The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998)

Alternatieve titel: Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, The

Nintendo 3DS / Nintendo 64 / Nintendo GameCube / Nintendo Wii / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Nintendo

Stap in de schoenen van Link, het jongetje zonder fee uit Kokiri Forest. Als hij op een dag tóch een eigen fee krijgt, blijkt dat hij voorbestemd is tot grootse daden. Hij verlaat het bos waar hij is opgegroeid om Zelda, de prinses van Hyrule, op te zoeken. Zij vraagt hem om hulp om de kwaadaardige Ganondorf te stoppen. Hij wil de Triforce misbruiken om de hele wereld aan zich te onderwerpen. Dus begint Link aan een avontuur dat hem niet alleen door heel Hyrule voert, maar hem zelfs door de tijd laat reizen, tussen zijn jongere ik en een volwassen held.

avatar van jerom1234
Deze is echt afgezakt!

avatar van ix-mario-x
ik heb deze spel al 15 keer uitgespeeld ofzo op elke console behalve wii, ik vind Gamecube veel prettiger. en zelda oot voor de 3ds is ook erg goed I zelda !! hoop komend jaar wel Majora's Mask 3d voor 3ds komt!

ik probeer dit spel eens op een emulator

jerom1234 schreef:
Deze is echt afgezakt!
't is de Wii versie die 'm naar beneden haalt.

avatar van Cassevis
Eigenlijk best raar dat wii versie zo veel lager is dan gamecube versie. Zij in feite exact hetzelfde.

avatar van SilverGun
Bedenk wel dat je maar een stem op één platform kan uitbrengen. Degenen die de Wii versie hebben gespeeld zijn er gewoon minder enthousiast over. Heeft vooral te maken met het feit dat hoe ouder een spel wordt, hoe minder men er van onder de indruk is. Daar kom je gewoon niet echt onderuit.

waarom scoort de 3DS versie dan zo hoog? Misschien is de Wii versie in technisch opzicth gewoon minder dan de andere beter aan het systeem aangepaste versies.

avatar van SilverGun
Ocarina op de 3DS is een remake, uitgebracht voor de volle prijs. Ook de enige versie van het spel die echt aan een nieuw systeem is aangepast (en ook nog eens een handheld), alle andere zijn gewoon de N64 game of poorten daarvan zonder significante verschillen onderling.

avatar van Onderhond
Heb het origineel nooit gespeeld, maar de port naar de 3DS mag er zeker zijn.

Ik zal nooit meer een echte Zelda adept worden vrees ik. Bij de eerste drie delen was ik enorme fan, maar mijn liefde voor Zelda is ondertussen wel een beetje bekoeld. Op de SNES kwam op een bepaald moment Legend of Mana uit, waar ik toch meer heil in zag. Op de Wii speelde ik laatst Okami, een Zelda-clone die mij toch veel meer deed.

Dat neemt niet weg dat Zelda wel gewoon kwalitatief en leuk blijft. Ook deze versie. Het jammere aan de 3DS is dat het verkocht wordt op basis van de 3D (best een leuke toevoeging, maar overstijgt het niveau van gimmick maar net), terwijl de 3DS vooral een véél krachtiger machientje is. Zag dit weekend nog wat compare filmpjes tussen N64 en 3DS en dan moet de N64 het toch zwaar afleggen.

Verder nog wel een typisch Zelda deel dat qua structuur bijna volledig schatplichtig is aan deel 3. Twee mimic werelden, twee korte missies (verzamel x objecten uit evenveel tempels) en wat leuke sidequests links en rechts, met als doel het verzamelen van nuttige voorwerpen en hartjes.

Mijn eerste Zelda in 3D en hoewel het iets toevoegt zal ik qua artstyle altijd voorstander blijven van 2D graphics. Maar de camera is niet lastig en de besturing is vlot en correct. Leuk ook het "rondkijken" in ruimtes, al ziet het er voor de mensen rondom jou dan wat belachelijk uit.

Qua verhaal blijft het redelijk basic vind ik. Ik begrijp de melancholie rond dit spel wel, maar erg veel heeft het toch niet om het lijf. Wel verslavend moet ik zeggen, zeker na halverwege kon ik het nog maar moeilijk wegleggen. Wel érg makkelijk, maar Zelda is nooit heel moeilijk geweest. Ben echt maar zelden dood gegaan, zelfs Ganon gewoon van de eerste keer kunnen halen.

Verder een laatste geweldige pré: de extra (master) quest. Zelda 1 had iets gelijkaardigs en hoewel ik nu toch wat anders ga spelen vind ik het zeker een enorme meerwaarde. Toch 2 (1,5) spellen in 1, zelfs met andere monstertjes enzo.

Erg blij dat ik het via de 3DS nog kunnen spelen heb, maar een ultieme klassieker vind ik het niet, daarvoor moet je het waarschijnlijk in '98 gespeeld hebben.

4.0*

Sorry, maar deze game zou ver bovenaan moeten staan in alle toplijsten.

Het is belachelijk dat de stemmen van consoles als de gamecube en de Wii meetellen.
Deze game is inmiddels al 10 jaar ouder dan de eerste Wii. Niet alleen is de game oud, de jongere generatie zijn out of touch met klassieke games. Net zoals ze out of touch zijn met tv (Twilight, Jersey Shore) en music (Nicki Minjai en Justin Bieber).

Dus als een admin dit leest, verwijder de stemmen van de gamecube en wii,dank u.

Vintage schreef:

Die mensen hebben hem toch ook gespeeld, waarom mogen ze dan niet stemmen voor jou? Het is goed dat niet iedereen dezelfde smaak heeft. Dus ik snap je nu weer niet

avatar van Cassevis
Ik snap je punt, Vintage,

Maar dat zal toch niet werken want dan gaat iedereen die 'm op NGC of Wii heeft gespeeld gewoon op N64 stemmen en krijg je eenzelfde gemiddelde.

avatar van drezic
Vintage schreef:
Sorry, maar deze game zou ver bovenaan moeten staan in alle toplijsten.

Kijk nou, ik ben niet de enige oude zak!

Idd, die Wii cijfers halen het gemiddelde enorm om laag. Omdat de verwachtingen hoog zijn en de graphics enorm tegenvallen voor de jongere generatie zullen zij weinig echt hoge cijfers gaan geven.

Dit spel is de reden waarom er nog mensen zijn die op zoek zijn naar een N64, god wat wil ik deze spel weer eens spelen, ik voel dan wel de angst dat ik misschien niet meer dezelfde ervaring meer voel als toen ik 13 was. vraag me ook af of die op de Wii zo goed is als op de N64, waarschijnlijk wel maar uiteraard de Wii Controler word ik soms moe van, het lijkt wel de Gym school soms.

Maja hij staat nog in m'n Top10 lijst.

avatar van Ageingrebel
koning-phong schreef:

Maja hij staat nog in m'n Top10 lijst.

Als je dat echt wil kan je wel makkelijk een N64-emulator vinden op internet, denk ik.

Is natuurlijk niet hetzelfde als op een echte N64 spelen, maar als je er zelf geen meer hebt dan is het niet vanzelfsprekend om aan eentje te raken natuurlijk.

avatar van 3bdelilah
Dat jullie je N64 niet meer hebben, tssk tssk. Ik doe er zelf ook niks meer mee, maar die van mij zit nog lekker veilig in de kelder.

RETRO!!!

KICKUH!!!

bestaat er nog een mogelijkheid om dit te spelen?

spelfreak
Tuurlijk, De 3ds heeft een geweldige re-make. Je kan hem online via de wii shop downloaden op wii of wii u, of natuurlijk gewoon een n64 kopen met de game. (Ja kan natuurlijk ook een emulator gebruiken)

avatar van dr channard
Op sommige momenten wou ik dat ik een wii had. Dan zou ik in de grote vakantie al de grote 3d Zelda spellen proberen (want ik ben niet zo goed in puzzelgames) uit te spelen

Ocarina Of TIme
Majora's Mask
Wind waker
Twilight Princess
Skyward Sword

Heerlijk

spelfreak
Ocarina of time en majora's mask kun je emulaten, en als je een wii u koopt, kun je twilight princess en SS spelen, en wachten tot de remake van wind waker komt.

avatar van Nomak
Moet je op de Wii dan met zo een controller staan zwaaien om Link te besturen?
Dan hou ik het liever bij mijn GameCube.

Game0fiel
Nomak schreef:
Moet je op de Wii dan met zo een controller staan zwaaien om Link te besturen?
Dan hou ik het liever bij mijn GameCube.

Nee een classic controller of een gamecube controller maar ik zou dan toch voor de opgepoetste 3DS versie gaan!

markwiering
SilverGun schreef:

Daar heb je gelijk in, maar toch zijn er oudere spellen waarvan ik heel erg onder de indruk ben. A2 Racer 4 - De Politie Slaat Terug bijvoorbeeld, een spel uit het jaar 2000 dat nu al 13 jaar oud is, overtreft zelfs nog de allernieuwste racespelletjes die op de markt worden gebracht. In bijna alle spelletjes kan je auto amper of geen schade oplopen en krijgt je auto niks meer dan een schrammetje en een scheur in een ruit als je botst. Zelfs in de nieuwste racespelletjes kan je auto bijna geen schade oplopen. Visuele effecten, belichting, schaduw-effecten, rook enzovoort wordt grafisch steeds beter, maar op een paar punten blijven deze spelletjes nog steeds heel ver achter: autoschade, realisme, gameplay.

In A2 Racer 4 - De Politie Slaat Terug kun je je dak eraf rammen, de auto's van je tegenstanders en van de politie totaal verwoesten. Je dak, alle deuren, de spullen die erin je kofferbak zitten, je lampen, motorkap, bumbers etc: alles kan eraf. Je kunt zelfs de motor die in je wagen zit scheef rammen, alhoewel dat wel het resultaat heeft dat je auto total loss is en niet meer verder kan rijden.

Probeer maar eens een ander racespel te vinden waar dat allemaal mogelijk is. Dat lukt je niet. A2 Racer 4 - De Politie Slaat Terug is zelfs nu nog, 13 jaar nadat ze oorspronkelijk werd uitgegeven, nog superieur aan alle andere racespellen. Dat zal waarschijnlijk nog heel lang zo blijven, want als ik naar de ontwikkelingen kijk zie ik dat geen enkel bedrijf aandacht besteedt aan de autoschade, realisme en gameplay. Het enige wat ze doen, is nieuwe auto's importeren en visuele effecten proberen te verbeteren.

En kijk maar eens naar Rayman 3 Hoodlum Havoc (2003) en Rayman Origins (2011). Rayman 3 Hoodlum Havoc is een prachtig 3-dimensionaal spel met zeer spectaculaire gevechten tegen monsters en een prachtige grafische omgeving. Rayman Origins, 8 jaar later uitgegeven, is een volledig 2-dimensionaal spel dat zeer slecht geanimeerd is en vol met regressies zit. Ik ben veel meer onder de indruk van Rayman 3 Hoodlum Havoc (2003) dan van Rayman Origins (2011).

"Nieuwer = beter" klopt lang niet altijd. Er zijn genoeg situaties te noemen waarin het oude juist een stuk beter is. Ik heb er zojuist twee genoemd.

Haha, prachtig

[edit] Toch nog even 'n aanvulling voor wanneer het geen trollen mocht zijn en het gewoon op onwetendheid berust: met alleen een Wii en een underpowered PC heb je helaas niet het benodigde referentiemateriaal om te kunnen oordelen over hedendaagse racespellen. Zo'n realistisch schademodel zit bijv. in nagenoeg elke hedendaagse Codemasters racegame. En dan nog een aantal stappen gedetailleerder dan in A2 Racer 4.

markwiering
SilverGun schreef:
Haha, prachtig

Mijn computerkracht is niet ondermaats. Mijn computer heeft heel veel rekenkracht. Met een snelle verwerker, veel werkgeheugen, een snelle videokaart en lekker veel ruimte geniet ik van uitmuntende spelletjes-prestaties. Het is waar dat mijn computer de allernieuwste spellen niet aankan. Dat ligt echter niet aan mijn computer, maar dat ligt aan die spelletjes. Die spelletjes hebben gewoon belachelijk hoge systeemeisen.

Bij sommige spelletjes zie ik geen grafische verbeteringen. Bij sommige spelletjes zie ik zelfs grafische achteruitgang, zoals bij Rayman Origins. Toch hebben deze spellen veel zwaardere systeemeisen dan hun voorganger. Als een spel dat er veel mooier uitziet met veel realistischere effecten iets hogere systeemeisen krijgt, begrijp ik dat. Maar bij sommige spelletjes groeien de systeemeisen terwijl het grafisch hetzelfde is of zelfs teruggaat. Dat laatste begrijp ik niet. Hoe krijg je het voor elkaar om de systeemeisen van een slecht geanimeerd volledig 2-dimensionaal spel als Rayman Origins zo hoog te krijgen? Zelfs Rayman 3 Hoodlum Havoc, een goed geanimeerd volledig 3-dimensionaal spel, heeft lagere systeemeisen.

Rayman Origins, een geheel 2-dimensionaal spel, vereist een nieuwe videokaart die 3D-acceleratie en Pixel Shader 2.0 ondersteunt, terwijl het spel volledig 2-dimensionaal is... Ik was stomverbaasd toen ik de absurd hoge systeemeisen van Rayman Origins voor het eerst las. Ik dacht dat het een grap was van de website of dat het een fout was van de website (dat ze bijvoorbeeld de minimale systeemeisen van twee spellen door elkaar hebben gehaald). Ik zocht de minimale systeemeisen van Rayman Origins op op andere websites, maar die bevestigden het alleen maar. Een spel als Rayman Origins zou zelfs te draaien moeten zijn op sterk verouderde computers. Om maar een voorbeeld te noemen: een Intel Pentium 1 82 Mhz met 16 MB werkgeheugen, een 4 MB videokaart, een CD-ROM station met dubbele snelheid, alleen seriële poorten (dus geen USB-poorten) en een floppydisk-station.

Huidige racespellen zien er grafisch mooi uit, maar wat de autoschade betreft lopen ze nog heel ver achter ten opzichte van A2 Racer 4 - De Politie Slaat Terug.

avatar van SilverGun
Tsja, ik wil verder niet ingaan op jouw idee van goede graphics en de twee Rayman games waarmee je dat illustreert, is toch volledig subjectief. Probeer eens een Codemasters racespel als Dirt 3 of GRID aan de praat te krijgen op je PC, om te zien dat er qua realisme en schademodel inmiddels toch echt wel wat beters dan A2 Racer 4 bestaat.

Discussieren met Mark is als met een opa praten over de goede oude tijden, die krijg je dat ook niet uitgelegd.

avatar van 3bdelilah
Al een tijdje niet meer het beste spel aller tijden gespeeld, dus besloten om het schijfje van de Collector's Edition in de GameCube te stoppen. Ben nu wel begonnen met de Master Quest, nooit de kans gehad om 'm te spelen. De normale versie zou ik blind nog kunnen uitspelen, dus ik ben wel benieuwd in hoeverre de dungeons verschillen. Vooral aangezien ik (8+ keer uitgespeeld) de laatste playthroughs nogal op automatische piloot speelde, haha.

Inmiddels in één zit alweer de Goron's Ruby gehaald. Heerlijk! Echt belachelijk hoe genadig goed dit spel is verouderd. Grafisch mag ie vandaag de dag dan natuurlijk wel behoorlijk achterhaald zijn, maar gameplay staat nog echt als een huis. Vanavond een nieuwe sessie en ik heb er ouderwets weer veel zin in.