Star Wars: Squadrons (2020)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Flight / Shooter

Ontwikkeld door Motive

Leer wat het betekent om jezelf starfighterpiloot te noemen. Train om de kunst van starfighter-gevechten te beheersen en zet je schrap voor de aankomende oorlog. Stort je in de single player campagne, of voel de adrenaline van de first-person multiplayer ruimtegevechten, en help jouw squadron het slagveld te domineren.

avatar van FlorisV
Het schijnt meer X-Wing te zijn dan Battlefront, dus echt flight sim achtig. Een interessante ontwikkeling, zeker voor EA die veel krediet verspeeld heeft bij gamers.

Je kunt TIE fighters of X-Wings besturen maar ook A-Wings en bommenwerpers zoals de Y-Wing...wordt mogelijk heel gaaf. Het ziet er alvast erg fraai uit, hopelijk komt er een demo om de gameplay een beetje aan de tand te voelen.

Wordt ook blijkbaar geen full-price titel, tegen 40€. Dus ik vrees wel een beetje voor een single-player campaign.

Veel kans dat de campaign niet meer inhoud dan een uitgebreide tutorial dan. We zullen het wel zien. Aan de andere kant hoeft er niet bijzonder veel aan cutscenes e.d te worden opgenomen imo - zolang er maar x aantal missies en briefings zijn zodat je het idee hebt (in SP) dat je ergens aan deelneemt.

Doet me toch wat denken aan Star Wars: Rogue Squadron II: Rogue Leader (2001) dat spel zag er ook al heel mooi uit. Ik hoop dat het inhoudelijk ook wat ballen heeft en verslavend is want bij Star Wars zit er meestal een drempel(tje) voor...

Star Wars: Squadrons Review (PS4) - Battlefront 2-boetekleed | Power Unlimited - pu.nl

Ik vermoede al dat je zo'n Star Wars vliegspel niet inhoudelijk fantastisch kan maken het is tenslotte geen Starfox waar je veel meer je fantasie in kunt gebruiken, op verschillende aardbollen met de tank etc. Maar het lijkt me wel vermakelijk en met die prachtige Star Wars Sfeer is het spel ook mooi geprijsd het is maar 4 tientjes.

Het is allemaal puik gemaakt zeker ook tof met de minimalistische interface waar je puur op de info in je cockpit afgaat maar vind de missie structuur een beetje jammer waar je steeds een paar gastjes uit de space moet schieten ook keurig te zien krijgt hoeveel gastjes je nog uit de space moet schieten vooraleer je verder mag. Vind ik een beetje makkelijk en simpel ook wel. Dat deed Rogue Squadron toch wel beter. Waar blijven die remasters trouwens. Online nog niet geprobeerd maar heeft zeker ook mijn interesse.

Star Wars: Squadrons is dit weekend gratis speelbaar voor alle Xbox gamers met Xbox Game Pass Ultimate/ Xbox Live Gold. Als je dit weekend veel tijd hebt, zou je de hele singleplayer kunnen spelen (volgens de stats ben je er in 8,5 uur doorheen). Ik weet in ieder geval wat ik ga doen dit weekend .

DarthSolidKevin schreef:

Thx voor de tip, downloading!

Ja idd. Ik ook toch even uitproberen zondag.

Ik ben blij dat ik hem afgelopen weekend gratis heb kunnen spelen, want Star Wars: Squadrons doet het hem niet voor mij. Nou moet ik eerlijk bekennen dat dit genre niet echt aan mij besteed is. De Rogue Squadron games heb ik weleens gespeeld, maar het kon me nooit genoeg boeien om het einde te halen. De vlieggevechten in zowel de originele als de nieuwe Star Wars: Battlefront vond ik ook nooit zo leuk.

Aan de andere kant ben ik een groot liefhebber van Star Wars en wilde ik de game daarom wel een kans geven. De verschillende missies in de singleplayer zijn veelal hetzelfde en het voelt in veel opzichten meer aan als een hele grote tutorial die je klaarstoomt voor het onlinegedeelte. Het verhaal is vrij standaard (ik zou je nu al niet eens meer kunnen vertellen wat er allemaal gebeurt) en je bent jezelf constant aan het tegenwerken.

In de ene missie speel je als de New Republic en moet je bijvoorbeeld belangrijke materialen verzamelen om het een tijdje later als de Empire weer in duizend stukjes te schieten. Hierdoor heb je het idee dat alles wat je doet geen zin heeft. De personages zijn overigens wel oké. Een beetje cliché Star Wars met weinig diepgang.

Ik heb overigens vernomen dat de game in VR met een flightstick (PC en PS4) overigens wel heel erg gaaf moet zijn en het veel beter is dan met de controller. Zelf kom ik niet veel verder dan 2,5*.

DarthSolidKevin schreef:

Heb het zelf maar een uurtje of anderhalf (bijna twee) gespeeld maar dat idee had ik ook en wellicht zelfs gewoon de bedoeling. Met zijn 'bijna budgetprijs' kan ik me haast niet voorstellen'. De campaign van bijvoorbeeld Battlefront II vond ik in ieder geval veel beter in elkaar steken dan dit. Inderdaad gewoon een titel die zich op multiplayer richt. Iets wat ik zelf niet gedaan heb.

Nochtans vond ik het qua controls niet slecht spelen. Nu vind ik het sowieso zelf wel lekker om in een Tie FIghter of X-Wing te zitten en op dat vlak vond ik het best wel redelijk scoren. Alleen - dan zet ik zelf liever Battlefront II nog een keer op als ik dan toch Multiplayer wil spelen. En als ik een degelijke campaign wil spelen dan grijp ik op GOG nog wel eens naar de echte klassiekers zoals X-Wing, de net nog wat beter Tie Fighter of X-Wing Alliance - die hun campaigns toch echt wel een stuk interessanter brachten dan hier het geval leek.

Of gewoon Wing Commander. Krijg je ook Mark Hamill nog een keertje te zien vanaf deel 3 dus 'bijna net als..'

Maar geen score van mij vanwege 'niet genoeg gespeeld'. Hoewel ik me kan voorstellen dat er toch best wel een publiek voor is. Alleen ben ik dat niet. Haal ik me wel Star Wars Jedi Fallen Order in huis (nog eentje die ik gemist heb maar wel even getest op Gamepass en me wel erg beviel) of grijp ik voor multiplayer terug op Battlefront.

avatar van horizon

Hoe moeilijk is het om een upgrade van X-Wing of Tie-Fighter te maken? Goede campaign met uitdagende missies.

Ik heb het vorige weekend toen het gratis te spelen was ook even gespeeld. Het pakte mij niet heel erg, op zich leuk en aardig en toffe old school korte cutscenes maar wat saaie repetitieve gameplay. Had daarom ook geen zin om de hele SP in 1 ruk uit te spelen. Als het ooit in EA access komt dan pak ik het wel weer een keer op want een game niet uitspelen trek ik slecht.

avatar van FlorisV
Nu deze aan het spelen en omdat ik toch wel moeite had met Pilot moeilijkheid ben ik hem maar op makkelijk gaan spelen. In de latere levels gaat het dan toch nog wel eens mis maar het speelt toch wel heel lekker en arcadey dan. En is echt wel mooi. Vooral de TIE fighters vind ik erg gaaf door hun superieure manouvreerbaarheid. Het enige waar ik elke keer tegen aanloop is dat de control voor supersnel accelleren bijna hetzelfde is als afremmen. Ben je dus met de L stick naar beneden aan het afremmen om te voorkomen tegen een Corvette aan te knallen bijvoorbeeld, druk je per ongeluk L3 in en knal je er juist tegen aan. Vreselijk irritant. Die control had beter op R3 gemapped kunnen worden.

avatar van FlorisV
Mooi vliegspel dat veel vuurwerk en spektakel biedt. De force is sterk met deze. Helaas heb ik geen VR helm, dat schijnt met dit spel echt de bom te zijn.

Op Story mode moeilijkheidsgraad net het spel voltooid. Dat ging vrij gesmeerd. Vooral genoten van de Imperial missies, omdat de TIE Fighters het beste manoevreren en gewoon een zekere coolheid hebben door hun typische geluid en uiterlijk. Voor meer uitdaging zou Pilot nog wel moeten lukken maar vooral missies met tijdsdruk vond ik erg lastig. Het locken van raketten en knallen met laser kanonnen werkt erg lekker en je hebt min of meer oneindige ammo, alleen kost herladen een beetje tijd.

Iets meer realisme had misschien toch gemogen daarin? Zo snel als je op magische wijze nieuwe raketten krijgt...hmm. Ook het kunnen overleven van botsingen...tsja het moet speelbaar blijven, anders was ik ook te vaak toast geweest.

De gameplay vind ik goed, maar de mapping van controles had beter gekund op PS4. Thrust (L) naar achteren zou niet dezelfde knop moeten zijn als boost (L3). Nu knalde ik per ongeluk dus te vaak tegen capital ships aan terwijl ik juist wilde afremmen.

Genoeg zinvolle keuzes in de starfighters en hun uitrusting. Zo krijg je met de A-Wing een heel klein, snel en wendbaar schip, maar de grotere Y-Wing heeft zwaardere wapens en bepantsering. Idem met de TIE/LN en de TIE bomber.

Wat bommenwerpers aangaat, het enige wat ik miste waren B-Wings. Verder zou het leuk zijn de vele andere TIEs (Defender, Scout, Avenger) ook te kunnen spelen. En in de clouds vechten op Bespin of iets dergelijks had ik ook nog wel tof gevonden.

Maar de missies zijn best tof om te doen. Over het algemeen is ook heel duidelijk wat je moet doen.

Nu heb ik geen PS+ dus kan ik over het online spelen geen oordeel vellen.

Het spel voegt hier en daar wat babbeltjes toe met je copiloten voor als je dat leuk vindt, ik wilde elke keer gewoon zo snel mogelijk mijn cockpit in en de hangar uit. Ik had het nog wel leuk gevonden om daar ook een stukje skill toe te voegen: netjes opstijgen en landen in de docking bay. Net zoals het bij straaljagers toch altijd weer spannend is als ze moeten landen op een vliegdekschip.

Voor een nieuw deel zou het denk ik tof zijn als je voor reloads naar bepaalde docking punten van je eigen capital moet gaan om er nieuwe raketten op te zetten, schilden te fixen en zo. Nu is dat toch wel op magische wijze opgelost en dat haalt je een beetje uit de immersie. Meer arcadey zou zijn power-ups en wapens oppikken op het slagveld en dat zou ik ook best cool vinden.

avatar van FlorisV
Nu in pilot moeilijkheidsgraad aardig op weg. Enkel de missie met de power cores die je op moet blazen als er een Corvette langs vliegt bleek te lastig. 4 Corvettes binnen no time kapot krijgen met een lastige tactiek, waarbij je niet te dichtbij maar vooral ook niet te ver van die cores moet zijn, cores die wel oplichten in je raam maar die je niet met je x button direct kunt selecteren zodra er een Corvette in de hot zone komt....poeh ik werd er Gallisch van. Maar met genoeg skills en een goede aanvliegroute zal het zeker te doen zijn. Er zijn spelers die het hele spel al op Ace uitgespeeld hebben.

En dat is toch iets wat indruk maakt, die niet te steile maar wel zeer uitgebreide leercurve, die enorme skill factor, het alsmaar ietsje beter kunnen worden met nog betere beheersing van je schip...dit speel heeft ontzettend veel diepgang en het nodigt toch wel uit om het lekker veel te spelen ook al is dat multiplayer online niks voor me. Aardig is wel dat je een ship battle ook puur samen met en tegen AI's kunt spelen.

Het lastigste blijf ik het aanvallen van capitals vinden. Enorme hotzones met barrages van vuur, ook met frontaal schild en een botsing is lastig te vermijden. Die boosts op L3 zitten me vaak nog steeds enorm in de weg, omdat ik daar ook mee afrem! Maar een strafing hit and run is kennelijk de aanbevolen tactiek, waarbij je wel enorm veel runs moet doen.

Dat botsen komt deels ook omdat je echt enkel kunt schieten waar de neus van je starfighter direct op gericht is. Een auto-targeting voor de lasers zou ik wel fijn vinden.

Maar al die finesses die je nog kunt leren...het maakt het wel erg tof en geeft het spel veel replay waarde, zelfs in de story missions want na pilot heb je nog 2 nivo's.

Favoriete schip: nog steeds de klassieke Tie L/N. Lekker snel sturen. Niet dat ik het makkelijk vind in leven te blijven, maar erg goed in dogfights tegens andere starfighters en gelukkig kun je vaak repareren.

Alleen voor enorme schade aanrichten aan genoemde capitals heb ik liever de bomber vanwege die laserstraal...voelt dan echt alsof je in de cockpit van een klein stukje Death Star zit!

Leuk, ga dit eerdaags ook proberen denk ik, deze maand bij PS Plus nl.

avatar van FlorisV
Ik kijk nu uit naar mijn VR bril, dat rechtvaardigt een 3e beleving van de missies. Heb ook Eve Valkyrie erbij, wie weet ga ik wel een tijdje PS Plus doen.

FlorisV schreef:

Een VR bril lijkt me geweldig voor dit soort games. Space games, flight sims of shooters, alles met een auto. Had geen idee dat je deze met een VR modus kon spelen. Lijkt me wel weer bijzonder vermakelijk.

Ik was een paar jaar terug al groot fan van de Star Wars Pod in de arcade, een gedrocht waar je in kroop en schermen 180 grade rondom je had. Dat ding bewoog ook nog eens terwijl je de beste missies uit de film speelde. Heerlijk.

Maar je moet het wel niet al te vaak doen als je jezelf net volgepropt hebt met sushi zijn we achtergekomen.

Sinner schreef:

Ja ik heb hem inmiddels en het is echt een heel bijzondere ervaring. Met Squadrons is het met VR bril echt tof om in een X-Wing te zitten, je kunt achterom kijken en het robotje zien zitten, geweldig! In een TIE fighter is er wat minder te zien om je heen.

Het is genieten met mate, na een uur met de helm moet je wel weer even wat lucht hebben in de echte wereld! Misselijk werd ik er niet van maar het is extra vermoeiend voor de ogen vanwege 3D (je focus moet je meer wisselen) en je hebt dat zware ding op je hoofd.

Klinkt heel gaaf, FlorisV!