The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998)

Alternatieve titel: Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, The

Nintendo 3DS / Nintendo 64 / Nintendo GameCube / Nintendo Wii / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Nintendo

Stap in de schoenen van Link, het jongetje zonder fee uit Kokiri Forest. Als hij op een dag tóch een eigen fee krijgt, blijkt dat hij voorbestemd is tot grootse daden. Hij verlaat het bos waar hij is opgegroeid om Zelda, de prinses van Hyrule, op te zoeken. Zij vraagt hem om hulp om de kwaadaardige Ganondorf te stoppen. Hij wil de Triforce misbruiken om de hele wereld aan zich te onderwerpen. Dus begint Link aan een avontuur dat hem niet alleen door heel Hyrule voert, maar hem zelfs door de tijd laat reizen, tussen zijn jongere ik en een volwassen held.

avatar van Brain Stew
Zelda's overstap naar 3D is op zijn minst succesvol te noemen. Iets waar veel 2D games die deze stap namen destijds in faalden.
Mooi verhaal, grote wereld, boordevol puzzles en minigames en een heerlijke sfeer.
De camera is hier voor de verandering eens niet irritant en de besturing is ook dik in orde.

avatar van Mart
Ik heb hem nooit echt helemaal uitgespeeld, maar toch heeft deze game wel indruk op mij gemaakt. Grote uitgebreide werelden, veel puzzels en een goed verhaal. Ik kan me trouwens nog herinneren dat ik vroeger altijd bang was voor die ene uil

avatar van Illuvatar
Als dit spel niet heel hoog in de top 250 komt weet ik het ook niet meer.
Bij mij zal hij alleszins zeker op 1 komen te staan.
Mijn broers kochten dit spel toen ik nog klein was, te klein om het te spelen alleszins. Iedere keer als ze dit speelden zat ik erbij, om te kunnen zien wat er gebeurde, want dit spel was niet als alle andere, dit spel was zo groot, zo uitgebreid en bovenal, zo mooi dat er alleen maar naar kijken al fantastisch was.
De eerste keer dat je Hyrule Field ziet begin je te beseffen hoe enorm dit spel is (was voor die tijd).
Toen ik een paar jaar ouder was had ik me uiteindelijk toch eens gewaagd aan het spel: de eerste keer dat ik met eigen handen de eerste baas kapot maakte en ik vol trots iedereen ging vertellen dat het me gelukt was zal ik nooit meer vergeten,
of de vele uren die ik nodig had om uit te dokteren wat te doen in de Water Temple.

En dan was er daarna the Wind Waker, ook dat spel was fantastisch net als de pas nieuwe Twilight Princess, ook al is het nu niet meer zo origineel als Ocarina was in z'n tijd de spellen blijven garant voor een hoge kwaliteit.
Iedereen die een verkeerd beeld heeft van Nintendo en zijn spellen zou verplicht dit spel moeten spelen, want dit blijft een absolute topper.
Ik denk dat (wanneer we de mogelijkheid hebben om te stemmen) dit spel zeker 5* krijgt, iets wat ik principieel niet doe op music en moviemeter maar hier maak ik toch maar een uitzondering voor.

avatar van basketballerke
Mijn op een na favoriete spel, tjonge jonge wat was ik onder de indruk toen ik dit voor het eerst speelde. Wat een grote werelden, wat een verhaal, wat een context, wat een schitterende locaties, volkeren, moet ik nog doorgaan? Verdient absoluut een hele hoge plek in de top 250 wanneer die er ook is.

5*****

avatar van Martinez89
Ik sluit me aan bij de 2 voorgaande reacties ^^

Wederom een Miyamoto pracht werkje.

Deze Zelda heeft mij zeer lang weten te boeien en nog steeds, de beste zelda ooit gemaakt.

Na de wind-waker, welke in mijn ogen de minste zelda betrof kwam dan twillight princes, die toch wel heel dicht bij ooc komt.

Mensen die deze game nooit hebben gespeeld, raad ik het ten zeerste aan. Je waand je in een groots zelda/nintendo avontuur.

Toch opgescaled naar een 5, vanwege de niet te vergeten game ervaring. Worden maar weinig goede games als deze gemaakt.

Een klassieker !!!

Is het een nadeel dit spel op de Gamecube te spelen of is het dat allerminst?

avatar van Mega Man
In 1998 kreeg ik voor het eerst OOT voorgeschoteld en had absoluut geen idee waar ik mee te maken had. Een vriendje bij mij in de buurt was op z'n zolderkamer aan het galopren door Hyrule Field met de zonsondergang in zicht. Het viel me gelijk op hoe groot en gedetaileerd de wereld was waar Link zich bevond. Voorheen heb ik nooit een Zelda game gespeeld dus werd OOT voor mij het eerste hoofdstuk in deze meesterlijke saga. Enige tijd later bracht een andere vriend de OOT Cardridge mee naar mijn huis om te laten zien waar hij gebleven was.

Al spelend in de kerker Jabu Jabu's Belly, kreeg ik wat meer een idee van de besturing en de perfect werkende Z-focus. Na hier en daar wat opgevangen te hebben van dit enorme spel besloot ik later het spel aan te schaffen en het avontuur maar eens zelf te beleven. Sinds die tijd heb ik geen moment spijt gehad van aankoop en wist ik dat ik een meesterwek in handen had. Of OOT nu het allerbeste spel ooit is daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. Sommige preferen FFVII boven deze titel en andere geven voorkeur aan A Link to the Past.

Dat OOT een waar meesterwerk is daar mogen we wel over eens zijn lijkt me. Nog nooit heb ik een game gespeeld die zo meeslepend, sfeervol, groots en meesterlijk is als Ocarina of Time. Van het (indertijd)gigantische Hyrule Field met de prachtige en originele Overture muziek tot de grote klim van Death Mountain waar rotsblokken je weg blokkeerden. Zoveel locaties die varieerden van dorpjes tot kerkers, van rivieren tot kastelen, van bergen tot woestijnen. De prachtige maar moeilijke watertempel waar de refelecties van het water op het plafond waren te zien en de muziek een mysterieuze indruk achter liet.

Een spelwereld waarin zoveel te doen was en je de indruk gaf dat je meer in handen had dan de zoveelste game. Een spel die de serie succesvol liet overbgrengen naar het 3D tijdperk. Een spel waar men 4 jaar aan gewerkt heeft en in deze tijd nog steeds in de hemel wordt geprezen. Een waar meesterwerk die, op grafisch gebied na, zijn glans nog steeds niet verloren heeft. Het vervolg Majora's Mask wist me een stuk minder te bekoren dankzij het tijd-aspect en daardoor ook beperkter in je vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Wind Waker was voor mij vrij uniek deel in de serie dankzij de cell-shaden stijl. Opzich was WW wel leuk te spelen maar het lange rondvaren ging een beetje vervelen op ten duur.

Alleen opvolger en meesterwerk Twilight Princess doet bijna hetzelfde als OOT dat destijds deed. Ik zeg 'bijna' want ondanks de veel grotere wereld en mooiere graphics is het echte 'wauw' moment wat je had toen je voor het eerst Hyrule betrad in OOT, hier een stuk minder. Maar dat is iets waar alle vervolgen mee te kampen hebben. OOT bracht iets teweeg in 1998 als allereerste 3D Zelda. En of ik TP nou beter vind dan z'n oude broer OOT...daar ben ik nog steeds niet over uit. Beide games zijn klassieke meesterwerken en moet elke gamer echt een keer hebben geprobeerd. Want net als ik, die geen benul had van Zelda, was gelijk verliefd op dit fenomeen dankzij OOT. Laat je betoveren!

avatar van whitedevil
o o o wat heb ik herinnering aan dit spel zeg. het begon allemaal 9 jaar geleden . toen was ik tien.

maarja toen ik het spel kreeg vond ik het zo moeilijk dat ik bij een bepaalde baas niet meer verder kon. toen heb ik het spel een jaar niet meer gedaan. (jammer genoeg). toen toch maar weer eens begonnen. en uitgespeeld. het verhaal, de werelden, de eindbazen, de kleuren. gewoon echt de moeite waard om te spelen.

ik zou zeggen, mensen die nog een N64 hebben en ze kunnen LOZ ocarina of time kopen DOEN!!

de volle 5*

avatar van waxs
Ik heb hem lang geleden op de N64 wel eens gespeeld, je kan hem tegenwoordig ook gewoon via de Wii downloaden, dat hebben wij gedaan. Blijft ook altijd nog een geweldige puzzle, actie, adventure platform game.

Goodfella_90 schreef:
Is het een nadeel dit spel op de Gamecube te spelen of is het dat allerminst?

Pas 2 Gamecube-stemmers, dus aan de hand van de score kan ik het niet zeggen.

avatar van Fianosther
Ik vind het op de gamecube eigenlijk nog beter werken dan op de N64 omdat de controller van de cube beter is. Plus het feit dat de resolutie hoger is en je dus wat scherper beeld hebt.

avatar van Gizzmann
johnstacks schreef:
Beste Game ooit !!

Mee eens. Zeer sfeervol, best goed verhaal, fijne gameplay, groots en spannend. 5 dikke sterren.

avatar van jacobine_rodijk
Nooit uitgespeeld maar wat ik me ervan herinner zijn alleen maar goede herinneringen, goede graphics, goed verhaal en erg leuke gameplay. 4*

avatar van veron35
johnstacks schreef:

Een klassieker !!!

Zeker weten! Nu al 3 keer uitgespeelt.

zeker een mooi spel heb het al tig keer uitgespeeld, zit een leuk verhaal in, redelijk ingewikkeld, had in het begin toch een aantal keer naar een walkthrough gekeken als ik er echt niet meer uit kwam een 4.5

Pascal A
Dit is de beste Zelda game ooit, toen ik deze game speelden was het echt een wonder voor mijn.

avatar van Koert
Toch echt de beste game ooit voor mij.

avatar van Princess Piranha
Dit is zeker nog altijd de beste game ooit. Bijna iedereen vergeet de geweldige muziek even te noemen. Ik durfde eerst de eindbazen niet te doen, dat mocht Gizzmann voor mij opkappen.

Het is en blijft een fantastische game! 5 sterren!

avatar van Jermaine
Dit spel deed werkelijk alles in één keer goed (waar andere series faalden in het succesvol overstappen naar 3d).
Sterker nog, dit spel was een pionier op het gebied van 3d gameplay aangezien de lock-on functie (die Z-Focus heette volgens mij) tegenwoordig wordt toegepast in veel games, zoals GTA.
Wat mij betreft het beste spel ooit. 5*

Eindelijk een gamesmeter en zoals te verwachten staat OOT terrecht op 1 in de top 250. En ik geef uiteraard een 5 tot nu toe geen ander game tegengekomen dat ook maar in de buurt komt van OOT. Ik weet nog precies wanneer ik hem gekocht heb 2 juli 1999 voor mijn goede schoolresultaten mocht ik toen een N64 met Zelda gaan halen. Ik heb toen elke dag 2 maanden lang van s'morgens vroeg tot s'avonds laat met deze game gespeeld

Relax
Ik durf deze game nooit een cijfer te geven.. ik heb het vaak gespeeld maar ben nooit ver gekomen.
Het was voor mij dan ook zeer verwarrend in 2003 om de dungeons goed te kunnen uitspelen.
Maar ik was nog jong en wou alles met haast.. nu ben ik ouder en wil alles met haast, maar met taktiek

Ik kon er af en toe wel van genieten, dat zeker, vooral in de stad.
Maar als je bij een dungeon komt en je bent ver... en je gaat dood!!! dan werd ik zo pisnijdig en gooide letterlijk met controller weg..
Met veel tegenstrijd de N64 vaak uitgezet.

Dus ik moet ooit in de toekomst deze game beter spelen.. of gewoon aan de kant laten liggen en deze gamen ooit beoordelen..

avatar van Princess Piranha
Of beter tegen je verlies kunnen.

Relax
Dat zou kunnen maar daar heb ik het geduld niet voor

Relax schreef:

Ik kon er af en toe wel van genieten, dat zeker, vooral in de stad.
Met veel tegenstrijd de N64 vaak uitgezet.

Ocarina of Time is nochtans enorm makkelijk ik speel diene volledig uit zonder dood te gaan Hoe oud ben je dan nu als ik vragen mag?

Ik ben dan wellicht nu 16 jaartjes, maar in 2003 dus 12
Dat scheeld nogal in besef waarde.
Maar vorig jaar (15 jaar) had ik ook nog een poging gedaan op de Gamecube met zo'n special Ocarina of Time versie.... en alweer ging ik dood bij die fire dungeon ofzo.. het is pas de 2de maar alsnog.

avatar van Tha)Sven
Werkelijk een brilliant spel. De gameplay is zo goed en uitdagend en het verhaal is ook erg leuk. IK heb dit spel zo lang gespeeld, omdat ik het spel nadat ik het had uitgespeeld weg had gelegd en wat later omdat ik toch zo geinteresseerd was in dit spel, opnieuw gespeeld

Relax schreef:
Ik ben dan wellicht nu 16 jaartjes, maar in 2003 dus 12
Dat scheeld nogal in besef waarde.

Ik was toen ik hem pas had 13 bijna 14 jaar. Ik ben toen ook wel veel doodgegaan tegen dat ik het uitgespeeld had. Maar ondertussen weet ik hoe ik alle puzzels moet oplossen en wat de zwakke plek is van de vijand en ga ik niet meer dood. Maar je moet gewoon blijven proberen hè

Dit is het beste spel aller tijden. deze hoort op 1
Mooi verhaal, mooie muziek, grote wereld, leuke puzzles en minigames. Leuke Eindbazen, de overstap naar 3-D is goed. Prachtig spel gewoon!!!!!