The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998)

Alternatieve titel: The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

Nintendo 64 / Nintendo GameCube / Nintendo Wii / Nintendo 3DS / Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo en Grezzo
Uitgegeven door Nintendo en iQue

Stap in de schoenen van Link, het jongetje zonder fee uit Kokiri Forest. Als hij op een dag tóch een eigen fee krijgt, blijkt dat hij voorbestemd is tot grootse daden. Hij verlaat het bos waar hij is opgegroeid om Zelda, de prinses van Hyrule, op te zoeken. Zij vraagt hem om hulp om de kwaadaardige Ganondorf te stoppen. Hij wil de Triforce misbruiken om de hele wereld aan zich te onderwerpen. Dus begint Link aan een avontuur dat hem niet alleen door heel Hyrule voert, maar hem zelfs door de tijd laat reizen, tussen zijn jongere ik en een volwassen held.

De beste game aller tijden, hands down!

Althans voor mij. Zojuist de Master Quest voor de eerste keer uitgespeeld, maar de standaard versie heb ik al zo vaak uitgespeeld dat ik elke dungeon progressie in mijn dromen nog zou tot op het puntje zou kunnen reciteren. Dus de MQ was op momenten zowaar weer eens even denken in plaats van alles op automatisme te doen. Sommige puzzels waren echt goed gevonden, terwijl sommigen naar mijn mening weer wat minder waren. Maar toch, het waren me de +/- 25 uur weer, zeg.

Zoals ik een paar dagen terug al zei, vind ik het echt ongelooflijk hoe goed dit spel is verjaard qua gameplay. Grafisch is 'ie voor de eisen van AAA-titels vandaag de dag natuurlijk erg gedateerd, maar gameplay staat echt nog steeds als een huis. Ik weet niet of ik een beetje bevooroordeeld ben omdat ik het allemaal al gewend ben, maar alles voelde anno 2014 nog steeds bizar soepel en natuurlijk aan voor een 16 jaar oud spel. Doet qua 'smoothness' naar mijn mening dus absoluut niet onder voor de nieuwere Zelda's, met Skyward Sword als meest recent voorbeeld. Van het lopen en vechten tot springen en klimmen. Heel soms the occasional Assassin's Creed (zoals ik dat noem) fuck up, maar oké. Dungeons sfeer en dergelijke heb ik natuurlijk allemaal al 's tig keer ervaren, maar de MQ zit soms ook weer met heerlijk denkwerk.

En de muziek, wauw, na dik 12 jaar sinds ik dit voor de eerste keer speelde, is de muziek echt nog steeds fenomenaal top notch. En laat dat nou soort van de kern van dit spel zijn, ik vond letterlijk álles prachtig. Alles paste perfect bij de bijbehorende situaties. Op naar Majora's Mask! Ik heb die destijds nooit uitgespeeld, vond 'm veel te ingewikkeld voor een destijds 10-jarig jongetje. Volgens mij was ik ergens halverwege gestopt, ik kan me herinneren dat ik die cyclus van drie dagen erg irritant vond. Hoe dan ook, ondanks dat ik al weet hoe die eindigt, wil ik alles toch een keer voor mezelf ervaren.

Na de Master Quest precies twee maanden geleden te hebben uitgespeeld, ben ik weer eens bezig met OOT. Afgelopen week de 3DS remake gehaald. In alle opzichten natuurlijk hetzelfde, voelt allemaal erg vertrouwd aan, maar wel een relatief flinke grafische update en aardig betere framerate. Erg jammer dat ie geen HD remake op de Wii U heeft gekregen, dit meesterwerk verdient het om in 1080p in volle glorie op het grote scherm te worden gezien. Maar ik hoop stiekem dat die dan later ooit eens komt...

avatar van Oortrommel
Ik heb nooit een N64 gehad, dus mijn kennismaking met Ocarina of Time is op de Gamecube geweest. In 2002/2003 was deze game natuurlijk al een aantal jaren verouderd, maar desondanks was dit een prachtige Zelda game. Na The Wind Waker het beste deel naar mijn mening.

SouthParkFan
Geweldig lied over discussies tussen Ocarina of Time haters en lovers

Zelda: Ocarina of Time WITH LYRICS feat. Dave Bulmer - brentalfloss - YouTube

Zijn er haters dan.

Die moeten ze sowieso opsluiten in dat geval.

Gevaar voor de samenleving, denk wel dat we dat zo even kunnen concluderen.

SouthParkFan
Ja, niet te geloven dat er mensen zijn die een andere mening hebben

Mensen met een andere mening zijn de oorzaak van alle ellende in de wereld.

Sommige andere meningen kunnen nou eenmaal niet door de beugel.

SouthParkFan
Wat zou GamesMeter zonder Confusie zijn?

spelfreak
Ik mag je wel hoor, Confusie, zou inderdaad een stuk saaier zonder jou zijn. Het ergste is dat ik je humor ook nog een klein beetje heb overgenomen. Merk steeds meer dat ik ook zo'n humor krijg.

Overigens vond ik het wel een interessante video. Hebben jullie de Sequelitis gezien? Ben het met de helft niet eens, maar desondanks maakt hij goede argumenten.

Ook deze video van Gaijin Goomba vond ik interessant. Laat me nog meer uit kijken naar de Zelda van volgend jaar.

Zou eerlijk gezegd niet weten wat de definitie van 'zo'n humor' dan zou zijn.

Ik doe gewoon mijn dingetje en weet niet veel beter.

Maar goed, wel leuk dat er toch mensen zijn die er wel mee kunnen leven.

Al had ik eigenlijk altijd de indruk dat dit niet zo was en dat vond ik ook wel prima.

spelfreak schreef:

Yep, ik ben echt een gigantische fan van Egoraptor en Game Grumps, en ben het ook wel eens met wat hij zegt.

avatar van Nomak
Nieuwe recordtijd van 18 minuten, 7 seconden.

avatar van Spawn
Deze week mee begonnen op mijn N64 en ik moet zeggen, wat een heerlijke game om te spelen. Muziek is top en sfeerverhogend, uitstekende gameplay die heerlijk speelt op de 64 controller en leuke temples om te spelen, dit smaakt naar meer voor mij!

avatar van Mitchel
Vroeger toen ik een stuk jonger was eens gespeeld, maar ik was alles zo beetje vergeten.
Heb hem een tijdje terug op de virtual console gekocht en man wat een top game!
Ik heb veel goede games gezien, maar dit is echt geniaal. Deze game verdient een prachtig plaatsje in mijn top 5 games.
Prachtig verhaal wat veel emoties bij je opwekt (zo kreeg ik een heel medelijdend gevoel met het dorpje Kakariko Village en ook kreeg ik een ontroerend gevoel elke keer als Link Sheik ontmoette), prachtige muziek, leuke personages en vijanden, een fijne gameplay en de quests en gameplay waren ook prima in orde.

5 dikke sterren voor deze klassieker!

Nu al een paar weken bijna dagelijks even met deze game bezig en ik vind het erg leuk Merk wel dat ik heeeel veel tijd nodig heb om verder te komen Maar goed, Breath of the Wild is nog even weg dus zo erg is dat niet Zit nu in de buik van Jabu Jabu.....De deuren in deze dungeon roepen wat aparte associaties op moet ik zeggen

Deze momenteel aan het her-spelen op de 3DS ivm de zelda weken aanbieding. Blijft toch een geweldige game dit. Mooi vermaak totdat Breath Of The Wild verschijnt.

avatar van thoyouknow1980
Meesterlijke en revolutionaire game
De eerste 3d Zelda game was een gebeurtenis van jewelste.
En terecht want nog altijd is dit een prachtig spel om te spelen.
Vernuftige puzzels,goed level design,en bakken met sfeer.
De game speelt verder als een zonnetje,niks laadtijden of ander oponthoud
Kortom een heerlijk speelbaar en onvergetelijk mooi avontuur

Inmiddels aardig eindje opweg in de replay ( een na laatste dungeon ). Blijft indrukwekkend hoe tijdloos dit avontuur is, zelfs 19 jaar na release nog altijd een genot om te spelen! Blij dat ik hem weer eens opgepakt heb.

PS: wat blijft die water dungeon toch geniaal!

Uitgespeeld Uiteraard op 100% Wat was het weer geweldig. Herinneringen ophalen, jeugdsentiment, het was fantastisch mooi.

avatar van dr channard
Na honderd jaar nog eens gespeeld om te zien of deze nog steeds de plaats waardig is om op nummer 1 te staan. Nostalgie doet uiteraard veel maar wat is deze game toch op alle vlakken perfect. De muziek kan van lekker vrolijk en catchy naar super weird en donker gaan en ondanks de blokkerige N64 graphics vind ik het er nog steeds redelijk deftig uitzien. Ik weet dat er een 3D remake van bestaat die er natuurlijk veel beter uitziet maar ik ben opgegroeid met de N64 graphics en heb er niks op tegen, integendeel, ik hou wel van de ietwat donkere weergave van OOT.

Combat en beweging werkt nog steeds perfect. Ik dacht dat het eventjes wennen ging worden om terug weer eens te gamen met maar een controlstick maar de Z targeting werkt nog steeds heel prima. Laat ons zeggen dat de besturing voor 95 procent nog steeds goed zijn werk doet. Zodra je met de Hover Boots te werk moet gaan wordt het moeilijker en was bij mij de kans groter om in een put te vallen omdat je de camera niet juist recht op recht hebt geplaatst met het platform voor je.

De dungeons hebben een goede moeilijkheidsgraad. Mijn favorieten zijn forest en water tempel omdat die gebaseerd zijn rond een centraal punt. De bazen zijn natuurlijk geen Dark Souls niveau maar ze zijn wel prettig origineel. Vond Phantom Ganon echt een toppertje. Bestond uit twee fasen en was wel best uitdagend.
Dan zijn er natuurlijk ook de leuke quests en activiteiten die je kan doen. De biggoron sword quest was lekker spannend om te halen en het jagen naar 10 grote POEs was weer eens wat anders. Het vissen vond ik enorm nostalgisch en bij het bowlen heb ik veel gevloekt. Veel emoties kwamen dus los tijdens deze game.

Voor mij verdient deze game na al die jaren nog steeds goud. Nostalgie zal er wel mee te maken hebben maar zelfs na al die jaren kan ik echt niks fout bedenken aan deze game. Toppertje! 5* en we gaan gewoon verder met Majoras Mask.

Geralt of rivia
Vanaf welke leeftijd is deze gane mijn broer van 5 wil dit spel e ht enorm graag spelen weet iemand de leeftijd

avatar van Maiky
Er valt geen volwassen content te ontdekken hier, dus ik zou zeggen: doen!

Of ‘ie er goed in is moet nog blijken, maar ik denk dat een 5-jarige al genoeg plezier heeft met alleen al het rondlopen in Kakariko.

avatar van dr channard
Je broer zal het al gewoon fijn vinden in kokiri forest

Sterker nog, als 7- of 8-jarig jongetje dacht ik serieus dat Kokiri Forest het hele spel was. Ik heb daar toen zoveel tijd in vertoefd. Magische sfeer, praten met personages terwijl ik nauwelijks tot geen Engels begreep, mensjes in hun huisjes bezoeken, over plasjes water springen en constant door Mido afgewezen worden. Wat wil je nog meer?

Toen mijn vader - die nog nooit een controller had aangeraakt - wat knopjes indrukte en ik zag dat Gohma kwetsbaar werd, ging er letterlijk en figuurlijk een wereld voor mij open die ik nooit voor mogelijk hield. De eerste keer Hyrule Field zal ik nooit vergeten. Pure magie.

avatar van Jordy
Wilde me eindelijk eens in oude Zelda's gaan verdiepen (ben zelf op de Wii ingestapt) en dan is dit natuurlijk de eerste die je moet spelen.

Ik verbaasde me er over hoeveel dit al lijkt op moderne Zelda's. Het gemis van een rechterpook is even lastig, maar dat went snel. Locken werkt prima.

Op sommige vlakken houdt de game iets minder je hand vast dan je tegenwoordig misschien gewend ben. Zo bleek ik enkele keren te zwoegen in een dungeon omdat ik bepaalde noodzakelijke upgrades nog niet had "opgehaald". Was me een aantal keer onduidelijk wat er van me verwacht werd om het verhaal verder te helpen. Ook zijn de controls op de 2ds/3ds net wat te klein voor me, zorgde geregeld voor kramp in m'n handen tijdens intensieve boss fights

Al met al geweldig leuk om een keer gespeeld te hebben, en eigenlijk ook gewoon naar moderne maatstaven nog een goede en leuke game. Erg van genoten. Leuk ook om diverse landmarks die in BOTW als ruïnes te vinden zijn, nu in hun gloriedagen te zien.

Jordy schreef:

Majoras Mask next?? Durf je het aan?