The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998)

Alternatieve titel: The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

Nintendo 3DS / Nintendo 64 / Nintendo GameCube / Nintendo Wii / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Nintendo

Stap in de schoenen van Link, het jongetje zonder fee uit Kokiri Forest. Als hij op een dag tóch een eigen fee krijgt, blijkt dat hij voorbestemd is tot grootse daden. Hij verlaat het bos waar hij is opgegroeid om Zelda, de prinses van Hyrule, op te zoeken. Zij vraagt hem om hulp om de kwaadaardige Ganondorf te stoppen. Hij wil de Triforce misbruiken om de hele wereld aan zich te onderwerpen. Dus begint Link aan een avontuur dat hem niet alleen door heel Hyrule voert, maar hem zelfs door de tijd laat reizen, tussen zijn jongere ik en een volwassen held.

Deze heb ik helaas nooit uit kunnen spelen, m'n controllers waren zo verrot dat ik het niet meer voor elkaar kreeg Link te laten rennen. Heb alleen de eerste kerker mee kunnen maken, die wel leuk was. Ik betwijfel alleen of ik het, zoals veel andere mensen, de beste game ooit zou hebben gevonden, want The Legend Of Zelda doet me niet zo heel erg veel. Dan speel ik toch liever een Mario of een (2D-)Metroid.

avatar van Tha)Sven
Probeer hem anders maar eens op een emulator. Het is het zeker waard. Ik vind het niet de beste game ooit, maar hij komt wel in de buurt.

avatar van Princess Piranha
Als je een Wii hebt dan kan je OOT ook in het winkelkanaal kopen.

avatar van Maiky
Tja, wat is de beste game ooit? Persoonlijk heb ik het niet zo op lijstjes. Ze geven een aardig beeld van wat er algemeen gewaardeerd wordt op een bepaald gebied, maar ze zijn a) zo cliche (wat films betreft in ieder geval, de top 250 hier op Gamesmeter is toch wel redelijk verrassend) en b) waarom lopen mensen nou eeuwig te zeuren over of Ocarina of Time het beste spel allertijden is of... weet ik veel... Super Mario 64? Dit is voor iedereen immers verschillend.

Maar, feit is dat Ocarina of Time regelmatig in "Beste Game Ooit" lijstjes terug komt, en wel op een heel erg hoge plaats. En of je nou in dit soort lijstjes geloofd of niet, dat wil toch wel wat zeggen. En in perspectief is dit spel legendarisch, in die zin dat de gameplay revolutionair was en de omschakeling van 2D naar 3D ongekend was. (Oke, ik geloof dat Super Mario 64 dit spel voor was, maar... Dat vergeet ik even.) Critici gaven het spel topscores en het spel vloog in recordtijd over de toonbanken. Dat wil echt wel iets zeggen over hoe geliefd dit spel is.

"Ocarina of Time bevat een voor mij legendarisch moment dat me altijd is bijgebleven, waar ik nog regelmatig aan moet denken. Het was het moment dat een computerspel – een computerspel – mij voor het eerst écht raakte, écht ontroerde. Als Link geconfronteerd wordt met de realiteit van zijn droom, staat de gigantische, in zwart geklede man op zijn gitzwarte paard vóór hem bij de ophaalbrug van het kasteel. Je moet je eens voorstellen: dat kleine, jonge elfje in dat groene pakje, met zijn zwaardje en houten schildje, tegenover deze kwaadaardige duivel, die hem dreigend aankijkt en hem iets aan lijkt te willen doen. In deze uitermate duistere, dreigende situatie voelde ik me erg ongemakkelijk en hoopte ik dat deze kwaadaardige duivel mijn Link niets aan zou doen. Maar in dit vuur, deze hels opgebouwde scène waarin al het kwaad dat Hyrule bedreigt in je beeldscherm staat, trekt de kleine Link zijn zwaardje, en houdt hem dreigend, als een doodsbang hondje dat in een hoekje in het nauw gedreven wordt, voor zich uit, alsof hij de man kwaad zou doen als hij verder zou gaan.
Dat moment ontroerde me. Nog nooit had een computerspel mij geraakt. Nog nooit. Ongekend, voor mij in ieder geval!"

(Dit laatste stukje komt uit het uitgebreide artikel dat ik over dit spel heb geschreven.)

avatar van drezic
Dit spel was baanbrekend en oogstrelend. Voor mij is deze absoluut de nr. 1 waard. Probeer je nu nog eens voor te stellen dat een game werkelijk zo lang duurt voordat je hem hebt uitgespeeld. Daar komt zelfs GTA niet in de buurt.

5 hele dikke *

avatar van Tha)Sven
Ik ken nog wel games waar je veel langer over doet. Baldur's Gate 2 bijvoorbeeld

avatar van Obscure Thing
ik heb hem op de cube gespeeld.
supergame. heerlijk sfeertje vette bosses.
de sidequests waren ook superleuk om te doen.

gewoonweg briljant

avatar van Wildsurf
Supergame! Echt briljant! Die tijdwisseling! De muziek! Gewoon het hele concept.

Man wat heeft deze game allemaal niet voor emoties bij mij losgemaakt. Het moment dat je Epona krijgt, en vervolgens over de vlaktes van Hyrule raast! Erg toffe en soms moeilijke temples en bosses.

neo (crew)
Dit is de enige 3d Zelda game die ik ooit weleens wat keren had gespeeld tot aan het kasteel (level 2) en toen al geweldig vond. Toch hadden die kleine figuurtjes Link of the Past iets veel liever, wat in 3d toch net wat minder is. Het plezier van kippen slaan met je zwaard is er helaas niet meer bij zodra je in het dorpje bij het kasteel komt. Ook laat de camera wat te wensen over. Bij Mario 64 is met bepaalde toetsen de camera continu aan te passen, hier heb je enkel de Z knop voor het overgaan van een zicht van recht voor je. In dorpachtige gedeelte van het kasteel is het wat vervelend door al die wandelpaden heen waar je soms te groot bent of plekken waar je juist weer enorm klein bent en geen duidelijk zicht hebt. Het elfje komt is soms wat lastig als deze je weer wilt wijzen op de missie die je in een bepaald gedeelte moet volbrengen. Het is ook wel een stuk moeilijker door de grote hoeveelheid wapens en bewegingen, die ik nog bij lange na niet onder de knie heb. Vaak druk ik per ongeluk op een c toets als ik wil rollen, terwijl ik nu toch wel zou moeten weten dat de b-knop daarvoor is. Moet er weer helemaal inkomen met een spel waarbij veel dingen te ontdekken zijn en waar je veel tijd in moet steken. Nu zie ik nog te vaak relatief makkelijke en duidelijke zaken over het hoofd. Allemaal kritiekpunten, maar het begint mij steeds meer en meer te bevallen allemaal. Mijn waardering (de 4.5) was misschien nog wat te vroeg gebaseerd op de niet al te verre vordering in het spel in het verleden, maar toch.

avatar van SilverGun

Jawel hoor.

En als je de kleine, cartoony figuurtjes uit de 2D Zeldas een gemis vindt, zou je echt Wind Waker moeten proberen. Da's de perfecte omzetting van die stijl naar 3D.

neo (crew)
Heb met man en macht die ene kip proberen te slaan en ben geen enkele keer geslaagd in de oh-zo aangename bezigheid. Misschien dat er verder op ook nog zijn die stil kunnen staan.... Misschien dat deze weleens geraakt werd, maar het is niet dat 'duidelijke' als bij de Snes game. Wind Waker is van de Cube, die ik niet heb en heb zelfs nog nooit op die console gespeeld. Tegen de tijd dat ik die speel zijn we denk ik weer 10 jaar verder. Dank voor de info in ieder geval.

avatar van SilverGun
Zolang je maar langzaam op ze afloopt heb je gewoon de mogelijkheid om kippen te slaan. En net als in de 2D Zelda's word je na verloop van tijd belaagd door een eindeloze stroom kippen.

neo schreef:
Terwijl ik nu toch wel zou moeten weten dat de b-knop daarvoor is.

Volgens mij is dat A, niet B.

neo (crew)
Yups, Blauw (A). Bedoelde ik ook eigenlijk. Ben nu naar Hyrule Field, na naar de prinses te zijn geweest Nu ben ik bij diezelfde man zijn gebied terecht gekomen die eerder in slaap viel bij het kasteel. Daar zijn veel kippen, maar nog steeds is het niet het zelfde. Die reactie van een kip in Link of the Past is zoveel leuker. Hier lijk je niet echt een geirriteerde reactie (zowel visueel als audiovisueel) los te krijgen.

neo schreef:

Blijf erop hakken, dan gaan ze je aanvallen.

neo schreef:

Sjonge, die kippen houden je wel bezig.

Misschien kunnen ze er een aparte game van maken. Of een
minigame voor een Wii spel.

Ik zal Miyamoto eens even bellen.

neo (crew)
Wat wil je als iets, hoe klein dan ook, uit nostalgie niet meer zo is in een nieuwere game....

neo schreef:

Misschien is daarom nostalgie wel nostalgie.

Daarbij, als de developers alles precies gaan kopieëren gaan we ook met z'n allen klagen.

En ach, zo blijft het leuk om die oude game nog eens te spelen.

Begrijp neo wel, kippen hakken in ALTTP is gewoon erg fun, terwijl ik ook in Twilight Princess een veel minder leuke reactie krijg (mocht ik ze eens raken).

avatar van Princess Piranha
OOT was mijn eerste kippenhakervaring. Dus zou het eigenlijk niet echt weten hoe het er in ALTTP eraan toe gaat.

Ga je in een hoekje schamen!

Goodfella_90 schreef:
Ga je in een hoekje schamen!

Aaahw.. allright... *puppydog eyes*

Maar naast dat het kippenhakken wat minder is dan in ALTTP, is het wel een goede game, toch?

Muffinhead
heh kippen...dan is Four swords Adventures toch echt de beste.

blijf daar een tijdje een kip slaan en je hebt zo een heel leger van kippen achter je aan, echt geweldig

Ik ken OOT niet..

Ik ken OOT niet..

........Ga jij je maar in een hoekje schamen!!

Kom ik een keertje bij jou OOT spelen, mag jij een keer bij mij ALTTP spelen.

Goodfella_90 schreef:
Kom ik een keertje bij jou OOT spelen, mag jij een keer bij mij ALTTP spelen.

Ik heb al wel een klein stukje van ALTTP gedaan. Had dat mannetje verslagen met die grote stekelbal. Daarna heb ik wel veel rondgelopen, maar kon niet vinden waar ik heen moest.

Princess Piranha schreef:

Ik denk dat je toen nog wat jonger was? Had vroeger hetzelfde probleem namelijk, begreep geen Engels en had dus niet door dat Zelda gewoon letterlijk zei waar ik heen moest.

(wordt overigens wel beetje offtopic, anders verder in het forum of bij alttp)

Muffinhead
wel hij is inmiddels verkrijgbaar op de Virtual console dus mocht je ooit wiipoints in handen krijgen. hetzelfde geldt voor OOT natuurlijk.

Muffinhead schreef:

Ah! Dan misschien maar wachten tot ik mijn sterren kan inwisselen...