
Resident Evil: Village (2021)
Alternatieve titel: Biohazard: Village
PC / PlayStation 5 / Xbox Series X/S / PlayStation 4 / Xbox One / Google Stadia / Playstation VR2
Action / Shooter
single player
Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom
Enkele jaren na de gebeurtenissen uit Resident Evil VII probeert Ethan Winters zijn leventje weer op te pakken. Als Chris Redfield plotseling ten tonele verschijnt en een ketting van gebeurtenissen in gang zet die de radeloze Ethan met vragen en wraakgevoelens achterlaat. Op zoek naar antwoorden komt hij op het spoor van Chris in een mysterieus Europees bergdorpje.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=dRpXEc-EJow
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
"Resident Evil Village heeft een hele reeks nieuwe gameplay functies en een aantal bekende sfeertjes"
Kijk zo krijg je mijn aandacht wel een Resident Evil die lijkt op deel 4 ik vond Resident Evil VII: Biohazard (2017) echt heel goed en absoluut eng maar ik heb me gewoon veel meer vermaakt met deel 4.
Maar komt dit deel niet uit op de X-box One ?
Bewust geen demo gespeeld. Wat ik lees en aan screenshots heb gezien, wijst alles erop dat dit een kruising gaat worden tussen RE4 en RE7.
Laten dat nou net mijn twee favorieten RE zijn

Een 8.5
Resident Evil Village combineert op indrukwekkende wijze survival-horrorelemente | Review | Gamer.nl
Een 8.5
9 uur aan gameplay dan heb je het uit gespeeld volgens Ign.
Ziet er behoorlijk gaaf uit. Ik ga het niet spelen, word altijd ongemakkelijk nerveus bij horrorgames, maar een youtube walktrough ga ik binnenkort nog eens aanklikken.
En de setting? Ik denk dat diegenen die vooral een probleem hadden met het feit dat het niet 'Resident Evil' genoeg aanvoelde ook hier heel erg bedrogen gaan uitkomen want na de toch wel erg Hillbilly setting van VII loop je hier rechtstreeks een donkere navertelling van een Europees Sprookjesboek in. Dus neen. De mensen die dromen van een terugkeer van de 'originele 3+1' of de tweede meer actiegerichte trilogie (4-6) doen dit vergeefs denk ik. Lijkt me dat ze de weg die ze met 7 zijn ingeslagen gestaag verder zetten.
Wat ik overigens niet erg vind. Maar ik speel het later in het jaar wel aangezien ik nog volop bezig ben met Wasteland 3 en Story of Seasons e.d. Ik kijk er in ieder geval best naar uit.
Maar zal het vanavond zelf ervaren

Lichtjes uit, kaarsjes aan, headset op en griezelen maar

Begrijp juist dat het een en al nostalgie is mbt 4 en daarbij een vleugje 7.
Maar zal het vanavond zelf ervaren

Lichtjes uit, kaarsjes aan, headset op en griezelen maar

Veel plezier man het regent hier en het begint al licht te spoken buiten.. ideaal game weer

Dat eerder ja. Na even gespeeld te hebben doet het me in ieder geval meer denken aan RE4 dan aan 7, zeker qua sfeer. Tot nu toe spreekt het me ook al meer aan dan de laatste RE game.
Dat eerder ja. Na even gespeeld te hebben doet het me in ieder geval meer denken aan RE4 dan aan 7, zeker qua sfeer. Tot nu toe spreekt het me ook al meer aan dan de laatste RE game.
Ja maar op wat voor manier dan? komt de setting over een met die verschillende dorpjes en groepen die je belagen. Of is het de sfeer die het hem doet, is de kettingzaag man weer terug? of laat die zieke cult die de baas was weer van zich horen..
Ja maar op wat voor manier dan? komt de setting over een met die verschillende dorpjes en groepen die je belagen. Of is het de sfeer die het hem doet, is de kettingzaag man weer terug? of laat die zieke cult die de baas was weer van zich horen..
Vooral qua sfeer en setting inderdaad, maar ook andere details zoals de mysterieuze shopkeeper, het barricaderen van deuren met kasten en nog wel meer.
Deze ga ik op den duur zeker ook wel een kans geven.

Nu een goede 7 uur onderweg trouwens en ben er toch wel zeer over te spreken tot nu toe. Zal later nog wel een uitgebreidere review neerpennen.
Resident Evil Village (of zoals de titel het weergeeft: Resident Evil 7.1.Age) gaat mooi verder waar 7 eindigde. Het breid de gameplay van 7 uit door ditmaal je in een groot dorp te plaatsen met daarin allerlei gebieden die andere aanpakken vragen. Zo moet je in het dorp (Last Of Us-stijl) alle huisjes in om te zoeken naar ammo en items die je kunt vinden terwijl je probeert vijanden te verslaan of ontwijken, zijn er andere gebieden die meer bestaan uit geïsoleerd vastzitten in krappe gangen terwijl dreigingen achter je aanzitten die je macht teboven gaan (soortgelijk als RE1, 2 of 3) of de gameplay slaat opeens over naar bombastische gunblaze gevechten ala RE4, 5 of 6.
Zelfs het verhaal, iets waar ik nooit opmerkelijk positief over ben bij RE, heb ik heel geboeid gevolgd. Mede door de sterke opening die direct allerlei vragen oproept over WTF er aan de hand is (Mia word door Chris neergeschoten en hij onvoerd de baby!? Ethan word wakker in een verongelukte auto? What''s going on? Door veel voor ze te spelen ben ik veel gaan geven om de bekende RE cast (hoewel dat in dit geval alleen Chris is) en ondanks dat Ethan + Mia geen diepgang hebben merk ik wel om ze te geven door de reis die ik meerdere malen in 7 afging. Er worden zelfs al hints gegeven voor wat te verwachten voor een vervolg, wat een goede nooit was om nop te eindigen die het enthousiasme er inhield.
Village ziet er fantastisch uit en het geluid is spot-on. De omgevingen zijn adembenemend gedetailleerd, levendig, gevarieerd en sfeervol (heb de PS4 Pro versie gespeeld met de prioriteit op frame-rate). Ditmaal merkte ik voornamelijk dat de monsters betere geluiden hadden: hun horen grommen op een afstand kon ervoor zorgen dat ik meteen op de hoede was, en bepaalde geluiden waren zo dusdanig akelig om te horen dat ik meteen in de stres schoot zodra de betreffende vijand in de buurt zat.
Lekker controversieel heb ik Resident Evil nooit ook maar enigszins beangstigend gevonden en altijd meer gezien als grimmige actie/survivalgames dan als echte horror ervaringen, buiten wat spanningsmomenten of schrikreacties. Het enige moment in de reeks waar ik daadwerkelijk angst voelde was bij de kinderkamer uit deel 7. Nou, deel 8 kiest ervoor om nog een paar lagen horror daarbovenop te gooien! Ik moest zelfs de game even pauzeren om bij te komen van de stres; even diep ademen om de moed te verzamelen door te gaan. Die godganse monster foetus. Dit is het meest zenuwslopende, angstaanjagende design dat ik ooit in een game monster heb gezien. Laat staan de gruwelijke misvormde kreten die het uitslaat. Pure rillingen en petje af voor de makers.
Het enige echte probleem wat ik heb is dat ik het rond het laatste uur/ halfuur iets vond minderen. Focus kwam wel heel erg op actie neer en het level voelde een beetje overbodig. Van mij had het direct naar de eindbaas mogen springen. Overigens wil ik wel de eindbaas complimenteren: na het anti-climax eindgevecht van 7 is het fijn dat ze van de eindbaas hier een pittig gevecht maakte.
Echt een topgame! Ben er heel enthousiast over. Voor de liefhebber zijn er ook allerlei extra dingen te verkennen in de wereld, hogere moeilijkheidsgraden om te proberen of optionele uitdagingen om te halen zodat je er langer mee bezig bent. Op gegeven moment komt het iets teveel neer op pief paf poef vechten vechten, maar het merendeel van de ervaring zat ik op het puntje van mijn stoel van plezier.
4,5*
Het dorp is zelf is een geweldig sfeervol vormgegeven locatie die je op je eigen houtje kan verkennen door het spel heen. Het is uiteraard niet direct een open-world, maar het dorp dient als een centrale hub waar je steeds nieuwe geheimen kunt ontdekken naarmate je progressie vordert. De manier waarop dit afgewisseld wordt met de meer specifieke locatie is echt geweldig en zorgt voor een heerlijke flow in het spelen. De pacing in het spel is echt ijzersterk en voor het grootste deel is RE Village voor mij de perfecte balans tussen horror, puzzelen, actie en exploratie. De afzonderlijke ''houses'' van de vier centrale villains in het spel zijn stuk voor stuk geweldig vormgegeven en zijn bovenal verrassend gevarieerd. Bovendien is er, in tegenstelling tot RE7, ook wel degelijk sprake van variatie binnen de verschillende enemy types, waardoor je constant op je hoede blijft.
Hoogtepunt blijft House Beneviento. Echt een geweldige change of pace waarin plots je wapens afgenomen worden en de game omslaat in een soort P.T. achtige gewaarwording. Die foetus is pure nightmare fuel. Niet direct verwacht van een Resident Evil game, maar dat gedeelte is ronduit zenuwslopend. Maar ook de puzzel met de mannequin is één van de meest ingenieuze puzzels die ik al in een RE game heb aangetroffen. Andere uitschieter was het stuk in de fabriek (waar ik tot nu toe weinig mensen over gehoord heb). Lekker sfeervol en donker, beetje steampunk-achtig. Deed me veel aan de film Frankstein's Army denken, zeker die propeller eindbaas .
Ja, naar het einde toe wordt het allemaal inderdaad wat actiegerichter en daarmee ook wat minder. Maar eerlijk gezegd, is er ook maar één RE game die even sterk eindigde als dat het begon? Ondertussen is het bijna de trademark van de franchise geworden dat het richting het einde ontspoort in bombastische actie. Het blijft wel een beetje jammer natuurlijk, maar erg verrassend is het niet en het deed voor mij niet veel af aan de totaalervaring. De uiteindelijke eindscene is textbook en het verhaal, hoewel gewoon voldoende, deed me verder niet bijzonder veel. Vind ik sowieso niet echt het sterkste punt van de reeks in zijn geheel, maar storen deed ik me er ook nergens aan.
Min of meer de perfecte Resident Evil game als je het mij vraagt. Perfect gebalanceerd, sfeervol tot en met, memorabele villains, exploratie die beter dan ooit is en al bij al gewoon een game die heel veel te bieden heeft. Dikke 4,5*
Deed me veel aan de film Frankstein's Army denken, zeker die propeller eindbaas .
Capcom Accused by Frankenstein's Army Director of Copying Monster Designs For Resident Evil Village - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com
Ik was blijkbaar niet de enige..

Deze nieuwste telg had echter wel meteen mijn aandacht. Na veel twijfelen toch maar gekocht en ben er helemaal weg van. Deze shit is vet. Af en toe een puzzel, af en toe wat dope actie, af en toe lekker chillen. Deze game is mooi in balans.
Het 'poppenhuis' stuk vind ik een briljant staaltje regie.
Hoge replay waarde ook door allerlei shizzle die je kan unlocken. Heel leuk om terug te spelen met infinite ammo zodat je kan kan focussen op collectibles.
Ja, ik ben terug mee.
Minpunten, zeker ook:
Vond enkel the factory wat langdradig en minder leuk. Ook het stukje waar Ethan “dood” is en op de grond kruipt met Eveline voor zich, was vervelend langdradig. Bosses waren dope, maar niet al te moeilijk
Aanrader dus. Oh en even de aftiteling uitkijken

Ik vond resident evil 7 erg goed, ook VR gespeeld, lekker creepy.
Daarna heb ik geen resident evil meer gespeeld.
Maar aan de reacties lijkt me het een erg goed spel.
Ben zeer benieuwd naar het spel, ik heb de laatste tijd niet meer veel gespeeld, misschien wordt ik te oud voor zulke games, ik ben bijna 50 jaar.
Maar op resident evil village verheug ik me erop als een klein kind hihi, ben benieuwd

Hoewel RE: Village wederom First Person is vind ik het absoluut weer Resident Evil waardig. Al is het echte daadwerkelijke Resident Evil gevoel sinds RE: Zero (2002) voor mij al verdwenen. Vanaf RE: 4 (2005) raakte ik het kwijt. We kregen ineens het over de schouder zicht, minder survival horror, geen klassieke rottende zombies meer, quick time events en Leon heeft de zwarte band voor karate behaald? Leon Chuck Norris. En dat vind ik maar ongepast. Na deel 4 werd het alleen nog maar erger. En inmiddels zijn er zo’n 30 RE games en staat het al in de top 10 van meeste games in een franchise.
Gelukkig werd het vanaf deel 7 weer beter. En ook deel 8 gaat op die manier verder. Er zitten weer een aantal goed bedachte puzzels in en natuurlijk weer ouderwets sleuteltjes zoeken en allerlei tools om verder te kunnen komen. En dat is nou waar ik van hou! Daarom vind ik de Castlevania en Metroid games ook zo fantastisch. Je kan alleen verder komen als je specifieke items hebt gevonden.
Qua horror en gore valt het niet tegen. En er zit zelfs iets in waar Silent Hill jaloers op kan zijn. En ook maakt het weer ouderwets gebruik van het opgejaagd worden. Al gebeuren deze dingen wel op vaste momenten in de game. Verder erg sfeervolle locaties zoals het besneeuwde dorpje, een kasteel, een grote oude villa en een (soort steampunk) fabriek. En visueel is het schitterend met veel detais.
Ik dacht trouwens wel even dat ze gek waren geworden bij Capcom. Ethan zijn hand wordt eraf gehakt, maar hij zet zijn hand weer vast alsof hij met Lego speelt. Heb ik iets gemist in deel 7? Gelukkig wordt het op het einde van de game verklaard!
Oja, als je de game hebt uitgespeeld krijg je Mercenaries erbij en wat ben ik hier bizar slecht in zeg! Ik heb platinum trophies voor alle Dark Souls games, Bloodborne, Nioh 1 en 2, maar met Mercenaries was ik veel langer bezig dan met het uitspelen van de game zelf! Ik moest voor alle levels een S rank halen terwijl dat nog niet eens het hoogste is. SSS rank is het hoogst. Het was in elk geval een lijdensweg om nooit te vergeten!
Een hele dikke 4 sterren.. Maar wel ietsje, ietsje, ietsje minder dan deel 7.