Doom (1993)
PC / Macintosh / Sega Mega Drive/Genesis 32X / Atari Jaguar / Super NES / PlayStation / 3DO / Sega Saturn / Game Boy Advance / Mobile / Xbox / Xbox 360 / Apple iOS / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Android
Shooter
single player / multi player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door id
Uitgegeven door id, GT, Sega, Atari, Williams, Art Data, Activision, Simon & Schuster en Bethesda
Een space marine negeert de orders van zijn meerdere om op onschuldigen te schieten. Hiervoor wordt hij gestraft en naar Mars gestuurd om te werken voor de Union Aerospace Corporation. Deze organisatie experimenteert met teleportatie tussen Mars en zijn manen, Deimos en Phobos. Als er iets verschrikkelijk mis gaat, komen er monsters uit de hel naar Phobos. Een UAC team van Mars moet het incident onderzoeken. Al snel is er geen radiocontact meer en er blijft slecht één persoon over die de invasie kan stoppen: jij.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=BkaC1-QoraY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Het vele zoeken naar sleutels kan gaan vervelen maar daar in tegen zijn er genoeg lompe wapens waarmee je, je uitstekend kut vermaken.
4.5* (als ik al zou kunnen stemmen )
Heb het wel ooit een keer uitgespeeld, maar toen was ik nog te klein om de echte kwaliteit ervan in te zien. Nu ik er aan terugdenk kan ik dat wel min of meer en durf ik het toch een waardering van 4* mee te geven.
Doom is een van de belangrijkste spellen ooit gemaakt. Het heeft in zoveel dingen de standaard gezet dat het bijna niet meer te tellen is. Het had als eerste shooter een wereld die zowaar echt 3D leek, het heeft internetgamen op de kaart gezet en daarmee ook de term deathmatch gelanceerd en het heeft het modden van games populair gemaakt wat de levensduur van games aanzienlijk verlengd heeft en de PC echt op de kaart heeft gezet als gameplatform.
Ik werd meteen door Doom gegrepen, er was toen echt niets coolers dan monsters uit de hel er weer naar terug schieten. Het sfeertje was dan ook perfect: de heerlijke geluiden van grommende monsters en knallende shotguns, de geweldige sfeerversterkende op thrash metal en ambient gebaseerde soundtrack van Robert Prince, de animaties van de monsters, die er ook echt eng uitzagen en waar je je helemaal rot van kon schrikken als ze ineens voor je neus stonden. En actie, heel erg veel actie.
De gameplay is dan ook perfect, geen gezeur en gezanik over een verhaal of allemaal randzaken die je af kunnen leiden van hetgeen Doom zo goed doet: knallen. Naast af en toe een sleutel of switch zoeken het enige wat je moet doen. Dat heeft geen game zo goed gedaan als Doom.
5*
Dat John Carmack naast een genie ook nog eens een sympathieke kerel is blijkt wel door het feit dat hij wat jaartjes geleden de broncode heeft vrijgegeven van Doom. Hierdoor kon de fanbase (die nog steeds belachelijk groot is voor zo'n oud spel) dus alles gaan veranderen aan de game. Dat heeft geleid tot verschillende engines met allemaal hedendaagse features: dynamisch licht, 3D modellen, echte 3D features zoals kamers boven elkaar, co-op play via splitscreen en meer van zulks. De beste engine vind ik de Doomsday engine. Dus knock yourself out als je Doom nog ooit wil spelen.
Caramck heft trouwesn een nieuwe engine: ID -Tech 5 of iets dergelijks. Check het gamer.nl forum bij action games, of maak hier een nieuw topic aan!
4*
wolfenstein was toch de eerste 3d shooter.. mja die is niet zo groot als doom geworden uiteindelijk.
Wolfenstein niet zo groot geworden? Daar heb ik toch echt een andere beeld van, maar goed het is idd de eerste 3D FPS. Doom is zeker bekender en misschien ook wel terrecht. De soundtrack en de sfeer zitten gewoon zo sterk in elkaar. Dat kan dus echt niet van Wolfenstein gezegt worden ook al heeft het vele deuren geopend voor andere developers.
Wolfenstein is wel de eerste FPS die enorme bekendheid verwierf. Doom heeft het FPS genre echter pas echt gedefinieerd.
Een game met historisch belang, maar daarom nog geen goed game. Zal niet veel meer krijgen dan 2*
Deze game zou een 4 moeten krijgen van mij.
Aangezien deze heel veel invloed heeft gedaan op oudere games.
BoordAppel thanks voor de verheldering. Ik had altijd gedacht dat Wolfenstein de grondlegger was, maar ik heb dan ook nooit echt verder gekeken.
Wel toffe monsters hier en daar (wat schrok ik me destijds dood van die schaduwachtige beesten) en zoals Boordappel zegt, een no-nonsens knaller die lekker bloederig is. Dat maakt het goed voor een halfuurtje vertier, maar meer niet omdat het verder dus eigenlijk niet echt iets te bieden heeft. Dat het een belangrijke rol gespeeld zou hebben in het genre zal misschien wel kloppen (al vind ik het een beetje overroepen), maar dat maakt de spelbeleving op zich er helaas niet veel beter op natuurlijk.
Mijn cijfer zal waarschijnlijk ook zo rond de 2* draaien, maar ik zal het voor de zekerheid toch maar nog even uit de kast halen.
Dat heb je niet echt te vinden. Het is meer een feit dat dit een van de belangrijkste games ooit is geweest.
Qua kleurgebruik vind ik het nog steeds helemaal niks, herinner me nog redelijk die vreselijk lelijke bruine beesten met hun rode bollen. Vond het maar een deprimerend zooitje.
Ook het leveldesign vond ik redelijk pover. Teveel ronddolen op zoek naar sleutels en teveel muurwandpolygonen die omhoog schoven.
Lijkt me niet. Er komen ook voor de consoles nog ontzettend veel shooters uit.
Het blijft de hel natuurlijk, echt vrolijk moet het niet worden. Maar je herinnering klopt gewoon niet. Hoewel het allemaal vrij donker blijft zit er toch veel rood, blauw en groen door de hele game heen. Doom II is wat dat betreft nog wel wel wat kleurrijker.
Dat is niet alleen wat het leveldesign maakt. In de eerste plaats moet het natuurlijk een prima battlefield zijn om monsters neer te knallen. En daar slaagt de game perfect in. Elke map heeft ook zijn eigen sfeer, het lijkt echt niet op elkaar.
Lijkt me niet. Er komen ook voor de consoles nog ontzettend veel shooters uit.
Vind het persoonlijk weinig leuk om met een controller dit soort FPS games te spelen. Blijft volgens mij ook een type spel dat de consolegamer niet helemaal ingepalmd heeft. Kende vroeger in ieder geval niet veel mensen die weg waren van Doom. Enkel wat PC gamers.
Nee, maar bruin is wat anders dan duister en sfeervol uiteraard. De hel is volgens mij ook niet meteen "deprimerend".
Anyway, je kan er uren over in het rond pallaveren, vond het gameplaygewijs, visueel en sferisch maar een redelijk pover game. Ook in z'n tijd vond ik het al niet te boeiend. Belangrijk is het zeker geweest maar ook daar hoeft het niet helemaal opgeblazen te worden.
Ik ben er ook niet zo'n fan van en het is inderdaad niet het meeste geschikte genre om op een console te spelen maar dat het de consolegamer niet ingepalmd heeft lijkt me wat te sterk. Daar zijn de Medal of Honor, Timepslitters en Halo serie te populair voor.
Het is samen met Unreal en Half-life onmiskenbaar de FPS waar ik het meeste plezier aan heb beleefd. De eerste game die ik speelde met een geluidskaart ipv over dat lullige PC-speakertje en dat was echt een enorm verschil. De eerste game die werkelijk schrik aanjoeg als je het in het donker zat te spelen en er stond ineens zo'n monster voor je neus (vooral die roze).
Ik weet nog dat een huisgenoot van me 400 gulden uitgaf om 4 MB extra geheugen in z'n 486 te kunnen zetten zodat het spel op "high resolution" ook speelbaar was (F8 meen ik). Dit gaan zeker weten 5 sterren worden en ook wel een top-10 notering denk ik.
Eerlijk is eerlijk, in mijn cijfer speelt ook mee dat ik eigenlijk niets met shooters heb.
Oh, daar komt weer een monster aan in een donkere ruimte en dan moet je dat ding weer neer schieten. Saahaai.
Eerlijk is eerlijk, in mijn cijfer speelt ook mee dat ik eigenlijk niets met shooters heb.
Ik weet niet of je door hebt hoe revolutionair deze game was toen der tijd, Zulke Graphics en Gameplay waren toen nog nooit vertoond en ik kan me nog goed herrineren dat er op school bij mij door iedereen over gepraat werd, en een monster uit het donker kon je gemakkelijk zien aanlopen als je gewoon je beeldscherm wat "Brighter" zet