Horizon: Forbidden West (2022)

PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC

Ontwikkeld door Guerrilla

Forbidden West zet het verhaal van Aloy voort, terwijl ze naar de westkust van het voormalig Amerika reist, om een majestueuze, maar gevaarlijke, grens te trotseren. Hier krijgt ze te maken met ontzagwekkende nieuwe machines en mysterieuze nieuwe bedreigingen, zowel op het land, in de lucht, als onderwater.

Uitgespeeld. Althans, de main story en de extra missions. Net als zijn voorganger is Forbidden West een prachtig en complete game. Adembenemende wereld, met vele afwisselende tegenstanders in de vorm van machines en mensen. De variatie aan wapens en wapensettings is enorm, net zoals de wereld an sich. Ik denk dat ik nog wel wat uurtjes zoet ben met verder verkennen in The Forbidden West.

Dikke klasse weer van onze Nederlandse trots Guerrilla.

Jammer -marco-, waarschijnlijk had je meer plezier beleefd aan het eerste spel. Ook ikzelf ben ontgoocheld door HFW, en ik ga eventuele sequels niet meer kopen bij launch. Ik zal proberen uit te leggen wat er voor mij scheelde:

Grootste probleem van dit spel is de combat. Bij het eerste spel vond ik de combatloop geweldig, en ook het upgraden van wapens was ok (maar niet geweldig). Bovendien had je dan een quest voor een special armor, best tof. In dit spel hebben ze alles in het overdrevene zitten uitdiepen, met veel te veel verschillende soorten wapens die min of meer hetzelfde zijn, die dan nog eens elk 5 aparte upgrades hebben die elk 4 of 5 verschillende soorten grondstoffen nodig hebben. Dus krijg je bij een quest een wapen als beloning, dan moet je daarna nog (letterlijk) 4 everzwijnendarmen, 3 vinksnavels, 4 eekhoornpoten, 5 visgraten, ... enz gaan halen. En die hebben dan bovendien nog hun eigen lage kans om te droppen, dus je zit gewoon voor elk wapen dat je wilt maxen honderden dieren af te knallen. Gevolg is dat je dan fasttravelt van plek A waar er everzwijnen zitten, daar eventjes wat rondloopt als een onnozelaar, en dan fasttravelt naar plek B voor je vinksnavels enz. Dit zou beter zijn geweest moesten de voorwaarden minder streng zijn geweest, zodat je die grondstoffen vanzelf zou hebben kunnen verzameld hebben door het spel te spelen. In plaats daarvan is het een gigantische grindfest geworden. En dat komt van iemand die letterlijk elke collectible heeft verzameld in het originele spel...

De combat situaties met de robotten vond ik ook niet beter. Net zoals in Frozen Wilds is de agressiviteit hier een pak hoger dan in het originele spel, maar bovendien zetten ze je hier vaak tegen meerdere robots tegelijk. Het werd dan vaak nogal chaotisch doordat 1) de camera niet goed meewerkt 2) je de hele tijd zit te prutsen met het VERSCHRIKKELIJKE item-systeem. Ik heb na 88u het spel uitgespeeld, en had nog 45 health potions over... en dat terwijl ik waarschijnlijk 200 keer dacht: lap waar staat nu die health potion? Zelfde met de traps en de schilden en het foodsysteem: allemaal rommel omdat het gewoon verstopt zit ergens tussen de 20 andere dingen en je enkel kan scrollen, terwijl je wordt aangevallen door 4 robotten tegelijk.

Outfits waren ook weer bedroevend. Helft is hetzelfde als vorige spel, en de nieuwe waren niet mooi. Doe daarbij nog (opnieuw) de gigantische grind + het feit dat je niet kan kiezen om de stats van outfit 1 te combineren met de looks van outfit 2 en je weet al hoe laat het is. Doe daarbij opnieuw de gigantische grind om de outfits up te graden en ik bedank voor de eer. Ook mislukt: het kleuren van de outfits. Ik had 100en bloemen in mijn inventory zitten, geplukt omdat ik dacht die nodig te hebben voor iets nuttig (in het begin) of denkende dat het potion was (later in het spel).

Dan is er nog Aloy die constant praat (al een issue in het eerste spel), hier nog erger gemaakt omdat ze constant elke puzzle zit te spoilen, minispel Strike dat op niets trok, vele bugs (melee pits waren echt verschrikkelijk) - oh ja melee was zogezegd verbeterd, nou niet dus, was echt verschrikkelijk janky. Nog irritant: valse advertising. Demo, trailer en hoesje gaan over de tropen maar je zit 95% van de tijd elders. Niet zo erg als TLOU2 (wat schandalig was) maar stak me toch zwaar tegen. En het verhaal, trok ook op niets deze keer. Je loopt Sylens achterna, die verdwijnt dan plots zonder boe of ba, dan is er Regalla, ook weer totaal niet gebruikt, die sekte van de Eclipse is ook een nutteloze zijdraad, en alles van de Zeniths was compleet cringe. En het vrij klimmen, waar zoveel rond te doen was: hopeloos, want je kan niet zien of iets klimbaar is of niet zonder te scannen dus in plaats van wat subtiele gele ridges had je nu overal fluo geel op. Mensenlief, doe gewoon TR style dat je via instellingen de intensheid van de gele kleur kan aanpassen en je hebt voor elk wat wils, zo moeilijk is dat toch niet. Wat stak er nog tegen: vliegen was onderbenut en je had geen coole dingen om te ontdekken eens je het kon, enkel greenshine, en de glider was exact de animatie van naar beneden glijden van een touw, bovendien was je er neit veel mee omdat het zo snel naar beneden zakte.

Achja, genoeg gezaagd. Leuk waren de graphics, Las Vegas missie, missies in het tropisch gedeelte, de gigantische robots overal in het landschap, proloog met Varl was ook heel fijn, nieuwe robotdesigns waren cool, en de Quen waren een tof volkje. Niet die woestijnventjes, die zagen er uit als Duitse voetbalfans met hun driekleur op hun gezicht.

avatar van drezic
Wat een pareltje.

De perfecte game bestaat niet; een cijfer moet je eigenlijk verdelen over aspecten. Edoch, wat ziet deze game er fantastich uit en wat voegt dit veel toe. Helemaal vanaf het moment dat je kan vliegen met een sunwing . Holy shit, wat een pracht en praal.

Ook qua verhaal en gameplay kan het mij bekoren. Het is niet perfect, het kan afwisselender en vooral spannender (er wordt veel voorgekauwd en gespoild waardoor de verrassingen een beetje missen) maar het blijf ontzettend tof en heel goed uitgewerkt.

Als ik het cijfer opbreek:
Gameplay: 4*
Performance: 4,5*
Graphics:5+*

5* in totaal, met een klein beetje erbij vanwege de chauvinist in mij.