Omen Exitio: Plague (2018)

PC / Macintosh / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Tiny Bull
Uitgegeven door Tiny Bull en Forever

Zanzibar, 1896. Dr. Jake Huntington nam dienst in het leger om het verlies van zijn vrouw te vergeten. Maar als een angstaanjagende nieuwe ziekte het menselijk ras dreigt uit te roeien, is zijn expertise niet alleen langer nodig aan het front. De ziekte blijkt echter slechts een onderdeel van een enorm mozaïek aan duistere gebeurtenissen. Om alle punten met elkaar te verbinden, zal Jake een drempel moeten overschrijden waar velen voor hem de weg van de rede reeds zijn kwijtgeraakt.

Traditioneel gamebook dat al een hele tijd op mijn Steam lijst stond voor op te pikken maar ik nu in de sale op de Switch heb meegepikt voor slechts 2 euro. Ideaal omdat ik vind dat handhelds zich vaak veel beter lenen voor visual novels dan een PC (of dat nu een 3DS, DS, PSP, Vita of Switch is). Het leest gewoon veel makkelijker lekker vanuit een luie stoel terwijl je het ding vast hebt dan op een TV of monitor.

Omen Exitio heb ik dan ook in een uurtje of 4 uitgespeeld. Rond een uur of 20 mee begonnen en tegen een uur of 0030-01 was ik ermee klaar. Inclusief plaspauzes, koffiezetten, kat voeren e.d. Verwacht hier niet al te veel franje of kleurtjes - maar wel een traditioneel gamebook. Dus voornamelijk tekst - een erg goed geschreven verhaal in het Lovecraftian universe met diverse keuzes en enkele eindes waarvan ik schat dat er een drietal zijn die toch noemenswaardig verschillen (aangezien je op bepaalde momenten voelt dat er enkele keuzes zijn die van grotere invloed zijn op het verhaal dan andere).

Tevens zijn er RPG invloeden - dus je krijgt voor bepaalde keuzes XP toegediend die je kan verdelen over een reeks eigenschappen die je nodig hebt gedurende het verhaal om 'checks' te halen (of te falen). Het is niet zo dat je sterft (of althans is dit mij nooit overkomen) maar wel neemt het verhaal vaak een licht andere wending naargelang de uitkomst hiervan. Verder is er een vrij sfeervolle soundtrack en zijn de illustraties, hoewel schaars en minimalistisch ook passend bij het verhaal.

Dus - ook hier weer - ben je fan van gamebooks of visual novels en kom je dit in een sale voor een euro of 2-3 tegen zou ik geen nee zeggen. Daarvoor is het verhaal te goed geschreven en volgt het de hele Lovecraftian lore toch te goed. Feit dat ik er in lange zit doorheen ben gegaan zegt toch genoeg (want als het langer geduurt had was ik ook nog wel even doorgegaan). Toch wel een 3.5.