The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998)

Alternatieve titel: The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

Nintendo 64 / Nintendo GameCube / Nintendo Wii / Nintendo 3DS / Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo en Grezzo
Uitgegeven door Nintendo en iQue

Stap in de schoenen van Link, het jongetje zonder fee uit Kokiri Forest. Als hij op een dag tóch een eigen fee krijgt, blijkt dat hij voorbestemd is tot grootse daden. Hij verlaat het bos waar hij is opgegroeid om Zelda, de prinses van Hyrule, op te zoeken. Zij vraagt hem om hulp om de kwaadaardige Ganondorf te stoppen. Hij wil de Triforce misbruiken om de hele wereld aan zich te onderwerpen. Dus begint Link aan een avontuur dat hem niet alleen door heel Hyrule voert, maar hem zelfs door de tijd laat reizen, tussen zijn jongere ik en een volwassen held.

avatar van Princess Piranha
Misschien moet ik mijn cijfer ook maar omlaag halen. Ik zat nog op de basisschool en durfde de eindbazen niet te doen, waardoor mijn broer die moest oplossen. Wat een slecht spel. Tsssk...

avatar van wo2-freak
Voor deze ene keer doe ik niet flauw en haal mijn stem weg.
Lief he van mij

avatar van LimeLou
Dus pas als een dame zegt dat je kinderachtig doet, haal je je stem weg? Volgens mij ben je op dit moment niet echt de populairste Gamesmeter gebruiker *geen belediging tegen Princess Piranha*

avatar van wo2-freak
LimeLou schreef:

Waar zie jij haar dat zeggen?

avatar van LimeLou
Dat kan je duidelijk zien aan de manier hoe ze tegen je spreekt bij haar bericht.

avatar van glimlicht
Nog zo'n geweldige titel die de overstap naar 3-D perfect maakte. Ocarina of Time is het schoolvoorbeeld van een echte-echte Adventure-Game. De top 100 gamelijsten zijn niet compleet zonder deze machtige titel.

De muziek, het lock-systeem, prachtige graphics en meeslepend verhaal. Maar ook innovatieve ideeën om de speler te testen op verschillende punten van ruimtelijk inzicht. Je word als het ware echt een held, die al zijn middelen leert gebruiken.

Het thema "tijd" is natuurlijk perfect gekozen om het verhaal kracht mee te geven. De eerste keer dat je naar de toekomst reist vergeet je echt nooit meer. Zo zit het spel vol met memorabele momenten.

Toch is voor mij niet alles perfect aan het spel, ik vind OoT over het algemeen te makkelijk en bied mij geen uitdaging zoals Majora's Mask dat wel doet. Je bent niet voor 100% bezig om de wereld te redden, dat gevoel krijg je nooit. Niet dat dat heel erg is, je hebt ook lekker tijd om op je paard te rijden en te zoeken naar die kut-Skulltulas (ja ik heb ze alle 100). Maar ik had graag wat meer focus op de main-quest, dat er echt iets heel ernstigs staat te gebeuren.

Verder is dit natuurlijk gewoon een instant classic, zelfs na 12 jaar.

*4,5

Schitterend spel dat zelfs vandaag de dag nog heerlijk te spelen valt. Geweldig gewoon. De muziek, de geniale puzzels, het verhaal, de sfeer, ...

Dit spel verdient eigenlijk gewoon de nummer 1 plek als beste spel aller tijden, het deed ook echt iets nieuws, het is zowat de grondlegger van het action adventure genre wat we vandaag nog kennen. Dit is een spel dat we over 10 jaar nog herinneren, over de spellen die we nu spelen is dat allemaal nog koffiedik kijken.

Ik erger me er wel aan mensen die dit te kinderachtig vinden. Meestal zijn dat jongetjes van 12 jaar die modern warfare spelen. De singelplayer van ocarina of time is 99 keer moeilijker dan die van MW, wat gewoon niet meer is dan een mainstream shooter met een stoer imago.

avatar van ancientTom
Revolution64 schreef:

MW en Zelda: OoT vergelijken is natuurlijk onmogelijk; het zijn per slot van rekening totaal verschillende genres en hebben een 100% verschillende opzet (lineaire shooter vs. open wereld).

Je hebt wel gelijk dat er veel jonge gamers zijn die dit 'kinderachtig' vinden en ja ook daar zitten veel 12 jarige gamers tussen. Ik denk alleen niet dat dit aan het feit ligt dat zij MW spelen, maar dat zij simpelweg niet gameden toen dit spel uit kwam. Het spel dateert immers alweer uit 1998 en gamers die nu 18 zijn waren toen dus 6 en zijn daar nooit echt mee opgegroeid.
Veelal zijn de gamers die dit spel 'kinderachtig' noemen ook vaak de gamers die nooit echt opgegroeid zijn met Nintendo. Ja natuurlijk bestaat Nintendo nog steeds, maar sinds de Wii zijn ze toch beduidend minder aanwezig voor de hardcore gamers. De NES, SNES en N64 zijn voor hen al gauw consoles waar ze slechts verhalen over gehoord hebben. Voor die groep gamers bestaan er op hardcore gamegebied alleen de Xbox en Playstation. Zij zijn gewoon niet opgegroeid met de tijd waarin Nintendo nog (veel) hardcore games maakte (want dat is deze game toch zeker wel).

Goed uitgelegd!

spelfreak
Even voor de duidelijkheid ik ben 12 en kan natuurlijk het beste zeggen wat 12 jarige denken:

bij mij op school is het zo : xbox is de bom ps3 is ook cool en wii is voor kleine kinderen

ik heb de wii en ik ben dan ook iemand die echt naar het verleden van games kijkt naar de nes en atari 2600 en sega genises enz.
wat ik hiermee bedoel is ik snap hoe games in mekaar zitten ik kijk overal naar graphics,gameplay,hoe de wereld eruit ziet enz.

de meeste mensen van 10-15 jaar kijken hier niet eens na wat een spel voor hun moet zijn is

shooter(lekker mensen killen:p (nazi's:( )) online mode, veel spelers, en epicness hoe ik het noem

nou begrijp me niet verkeerd modern warfare is een kick-ass game (nouja behalve voor ds maar heb het niet op wii of xbox of ps3 daarom is mijn stem maar 1,0) maar het gaat niet alleen om mannetjes af te knallen en daar kijken de "jongeren" van tegenwoordig niet meer na ze snappen de "magie" niet van gamen en MW spelers (de meeste) snappen niet waarom mensen dit zo een goede game vinden en beginnen het daarom meteen af te kraken

conclusie: JA Oot is kinderachtig tegenover MW maar je moet die twee ook niet vergelijken het zijn totaal vershillende games ik zal dit zeggen ben je meer van het nieuwe speel MW blijf je bij het mooie onstaan en het oude van gaming speel Oot

even ter info:ik heb dit bericht geschreven nadat ik net 2 regels van TOM heb gelezen dus er zal wle wat in staan wat al geschreven is

avatar van LimeLou
Precies. Hetzelfde gebeurt bij mij op school. Maar dit probleem ben ik zo vaak al tegen gekomen dat het me niet meer kan boeien dat ze zo dom en onwetend zijn.

avatar van TruePimpTingle
Heb vernomen dat hiervan een remake komt voor de 3ds.
Jeugd sentiment!

avatar van Cassevis
Ocarina of time geremaked en 3d!!!!
Beter kan gewoon niet

avatar van frekio
Onvoorstelbaar,
Ik heb deze game een paar jaar geleden gekocht in frankrijk in zo'n tweedehands gamewinkel.
voor maar 4 euro !
een fantastische game absoluut!

wat een game.

als ik terugdenk aan de tijd dat ik deze game speelde was dat echt fantastisch, wat een goede tijd was dat, dat gevoel heb ik nooit bij games van 2 jaar oud die ik ook erg goed vind

ja, ik heb een zwak voor het elfje met de groene muts, een fantastische wereld, leuke personages, en een leuk verhaal, telkens als je iets haalt kom je weer bij een nieuw soort wereld, telkens als je verder komt komt er weer een erg leuk en orgineel stuk bij, de gameplay was gewoon erg goed en lekker, de speelduur was erg lang, tenminste ik deed er best lang over, en de eindbazen waren ook altijd erg leuk

ook erg leuk dat deze game 3d was ! de beste zelda ooit gemaakt vind ik !

Het is voor mij één groot mysterie waarom dit spel niet op #1 staat. Krijg al stijve tepels als ik alleen al aan het spel denk.

paar dagen geleden stond ie op 1 het verschilt per dag

Cassevis schreef:
Ocarina of time geremaked en 3d!!!!
Beter kan gewoon niet

hij was al in 3d

3D op de manier dat het uit het beeld komt

avatar van rockgamer
oh lol, heb je dat ook al bij games ? ik dacht alleen bij films, ik heb het gezien bij avatar toen

avatar van LimeLou
Het is al een groeiende industrie in games, ja. Ze maken nu een remake voor deze game op de 3DS. Waar dus de beelden uit het 'beeld' schieten. Games zoals Killzone 3 maken een eenzaam begin in de 3D gameindustrie

avatar van Musique
Als ze nou Hyrule nog dramatischer, meer vernietigt en donkerder maken.

avatar van rockgamer
van mij hoeft het niet zo, moet je dan ook de hele tijd die bril op of niet ?

avatar van LimeLou
Nee, je bent niet echt op hoogte, he
Ik weet niet hoe het precies werkt, maar ze kunnen blijkbaar het 3D effect maken zonder dat je een bril op hoeft.
Kijk dit maar

hmm.. en wat mag dat ding wel niet gaan kosten
ik weet het niet zo, mij lijkt het 3D ook een beetje irritant, maar ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken, als er veel goede games op komen en ook meer remakes als deze koop ik em mischien nog wel als ie niet te achterlijk duur is

gatygun
rockgamer schreef:

hij was al in 3d

hij bedoelt natuurlijk, 3D op een 3D scherm.

nu is het 3D op een 2D scherm

gatygun
rockgamer schreef:
hmm.. en wat mag dat ding wel niet gaan kosten

Het schermt geeft 3D weer, doormiddel van elk oog een ander beeldje te geven. Dit wordt gedaan door een bovenschermpje die het tweede beelje blokkeren voor een bepaalde kijkhoek.

je hersennen zien dan 2 beeldjes die van elkaar los staan, door deze met elkaar te laten fuseren ( doormiddel van de 3D bar ) voor ieder is dit anders. kan je dus 3D waarnemen. Hier speelt het hardware op in.

De 3DS kan dan beelden zonder 3D bril als 3D weergeven. Op dezelfde manier.

infeite wat een 3D bril doet, is niks anders dan voor het ene oog de ene beeldjes te laten zien, het andere oog de andere maar dan op een kleur manier geloof ik.

Buiten het hele 3D gedeelte van de 3DS, zul je ongeacht of je met 3D wilt spelen, enorme grafische toenamens zien in games.

Kijk maar is naar wat demo's. Zelfs zonder de 3D is een Oot zelda met nieuwe graphics, duidelijkere geluid etc voor een handheld. al enorm interresant.

Het 3D maakt het gewoon instant buy.

Verder over de prijs en games.

de prijs zal rond de 200 euro zitten, ongeveer wat de nieuwste DS kost nu.

Er zijn overigens tonnen aan remakes van oudere games die vol 3DS geremaked zullen worden, kijk maar is naar e3.nintendo.com

verder komen er ook aardig wat nieuwe games aanzetten.

spelfreak
heb een topic voor 3ds geplaats mischien ald een moderator ze daarheen wilt verplaatsen?

avatar van rockgamer
bedankt voor de informatie gatygun !

avatar van dr channard
Dit spel heb ik zeker meer dan twintig keer uitgespeeld door het verslavende verhaal en het idee om telkens weer een nieuwe wereld + eindbaas uit te spelen. De leukste herinneringen en volgens mij het beste spel ooit gemaakt.