Far Cry 6 (2021)

PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / PC / Google Stadia

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Duik in de grimmige wereld van een hedendaagse guerrilla-revolutie om een natie te bevrijden van een dictator en zijn zoon. Spelers kruipen in het spel in de huid van Dani Rojas, die als man of vrouw te spelen is en die met guerrillatactieken probeert om de dictator omver te werpen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Het is bijna een signaal om dit soort games sowieso pas na een paar maanden aan te schaffen als de boel bijgewerkt is.

Je moet wel een enorme droplul zijn om tegenwoordig nog games te pre-orderen. Er moet vaak nog zoveel gepatcht worden bij games die net uitkomen. Ik wacht nog mooi een jaartje met CP2077. Ubisoft is echt niet de enige daarin.
Je kan de klok erop gelijk zetten dat op 19 november bij Battlefield het spel de eerste week onspeelbare servers. De beta zit daarnaast ook nog vol fouten. Maar oké, dat is een nog een beta.
Voor Ubisoft geldt ook dat je een dief van je eigen portemonnee bent als je het bij de launch koopt. Wacht gewoon een maandje. Dan is er genoeg gepatcht (moest bij Valhalla ook gebeuren) en zijn de games ook flink afgeprijsd. Dat zijn de garanties die Ubisoft je ook geeft gelukkig. Heb Valhalla voor 25 euro gekocht 2 maanden na release.
Maar je zegt het zelf ook al. Waarom in vredesnaam nog Fifa bij release kopen. Hoop wel dat je een next gen console hebt, anders heb je die hypermotion engine ook niet eens . Gelukkig zit EA pass bij Gamepass in. Hoef ik nooit meer een cent aan EA troep uit te geven (al is Jedi Fallen Order wel leuk)
En zo doet elke uitgever aan recyclen. De zoveelste Call of Duty oid word je ook poepflauw van. Alleen Ubisoft krijgt het vaakst de wind van voren. Misschien omdat zij de meest toegankelijke games maken in deze genres? Hoge bomen vangen de meeste wind.

Dit is een kut periode voor third party games. Er moet wordt met meerdere generaties consoles rekening gehouden worden. Voor de old gen is het te zwaar en worden de games kut (het is daarom ook logisch dat een rdr2 uit 2018 alles omver blaast wat nu cross gen wordt uitgebracht) en voor de current/next gen worden ze ook beperkt en wordt de potentie niet uit games gehaald.

rep_robert schreef:

Ik heb een Xbox Series X ja, dus Hypermotion erbij. Je hebt trouwens bij EA Play op Gamepass niet de nieuwe Fifa, die zetten ze er pas op een paar maanden voordat de nieuwe Fifa in de winkels komt. Best wel nep. Ik speel ook alleen bij EA maar Fifa, kan me verder niet de laatste EA game herinneren die ik heb gespeeld. Ik gun ze ook dat geld eigenlijk niet nee.

Overigens ligt het eraan per bedrijf of je iets kan pre-ordenen. Ik durf het bij een Nintendo AAA titel blind aan en bij een Rockstar product ook. Maar bij diverse bedrijven inderdaad niet. Het slaat nergens op dat een game eerst 6 maanden bijwerking aan patches nodig heeft voordat je er de optimale game uit haalt.

leatherhead schreef:

Ik zou Far Cry 5 dan nog eens spelen. Je moet wel blind zijn om niet te zien hoe gedetailleerd de wereld daar is.

Sterk hoor, dit soort loze kreetjes. Ik heb meer dan genoeg uren in FC 5 gestopt om te zien dat het gewoon een copy and paste game was met weer die bergjes, dorpjes, riviertjes etc.

avatar van Aazhyd
Ik speel op PC en heb één keer een vastloper gehad. Dat was na een lange rit in een vrachtwagen. Verder ben ik nog geen bugs of glitches tegengekomen.

Bij FC5 zat ik veel meer in het verhaal, met name door die geweldige opening. Bij deze was het toch een beetje niksig. En ook: waar je bij andere Far Cry games opbouwt, heb je bij deze al vrij snel bijna alles (parachute, auto's, wapens, grapple hook etc). En ook via de kampen die je kunt bouwen kan je heel snel overal op de map airdrops doen.

Ik vermaak me best hoor, maar FC5 was toch wel beter.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Heb dan ook niet de behoefte om altijd de nieuwste Fifa te hebben. Haalde het vroeger ook uit de budgetbak. Speel het heel zelden en dan alleen op de bank tegen vrienden. Dat FUT gedoe vind ik echt geen reet aan. Is voor tienertjes en pure pay to win. De rest in de game wordt door EA verwaarloosd. Als ik met Ajax speel wil ik gewoon de echte spelers. Geen Ronaldo, Messi of Johan Cruijff samen in 1 team. Brr

Maar klopt wel. Al had CD Project Red die reputatie ook tot CP2077. Het kan met 1 game al verkeerd gaan. Rockstar begint ook al op de zenuwen te werken met dat eeuwige GTAV online. Ze mogen echt wel met wat nieuws komen en dan niet enkel wat remasters.

Ik kan Ubisoft het ook niet kwalijk nemen dat ze leentjebuur spelen bij hun eigen games. Dat doet elke ontwikkelaar. Je ziet dat nu ook bij Sony met God of War waarbij de fysics en animaties bij de nieuwe trailer exact hetzelfde zijn als de vorige game.

Je weet inmiddels bij Ubisoft dat je niet een legendarische game gaat spelen. Deze game is ook al 3 jaar in ontwikkeling. Dus echt iets anders dan de voorgaande games qua gameplay had ik hier ook niet meer verwacht. Ik vermaak me er prima mee, ik ben niet te veeleisend. En binnen dit genre heb je ook geen andere games die hetzelfde doen, laat staan beter. Dit is gewoon een formule dat werkt en veel verkoopt. Why change a winning formula? Sterker nog, ik wil ook niet dat ze iets anders maken van Far Cry dan dit.
De gunplay is lekker, de werelden vind ik mooi (enkel Rockstar zet de lat hoger met levendige werelden) , de sfeer is lekker met goede muziek en ik kan een beetje hersenloos kampjes afknallen en rondtoeren.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Goh ja, weer een natuurlandschap met van die rivieren of bergen. Ik wordt ook altijd gek van al die steden met huizen in videogames..

Er is weinig copy-paste aan hoor, alleen al de sfeer en setting zijn totaal anders. De game werd ook gewoon alom geprezen onder critici vanwege zijn gedetailleerde wereld. Zie trouwens nu een post van jou bij FC5 waarbij je nota bene zelf het wereld design van de game prijst..

leatherhead schreef:

Je moet me geen woorden in de mond leggen. Ik heb mijn bericht bij FC5 even opgezocht.

Ik geef daar gewoon aan dat de game er grafisch mooi uit ziet, wat ik volgens mij nooit heb ontkend. Visueel en ook qua geluid heeft Ubisoft de zaken altijd voor elkaar. Bij FC5 vond ik het concept van reli-gekkies ook gewoon leuk, veel origineler dan de zoveelste dictator zoals bij de andere FC games. Maar het neemt niet weg dat ik de werelden gewoon enorm op elkaar vind lijken. Waar bv GTA enorme steden bouwt wat complex is, daar blijft het bij Ubisoft vooral bij kleine dorpjes, nederzettingen, bergen, rivieren. Lekker makkelijk. Ooit kon Ubisoft het ook, want mijn bek viel destijds open van de eerste Assassins Creed met die enorme stad.

Overigens vind ik de Far Cry games geen poep hoor. Ik heb bijna elk deel wel gespeeld op 1 of 2 na en er best vermaak uitgehaald, maar ik speel ze in principe niet uit want ik vind het echt totaal zonde van mijn tijd om in zulke games 50 uur te stoppen. Daarvoor is Ubisoft gewoon enorm slecht in boeiende gameplay verzorgen. Maar goed, je hebt ook mensen die 10 uur achter elkaar Tetris kunnen spelen, dus dan zal er voor de herhaalgameplay van FC ook een achterban zijn.

avatar van leatherhead
Je hebt het daar over een ''fraai levende wereld'' en ''Ubisoft die wél heel goed is in een wereld ontwerpen'', maar fair enough, het was al een wat ouder bericht dus een beetje flauw misschien. Ik snap sommige punten van je zeker en vind het zelf ook nooit meesterwerken, maar toch betrap ik me er steeds op dat ik in de meeste FC games toch alweer snel verdwaal in de mooie werelden.

GTA vind ik overigens helemaal niet zo complex, zeker aangezien zo'n 90% van de gebouwen/huizen vaak onbetreedbaar zijn. Daar staat de open wereld toch vooral in functie van de missies/verhaal en exploratie vind ik daar zelden echt lonend. Maar kan een kwestie van smaak zijn (duh).

Ja, ik vind de FC games ook visueel mooi en de actie is ook mooi getoond. Wat ze maken doen ze op zich goed, maar ik vind Ubisoft wel het synoniem van creatieve armoede. Wat ik al zei, ik vind het geen troep he. Ik vind het alleen een hele luie reeks die nogal de boel van zichzelf kopieert. Dat hoeft niet erg te zijn als je de gameplay leuk vind, maar dat heb ik dus bij FC vaak niet. Maar je kan er echt wel plezier uithalen. Ik ga de game ook zeker spelen, maar wel pas volgend jaar voor 20 Euro.

Wat ik aan een wereld van GTA mooi vind is dat die wereld echt lijkt te leven. Zo'n game hangt vol met details, van de autoradio tot billboards tot de dialogen. Alles ademt dat er over nagedacht is. En ik vind qua gebied daar de afwisseling groter doordat ze steden, dorpen, natuur en alles ertussen allemaal goed uitwerken. Maar da's ook een kwestie van smaak natuurlijk. Open wereldgames maken is gewoon lastig, wil je het goed doen.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Maar goed, je hebt ook mensen die 10 uur achter elkaar Tetris kunnen spelen...

Ik vermoed trouwens dat er dat best wel veel zijn. En dat een hoop 40+rs sinds de Nes en Gameboy dagen intussen wellicht wel enkele 100'n zoniet 1000'n uren in Tetris en soortgelijke games hebben zitten. Op meerdere consoles.

En nou dat ik Tetris Effect : Connected zag op de Switch...nou ja.

Overigens heb je ook miljoenen MMO spelers die niet van hun monitor af te slaan zijn. Dus daar is 50 uur in Far Cry niet zo heel veel bij natuurlijk.

Ze moet het ook zeker blijven maken. Maar er zit weinig liefde in de games omdat deze de middenweg bewandeld.

Rujar schreef:
Maar er zit weinig liefde in de games omdat deze de middenweg bewandeld.

Da's ook weer zo'n typische 'dooddoener'. Er zit 'weinig liefde in de game'. De wereld ziet er nou eens echt uit (ja wel weer bosjes en stroompjes, maar het is toch echt een verschil tussen een tropisch eiland en een bos in het midden van de US), prima soundtrack en de omlijsting van het verhaal is ook weer erg goed. Dus liefdeloos? 'Er zit weinig liefde in'? Je kan het best kut vinden, maar dat is verre van. Net zoals een Assassins Creed, zit er toch wel heel wat liefde in een game als Far Cry. Dit staat mijlenver af van bandwerk producties waar je er twee per jaar even uitpoept. Maar dat moet je ook wel even willen zien.

Anders is de term 'liefdeloos' van toepassing op zowat iedere franchise in 2021. (en laat dat buiten de indiegames of al de remakes en al de heruitgaves (en laat me hier nou wel eens praten over vaak liefdeloos en snel in elkaar geflanste producten) nou 80% van de games op de markt zijn).

Nou nee, ben het geheel met Rujar eens dat er in dit soort franchises (net als in Fifa, CoD, AC, Need for Speed etc) geen enkele liefde zit, slechts alleen enorme uiers om het te mogen blijven uitmelken. En de ene reeks ligt je beter dan de andere, zo koop ik ook altijd blind Fifa, maar het blijven zielloze uitmelkerijen. Wil niet zeggen dat dat slechte games zijn waar je geen plezier mee kan hebben, maar als je elk jaar een nieuw deel uit moet poepen om van rond te komen dan maak je het puur om op een makkelijke manier geld mee binnen te harken.

Red Dead Redemption 2, de God of War reboot, Mario Odyssey, de nieuwe Ratched and Clank etc zijn games in een franchise waar gewoon de tijd voor is genomen en die wel een verbluffend eindresultaat opleverden omdat er gewoon aan gewerkt is totdat het ''done when it's done'' was en waar niet alleen maar copy and paste op is uitgevoerd.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Maar daar ligt het hem. Er zitten steeds een 4tal jaren tussen iedere Far Cry. Dat is niet 'elk jaar een nieuw deel uitpoepen' om even van rond te komen. Far Cry 5 dateert uit begin 2018, we zitten in eind 2021. Meerdere jaren development tijd ingestoken, geen bandwerk product ala Fifa dus.

Hetzelfde voor Assassins Creed trouwens, waar je in de laatste delen zelfs een complete historische walkthrough kan 'doen'. Alle monumenten en forten e.d zijn tot in de puntjes gerecreeerd (ook eerder in de serie) maar tegenwoordig kan je dus als in een soort van educatieve modus alles gaan bezoeken met de historische info. Dus liefdeloos en bandwerk? Eveneens verre van. Laat staan dat de laatste 3 delen dichter bij Skyrim staan dan de traditionele stealth gameplay (wat ook nog een optie is).

Fifa kan ik niet beoordelen. Speel ik niet. COD wel, maar enkel budget, en ook die vind ik niet haastig in elkaar gestoken aangezien het altijd meerdere developers zijn.

Maar nee. Liefdeloos geld bijeen harken vind ik bij deze franchises niet aan de orde tegenwoordig. Tenzij je natuurlijk van mening bent dat je met teams van meerdere honderden personen 2-4 jaar aan een volledige realized open world werkt (ook AC werkt meestal met 2 teams) 'even snel geld bijeen schuppen is'.

avatar van leatherhead
Inderdaad trouwens: ik ben zelf ook niet echt een Assassin's Creed fan, maar met bijvoorbeeld Odyssey
vernieuwde de serie zich behoorlijk. Sterker nog, één van de meest gehoorde kritieken op bijvoorbeeld Odyssey en Valhalla is dat het te ver afwijkt van de basis en niet ''Assassin's Creed'' genoeg meer is. Zo'n game copy-paste noemen is gewoon objectief onzin. Het uitmelk argument wordt door sommigen ook wel heel snel van stal gehaald..

Ajax&Litmanen1 schreef:

Maar hier kan je ook een museum inlopen en kan je de hele (gekleurde) geschiedenis van Yara achterhalen of loop je zo in een cockfight. Ik vind de werelden van Far Cry en AC ook genoeg leven altijd. Dat is het probleem echt niet.
Rockstar is vooral een meester in het vertellen van een verhaal. Maar als je naar de gameplay kijkt zit daar ook 0 vernieuwing in en is het een copy paste van de voorgaande games. Rdr2 is een game dat draait om het verhaal. De gameplay is soms irritant ouderwets. Zelfde geldt ook voor GTAV.
Dus wat zorgt ervoor dat je bij het ene zegt dat ze alleen maar hun eigen shit recyclen en bij de ander zie je het niet? Het zal toch de briljante verhaalvertelling van Rockstar zijn. Die payoff heeft AC en in mindere mate Far Cry echt een stuk minder.

leatherhead schreef:

Het begon met Origins al.
Denk dat ze vooral moeten oppassen met te grote maps. De te grote maps moeten wel een functie hebben, anders kunnen ze die beter iets inperken. Origins had wat mij betreft de perfecte grootte. Odyssey was alweer een flink stuk groter en in Valhalla loop je ook teveel in saaie Engelse loofbossen rond. Wat dat betreft ben ik geen fan van het viking tijdperk.
Ook deze game heeft een veel te grote map. Ubisoft moet daar wel mee oppassen. De grote maps moeten wel functioneel zijn voor het spel en niet dat ze groot zijn omdat het kan.
Ach ja, die originele reeks was ook al overleden met Syndicate. Daarna succesvol gerevived met Origins. Alleen die stomme Animus voegt niks meer toe. Dat mag er wel volledig uit. Wat mij betreft mogen die banden met die "vorige" reeks nu wel afgesneden worden.

avatar van Duke Nukem
Ik kan het bijna niet geloven, maar Far Cry 6 heeft geen Arcade mode/Map editor, het beste onderdeel van Far Cry 5!

avatar van Aazhyd
Er mist wel meer. An sich is het een prima speelbaar spel, maar de replay value is beperkt. Ik hoop dat DLC's nog wat gaan fixen, want ik ben vrij snel uitgekeken op FC6. Zit bijna bij het einde, heb met opzet de story missies niet te snel gedaan om eerst alle andere dingen te kunnen doen.

Heb ook de indruk dat iedere nieuwe FC weer een beetje makkelijker is dan zijn voorganger. Deze deed ik fluitend.