DiRT 5 (2020)

PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Google Stadia / PC

Ontwikkeld door Codemasters
Uitgegeven door Codemasters

Beheers meer dan 70 routes op 10 internationale locaties. Overwin dynamische weersomstandigheden en gevaarlijk terrein in alle uithoeken van de wereld, van ijsracen in New York tot marmermijnen in Italië en Braziliaanse favela's. Creëer absolute hoogtepunten met een adembenemende selectie aan auto's – van klassieke rally-iconen en unlimited trucks tot 900 pk sterke sprintauto's. Word een echte ster in de verhalende carrière met stemacteurs Troy Baker en Nolan North. Bewijs wat je waard bent, sleep sponsors in de wacht en versla een meedogenloze rivaal in een sfeervolle wereld vol offroad-racerij. Speel acht soorten race-events, zoals het bedwingen van rotsen in Stampedes over de meest extreme oppervlakten, kronkelende Land Rush-circuits, Sprint-routes van A naar B en de terugkeer van Gymkhana-arena's.

Uurtje gespeeld vanavond ivm gratis op PS Plus, maar ook wel klaar mee

Leuk: hoe vet het is om te sturen met de DualSense controller, heel veel feedback krijg je.
Niet leuk: nog nooit zo'n schreeuwerige, arcadey, hip willen zijnde racegame gespeeld. Niet mijn kopje thee

Tbh...de hele Dirt franchise behoord wel tot mijn favorieten, hoewel ik maar echt tot 3 gevolgd heb (wel pas echt tot 2 gespeeld) - dus ik zie deze vroeg of laat ook nog wel een keertje in de kast belanden. Echter meer dan 15 euro of zo zou ik idd aan de laatste 2 delen ook niet geven.

Het is intussen wel een beetje overtroffen door Forza Horizon voor mij.

En stiekem mis ik bvb Motorstorm best wel. Niet heel realistisch maar die 4 delen (inclusief de PSP versie) behoren tot de beste (arcade) racers in het genre. Aan de andere kant wel gestopt zonder een minder deel te releasen.

Sinner dit deel.is gemaakt door een door Codemasters opgekocht/ingelijfd developers team van Sony, dat o.a. werkte aan Motorstorm. De game is gebouwd op de fundering van Onrush en lijkt meer daarop dan op bv DiRT 4. Mss net wat voor jou da dit deel!

Oh leuk. Wist ik geeneens. Ook die Onrush staat namelijk nog op mijn lijstje. Misschien toch maar eens een keertje kijken naar deze Dirt dan op wat kortere termijn.

Een degelijk game dit en zeker ook niet meer dan dat , zal komende week er door middel van een review eens dieper op ingaan.

Buitengewoon vervelend is dat 1 trophy in de weg staat voor de Platinum.
En dat is 1000 miles rijden ik zit na alles gespeeld te hebben op 600 miles

Toen ik twee jaar terug een xbox serie xs in huis haalde, was Dirt 5 vrijwel direct in de aanbieding. Aangezien ik al diverse delen met veel plezier had gespeeld , had ik geen enkele aanleiding om te vermoeden dat dit weleens een tegenvaller zou kunnen worden , met een blinde aanschaf tot gevolg.
Eenmaal het spel opgestart te hebben , kwam ik van een koude kermis thuis. Ik vind Graphics bij lange na niet het belangrijkste aspect in een game. Maar als er staat aangegeven dat het spel geoptimaliseerd naar serie X , schept dat een verwachting , die bij lange na niet waargemaakt kon worden. Vergelijk dit met een gemiddelde racegame van de vorig generatie en het verschil is er niet tot nauwelijks.

Ook miste ik een bepaald gevoel van snelheid tijdens het racen waardoor het al gauw stof lag te happen in mijn digitale bibliotheek. Nu circa twe jaar verder kwam ik dit spel wederom tegen enkel dit maal in mijn PS collectie(ik meen gratis gekregen van Plus te hebben ) Met vrijwel geen verwachtingen besloot ik Dirt een herkansing te geven , Een beslissing die tot mijn eigen stomme verbazing beter uitpakte dan op de xbox

P.S ik ben geen fanboy want ik heb van alles meerdere consoles of handhelds in bezit of in bezit gehad en weet ze allemaal op hun eigen manier te waarderen. Wil dus absoluut geen console discussie uitlokken , maar hieronder lees je mijn oordeel over Dirt 5 en waarom ik een betere ervaring ervaarde op de PS5.

Hoewel ik een lichte voorkeur geef aan sony qua exccluives , ben ik wel van mening dat de xbox controller sinds jaar en dag velen malen beter in de hand ligt dan diens conccurent. Hoewel ik nog steeds achter die mening staat , is het gat een stuk kleiner gemaakt door sony. Dit heeft alles te maken met de nieuwe mogelijkheden van de controller. Een perfecte tutuorial/game om de controller te leren kennen is Astro's world. (Een ps5 in het bezit en nog niet gecheckt ? Zeker een keertje doen)
Dit spel bewijst dan ook echt dat het indien het goed gebruikt word sony een aardige troef in handen heeft.
Door middel van de trilling in de controller voel je namelijk dingen zoals tegendruk. Maar ook het verschil tussen natte wegen, besneeuwde paden en de typerende Rally parcours. Maar ook de reactie van je voertuig in de bepalende situaties. Ook erg cool gedaan is het veranderende weer tijdens een race , zo kan een race droog beginnen en eindigen met hevige storm , waardoor in de laatste lap je voertuig, heel anders reageert op het aangetaste wegdek dan in het begin van de race.
Mede hierdoor kreeg ik wel het gevoel dat ik echt de bestuurder was, ondanks dat deze game geen realisme nastreeft en ik het speelde met een joystick.

Hoewel dit spel grafisch alles behalve een topper is , merk ik toch wel een groot verschil tussen de XBOX en Playstation versie.
Alles lijkt net wat soepeler te draaien. Hierdoor komen enkele locaties en maps iets beter tot zijn recht. Ondanks alles blijft het contrast tussen mooi en lelijk erg groot in dit spel en dropt ook de frames bij tijd en wijlen zeer stevig. Erg zonde want grafisch is de potentie duidelijk zichtbaar maar dat geldt evenals voor de steekjes die ze hebben laten vallen.

Zoals je van een dirt game mag verwachten krijg je Een shitload aan content met allerlei toeters en bellers. spektakel staat hoog in het vaandel verre sprongen , gevaarlijke drifts en afwisselende weersomstandigheden voeren dan ook de boventoon. Naast een vrij afwisselende career mode is er ook nog een arcade mode , een online mode en een playground mode. Dat laaste genoemde is een soort level editor waarin je de spectaculairste stunts kan uitvoeren doormiddel sprongen , loopings en dat soort gekkingheid. Allemaal gemaakt door andere spelers of als je de beschikking heb over een creatief meesterbrein , door jezelf.

Hoewel we zeker niet met een slechte game te maken hebben , zakt het spel toch op te veel facetten door het ijs. Een voorbeeld is de presentatie zoals @Centurion81 terecht aankaart. Hoewel je niet persé het wiel opnieuw hoeft uit te vinden wilt dat nog niet zeggen dat elke spel geschikt is om mee te liften op een al bestaand formule. Ondanks dat het subgènre afwijkt van elkaar , wilt dit spel te veel lijken op de Forza Horizon reeks. Iets wat ergens logisch is , door het succes.
maar door een aantal flinke minpunten komt dat niet goed uit de verf en wordt het zelfs een beetje gènant.
De te hippe menu's en design gaan op een gegeven moment tegenstaan evenals de podcast die wat flauw overkomt. De Dialogen zijn niet persé slecht , het geforceerd grappig over willen komen des de meer. Misschien word ik oud maar al die poepas past gewoon niet bij Dirt.

Mocht Codemasters in de toekomst besluiten een nieuw dirt deel te maken (iets waar je de klok op gelijk kan zetten) zou ik de heren ten strengste adviseren terug naar de tekentafel te gaan. Want eigenlijk is er na de ijzersterke eerste drie delen alleen op grafisch aspect progessie geboekt(en zelfs dat is in deel 5 niet om over naar huis te schrijven)
En dat is te mager want met de huidige technologie heeft bijna elk spel de potentie er goed uit te zien.
Hoewel dit deel en deel 4 zeker geen slechte games zijn , missen deze games te veel de x-Facor die de eerste drie delen wel hadden , ook wordt dat niveau bij lange na niet gered.

Een 3.... en op de xbox eigenlijk een 2,5. Maar we gaan voor een 3.