getuige de gespleten bananen..maar of je er iemand mee kunt doden?

centurion81 schreef:

Dat inderdaad ja. Er mankeert vaak genoeg aan de games en er valt uiteraard wat te zeggen voor de Ubisoft melkkoe, maar toch blijf ik gewoon een zwak houden voor het rondstruinen in de prachtige, immersieve open werelden die ze steeds creëren. Op dat punt kunnen gewoon weinig studio's tegen ze op.

leatherhead schreef:
Op dat punt kunnen gewoon weinig studio's tegen ze op.

Heb ik ook. Nou moet ik wel 5 nog uitspelen, ook al vind ik dat na 3 de meest interessante setting met het hele cultusgedoe, maar zowel 4 (niet 'gespeeld' - bedoelende een half uurtje bij een vriend maar niet op mijn gemak thuis) als 6 worden toch gewoon aangeschaft op de duur.

avatar van Aazhyd
4 lijkt veel op 3, maar die zijn beide prima. 5 gaat een stukje verder, meer realisme en wat vernieuwingen die wmb goed bevallen. Maar op een gegeven moment heb je het wel gezien. Nog maar weer een outpost veroveren, nog maar weer een side mission. 5 heeft ook wat onhebbelijkheidjes (zoals dat je bepaalde story missions niet kan uitstellen, ik zal niet teveel verklappen), maar dat mag de pret niet drukken. Ook New Dawn is prima, al speel je dat waarschijnlijk niet zo lang als 5.

Dus als ze die lijn vasthouden, heb ik alle vertrouwen in deel 6.

avatar van bettafish14
Staat nu wat echte gameplay op youtube, moet zeggen dat het er in eerste oogopslag goed en sfeervol uit ziet. Probeer niet te veel te kijken zodat het nog een verrassing blijft als ik hem zelf ga spelen, maar eerste indruk is zeker prima, toch ook wel een beetje Far Cry 3 vibes.

bettafish14 schreef:

Xbox Series X-versie Far Cry 6 getoond | Gameplay | Gamer.nl

Dit?

Ziet er goed uit, maar ook weer niet adembenemend mooi ofzo. Wat me vooral steeds bij blijft als ik kijk is dat het allemaal zo enorm op de vorige games lijkt. Gaap.

En de presentatie van die 3 gasten met die Chris erbij is tenenkrommend. Heb een paar stukjes geluisterd, maar verder een beetje door de video heen gescrold.

Nee, echt een game die ik ga spelen als ik er 20 Euro voor moet betalen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Xbox Series X-versie Far Cry 6 getoond | Gameplay | Gamer.nl

Dit?

Nee, echt een game die ik ga spelen als ik er 20 Euro voor moet betalen.

Niet specifiek dat filmpje, maar gewoon op youtube zoeken naar Far Cry 6 gameplay, daar vond ik genoeg hits, sommige youtubers mogen hem al (beta) spelen, heb me er niet in verdiept voor de rest.

Ja de game is uiteraard hetzelfde als de vorige delen, maar voor mij maakt de setting een game als Far Cry 6, tropisch Caribisch eiland, helemaal top. Himalaya uit deel 4, totaal niet mijn ding.

avatar van Aazhyd
Gold Edition gepreorderd. Ik ben er klaar voor.

Begrepen dat er 3 DLC's komen die elk vanuit het gezichtspunt van een schurk uit het verleden worden gepresenteerd: Vaas, Pagan Min en Joseph Seed. Ben benieuwd.

avatar van AdrievMer86
De gold edition zelfs. Ja ik had nu zelf de basis versie fysiek aangeschaft voor mijn collectie: PS5 Far Cry 6
De game lijkt me wel wat. Deathloop kreeg extreem hoge scores, al was het niet mijn ding. Ben benieuwd naar Far Cry 6.

avatar van Aazhyd
Ok, wat eerste indrukken, zonder al te veel te verklappen. Het is vooral veel herkenning. De setting is anders, maar het is verder weer een typische Far Cry game. De open wereld schijnt wel heel groot te zijn.

Er is geen skill tree meer, dus niet unlocken of upgraden van je skills. Wat wel jammer is. Ze hebben perks aan outfit gehangen en dat werkt m.i. niet zo geweldig. Ik ga niet om de haverklap van uitrusting wisselen.

Workbench: dit hebben ze uit New Dawn overgenomen. Maar daar kon je echt upgraden, hier is het hooguit een scope of een silencer maken. Komt nog bij dat ik nu al in bijna iedere slot een uniek wapen heb en die kan je sowiso niet upgraden. Dus dat valt een beetje dood.

Verder is de game zeker vermakelijk, ziet er goed uit en kan ik er genoeg uren instoppen. Maar de echte wow-factor heb ik nog niet.

Voorlopig 4 sterren.

Ik heb een paar reviews bekeken deze week, maar het lijkt me echt doodsaai na een paar uurtjes knallen. Prima dat vervolgen een beetje op elkaar lijken, maar Ubisoft plakt gewoon elke keer dezelfde gameplay en soort verhaal in een nieuwe setting. Echt heel erg lui.

Ubisoft is net als EA echt een bedrijf die eens afgestraft zou moeten worden hoe weinig ze om gamers geven met hun luie games. Maar ja, we blijven het allemaal kopen. Ik heb Fifa ook weer netjes gekocht, schaap als ik ben.

Tja. Ook deze staat weer op mijn lijstje. Al moet ik 4 nog spelen en 5 uitspelen. De Cubaanse setting en ditto muziek zijn toch wel weer knap. Besides, hoe kan je nou zeuren over een game waar je een krokodil en een vechtkip als companions kan unlocken. Take my money please. At a budget price.

In het volgende deel graag een haai en een gorilla als companion.

Sinner schreef:

In het volgende deel graag een haai en een gorilla als companion.

Ik zag een stukje online dat je ook aan hanengevechten kan doen en dat je als speler er dan eentje bestuurt en a la Mortal Kombat moet winnen. Da's wel weer geestig ja.

Maar het punt bij mij is dus dat enkele details veranderen, maar dat het dezelfde zielloze Ubisoftwerelden zijn. Maar ik ga het ook wel weer spelen, ergens volgend jaar.

Nou ja, ieder zijn meug dus. Ik vind de werelden niet echt zielloos, maar ook niet zodanig boeiend dat ik in een zit erdoorheen ga. (buiten Far Cry 3 en Blood Dragon). Kwestie van wat het doet, doet het erg goed imo. De schurken stelen de show (en zeker in 3 en 5), schieten werkt prima en ben je iemand die houd van al die side zaakjes (jagen etc) vermaak je je best (dat tweede geld voor mij van de bui waar ik me in bevind).

avatar van leatherhead
Als er nou iets niet zielloos is in Far Cry games zijn het idd de werelden zelf ja. Van het design van de omgevingen/wereld kunnen veel ontwikkelaars nog wat leren. Het is eerder de gameplay die steeds wat ongeïnspireerd is en weleens op de schop mag. Verhaal is vaak natuurlijk ook nogal generiek, maar gelukkig staat er meestal wel een leuke badguy tegenover.

0,5
Ik ben echt poepchagrijnig.

Ik heb een PS4 met voldoende ruimte op interne en externe HDD, updates zijn gedraaid zoals het hoort. Toch ervaar ik waanzinnig veel glitches.

Autorijden lukt 15 seconden, dan loopt ie weer 15 seconden vast, dit houdt niet op tot ik uit de auto stap. Autorijden is dus eigenlijk geen optie. Dit heb ik dan weer niet in de tank, op de quad of met paard. Heel gek.

Fast travel loopt zo nu en dan ook vast, kan ik weer overnieuw.

Vanuit de main menu selecteer ik Continue Game. Dat mag ik drie laadtijdrondjes en foutmeldingen afwachten totdat de game daadwerkelijk opstart (WAT IS DIT VOOR ROMMEL?)

Grafisch overtuigd Far Cry me tot nu toe niet, ik heb games uit 2018 gezien die er fraaier uitzien.

De game zal wel geoptimaliseerd zijn voor next gen, dat betekent niet dat je prul kan leveren voor de oudere consoles.

Tot nu toe wordt de gameervaring overschaduwd door ellende. Waar kan ik mijn geld terugkrijgen?

leatherhead schreef:

Dat is natuurlijk ook gewoon wat ik bedoel met een Ubisoft-wereld. Weer een megalomane schurk, weer een eiland, weer jagen en Xp verzamelen, weer gebiedjes veroveren, weer sub-bosses verslaan en toewerken naar de grote meneer. Het is zo eentonig. Althans, als dat niet je ding is zoals bij mij. De Assassins Creed reeks doet precies hetzelfde, ook dat raakten mensen beu. Pas nu zijn ze geloof ik (niet gespeeld de laatste jaren) de boel weer aan het vernieuwen.

PS: Overigens vind ik de Far Cry werelden ook weinig interessant ontworpen. Ik vind het allemaal vrij kaal in details. Dorpjes met wat gebouwen of bergwegen zijn niet zo lastig te ontwerpen en je hoeft er ook maar weinig in te stoppen.

Sjoerdow schreef:
Ik ben echt poepchagrijnig.

Dit klinkt als Cyberpunk vorig jaar....

Het is ook best ruk dat er nu voor 2 generaties games ontworpen moeten worden, omdat nog bijna niemand de next-gen bezit en er dus weinig valt te verkopen als je het niet doet. Dan stop je alles in de nieuwe console en is de old-gen een lelijk eendje. Kwalijk ja. Ubisoft zal dan wel weer gaan patchen. Het is bijna een signaal om dit soort games sowieso pas na een paar maanden aan te schaffen als de boel bijgewerkt is.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik zou Far Cry 5 dan nog eens spelen. Je moet wel blind zijn om niet te zien hoe gedetailleerd de wereld daar is.