Doom (1993)

PC / Macintosh / Sega Mega Drive/Genesis 32X / Atari Jaguar / Super NES / PlayStation / 3DO / Sega Saturn / Game Boy Advance / Mobile / Xbox / Xbox 360 / Apple iOS / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Android
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door id, GT, Sega, Atari, Williams, Art Data, Activision, Simon & Schuster en Bethesda

Een space marine negeert de orders van zijn meerdere om op onschuldigen te schieten. Hiervoor wordt hij gestraft en naar Mars gestuurd om te werken voor de Union Aerospace Corporation. Deze organisatie experimenteert met teleportatie tussen Mars en zijn manen, Deimos en Phobos. Als er iets verschrikkelijk mis gaat, komen er monsters uit de hel naar Phobos. Een UAC team van Mars moet het incident onderzoeken. Al snel is er geen radiocontact meer en er blijft slecht één persoon over die de invasie kan stoppen: jij.

Ik heb al een correctie ingediend. Blijkbaar ben ik het jaar vergeten in te vullen, dat moet natuurlijk 1993 zijn.

Doom is een van de belangrijkste spellen ooit gemaakt. Het heeft in zoveel dingen de standaard gezet dat het bijna niet meer te tellen is. Het had als eerste shooter een wereld die zowaar echt 3D leek, het heeft internetgamen op de kaart gezet en daarmee ook de term deathmatch gelanceerd en het heeft het modden van games populair gemaakt wat de levensduur van games aanzienlijk verlengd heeft en de PC echt op de kaart heeft gezet als gameplatform.

Ik werd meteen door Doom gegrepen, er was toen echt niets coolers dan monsters uit de hel er weer naar terug schieten. Het sfeertje was dan ook perfect: de heerlijke geluiden van grommende monsters en knallende shotguns, de geweldige sfeerversterkende op thrash metal en ambient gebaseerde soundtrack van Robert Prince, de animaties van de monsters, die er ook echt eng uitzagen en waar je je helemaal rot van kon schrikken als ze ineens voor je neus stonden. En actie, heel erg veel actie.

De gameplay is dan ook perfect, geen gezeur en gezanik over een verhaal of allemaal randzaken die je af kunnen leiden van hetgeen Doom zo goed doet: knallen. Naast af en toe een sleutel of switch zoeken het enige wat je moet doen. Dat heeft geen game zo goed gedaan als Doom.

Dat John Carmack naast een genie ook nog eens een sympathieke kerel is blijkt wel door het feit dat hij wat jaartjes geleden de broncode heeft vrijgegeven van Doom. Hierdoor kon de fanbase (die nog steeds belachelijk groot is voor zo'n oud spel) dus alles gaan veranderen aan de game. Dat heeft geleid tot verschillende engines met allemaal hedendaagse features: dynamisch licht, 3D modellen, echte 3D features zoals kamers boven elkaar, co-op play via splitscreen en meer van zulks. De beste engine vind ik de Doomsday engine. Dus knock yourself out als je Doom nog ooit wil spelen.

Doom. [Mini Review]

Laat ik eens een soort van (kleine) review schrijven omdat Doom nog steeds een van de beste klassieke FPS games allertijden is.
Kan me mijn eerste kennismaking met Doom nog goed herinneren. Speelde hem voor het eerst toen ik 5 was bij een vriend (kennis) van mij die toen 9 was en hij mocht al games als Doom, Wolfenstein 3D etc etc spelen.

Doom heeft ontzettend veel betekent voor de gamewereld als je kijkt naar first person shooters. Dit kwam met name omdat Doom één van de eerste first person 3D shooters was waarbij het ook echt eng was! Die roze monsters die je het ene moment niet zag en het andere moment staat er een vlak voor je. Ik scheet hierdoor echt in me broek en vond het zelfs toen ik 12 was nog behoorlijk eng.

Natuurlijk is Doom zó linear als het maar zijn kan en Monsters naar de hel schieten is ook het enige wat je doet in Doom, behalve dat je af en toe en sleutel moet zoeken om een deur open te maken en een hendel over te halen dat is alles eigenlijk, voorderest is het alleen maar knallen, knallen en nog eens knallen. Dat Doom veroudert is is ook goed te merken. Een hekje bv is al te hoog daar kun je niet overheen springen en je kan ook alleen maar van links naar rechts kijken want naar boven en beneden kijken kon in die tijd nog niet maar dat vind ik het juist wat spannender maken en het doet de gamepay zeker ten goede.

Ook de wapens zijn echt héél erg strak. Zo heb je bv handguns, shotguns en zelfs kannonen waarmee je de monsters aan gort kan schieten. Mijn favoriete wapen in Doom is nog wel het kanon echt uitermate wreed om daar kills mee te maken. Er zit dan ook geen verhaal in Doom of teminnste ik kon er geen verhaal uit halen omdat dezelfde gameplay zich steeds maar weer blijft herhalen wat ik een groot pluspunt vind. Heb nog nooit zo'n lompe (leuke ) First Person Shooter als Doom gespeeld. Wat ook leuk is is dat je de complete versie van Doom gratis kan downloaden voor de pc, en het grappige daarvan is dat het maar een bestandje is van 4 mb. Het duurde bij mij precies 15 seconden om het spel te downloaden. . Ik zal mijn review nog even afsluiten met een eindbeoordeling:

Gameplay: Doom heeft bewezen dat een game van bijna 17 jaar oud je nog steeds de stuipen op het lijf kan jagen door de extreem enge monsters (die roze Brr.. ) qua leveldesign en de graphics mag het dan wel achterhaald zijn maar de sfeer spreekt boekdelen.

Graphics: Destijds enorm revolutionair tegenwoordig veroudert maar goed toen waren de graphics erg goed.

Geluid: Geweldige sfeer en het geluid dat je werkelijk de stuipen op het lijf jaagt. Die geluiden van die monsters..Brr..

Replay: Geen idee hoeveel mensen dit nog spelen of zelfs nog enigzins serieus nemen met al die next-gen shooters tegenwoordig maar voor mij is dit nog steeds één van de beste First Person Shooters allertijden, dus ik zou zeggen: eeuwig houdbaar.

avatar van The_CrY
Ik zocht twee maanden terug naar een leuke game om nu eens en dan weer te spelen. Zag ik daar "Ultimate Doom" in mijn Steamlijst staan. Waarom ook niet? Een klassieker die men ooit gespeeld moet hebben voordat men zich als ware FPS fan zou kunnen identificeren. Ik had van tevoren niet kunnen voorspellen dat ik zo bij de kreeg gevat zou worden en zo gecharmeerd zou worden van deze game.

Ok, ik speel in een source port, GZDoom, dus helemaal dezelfde ervaring als mensen in 1993 zal ik niet hebben gehad, maar damn wat was dit een geweldige ervaring! Doom weet de speler te verrassen en voor het blok te zetten... steeds als ik verder speelde kreeg ik kippevel van de spanning, maar op een goede manier. Het is erg knap als een spel dat vandaag de dag 23 jaar oud is dit weet te bereiken. Het teken van een goede game. Uiteraard geldt dit vooral voor de drie originele episodes.

Ultimate Doom kreeg zijn release in 1996 met een splinternieuwe episode "Thy Flesh Consumed". Deze heb ik later gespeeld, omdat ik wilde wachten tot ik Doom II uit had. Deze is erg uitdagend, maar wel een tandje minder dan de rest en dit laat zien waarom ik niet de volle mep geef aan dit spel. Hoewel de demonen en zombies leuk zijn om tegen te vechten merk je wel dat deze originele Doom nog niet de variatie kent die in Doom II wel present is. Dus omdat, en alleen omdat ik Doom II nog een betere game vind krijgt deze slechts een 4,5*. Echter, de maps in deze originele Doom vind ik van hoger niveau dan sommige maps van Doom II.

Doom. Alleen de naam is al gaaf. Misschien wel de meest iconische shooter ooit gemaakt. Wolfenstein 3D was eerder, maar de impact van Doom is denk ik groter geweest. Zelf speelde ik als kind in de begin jaren 90 vooral Wolfenstein 3D. Dat sprak me vanwege de Nazi's, Hitler en de hakenkruizen veel meer aan. Nazi's afknallen is cooler dan monsters omleggen. Wolfenstein 3D heeft dan ook voor mij gigantisch veel nostalgische waarde. Doom speelde ik wel bij vriendjes, maar nooit zo intensief. Ik heb er ook GamesMeter ook nooit op gestemd, omdat ik de game nog eens serieus zelf opnieuw wilde spelen.

Dat is dan dit jaar voor het eerst gebeurd, op de Switch. Dat speelt echt als een malle in handheldmodus, alsof het er voor is gemaakt. Maar toch speelde het wel het lekkerst op het grote scherm met een Pro Controller. Doom spelen is niet moeilijk, aangezien je alleen naar links en rechts kan draaien. Dat was wel weer even wennen na een jaar of 25, om zoiets te spelen, maar al snel weet je niet meer beter. De gameplay is simpel. Zoek een wapen en slacht iedereen af. Tussendoor zoek je nog wat sleutels of keys om deuren te kunnen openen. Eigenlijk is dit soort ongecompliceerde gameplay best wel lekker, want tegenwoordig moet het allemaal vaak zo moeilijk, met XP punten of upgrades enzo. Ik vind dat slaapverwekkend oninteressant, dus dank dat Doom dit wel anders doet. Wel voelde het zoeken naar sleutels soms wat langdradig, aangezien je vaak het hele level uit moet pluizen. Ik mis altijd wel een keer een gangetje en dan zoek je je wel echt een ongeluk. Eigenlijk het enige dat ik niet altijd leuk vond.

Verder is dit gewoon een dikke lading hersenloze fun. In vergelijking met Wolfenstein 3D is het leveldesign hier tig keer beter en creatiever. Er zijn verdiepingen, er is water, lava of chemische goedjes. Er is veel diversiteit in monsters, er zijn meer en leukere wapens en de muziek is heerlijk opzwepend. Je voelt je best wel bad ass als je Doom speelt. De chapters bieden meer dan genoeg afwisseling, waardoor ik de afgelopen tijd geregeld wat leveltjes ’s avonds na een lange werkdag nog wilde spelen. Ook visueel vind ik de game echt een stap vooruit. Natuurlijk is dit 26 jaar oud, maar je ziet toch knappe staaltjes leveldesign. Ook het spelen met lichteffecten, waardoor je plots in het donker loopt of in een knipperende ruimte sluipt, wetende dat er vast wel weer zo monsters recht voor je neus staan. Ik heb ervan genoten. Komend jaar ook maar eens Doom 2 de kans geven, die had ik ook maar meteen aangeschaft.