Katamari Damacy (2004)

Alternatieve titels: Katamari Damashii | Katamari Damacy Reroll

PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch / Xbox One / Google Stadia
Puzzle / Action

Ontwikkeld door Namco
Uitgegeven door Namco en Bandai Namco

De gigantische King of All Cosmos heeft in een dronken bui per ongeluk alle sterren, constellaties en de maan vernietigd. Hij stuurt zijn zoon, de prins, eropuit om deze weer helemaal op te bouwen. Om dit te doen moet de prins met zijn katamari, een klein balletje waar alles aan blijft kleven dat kleiner is dan het ding zelf, de wereld door rollen om zo grote ballen te vormen. Als zo'n bal groot genoeg is maakt zijn vader er een ster van.

avatar van sxesven
Compleet bizarre game en bizarre game-ervaring dit. "Ik heb een geniale game", zei een vriend van mij destijds over de telefoon. "Je bent er een kleine prins en je moet dingen oprollen." Ik vond het maar weinig boeiend klinken, maar uiteraard piepte ik wel anders toen ik eenmaal achter de PS2 zat en het eens speelde.

Het verhaal staat hierboven wel in een notedop uitgelegd, maar de hele manier waarop het allereerst al gepresenteerd wordt dient nog even de aandacht te krijgen. Op wat velen een typisch Japanse manier zouden noemen krijgen we de meest bizarre en blije FMV's (als u even Googlet krijgt u al een aardig idee), ondersteund door compleet gestoorde muziek die gaat van electronische bliepjes via schattige J-pop en big band naar orkestrale vreemdheid. The King of All Cosmos profileert zich meteen al als een unieke gamepersoonlijkheid (en ook regelmatig als dergelijk genomineerd wordt in verkiezingen) die wel van een drankje houdt, dingen graag uitbesteed aan zijn zoon en gedurende de game Esperanto probeert te leren.

Ach, wat lul ik, zie het openingsfilmpje voor een uitstekende impressie.

De game zelf dan: speelt als een tiet. Met een katamari, een klein allesklevend balletje, rol je door verscheiden werelden heen waar je alles op kunt rollen dat kleiner dan het balletje zelf is. Aanvankelijk beperk je je dus nog tot paperclips, thumbtacks en gummetjes, al gauw kun je ook kleine huisdieren en sproeisystemen oprollen en uiteindelijk blijven mensen, huizen, straten, regenbogen en wat níet aan je katamari kleven. Fantastisch, wat een trip. 5* en top 10.

avatar van waxs
Inderdaad erg vreemde aparte (typisch Japanse) game. Ik vond het wel bijzonder maar of het me het aanschaffen waard zou zijn weet ik niet.

avatar van Marcellussss
Was deze game even vergeten, maar wat had ik hier een plezier aan beleefd zeg! Kan het alleen maar eens zijn met sxesven. Het openingsfilmpje en het plot zeggen al genoeg. Geweldige japanse gekheid, krijgt voor nu nog even een bescheiden plaatsje in mijn top 10. Kans op stijgen nadat ik het weer gespeeld heb.

avatar van Leidenaar187
Niet een game voor mij,irritante besturing,matige graphics en een verhaal die me niks deed.

Dr. Salvador
Als ik het verhaal zo lees, dan snap ik het ook wel ja!

Het gaat echt nergens over zo te lezen!

avatar van LimeLou
Da's ook de charme van de Katamari games denk ik. Ik heb een uitgebreidde speelsessie gehad met deze game bij een goede vriend. En de game zit vol vage humor, J-pop muziek en verslavende, hypnotiserende gameplay.
Ik kan 'm niet helemaal spelen maar in ieder geval:
'I recommend it!'

avatar van Eveningguard
Lijkt me een ontzettend toffe game. Zag dat hij in de VS beschikbaar was op PSN. Komt ie nog naar Europa?

Is dit niet gewoon een deel van Katamari Forever, dat gemakklijk overal tweedehands te vinden is?

avatar van CarealotCarrot
Katamari Forever is een soort van super-compilatie (bij gebrek aan een beter woord ) van alle daarvoor uitgebrachte Katamari spellen. Forever kent maar een of twee extra levels, meeste levels worden uit dit spel gehaald en We Love Katamari.
Als je een Katamari spel wilt halen raad ik Forever aan, dat is de meest complete en heeft zelfs muliplayer .

Deze winter naar Nintendo Switch!

avatar van Devoo
Voor een luttele 3 euro uit de Nintendo Switch eShop geplukt. Toen ik eraan begon vond ik het niets. De besturing was vaag en de gameplay greep mij niet. Toch even doorgezet en plots klikte het. De besturing voelde plots zeer intuïtief aan en het concept begon ik steeds leuker te vinden. Een bijzonder avontuur met een vrij verslavende gameplay loop.