Doom (1993)

PC / Macintosh / Sega Mega Drive/Genesis 32X / Atari Jaguar / Super NES / PlayStation / 3DO / Sega Saturn / Game Boy Advance / Mobile / Xbox / Xbox 360 / Apple iOS / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Android
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door id, GT, Sega, Atari, Williams, Art Data, Activision, Simon & Schuster en Bethesda

Een space marine negeert de orders van zijn meerdere om op onschuldigen te schieten. Hiervoor wordt hij gestraft en naar Mars gestuurd om te werken voor de Union Aerospace Corporation. Deze organisatie experimenteert met teleportatie tussen Mars en zijn manen, Deimos en Phobos. Als er iets verschrikkelijk mis gaat, komen er monsters uit de hel naar Phobos. Een UAC team van Mars moet het incident onderzoeken. Al snel is er geen radiocontact meer en er blijft slecht één persoon over die de invasie kan stoppen: jij.

Hier praat hij zichzelf niet meer uit rpger.

avatar van Alexjaxx
1,0
Dus je mag geen games van vroeger met tegenwoordig vergelijken op een site waar je games met elkaar moet vergelijken? Dus je zegt eigenllijk geef bonuspunten aan oude kutgames alleen maar omdat ze oud en kut zijn en dat het zielig is om ze geen hoog cijfer te geven ook al zijn ze oud en kut..

Ik weet zelf ook al dat ze niet te vergelijken zijn want .. Doom is VANZELFSPREKEND slechter dan MW2..
En ik vind wel dat je ze met elkaar moet vergelijken (leuk dat je daar weer over begint lees ff mijn posts en dan heb ik dit al een stuk of 20 x proberen uit te leggen) geef Doom een award voor grondlegger van FPS dat verdient hij met alle credits erbij.. Helaas is dit niet het museum van games en wil ik hier een fatsoenlijke op gameplay gebasseerde 250..
Dus ga hem vervolgens niet hoger raten dan een game die dus VANZELFSPREKEND beter is omdat hij toevallig in het museum ligt.

Je mag van mij best een hoger puntje geven omdat een game je vroeger heeft ge-entertained maar dat hoeft niet gelijk een 4/5 te zijn, kzou zeggen dat je daarvoor 1 punt extra mag rekenen.. En als je zo'n mafkees bent die dit de hele dag speelt vind ik dat je inderdaad een 4/5 mag geven.. Maar ga niet hier hoog lopen stemmen omdat je het vroeger leuk vond terwijl je het nu al 5 jaar niet meer aanraakt.

Natuurlijk niet. Hoe kun je een spel als Doom nou vergelijken met MW2. Denk is na man!

Jij vind ze mischien kut Doom heeft ontzettend veel betekent voor het FPS genre en zonder Doom zouden mensen nu ook geen MW2 spelen.

Vind jij mischien maar waarom vind je dat dan? Jah ik ken jou antwoord al: De graphics zijn kut! Maar schrijf in godsnaam is een review waarom je Doom kut vind.

En ik vind wel dat je ze met elkaar moet vergelijken.

Juist, een game uit 1993 gaan vergelijken met een game uit 2009. Heel logisch.

Alexjaxx schreef:

Gast de top 250 geeft aan wat de best games zijn die ooit gemaakt zijn en wat is het verschil tussen gameplay van Doom en COD? Dus wat is er dan zo kut aan de game?

War-Ultima
rpger schreef:

Gast komop. Je vergelijkt een game van fucking 17 jaar oud met een game van nu.

Bekijk het maar zo: zonder Doom zouden er nu geen 5/10 miljoen mensen MW2 hebben gespeeld.

Precies, goed gezegd rpger.

En Alexjaxx waarom reageer je niet op mijn berichten? je praat er steeds omheen en je hebt nog steeds geen goede reden gegeven waarom Doom slecht is.

avatar van kaholiic
We hebben hem in een de hoek gedreven, nu moeten we hem alleen nog maar afmaken!

The box. You opened it. We came. . Now you must come with us, taste our pleasures !

Hellraiser toch?

avatar van kaholiic
Denk het wel. Ken het gewoon ergens van.

Dr. Salvador
Hellraiser ja.

Alexjaxx, ken je trouwens Turok (2008), dat is wel een vette next gen shooter, is erg goed!

avatar van Thomas83
In grote lijnen heeft Alexjaxx best een punt vind ik. Dat is ook een discussie die wel eerder op Gamesmeter is gevoerd. Als ik een spel een cijfer geef laat ik nostalgie en het plezier dat ik destijds aan het spel heb beleefd zeker meewegen, maar als het in de huidige tijd niet meer zo heel leuk is om te spelen dan gaat het cijfer bij mij wel omlaag. Van Jones in the Fast Lane en Where in the World is Carmen Sandiego heb ik het cijfer bijvoorbeeld verlaagd na een herspeelbeurt.

Om terug te komen op Doom, hoewel er wat minder precies mikken bij komt kijken naar de huidige standaard in first person shooters vind ik het spel nog steeds behoorlijk goed speelbaar. Ik vind het allereerst al wat moeilijker dan bijna alle hedendaagse shooters, die haast zonder uitzondering nogal simpel zijn op singleplayer, en ook snel zijn uitgespeeld. Daarnaast heeft het spel nog altijd aardig wat sfeer. De graphics zijn nogal verouderd, maar de soundtrack en geluidjes en het ontwerp en kleur van de levels en monsters geeft nog steeds een sterke spelervaring.

Verder laat ik ook de mate van vernieuwend zijn van een game als deze meewegen in mijn eindoordeel. De FPS vind trouwens wel het genre wat het meest is vooruitgegaan de laatste 20 jaar, waardoor niet alle klassiekers van vroeger nog tot de toppers van het genre behoren. Maar er zijn meer zaken dan graphics alleen die een goede shooter maken. Soepele speelbaarheid, goede controls, leuke en uitgebalanceerde wapens en vijanden en een een goed leveldesign zijn minstens zo belangrijk. En aan die punten gaat Alexjaxx een beetje voorbij. Zo bekeken zijn die flauw graphicshoer-oneliners nog niet eens zo heel raar.

avatar van Aazhyd
Kan daar een flink eind in meegaan. Het grootste nadeel is inderdaad dat het spel grafisch flink verouderd is. Maar dat is het dan ook wel. Qua gameplay is het nog steeds harstikke leuk, en dat telt voor mij toch het zwaarst.

misterwhite
Mijn favoriete shooter aller tijden!

Echt een heftig spel en zeer verslavend. Al die beesten neerknallen is gewoon te veel fun en spanning aan dat je ook niet bheu wordt.
De controls zijn erg simpel dus weinig geprul. En de gameplay is fantastisch. De graphics vallen goed mee voor zijn tijd.

Het is nu jammer genoeg al een hele tijd geleden dat ik het gespeeld heb. En het spel wil niet meer werken op men playstation Dus binnekort nog eens spelen op mijn psX emulator.

En het spel krijgt een mooie 4,5*.

avatar van hectometersnor
misterwhite schreef:
Mijn favoriete shooter aller tijden!

En het spel krijgt een mooie 4,5*.

Je zou hem eens moeten proberen op je PC, er zijn tegenwoordig zat progjes om hem gewoon op je PC te kunnen spelen, nog fijner is het dan om een controller voor je PC erbij te nemen om het PSX gevoel levendig te houden. Voordeel van de PC is dat je extra levels hebt die te downloaden zijn. Wat wel heel erg strak van de PSX versie is, zijn de sfeer geluiden. Daar waar de de PC versie echt verschrikkelijke muziek heeft en geen sfeer geluiden kan ik mij vooral herinneren dat ik vroeger in een donkere kamer met veel meer spanning en angst Doom op de PSX speelde dan op mijn PC.

misterwhite
Heb deze ook op men pc staan. Maar helaas is er geen geluid

Gewoon een andere versie downloaden.

misterwhite
Ik zal één van deze dagen nog eens kijken voor een torrent. Want zonder geluid is het toch niet hetzelfde!

Nee inderdaad. Doom moet het juist hebben van die geluiden.

avatar van Thomas83
Er zijn al vaker dit soort grapjes gemaakt dus echt origineel is het niet, maar het blijft toch lollig:

YouTube - Vuvuzela in DOOM

computer: 5,0
game boy advance: 2,0

avatar van playzz82
Mijn eerste Fps samen met Wolfenstein 3d, mooie herinneringen aan. heb hem zowel op de pc gespeeld als op de atari jaguar, de game was destijds toch een stap vooruit.

avatar van Maiky
Ik herinner me nog mijn eerste - en overigens enige - stage. Of 'stage' - noem het Project Bedrijfsoriëntatie. Ik zat in de derde of vierde klas en mocht een week (!) stage lopen bij een bedrijf. Dat werd de Technische Universiteit in Eindhoven, afdeling bouwkunde. Internet stond nog in de kinderschoenen en ach - ikzelf ook nog. Ik mocht achter een computer plaats nemen en afbeeldingen zoeken van verschillende infrastructuur over heel de wereld - ik verzamelde dus bushokjes van Tokyo tot Nigeria.

Heel interessant allemaal, maar tot mijn grote verbazing zag ik dat Doom op de computer geïnstalleerd was. Opeens zag ik mijn oom (mijn stagebegeleider) met heel andere ogen - wat doet een game als Doom op de afdeling Bouwkunde van een Technische Universiteit? Sure, voor een onderzoek om de infrastructuur van Mars nader te bekijken?

ik heb het even gespeeld, het had weliswaar niet de impact die het vroeger had, maar het was erg herkenbaar. Ik kan me niet herinner of ik dit toentertijd eng vond - Duke Nukem 3D maakte wat dat betreft meer indruk. Maar Doom wekte, net zoals onze Duke, mijn interesse in de first person shooter los en er werden dus heel wat demonen naar de andere wereld geschoten in mijn jeugd. Ik denk dat Doom voor mij staat voor herkenbaarheid. Ik ben de cd-rom al lang geleden verloren - kapot gegaan of wat dan ook. Daarmee is ook een stukje herinnering vastgeroest. Als ik dit nu zal spelen, hoe zal de game zich dan voordoen? Misschien wil ik het niet eens weten.

avatar van Aazhyd
Mooie anekdote.

Doom online spelen

Een van de grootste spellen ever. Wat Wolfenstein 3D introduceerde wist Doom naar een hoger niveau te tillen. Hoog genoeg om nu nog goed speelbaar te zijn. Doom heeft genoeg variatie in de levels.

Prachtig is de duistere en naargeestige sfeer die megegeven wordt aan de levels. Je voelt de dood gewoon om iedere hoek gluren. Je gaat je voorstellen hoe het is in een wereld van grauw beton en loshangende elektriciteitsdraden. Waar je als laatst overgebleven mens op de basis je langs hordes griezelige demonen moet vechten en door eindeloze gangen moet. Ook door radioactieve blubber en langs plafons die ineens naar beneden kunnen komen.

Ook mooi is te zien hoe je langzaam vanaf de bases op Phobos en Deimos de poorten van de hel nadert en die ook betreed en hoe levens steeds akeliger en somberder worden.

avatar van Draugen
Doom gaan vergelijken met MW2, haha.

Doom is trouwens nog vrij goed speelbaar. Qua presentatie en besturing zeer verouderd, natuurlijk, maar het spelontwerp is nog steeds vrij goed. Vergelijk Doom maar eens met Wolfenstein 3D en je zult zien dat de eerstgenoemde ook vandaag nog goed te pruimen is, zij het als retrogame.

avatar van frodok
Eerste episode vond ik destijds het beste. De daarop volgende 2 konden mij minder bekoren; het werd me een beetje te bizar met die gekke monsters, die eerder humoristisch dan eng waren.

AvMerode
Doom is altijd al mijn favoriete serie geweest en dan vooral de classics (1&2).
Doom classics krijgen tegenwoordig nog steeds veel ondersteuning dankzij fans en de modificaties dat ze creëren.
Je hebt: Zandronum (voor het spelen van co-op/online matches) , Doomsday Engine (classics doom games met HD graphics) , ZDoom/GZDoom (speel classic doom games op moderne pc's en er zijn veel opties+mod ondersteuning) , Brutal Doom (blood and gore+betere graphics en nog veel meer)
Brutal Doom van creator Marcos Abenante (Sergeant Mark IV) is de beste mod creatie naar mijn mening.
Verder is er nog ScoreDoom zodat je classic doom games (in singleplayer en multiplayer) met een score systeem kunt spelen.

Ultimate Doom en Doom 2 zijn mijn favoriete FPS games, that's for sure.
Tegenwoordige FPS games komen qua gameplay lang niet in de buurt bij deze classics.
Geen idee wat er precies in het old school first person shooter genre zit, maar er zit in ieder geval een verslavings gehalte aan.

AvMerode
Er is nu trouwens ook een mod genaamd: Dark DooM
Het verandert de sfeer en speelstijl in totaal iets anders.
Het is dan net een kruising van doom 3 en de classic shoot 'em up stijl doom games.
Ik heb Dark DooM ook in combinatie met een aangepaste brutal doom genaamd Quaker540's Sub-Mod uitgeprobeerd en man wat een lekkere kruising.
Gewoon een geheel nieuwe doom ervaring. Met Dark DooM is er verder ook een flashlight mod aanwezig/geïntegreerd.

Ik heb een vraag. Wat is het verschil tussen de pc en de snes versie. . Is de snes versie goed speelbaar. En hoe zit het kwa graphics