menu

Horizon: Forbidden West (2022)

mijn stem
4,04 (14)
14 stemmen

PlayStation 4 / PlayStation 5
Action / Adventure
single player

Ontwikkeld door Guerrilla
Uitgegeven door Sony

Forbidden West zet het verhaal van Aloy voort, terwijl ze naar de westkust van het voormalig Amerika reist, om een majestueuze, maar gevaarlijke, grens te trotseren. Hier krijgt ze te maken met ontzagwekkende nieuwe machines en mysterieuze nieuwe bedreigingen, zowel op het land, in de lucht, als onderwater.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=hH4reMi0UXU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:

avatar van jerome998
Release op 18 februari voor PS4 en PS5.

avatar van hitman
Komt deze ook naar pc toe ???

avatar van Chrismania
4,0
hitman schreef:
Komt deze ook naar pc toe ???


Uiteindelijk vermoedelijk wel. Maar zal eerst een paar jaar PlayStation exclusive blijven. (Net als zero dawn)

avatar van hitman
Chrismania schreef:
(quote)


Uiteindelijk vermoedelijk wel. Maar zal eerst een paar jaar PlayStation exclusive blijven. (Net als zero dawn)
Ahhh dat is jammer, kan niet wachten haha

avatar van -marco-
2,0
Twijfel enorm deze op day one aan te schaffen. Heb tegenwoordig minder geduld voor lange, uitgebreide single players. Ben altijd wel van side missies etc, ben ook niet de persoon die dat links kan laten liggen. Wil niet perse alle collectibles, maar wel mbt meer Life, beter wapens, skillz etc.

Heb de eerste nooit gespeeld. Maar was wel die eerste game die me deed twijfelen een PS aan te schaffen en nu heb ik een PS5.

Daarbij zit ik nog vol in GOW en Last of Is part 2 (nooit PS gehad )

Man, moeilijke keuze

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Zou in een sale even deel 1 scoren, -marco- en die eerst spelen denk ik, al heb ik 'm ook nooit gespeeld.maar qua narrative borduurt t op deel 1 voort, deel 1 is ook n topgame met optimalisatie voor PS5 en als je het niks vindt heeft het je mss maar 10-20 euro gekost ipv de volle mep als je met deze begint

avatar van mrdig
5,0
-marco- schreef:
Twijfel enorm deze op day one aan te schaffen.


Bij twijfel doen! Als je geen tijd/geduld hebt voor een dergelijke game wellicht niet zo verstandig om hem voor het volle pond te halen, maar ja altijd maar het verstandige doen is ook zo wat

Zelf heb ik deze wel in de preorder maar ben een groot fan van deel 1 dus verwachtingen zijn hier hoog.

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
Remember to Buy Horizon Forbidden West on PS4, And Not PS5 - Push Square - pushsquare.com

Tip: digitale ps4 versie is tientje goedkoper, upgrade naar ps5 versie is gratis, koop dus de ps4 versie!

Sowieso eerst deel 1 spelen -marco-.

avatar van -marco-
2,0
Oude Observator schreef:
Sowieso eerst deel 1 spelen -marco-.


Want?


Omdat het verhaal van deel 1 één van de beste is die ik ooit in een game ben tegengekomen. Deel 2 zal er op verder boduren en het zou doodzonde om dit links te laten liggen.

Uiteraard doe je ermee wat je wil. Maar ik zou eerst deel 1 spelen indien ik jou was.

Nu 4 uurtjes gespeeld; blij dat ik het origineel heb gespeeld. Het verhaal gaat inderdaad naadloos verder en er is weinig echte introductie.

Zero Dawn is de moeite waard om eerst te spelen. Grafisch nog steeds heel mooi ook. Zou zonde zijn dat deel van het avontuur te skippen, alleen maar omdat men nu deze nieuwe heeft.

4,5
Uitgespeeld. Althans, de main story en de extra missions. Net als zijn voorganger is Forbidden West een prachtig en complete game. Adembenemende wereld, met vele afwisselende tegenstanders in de vorm van machines en mensen. De variatie aan wapens en wapensettings is enorm, net zoals de wereld an sich. Ik denk dat ik nog wel wat uurtjes zoet ben met verder verkennen in The Forbidden West.

Dikke klasse weer van onze Nederlandse trots Guerrilla.

4.5*

avatar van mrdig
5,0
Gisteren een tech stage talk bijgewoond van Guerilla games in Groningen, interessant interview met een lead concept artist van Guerilla over hoe ze de 2 games hebben bedacht en ontworpen. 2 kiekjes hier en hier.

Zelf vermaak ik me momenteel ook opperbest met deze game op de PS5, nu doe ik alle side missies meteen zodra het kan dus heb nu na ongeveer 35 uur iets meer dan de helft van de wereld ontdekt en vrijgespeeld. Maar wat een pracht en praal, niet normaal wat een hoop liefde, aandacht en detail zit er in deze game. En dan ook nog nagenoeg bug vrij. Verhaal is ook echt weer de moeite waard, main missies zijn top en alle side missies voegen ook echt wat toe en zijn geen nutteloze fetch quests zoals je ze wel vaak ziet in een Assassin's Creed bijv. Voice acting is goed en ook de gezicht animaties, non verbale communicatie heb ik verder nog nooit zo goed in een game gezien.
Verder zo cool dat de game je continu weet te verrassen, hoe ver je ook bent in de game, zo van: 'wtf loopt daar nu weer', 'he wat is dat voor volk/settlement'. 'Holy shit wat gebeurt hier' etc etc....

Ja hier vermaak ik me nog wel 30 uurtjes uitstekend mee verwacht ik.

avatar van mrdig
5,0
mrdig schreef:
Ja hier vermaak ik me nog wel 30 uurtjes uitstekend mee verwacht ik.


Deze voorspelling klopte aardig want gisteravond rolden de credits voorbij, total playtime rond de 60 uur zag ik. Nu heb ik naast alle main missies ook alle side misses en tall-necks gedaan en iets meer dan de helft van de errands/outposts/cauldrons.

Tja wat valt er nog over te zeggen, ik heb hier weer intens van genoten. Het ziet er zo belachelijk goed uit en speelt zo lekker. Verhaal bleef mij ook boeien en je krijgt echt een soort band met je compagnons, de laatste keer dat ik zo'n band heb ervaren was bij Mass Effect 2 denk ik. Je doet bovendien ook soort van loyalty missies.

Verder is de game erg toegankelijk: je kan het aanvliegen zoals je wil, alleen main missies doen kan prima bijv. Je kan erg veel praten met npc's of alle dialogen zowat skippen, je kan helemaal los gaan met craften en met het upgraden van armor/wapens, maar niks moet. Zelfde geldt voor je vecht tactiek: erg veel keuze.
Zelf heb ik bijv lang niet alle wapens/traps/outfits gebruikt, ik had een favoriete stack en daar hield ik het bij, zelf was ik bijv wel aardig van de melee, spear en de acid traps. Special ammo spul niet of nauwelijks gebruikt, ook een aantal wapens nooit gebruikt.

Overigens kwam ik her en der nog wel wat bugjes tegen, vooral dat sommige checkpoints in quests niet werden geactiveerd. Een enigszins ervaren gamer herkent dat wel en ff de game quitten en opnieuw starten fixte het probleem. Maar als je het niet herkent dan loop je in het ergste geval uren te dolen van wtf gebeurt hier / wat moet ik doen / waar moet ik heen. Ook leek de game af en toe moeite te hebben met de day/night cycles wat heel soms resulteert in een kortstondig zwart beeld. Oh en npc's die je soms vergezellen bij een missie/quest blijven soms steken of verdwijnen gewoon of gaan dood waar het eigenlijk niet kan. Een cut-scene fixte de boel dan weer. Nou ja allemaal wat nitpicking en is allemaal niet super storend.

Nu ben ik op de Playstation iets minder eager om een game 100% te completen, maar die laatste Cauldron ga ik nog wel ff doen alvorens een vriend de game van me wil lenen. Nou en dan nu weer het zwarte gat in na het uitspelen van een geweldige game (elke game die je hierna speelt is minder). Net als deel 1 geef ik dit dan ook de volle score: 5*.

avatar van -marco-
2,0
geplaatst:
Ga Zero Dawn toch skippen en beginnen met Forbidden West.
Op YouTube ff een recap gechecked, om iig het verhaal tot dusver mee te krijgen.

Ben benieuwd!

avatar van -marco-
2,0
geplaatst:
Ok, heb er een aantal uren inzitten, maar wat een deceptie is dit zeg. De game pakt mij voor geen meter.
En dan te weten dat destijds de beelden van Horizon zero Dawn mij voor het eerst echt deden twijfelen een PS aan te schaffen, godzijdank niet gedaan.

Maar ben bang dat de hype rond deze game groter is dan de game zelf. De wereld is te leeg, de upgrades niet waardig, wapens niet boeiend, skilltrees niet boeiend en ik pak zoveel shizzle op dat het niet meer boeit.
Daarbij zijn de karakters oninteressant en Aloy ronduit een saai persoon. De gesprekken zijn zoooooooo lang en saaaaaaaai.

Nee ik zet hem uit en laat deze aan me voorbij gaan, jammer want het concept is zo gaaf.

avatar van mrdig
5,0
geplaatst:
-marco- schreef:
Nee ik zet hem uit en laat deze aan me voorbij gaan, jammer want het concept is zo gaaf.


Wel uit het 1e gebiedje gekomen? Voorbij die muur/poort?

Maar jammer man dat het niet bevalt.

avatar van -marco-
2,0
geplaatst:
mrdig schreef:
(quote)


Wel uit het 1e gebiedje gekomen? Voorbij die muur/poort?

Maar jammer man dat het niet bevalt.


Ja heb nog even doorgespeeld nadat je de keuze krijgt welke route te doen van de drie

Ik vind het ook echt jammer! Nogmaals concept is echt dope en verhaal gaat best diep. Maar het pakt me voor geen meter.
En dat terwijl ik echt wel van dit soort open werelden hou en upgraden van perks en wapens. Maar niet in de game dus

3,0
geplaatst:
Jammer -marco-, waarschijnlijk had je meer plezier beleefd aan het eerste spel. Ook ikzelf ben ontgoocheld door HFW, en ik ga eventuele sequels niet meer kopen bij launch. Ik zal proberen uit te leggen wat er voor mij scheelde:

Grootste probleem van dit spel is de combat. Bij het eerste spel vond ik de combatloop geweldig, en ook het upgraden van wapens was ok (maar niet geweldig). Bovendien had je dan een quest voor een special armor, best tof. In dit spel hebben ze alles in het overdrevene zitten uitdiepen, met veel te veel verschillende soorten wapens die min of meer hetzelfde zijn, die dan nog eens elk 5 aparte upgrades hebben die elk 4 of 5 verschillende soorten grondstoffen nodig hebben. Dus krijg je bij een quest een wapen als beloning, dan moet je daarna nog (letterlijk) 4 everzwijnendarmen, 3 vinksnavels, 4 eekhoornpoten, 5 visgraten, ... enz gaan halen. En die hebben dan bovendien nog hun eigen lage kans om te droppen, dus je zit gewoon voor elk wapen dat je wilt maxen honderden dieren af te knallen. Gevolg is dat je dan fasttravelt van plek A waar er everzwijnen zitten, daar eventjes wat rondloopt als een onnozelaar, en dan fasttravelt naar plek B voor je vinksnavels enz. Dit zou beter zijn geweest moesten de voorwaarden minder streng zijn geweest, zodat je die grondstoffen vanzelf zou hebben kunnen verzameld hebben door het spel te spelen. In plaats daarvan is het een gigantische grindfest geworden. En dat komt van iemand die letterlijk elke collectible heeft verzameld in het originele spel...

De combat situaties met de robotten vond ik ook niet beter. Net zoals in Frozen Wilds is de agressiviteit hier een pak hoger dan in het originele spel, maar bovendien zetten ze je hier vaak tegen meerdere robots tegelijk. Het werd dan vaak nogal chaotisch doordat 1) de camera niet goed meewerkt 2) je de hele tijd zit te prutsen met het VERSCHRIKKELIJKE item-systeem. Ik heb na 88u het spel uitgespeeld, en had nog 45 health potions over... en dat terwijl ik waarschijnlijk 200 keer dacht: lap waar staat nu die health potion? Zelfde met de traps en de schilden en het foodsysteem: allemaal rommel omdat het gewoon verstopt zit ergens tussen de 20 andere dingen en je enkel kan scrollen, terwijl je wordt aangevallen door 4 robotten tegelijk.

Outfits waren ook weer bedroevend. Helft is hetzelfde als vorige spel, en de nieuwe waren niet mooi. Doe daarbij nog (opnieuw) de gigantische grind + het feit dat je niet kan kiezen om de stats van outfit 1 te combineren met de looks van outfit 2 en je weet al hoe laat het is. Doe daarbij opnieuw de gigantische grind om de outfits up te graden en ik bedank voor de eer. Ook mislukt: het kleuren van de outfits. Ik had 100en bloemen in mijn inventory zitten, geplukt omdat ik dacht die nodig te hebben voor iets nuttig (in het begin) of denkende dat het potion was (later in het spel).

Dan is er nog Aloy die constant praat (al een issue in het eerste spel), hier nog erger gemaakt omdat ze constant elke puzzle zit te spoilen, minispel Strike dat op niets trok, vele bugs (melee pits waren echt verschrikkelijk) - oh ja melee was zogezegd verbeterd, nou niet dus, was echt verschrikkelijk janky. Nog irritant: valse advertising. Demo, trailer en hoesje gaan over de tropen maar je zit 95% van de tijd elders. Niet zo erg als TLOU2 (wat schandalig was) maar stak me toch zwaar tegen. En het verhaal, trok ook op niets deze keer. Je loopt Sylens achterna, die verdwijnt dan plots zonder boe of ba, dan is er Regalla, ook weer totaal niet gebruikt, die sekte van de Eclipse is ook een nutteloze zijdraad, en alles van de Zeniths was compleet cringe. En het vrij klimmen, waar zoveel rond te doen was: hopeloos, want je kan niet zien of iets klimbaar is of niet zonder te scannen dus in plaats van wat subtiele gele ridges had je nu overal fluo geel op. Mensenlief, doe gewoon TR style dat je via instellingen de intensheid van de gele kleur kan aanpassen en je hebt voor elk wat wils, zo moeilijk is dat toch niet. Wat stak er nog tegen: vliegen was onderbenut en je had geen coole dingen om te ontdekken eens je het kon, enkel greenshine, en de glider was exact de animatie van naar beneden glijden van een touw, bovendien was je er neit veel mee omdat het zo snel naar beneden zakte.

Achja, genoeg gezaagd. Leuk waren de graphics, Las Vegas missie, missies in het tropisch gedeelte, de gigantische robots overal in het landschap, proloog met Varl was ook heel fijn, nieuwe robotdesigns waren cool, en de Quen waren een tof volkje. Niet die woestijnventjes, die zagen er uit als Duitse voetbalfans met hun driekleur op hun gezicht.

geplaatst:
Ik vind de game weer zeer genietbaar! Van een verbetering tov het eerste spel is nauwelijks echt sprake vind ik. De wereld is groter en het is allemaal wat gevarieerder. Het verhaal boeit me nog steeds nauwelijks iets, en ik moet zeggen dat de game een stuk fijner is geworden sinds ik die tergend lange gesprekken gewoon skip. Ik hou van verhalende games, maar hier draait het toch echt om de gameplay.

De verschillende soorten wapens komen geleidelijk meer op je pad, dat is prima gedaan. Echter sluit ik me aan bij anderen dat het moeten neerschieten van dieren een enorme grind is. Ik heb voor een potion satchel upgrade wat squirrel hides nodig; dan zet ik dat als job en dan moet je dus naar The Daunt. Ik heb daar een half uur zitten jagen, ALLES behalve squirrels. Foxes, boars, raccoons; maar geen squirrels. Hoe frustrerend! En sowieso kan je je afvragen wat nu de toegevoegde waarde ervan is dat je continu medicinal wildberries moet verzamelen. Dat is toch niet waarvoor je dit soort games speelt..

De wereld is trouwens wel echt een stuk mooier nog, en de machines zijn natuurlijk waar het allemaal om te doen is. En die gameplay staat gewoon als een huis.

Tot slot: complimenten aan Guerilla wat betreft de graphics en performance op een base PS4. Dat is ook echt dik in orde.

avatar van drezic
Lager dan 5* kan gewoon niet. En het is niet eens mijn favoriete setting voor een game.

Ik ben deze game aan het spelen en vrijwel direct aan het begin werd ik weggeblazen door de graphics. Wat zijn games inmiddels kunstwerken geworden. Velen van ons, waarschijnlijk sowieso jongere gamers (*kuch*ouwelul*kuch*) zijn inmiddels gewend aan de immense werelden en ook de geweldige graphics maar als je toch ziet hoeveel tijd, energie en liefde er is besteed om tot zo'n kunstwerk te komen... Je kunt vast wat opmerkingen maken hier en daar over gameplay of, weetikveel, de skillpoints maar de game is simpelweg fantastisch. Het heeft de graphics maar ook de afwisseling, het verhaal en bij vlagen het beste acteerwerk wat ik ooit in een game heb gezien. We hebben het over acteerwerk! Bedenk dat eens toen je super Mario Bros. of Sonic speelde op je 8 bit console. Mensen klagen tegenwoordig wel eens over de prijzen van games maar tientallen uren vermaak voor €80,- bij release... Zoek dat eens ergens anders.

Manman. I'm impressed. Voor deze alle lof voor onze Nederlandse trots op gamegebied. Hulde!

avatar van drezic
MarlowBrando schreef:
Jammer -marco-, waarschijnlijk had je meer plezier beleefd aan het eerste spel. Ook ikzelf ben ontgoocheld door HFW, en ik ga eventuele sequels niet meer kopen bij launch. Ik zal proberen uit te leggen wat er voor mij scheelde:

Grootste probleem van dit spel is de combat. Bij het eerste spel vond ik de combatloop geweldig, en ook het upgraden van wapens was ok (maar niet geweldig). Bovendien had je dan een quest voor een special armor, best tof. In dit spel hebben ze alles in het overdrevene zitten uitdiepen, met veel te veel verschillende soorten wapens die min of meer hetzelfde zijn, die dan nog eens elk 5 aparte upgrades hebben die elk 4 of 5 verschillende soorten grondstoffen nodig hebben. Dus krijg je bij een quest een wapen als beloning, dan moet je daarna nog (letterlijk) 4 everzwijnendarmen, 3 vinksnavels, 4 eekhoornpoten, 5 visgraten, ... enz gaan halen. En die hebben dan bovendien nog hun eigen lage kans om te droppen, dus je zit gewoon voor elk wapen dat je wilt maxen honderden dieren af te knallen. Gevolg is dat je dan fasttravelt van plek A waar er everzwijnen zitten, daar eventjes wat rondloopt als een onnozelaar, en dan fasttravelt naar plek B voor je vinksnavels enz. Dit zou beter zijn geweest moesten de voorwaarden minder streng zijn geweest, zodat je die grondstoffen vanzelf zou hebben kunnen verzameld hebben door het spel te spelen. In plaats daarvan is het een gigantische grindfest geworden. En dat komt van iemand die letterlijk elke collectible heeft verzameld in het originele spel...

De combat situaties met de robotten vond ik ook niet beter. Net zoals in Frozen Wilds is de agressiviteit hier een pak hoger dan in het originele spel, maar bovendien zetten ze je hier vaak tegen meerdere robots tegelijk. Het werd dan vaak nogal chaotisch doordat 1) de camera niet goed meewerkt 2) je de hele tijd zit te prutsen met het VERSCHRIKKELIJKE item-systeem. Ik heb na 88u het spel uitgespeeld, en had nog 45 health potions over... en dat terwijl ik waarschijnlijk 200 keer dacht: lap waar staat nu die health potion? Zelfde met de traps en de schilden en het foodsysteem: allemaal rommel omdat het gewoon verstopt zit ergens tussen de 20 andere dingen en je enkel kan scrollen, terwijl je wordt aangevallen door 4 robotten tegelijk.

Outfits waren ook weer bedroevend. Helft is hetzelfde als vorige spel, en de nieuwe waren niet mooi. Doe daarbij nog (opnieuw) de gigantische grind + het feit dat je niet kan kiezen om de stats van outfit 1 te combineren met de looks van outfit 2 en je weet al hoe laat het is. Doe daarbij opnieuw de gigantische grind om de outfits up te graden en ik bedank voor de eer. Ook mislukt: het kleuren van de outfits. Ik had 100en bloemen in mijn inventory zitten, geplukt omdat ik dacht die nodig te hebben voor iets nuttig (in het begin) of denkende dat het potion was (later in het spel).

Dan is er nog Aloy die constant praat (al een issue in het eerste spel), hier nog erger gemaakt omdat ze constant elke puzzle zit te spoilen, minispel Strike dat op niets trok, vele bugs (melee pits waren echt verschrikkelijk) - oh ja melee was zogezegd verbeterd, nou niet dus, was echt verschrikkelijk janky. Nog irritant: valse advertising. Demo, trailer en hoesje gaan over de tropen maar je zit 95% van de tijd elders. Niet zo erg als TLOU2 (wat schandalig was) maar stak me toch zwaar tegen. En het verhaal, trok ook op niets deze keer. Je loopt Sylens achterna, die verdwijnt dan plots zonder boe of ba, dan is er Regalla, ook weer totaal niet gebruikt, die sekte van de Eclipse is ook een nutteloze zijdraad, en alles van de Zeniths was compleet cringe. En het vrij klimmen, waar zoveel rond te doen was: hopeloos, want je kan niet zien of iets klimbaar is of niet zonder te scannen dus in plaats van wat subtiele gele ridges had je nu overal fluo geel op. Mensenlief, doe gewoon TR style dat je via instellingen de intensheid van de gele kleur kan aanpassen en je hebt voor elk wat wils, zo moeilijk is dat toch niet. Wat stak er nog tegen: vliegen was onderbenut en je had geen coole dingen om te ontdekken eens je het kon, enkel greenshine, en de glider was exact de animatie van naar beneden glijden van een touw, bovendien was je er neit veel mee omdat het zo snel naar beneden zakte.

Achja, genoeg gezaagd. Leuk waren de graphics, Las Vegas missie, missies in het tropisch gedeelte, de gigantische robots overal in het landschap, proloog met Varl was ook heel fijn, nieuwe robotdesigns waren cool, en de Quen waren een tof volkje. Niet die woestijnventjes, die zagen er uit als Duitse voetbalfans met hun driekleur op hun gezicht.


Ik vind het echt bijzonder hoeveel kleinigheden je kan vinden om een game als minderwaardig neer te zetten. Er zit vast wat in je punten maar kom op, het is een dijk van een game.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:42 uur

geplaatst: vandaag om 06:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.