Dicey Dungeons (2019)

PC / Macintosh / Nintendo Switch
Strategy / Card

Ontwikkeld door Terry Cavanagh
Uitgegeven door Terry Cavanagh

Het leven van een dobbelsteen lijkt wellicht veelzijdig, maar ze blijven altijd afhankelijk van een grote mate geluk. In deze roguelike deckbuilder is het aan jou om de kansen ter keren. Versla monsters, vind betere buit, verbeter je rol mogelijkheden en werk succesvol samen om zo de Goddess of Fortune uit te dagen.

mister-fool
Dicey Dungeons is een zogenoemde deckbuilding rogue-like. Al verzamel je hier geen kaarten maar
abilities/ wapens die je activeert door middel van dobbelstenen. Zowel de abilities als de wijze waarop je dobbelstenen krijgt, is verschillend voor elk van de vijf karakters. Dit resulteert in gevarieerde, verslavende gameplay. Terry Cavanagh weet, net als bij VVVVV, een soort jeugdige avontuurlijkheid op te wekken. De humor en tekenstijl heeft immers wel wat weg van cartoons zoals je die vroeger op Jetix/ Cartoon Network zag. Tof spel!

Hier heb ik me de laatste dagen van 2023 en de eerste van dit jaar mee bezig gehouden. Eens je begint is het moeilijk stoppen, want de gameplay past in elkaar als yin en yang.

Na iets van een 9 uur gespeeld te hebben moet ik zeggen dat ik niet vind dat dit een rogue-like is. Het is in mijn ogen een eerder klassiek puzzle-game, waarbij je met een set aan voorwaardes te maken krijgt die rogue-like lijken (niemand die mij nog volgt ).

Ik heb de eerste 5 dices redelijk makkelijk vrijgespeeld, en ook het tweede level per dice was makkelijk te doen, met hier of daar wat uitdagingen. Maar de 3de level per dice is al direct heel andere koek.

Hier moet je run goed plannen, zo is het hier bijvoorbeeld met de standaard dice zo dat je per level dat je stijgt minder levenspunten hebt. In plaats van elk gevecht te grinden (level 6 max. heb je dan 18 levenspunten), zou dat hier best wel eens niet de beste optie zijn, om zo in het laatste gevecht met meer levenspunten te staan (2 meer per level minder). Of je deck dan goed genoeg is is dan een andere vraag.