Doom (1993)

PC / Macintosh / Sega Mega Drive/Genesis 32X / Atari Jaguar / Super NES / PlayStation / 3DO / Sega Saturn / Game Boy Advance / Mobile / Xbox / Xbox 360 / Apple iOS / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Android
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door id, GT, Sega, Atari, Williams, Art Data, Activision, Simon & Schuster en Bethesda

Een space marine negeert de orders van zijn meerdere om op onschuldigen te schieten. Hiervoor wordt hij gestraft en naar Mars gestuurd om te werken voor de Union Aerospace Corporation. Deze organisatie experimenteert met teleportatie tussen Mars en zijn manen, Deimos en Phobos. Als er iets verschrikkelijk mis gaat, komen er monsters uit de hel naar Phobos. Een UAC team van Mars moet het incident onderzoeken. Al snel is er geen radiocontact meer en er blijft slecht één persoon over die de invasie kan stoppen: jij.

Rujar schreef:
Als Doom nu was gemaakt dan had het er ook niet zo uigezien dus hoe kan je die game nou gaan vergelijken met de huidige technieken. Toen was de game top dus hoort hij tot de beste games ooit gemaakt.

Pele behoort ook tot de beste voetballers aller tijden, nu raakt hij ook geen bal meer. Maar toch wordt hij nu ook nog altijd geeerd om zijn voetbalkwaliteiten. De kwaliteiten veranderen niet. Of ga je nu beweren dat Pele vroeger ook maar prutsers was en niet tot de beste voetballers behoort die er bestaan heeft?

Wat is dit nou voor onzin?

De josti-band gaat optreden tussen allerlei josti-bands.. De josti-band was het beste!

10 jaar later zijn er super-jostibands die ownen die oude josti-band want de super-jostibands klinken 10 x zo goed..

In onze herinnering is de jostiband ooit een winnaar geweest tegen andere jostibands.. Maar toen de super josti-bands kwamen wist iedereen dat de oude jostiband geen kont meer waard was..

De jostiband verdiend een plekje in onze hart omdat hij ooit gewonnen heeft.. Mensen kunnen teruglezen wie de grondleggers van jostibands waren enzo iets om trots op te zijn.

Helaas zal de jostiband nooit kunnen tippen aan welke super-jostiband dan ook.. En we kunnen dus bij de actuele vergelijking van super-jostibands echt geen verouderde, slechtere jostiband meetellen.

Doom is de oude jostiband

Wel typerend dat de jostiband gebruikt als voorbeeld. Maar ik vroeg je wat anders: Ga je nu beweren dat Pele vroeger ook maar prutsers was en niet tot de beste voetballers behoort die er bestaan heeft?

1,0
Wel als elke voetballer van tegenwoordig beter is dan Pele destijds..

avatar van Tsjo-Wi
Het is echt ongelooflijk hoe raar en dom de argumentatie van Alexjaxx in elkaar zit... Typisch iemand die ontzettend eenzijdig en simplistisch van geest is en alleen maar geilt op mooie nextgen graphics. Misschien ooit eens gedacht aan originaliteit of innovativiteit? Dat lijken mij toch één van de belangrijkste argumenten om een game hoog te waarderen. Doom bood voor velen een nieuwe, unieke ervaring die veel bijzonderder was dan de hapslikweg ervaringen van al die clichéshooters zoals Call of Duty tegenwoordig. En het gaat er dus helemaal niet om of je die game nu nog speelt of niet. Volgens jouw argumentatie zou een sequel die wat extra opties en mooiere graphics biedt per definitie beter zijn dan het origineel. Wat een bullshit...

1,0
Raar en dom.. Blij dat ik je dat hoor zeggen want ik heb tot nu toe het respect gehad om het woord DOM niet te gebruiken.

Als jij niet zo DOM was had je even alles gelezen wat ik typte met je "simplistische nextgen graphics-oordeel" ik zeg juist net dat het lullig is voor de echte goede oldschool games omdat ze zo niet meer opvallen of geloofwaardig overkomen tussen alle crapgames die even hoog beoordeeld worden

Heroes 3..
The elder scrolls: 3 Morrowind

Allebei hebben ze sequels die mooier zijn maar toch rate ik ze wel anders.. Dus rot ajb op met je oordeel over mij ik denk dat ik nog net iets beter nadenk over mijn reviews dan jij..

Het gaat hier niet eens meer over of het spel wel of niet leuk is om te spelen want NIEMAND HIER vind het nog echt een 5 waard qua gameplay.. En ik ken echt wel een paar oude spellen die qua gameplay mij nog kunnen boeien.. Doom is daar toch net iets te slap voor..

Hoezo origineel? Misschien destijds origineel maar zoals ik al zeg maar elke post heb gezegd (dom he?) dat ik er geen ene kont om geef of de game vroeger origineel was.. Het gaat om nu.. Als nu iemand die nooit games doet Doom moet vergelijken met MW2 dan is het wel duidelijk..

En daar doe ik het ook voor.. Mensen komen hier met het idee dat als 185 mensen gestemd hebben dat het dan wel een leuke game zal zijn.. Dan koopt ie dit in de winkel en dan gaat ie thuis achter zijn pc-tje zitten en dan krijgt ie zo'n spel..En hij had nog zo'n leuke game-avond geplanned zit je daar met je Doom 1..

Ik dank Doom voor een van de eerste te zijn in het genre FPS maar nu alsjeblieft ruimte maken voor mijn xbox360 met MW2 aangezien dat ook echt LEUK is om te spelen..

avatar van Princess Piranha
Ja en gooi die stem maar weer weg bij MW2 over een paar jaar want dan speel je weer andere games die VEEL beter zijn dan die oude slappe MW2...

Waarom zouden we dan nog gaan stemmen?

avatar van Tsjo-Wi
Je doet net alsof het een feit is dat Doom een matig spel is, terwijl dat toch echt gewoon een mening van jou is. Boordappel zegt bijvoorbeeld net dat hij het nu nog steeds veel beter vind dan die afgezaagde Call of Duty crap (waar ik goed in kan komen).

Het gaat bij het stemmen helemaal niet om het nu, zoals jij beweert. Die game is jaren geleden uitgekomen, toen speelden mensen het en toen beleefden ze er heel veel plezier aan. Dus aan die ervaring geven ze een stem, en die ervaring wordt echt niet minder als je games van tegenwoordig speelt. Als mensen vroeger aan doom meer plezier beleefden dan nu aan call of duty, dan is het toch logisch dat ze die game hoger waarderen? En dan maakt het dus niet uit hoeveel mooier of uitgebreider call of duty wel niet is, het gaat om de beleving die je met zo'n spel hebt. En die beleving is voor velen bij Call of Duty gewoon veel minder speciaal omdat het de zoveelste firstpersonshooter (gebaseerd op o.a. Doom) is.
Alexjaxx schreef:

Dit zie je ook helemaal verkeerd. Er is niemand die nu nog zulke oude spellen als Doom gaat kopen terwijl hij ze niet kent. Als je die games vroeger niet gespeeld hebt is het veel moeilijker om ze op waarde te schatten. Als je een beetje een referentiekader hebt en de geschiedenis van games kent kom je er achter dat veel games van tegenwoordig helemaal niet zo bijzonder zijn. Tuurlijk zal iemand die voor het eerst Modern Warfare speelt terwijl hij nog nooit een FPS gespeeld heeft die game helemaal het einde vinden, maar dat lijkt me niet helemaal een goed en eerlijk oordeel...

Geilt die gast op next-gen graphics ofzo?

1,0
Tja als ik MW3 beter vind dan MW2 dan moet ik of een hoger cijfer geven of inderdaad mijn punt aanpassen.. I

k denk alleen dat de games er tegenwoordig nauwelijks beter op worden.. MW2 vond ik niet bijzonder veel mooier dan COD4 en daarom zal mijn stem over MW2 ook niet zo snel aangepast worden..

Het verschil tussen Doom en elke FPS van tegenwoordig is aanzienelijk groter als je kijkt naar gameplay, graphics en story..
Als ze nou over 20 jaar met VR-suits komen of iets wat technisch en graphisch 10 x beter is dan MW2 dan heb ik geen andere keuze dan mijn stem te veranderen..

Maarre oude zooi is voor mij gewoon oude zooi.. We gaan geen Doom meer spelen in 2010

We gaan geen Doom meer spelen in 2010

Ben ik helemaal met je eens. En er zijn ook niet zo veel mensen die dat wel doen. Maar dat betekent niet dat je de game geen hoog cijfer mag geven omdat je er vroeger zo van hebt genoten...

graphisch? jeetje.. grafisch schrijf je op deze manier.

Alexjaxx schreef:

Dit is alleen oud, geen zooi. En waarom zeg je we, Er zijn waarschijnlijk zat mensen die dit nog wel spelen.

@Alexjaxx ik speel Doom 2 nog zeker 1 keer in de week als ik effe lekker wat monsters wil afknallen.

Ik speel Doom wel eens op zo’n flash site FunnyGames.nl | Spel: Doom Flash super lachen om weer even op te pakken.

1,0
Hoe kan ik nou echt zien of een oude game beter is dan een nieuwe?

Zeg maar Morrowind vond ik echt beter dan Oblivion en hij verdient het van mij om hoger te staan.. Maar vonden jullie Doom ook echt beter dan een willekeurige FPS van tegenwoordig..? (Doom 3, Counter-strike 1.6, CoD series etc)

Ik vraag je dus eigenlijk of je nadenkt over je stem.. Heb je het vergeleken met je andere games? Vind je originaliteit zo belangrijk dat je een game die beter is toch een lager punt geeft? Zo ja dan vind ik je toch best wel fout bezig..
Zoveel mensen die hun "gouwe ouwe games willen beschermen dat het er meer zijn dan gewone stemmers.. 1 of 2 mensen die een 5* geven leuk.. Meer dan 50% die op deze manier stemt = niet betrouwbare resultaten..

En nee.. Er zijn niet zat mensen die dit spel spelen.. Hooguit de mensen die hier met bakken tegelijker tijd komen protesteren tegen mijn stem.. Verder is deze game doder dan dood..

@Jelle: AHAHAHAHAHAH dan ben je wel triest.. geen centjes voor een leuke game ofzo?

avatar van kaholiic
Haha, vet. Dankjewel Rujar!

1,0
Lol je kunt Doom op een flashsite spelen xD..

Enuff said?

avatar van kaholiic
Schaam me wel een beetje..Maar het is ook zo'n tijd geleden hé. Euhm..Waren er Bosses in Doom?

@Alexjaxx = Graphics geiler.

@jelle

Nieuw woordje geleerd?

Kom is met wat meer dan hele tijd van die domme posts man.. Je bent echt het domste figuur van de hele site als je het mij vraagt.

Alexjaxx = Graphics geiler.

1,0
Van een gast van 16 verwacht ik het maar een vent van 30......

Whahahaha grapjas. Kom es met uitgebreide argumentatie man waarom je Doom kut vind, of schrijf een UITGEBREIDE REVIEW waarin je alles vertelt waarom je Doom kut vind. Voor mij kom je nu over als iemand die alleen maar geilt op next-gen games en next-gen graphics. Je kan wel games gaan lopen afkraken maar argumentatie is bij jou ver te zoeken!.

War-Ultima
Ik snap wat Alexjaxx bedoeld (waren een heleboel berichten trouwens in 1 dag), hij bedoeld dat men nu alleen op next-gen focust omdat nieuwe games ontdekken interessant is en dat niemand meer in het verleden kijkt (old school dus).
Maar ik denk dat je je daar erg in vergist, grotendeels heb je er wel gelijk in maar dat is naar mijn mening geen goede reden om Doom zo'n laag cijfer te geven.
Na dit bericht zul je vast wel weer een reactie geven, zo ja, kom dan met een zeer goede argumentatie zoals Jelle al vermelde.

Iedereen snapt wat hij bedoeld. Maar dat zijn drogredenen om een game slecht te beoordelen.

1,0
Een uitgebreide review zit er niet in aangezien ik dan de game opnieuw moet opstarten.. De laatste keer voor mij was ook op zo'n flashsite en de trial van Doom op XBLA..

Kstel voor dat jullie zelf een lijstje van FPS opzoeken die lager staan als Doom en dan kan ik je vertellen waarom Doom slechter is dan alle andere.. Natuurlijk weten zelfs de stugge volhouders die hier beweren Doom regelmatig te spelen dat Doom een afgezaagd spel is wat alleen hoge ratings krijgt vanwege de "nostalgie" waar mensen blijkbaar meer waarde aan hechten dan aan de gameplay..

Wat is er zo erg aan om Doom nog een keer op te starten. Ik moet toegeven dat ik liever Doom speel dan zo'n overhypte kutgame als Modern Warfare 2.

1,0
Nou ik zit op mijn stage en hier kan dat dus niet.. Als ik dan thuis kom dan heb ik totaal geen interesse meer in dit gedoe en nog minder in Doom spelen..

Overhyped is trouwens niet persee iets slechts hoor.. Modern Warfare 2 was misschien niet perfect maar ze hebben veel kunnen toevoegen zonder de game totaal te veranderen en/of verslechteren..

Verder vind ik dat als je bepaalde persoonlijke redenen hebt om een game te haten je deze niet mag betrekken bij je beoordeling en ik vind het ook niet slim om dan net die vergelijking te maken als je overhyped al een argument vind..

Verder vind ik MW2 natuurlijk in alle opzichten 10 x beter dan Doom..
Gisteren hebben waarschijnlijk zo'n 5/10 miljoen mensen MW2 gespeeld.. Hoeveel zouden er Doom hebben zitten spelen?

Ik haat MW2 niet maar als ik een Call of Duty online wil spelen speel ik wel cod4 omdat ik die in de online-mode beter vind en is wat mij betreft ook langer houdbaar dan MW2. En als ik lekker effe lomp wat monsters wil knallen speel ik Doom. En als ik snelle gameplay wil ga ik wel Quake spelen. Omdat games slechte graphics hebben wil het niet gelijk zeggen dat de game zelf ook gelijk slecht is. Daarom vind ik GM ook veel Doper dan andere game-sites omdat hier veel luitjes zitten die van old-skool shooters houden en dergelijke. Ik zie trouwens dat je Counterstrike in je top 10 heb staan. Die game heb ik ook 3 jaar lang kapot gespeeld, althans 1.6 dan de vervolgen niet maar speel je die game ook voor de graphics?

avatar van rpger
Alexjaxx schreef:

Verder vind ik MW2 natuurlijk in alle opzichten 10 x beter dan Doom..

Gast komop. Je vergelijkt een game van fucking 17 jaar oud met een game van nu.

Bekijk het maar zo: zonder Doom zouden er nu geen 5/10 miljoen mensen MW2 hebben gespeeld.