Resident Evil: Village (2021)

Alternatieve titel: Biohazard: Village

PC / PlayStation 5 / Xbox Series X/S / PlayStation 4 / Xbox One / Google Stadia
Action / Shooter

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Enkele jaren na de gebeurtenissen uit Resident Evil VII probeert Ethan Winters zijn leventje weer op te pakken. Als Chris Redfield plotseling ten tonele verschijnt en een ketting van gebeurtenissen in gang zet die de radeloze Ethan met vragen en wraakgevoelens achterlaat. Op zoek naar antwoorden komt hij op het spoor van Chris in een mysterieus Europees bergdorpje.

Resident Evil Village Gameplay Details: Een spirituele opvolger van RE 4 - nl.ign.com

"Resident Evil Village heeft een hele reeks nieuwe gameplay functies en een aantal bekende sfeertjes"

Kijk zo krijg je mijn aandacht wel een Resident Evil die lijkt op deel 4 ik vond Resident Evil VII: Biohazard (2017) echt heel goed en absoluut eng maar ik heb me gewoon veel meer vermaakt met deel 4.
Maar komt dit deel niet uit op de X-box One ?

Oke gelukkig maar...

Inderdaad komt dit nog op de last gen uit. Waar ik ook erg tevreden over ben aangezien de originele aankondigingen dit nergens vermelden.

avatar van JacoBaco
De demo (genaamd Maiden) gespeeld en het viel niet tegen. Maar helaas alleen op de PS5 beschikbaar. Je moet ontsnappen uit een kerker en dat ziet er allemaal erg goed en sfeervol uit. Het voelt nog steeds niet helemaal goed dat het nu first person is, maar verder lekker typisch RE. Veel deuren, verborgen gangen, items zoeken en deze gebruiken. En natuurlijk sleutels en de lekkere vage RE logica. De demo richt zich puur op het uitpluizen om verder te kunnen. En dan komt nog een demo uit en deze richt zich op de actie. Deze is ook voor PS4 beschikbaar.

Na de nieuwe demo van gisteren gespeeld te hebben moet ik zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Nadat ik bijna alle Resident Evil games gespeeld had, moest ik nogsteeds wennen aan het first person idee bij Resident Evil 7 Biohazard. Dat ‘wennen’ werd van de kaart geblazen door het feit dat RE7 zo verdomd eng was. Ik had niet verwacht dat Village ooit in de buurt zou kunnen komen van de sfeer in RE7, maar de demo valt niet tegen. Integendeel zelfs, ik kan niet wachten op de release. De kleine puntjes van verbetering in gameplay ervaring, zoals de meer menselijke reacties van Ethan i.v.t. RE7 en het feit dat alles wat echter aanvoelt, zorgt voor mijn enthousiastme, naast natuurlijk het hele concept van Village. Dit concept lijkt enorm goed uitgevoerd!

Pre-order gister geplaatst.

Bewust geen demo gespeeld. Wat ik lees en aan screenshots heb gezien, wijst alles erop dat dit een kruising gaat worden tussen RE4 en RE7.

Laten dat nou net mijn twee favorieten RE zijn

Resident Evil Village Review - YouTube

Ziet er behoorlijk gaaf uit. Ik ga het niet spelen, word altijd ongemakkelijk nerveus bij horrorgames, maar een youtube walktrough ga ik binnenkort nog eens aanklikken.

Nou heb ik vanmorgen die demo eens eventjes geprobeerd, (hier opgedeeld in The Village en The Castle) en het ziet er toch allemaal heel erg puik uit en behoorlijk sfeervol. Qua gameplay heb ik de indruk dat je je ook niet al te veel illusies zal moeten maken want beide stukjes lagen volledig in het verlengde van deel VII.

En de setting? Ik denk dat diegenen die vooral een probleem hadden met het feit dat het niet 'Resident Evil' genoeg aanvoelde ook hier heel erg bedrogen gaan uitkomen want na de toch wel erg Hillbilly setting van VII loop je hier rechtstreeks een donkere navertelling van een Europees Sprookjesboek in. Dus neen. De mensen die dromen van een terugkeer van de 'originele 3+1' of de tweede meer actiegerichte trilogie (4-6) doen dit vergeefs denk ik. Lijkt me dat ze de weg die ze met 7 zijn ingeslagen gestaag verder zetten.

Wat ik overigens niet erg vind. Maar ik speel het later in het jaar wel aangezien ik nog volop bezig ben met Wasteland 3 en Story of Seasons e.d. Ik kijk er in ieder geval best naar uit.

Maar zal het vanavond zelf ervaren

Lichtjes uit, kaarsjes aan, headset op en griezelen maar

-marco- schreef:

Maar zal het vanavond zelf ervaren

Lichtjes uit, kaarsjes aan, headset op en griezelen maar

Veel plezier man het regent hier en het begint al licht te spoken buiten.. ideaal game weer

avatar van nintendo
Er aan begonnen, en wat een meesterlijk spel! Zit er al helemaal in! Is eerder meer 7, en vleugje 4.

-marco- schreef:
Begrijp juist dat het een en al nostalgie is mbt 4 en daarbij een vleugje 7.

Dat eerder ja. Na even gespeeld te hebben doet het me in ieder geval meer denken aan RE4 dan aan 7, zeker qua sfeer. Tot nu toe spreekt het me ook al meer aan dan de laatste RE game.

leatherhead schreef:

Ja maar op wat voor manier dan? komt de setting over een met die verschillende dorpjes en groepen die je belagen. Of is het de sfeer die het hem doet, is de kettingzaag man weer terug? of laat die zieke cult die de baas was weer van zich horen..

avatar van LikeAJedi
Inmiddels hier al 2 hoge scores uitgedeeld, maar nog geen review helaas.. Ik wacht de eerste review af en als die goed is, haal ik hem per direct in huis.

banjo schreef:

Vooral qua sfeer en setting inderdaad, maar ook andere details zoals de mysterieuze shopkeeper, het barricaderen van deuren met kasten en nog wel meer.

avatar van TonyTHorror
Pffrt. Hij is écht goed (3 uur onderweg).

Die schreeuwlelijk familie en al die ranzige shit van deel zeven is niet aan mij besteed maar heb wat gekeken van die Lady hier en dat is dan wel weer in mijn straatje gefreakte gedoe wil ik proeven maar wel smaakvol gedaan dan opdat het de juiste snaar raken mag.

Deze ga ik op den duur zeker ook wel een kans geven.

avatar van leatherhead
Dat stuk in House Beneviento.. wat mij betreft één van de meest geniale staaltjes horror van de afgelopen gamejaren. Eigenlijk jammer dat het zo kort was, anderzijds voelde ik me ergens ook opgelucht. Ik zal verder niks verklappen .

Nu een goede 7 uur onderweg trouwens en ben er toch wel zeer over te spreken tot nu toe. Zal later nog wel een uitgebreidere review neerpennen.

Jep.. that’s was pretty fucking awesome. In tijden niet meer zo verwikkeld in een game geweest. Ik heb zoveel plezier beleefd dat één playtrough niet genoeg was en eigenlijk twee ook niet.

Resident Evil Village (of zoals de titel het weergeeft: Resident Evil 7.1.Age) gaat mooi verder waar 7 eindigde. Het breid de gameplay van 7 uit door ditmaal je in een groot dorp te plaatsen met daarin allerlei gebieden die andere aanpakken vragen. Zo moet je in het dorp (Last Of Us-stijl) alle huisjes in om te zoeken naar ammo en items die je kunt vinden terwijl je probeert vijanden te verslaan of ontwijken, zijn er andere gebieden die meer bestaan uit geïsoleerd vastzitten in krappe gangen terwijl dreigingen achter je aanzitten die je macht teboven gaan (soortgelijk als RE1, 2 of 3) of de gameplay slaat opeens over naar bombastische gunblaze gevechten ala RE4, 5 of 6.

Zelfs het verhaal, iets waar ik nooit opmerkelijk positief over ben bij RE, heb ik heel geboeid gevolgd. Mede door de sterke opening die direct allerlei vragen oproept over WTF er aan de hand is (Mia word door Chris neergeschoten en hij onvoerd de baby!? Ethan word wakker in een verongelukte auto? What''s going on? Door veel voor ze te spelen ben ik veel gaan geven om de bekende RE cast (hoewel dat in dit geval alleen Chris is) en ondanks dat Ethan + Mia geen diepgang hebben merk ik wel om ze te geven door de reis die ik meerdere malen in 7 afging. Er worden zelfs al hints gegeven voor wat te verwachten voor een vervolg, wat een goede nooit was om nop te eindigen die het enthousiasme er inhield.

Village ziet er fantastisch uit en het geluid is spot-on. De omgevingen zijn adembenemend gedetailleerd, levendig, gevarieerd en sfeervol (heb de PS4 Pro versie gespeeld met de prioriteit op frame-rate). Ditmaal merkte ik voornamelijk dat de monsters betere geluiden hadden: hun horen grommen op een afstand kon ervoor zorgen dat ik meteen op de hoede was, en bepaalde geluiden waren zo dusdanig akelig om te horen dat ik meteen in de stres schoot zodra de betreffende vijand in de buurt zat.
Lekker controversieel heb ik Resident Evil nooit ook maar enigszins beangstigend gevonden en altijd meer gezien als grimmige actie/survivalgames dan als echte horror ervaringen, buiten wat spanningsmomenten of schrikreacties. Het enige moment in de reeks waar ik daadwerkelijk angst voelde was bij de kinderkamer uit deel 7. Nou, deel 8 kiest ervoor om nog een paar lagen horror daarbovenop te gooien! Ik moest zelfs de game even pauzeren om bij te komen van de stres; even diep ademen om de moed te verzamelen door te gaan. Die godganse monster foetus. Dit is het meest zenuwslopende, angstaanjagende design dat ik ooit in een game monster heb gezien. Laat staan de gruwelijke misvormde kreten die het uitslaat. Pure rillingen en petje af voor de makers.

Het enige echte probleem wat ik heb is dat ik het rond het laatste uur/ halfuur iets vond minderen. Focus kwam wel heel erg op actie neer en het level voelde een beetje overbodig. Van mij had het direct naar de eindbaas mogen springen. Overigens wil ik wel de eindbaas complimenteren: na het anti-climax eindgevecht van 7 is het fijn dat ze van de eindbaas hier een pittig gevecht maakte.

Echt een topgame! Ben er heel enthousiast over. Voor de liefhebber zijn er ook allerlei extra dingen te verkennen in de wereld, hogere moeilijkheidsgraden om te proberen of optionele uitdagingen om te halen zodat je er langer mee bezig bent. Op gegeven moment komt het iets teveel neer op pief paf poef vechten vechten, maar het merendeel van de ervaring zat ik op het puntje van mijn stoel van plezier.

avatar van horizon
Ik vind die intro met die animatiestijl wel heel erg mooi gemaakt.

avatar van leatherhead
Wat mij betreft de beste RE game in jaren. RE7 vond ik destijds wel een interessante game en het geïntroduceerde first-person perspectief vond ik helemaal geen verkeerde ontwikkeling. Toch sprak het me thematisch niet heel erg aan, lag de sfeer me niet zo lekker en vond ik de villains/enemies nogal saai en ongeïnspireerd. Deze RE Village is dan weer meer een soort combinatie van de nieuwe RE7 stijl en de sfeer van RE4. De setting heeft er uiteraard veel van weg, maar ook zaken als de shopkeeper, het upgrade systeem, de treasures die je kunt verkopen, de typewriter en zelfs de gamemenu's an sich geven echt die fijne old-school RE4 vibe.

Het dorp is zelf is een geweldig sfeervol vormgegeven locatie die je op je eigen houtje kan verkennen door het spel heen. Het is uiteraard niet direct een open-world, maar het dorp dient als een centrale hub waar je steeds nieuwe geheimen kunt ontdekken naarmate je progressie vordert. De manier waarop dit afgewisseld wordt met de meer specifieke locatie is echt geweldig en zorgt voor een heerlijke flow in het spelen. De pacing in het spel is echt ijzersterk en voor het grootste deel is RE Village voor mij de perfecte balans tussen horror, puzzelen, actie en exploratie. De afzonderlijke ''houses'' van de vier centrale villains in het spel zijn stuk voor stuk geweldig vormgegeven en zijn bovenal verrassend gevarieerd. Bovendien is er, in tegenstelling tot RE7, ook wel degelijk sprake van variatie binnen de verschillende enemy types, waardoor je constant op je hoede blijft.

Hoogtepunt blijft House Beneviento. Echt een geweldige change of pace waarin plots je wapens afgenomen worden en de game omslaat in een soort P.T. achtige gewaarwording. Die foetus is pure nightmare fuel. Niet direct verwacht van een Resident Evil game, maar dat gedeelte is ronduit zenuwslopend. Maar ook de puzzel met de mannequin is één van de meest ingenieuze puzzels die ik al in een RE game heb aangetroffen. Andere uitschieter was het stuk in de fabriek (waar ik tot nu toe weinig mensen over gehoord heb). Lekker sfeervol en donker, beetje steampunk-achtig. Deed me veel aan de film Frankstein's Army denken, zeker die propeller eindbaas .

Ja, naar het einde toe wordt het allemaal inderdaad wat actiegerichter en daarmee ook wat minder. Maar eerlijk gezegd, is er ook maar één RE game die even sterk eindigde als dat het begon? Ondertussen is het bijna de trademark van de franchise geworden dat het richting het einde ontspoort in bombastische actie. Het blijft wel een beetje jammer natuurlijk, maar erg verrassend is het niet en het deed voor mij niet veel af aan de totaalervaring. De uiteindelijke eindscene is textbook en het verhaal, hoewel gewoon voldoende, deed me verder niet bijzonder veel. Vind ik sowieso niet echt het sterkste punt van de reeks in zijn geheel, maar storen deed ik me er ook nergens aan.

Min of meer de perfecte Resident Evil game als je het mij vraagt. Perfect gebalanceerd, sfeervol tot en met, memorabele villains, exploratie die beter dan ooit is en al bij al gewoon een game die heel veel te bieden heeft. Dikke 4,5*