Doom (1993)

PC / Macintosh / Sega Mega Drive/Genesis 32X / Atari Jaguar / Super NES / PlayStation / 3DO / Sega Saturn / Game Boy Advance / Mobile / Xbox / Xbox 360 / Apple iOS / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Android
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door id, GT, Sega, Atari, Williams, Art Data, Activision, Simon & Schuster en Bethesda

Een space marine negeert de orders van zijn meerdere om op onschuldigen te schieten. Hiervoor wordt hij gestraft en naar Mars gestuurd om te werken voor de Union Aerospace Corporation. Deze organisatie experimenteert met teleportatie tussen Mars en zijn manen, Deimos en Phobos. Als er iets verschrikkelijk mis gaat, komen er monsters uit de hel naar Phobos. Een UAC team van Mars moet het incident onderzoeken. Al snel is er geen radiocontact meer en er blijft slecht één persoon over die de invasie kan stoppen: jij.

avatar van WeZet
Netjes Boordappel, redelijke samenvatting ook!

avatar van basik
2007?

avatar van Test Drive
Ziet ernaar uit , of het de oude is!

avatar van Spawn NL
Een van de grondleggers van de FPS alleen daarom verdient het al een hoge onderscheiding, het deed in die tijd niks fout en ik kan me herinneren dat het er voor toen echt heel mooi uitzag.
Het vele zoeken naar sleutels kan gaan vervelen maar daar in tegen zijn er genoeg lompe wapens waarmee je, je uitstekend kut vermaken.

4.5* (als ik al zou kunnen stemmen )

avatar van Phoenix
Ben niet echt met Doom opgegroeid (was iets te ver voor mijn tijd daarvoor) maar ik erken het genie van Carmack en de waarde van dit spel voor het genre maar al te goed.

Heb het wel ooit een keer uitgespeeld, maar toen was ik nog te klein om de echte kwaliteit ervan in te zien. Nu ik er aan terugdenk kan ik dat wel min of meer en durf ik het toch een waardering van 4* mee te geven.

Ik heb al een correctie ingediend. Blijkbaar ben ik het jaar vergeten in te vullen, dat moet natuurlijk 1993 zijn.

Doom is een van de belangrijkste spellen ooit gemaakt. Het heeft in zoveel dingen de standaard gezet dat het bijna niet meer te tellen is. Het had als eerste shooter een wereld die zowaar echt 3D leek, het heeft internetgamen op de kaart gezet en daarmee ook de term deathmatch gelanceerd en het heeft het modden van games populair gemaakt wat de levensduur van games aanzienlijk verlengd heeft en de PC echt op de kaart heeft gezet als gameplatform.

Ik werd meteen door Doom gegrepen, er was toen echt niets coolers dan monsters uit de hel er weer naar terug schieten. Het sfeertje was dan ook perfect: de heerlijke geluiden van grommende monsters en knallende shotguns, de geweldige sfeerversterkende op thrash metal en ambient gebaseerde soundtrack van Robert Prince, de animaties van de monsters, die er ook echt eng uitzagen en waar je je helemaal rot van kon schrikken als ze ineens voor je neus stonden. En actie, heel erg veel actie.

De gameplay is dan ook perfect, geen gezeur en gezanik over een verhaal of allemaal randzaken die je af kunnen leiden van hetgeen Doom zo goed doet: knallen. Naast af en toe een sleutel of switch zoeken het enige wat je moet doen. Dat heeft geen game zo goed gedaan als Doom.

Dat John Carmack naast een genie ook nog eens een sympathieke kerel is blijkt wel door het feit dat hij wat jaartjes geleden de broncode heeft vrijgegeven van Doom. Hierdoor kon de fanbase (die nog steeds belachelijk groot is voor zo'n oud spel) dus alles gaan veranderen aan de game. Dat heeft geleid tot verschillende engines met allemaal hedendaagse features: dynamisch licht, 3D modellen, echte 3D features zoals kamers boven elkaar, co-op play via splitscreen en meer van zulks. De beste engine vind ik de Doomsday engine. Dus knock yourself out als je Doom nog ooit wil spelen.

avatar van WeZet
Ik hen het al gecorrigeert Boordappel!

Caramck heft trouwesn een nieuwe engine: ID -Tech 5 of iets dergelijks. Check het gamer.nl forum bij action games, of maak hier een nieuw topic aan!

avatar van Paap
Ja Doom is toch wel erg tof. Ik speelde het fors later dan 1993 maar niettemin heb ik er veel plezier aan beleefd. Eenmaal uitgespeeld weer opnieuw beginnen om alles 100% te halen enzo. Ja hier was ik wel mee zoet 4*

avatar van basik
wolfenstein was toch de eerste 3d shooter.. mja die is niet zo groot als doom geworden uiteindelijk.

Vele uurtjes plezier aan beleefd. Het schieten met wapen "6" was het tofst, hoewel "7" gewoon verwoestend was!

avatar van Paap
En wie herinnert zich niet IDKFA en IDDQD

basik schreef:

Wolfenstein niet zo groot geworden? Daar heb ik toch echt een andere beeld van, maar goed het is idd de eerste 3D FPS. Doom is zeker bekender en misschien ook wel terrecht. De soundtrack en de sfeer zitten gewoon zo sterk in elkaar. Dat kan dus echt niet van Wolfenstein gezegt worden ook al heeft het vele deuren geopend voor andere developers.

avatar van Test Drive
Paap schreef:
En wie herinnert zich niet IDKFA en IDDQD

jajaaaaaaa!

die herinner ik me helemaal!

Wolfenstein 3D is niet de eerste FPS, al denken inderdaad veel mensen dat dat wel zo is. Id heeft in 1991 al eerder twee FPS uitgebracht, namelijk Hovertank 3D en Catacomb 3D. Die zijn alleen nooit zo beroemd en berucht geworden als Wolfenstein. Maar ook voor Id zich eraan waagde zijn er FPS gemaakt.

Wolfenstein is wel de eerste FPS die enorme bekendheid verwierf. Doom heeft het FPS genre echter pas echt gedefinieerd.

avatar van Onderhond
Nooit een Doom fan geweest (tot Doom 3). Altijd erg lelijk gevonden, veel te bruin. Ook de gameplay was mij veel te repetitief en het werd mij al redelijk snel erg saai allemaal.

Een game met historisch belang, maar daarom nog geen goed game. Zal niet veel meer krijgen dan 2*

avatar van DoraRing
2007, hmmmmm klopt niet zo

Deze game zou een 4 moeten krijgen van mij.
Aangezien deze heel veel invloed heeft gedaan op oudere games.

avatar van Artifact
Maakt dat de game er beter op dan?

BoordAppel thanks voor de verheldering. Ik had altijd gedacht dat Wolfenstein de grondlegger was, maar ik heb dan ook nooit echt verder gekeken.

avatar van djelle
Hier ben ik het wel een beetje eens met OH. Inderdaad vrij dof en veel te eentonig qua kleurgebruik, maar ook de levels smaken in hun geheel doorgaans nogal naar een mottige eenheidsworst. Altijd maar diezelfde hoekige gangetjes en kamertjes waar niks te zien of beleven valt (het dient enkel als kapstok voor het 'moordfestijn'), niet erg getuigend van veel creativiteit dus.

Wel toffe monsters hier en daar (wat schrok ik me destijds dood van die schaduwachtige beesten) en zoals Boordappel zegt, een no-nonsens knaller die lekker bloederig is. Dat maakt het goed voor een halfuurtje vertier, maar meer niet omdat het verder dus eigenlijk niet echt iets te bieden heeft. Dat het een belangrijke rol gespeeld zou hebben in het genre zal misschien wel kloppen (al vind ik het een beetje overroepen), maar dat maakt de spelbeleving op zich er helaas niet veel beter op natuurlijk.

Mijn cijfer zal waarschijnlijk ook zo rond de 2* draaien, maar ik zal het voor de zekerheid toch maar nog even uit de kast halen.

Het leveldesign is geniaal djelle, nog een keer spelen dus. Ook is hier erg veel kleur te vinden, vooral in het design van de monsters. Misschien zijn jullie in de war met Quake? Dat was mij ook een tikkeltje te kleurloos.

Dat heb je niet echt te vinden. Het is meer een feit dat dit een van de belangrijkste games ooit is geweest.

avatar van Onderhond
Voor PC gamers zeker ja, voor doorgewinterde console gamers is Doom een weinig interessant stipje in het gamelandschap.

Qua kleurgebruik vind ik het nog steeds helemaal niks, herinner me nog redelijk die vreselijk lelijke bruine beesten met hun rode bollen. Vond het maar een deprimerend zooitje.

Ook het leveldesign vond ik redelijk pover. Teveel ronddolen op zoek naar sleutels en teveel muurwandpolygonen die omhoog schoven.

Lijkt me niet. Er komen ook voor de consoles nog ontzettend veel shooters uit.

Het blijft de hel natuurlijk, echt vrolijk moet het niet worden. Maar je herinnering klopt gewoon niet. Hoewel het allemaal vrij donker blijft zit er toch veel rood, blauw en groen door de hele game heen. Doom II is wat dat betreft nog wel wel wat kleurrijker.

Dat is niet alleen wat het leveldesign maakt. In de eerste plaats moet het natuurlijk een prima battlefield zijn om monsters neer te knallen. En daar slaagt de game perfect in. Elke map heeft ook zijn eigen sfeer, het lijkt echt niet op elkaar.

BoordAppel schreef:
Lijkt me niet. Er komen ook voor de consoles nog ontzettend veel shooters uit.

Vind het persoonlijk weinig leuk om met een controller dit soort FPS games te spelen. Blijft volgens mij ook een type spel dat de consolegamer niet helemaal ingepalmd heeft. Kende vroeger in ieder geval niet veel mensen die weg waren van Doom. Enkel wat PC gamers.

Het blijft de hel natuurlijk, echt vrolijk moet het niet worden.

Nee, maar bruin is wat anders dan duister en sfeervol uiteraard. De hel is volgens mij ook niet meteen "deprimerend".

Anyway, je kan er uren over in het rond pallaveren, vond het gameplaygewijs, visueel en sferisch maar een redelijk pover game. Ook in z'n tijd vond ik het al niet te boeiend. Belangrijk is het zeker geweest maar ook daar hoeft het niet helemaal opgeblazen te worden.

Ik ben er ook niet zo'n fan van en het is inderdaad niet het meeste geschikte genre om op een console te spelen maar dat het de consolegamer niet ingepalmd heeft lijkt me wat te sterk. Daar zijn de Medal of Honor, Timepslitters en Halo serie te populair voor.

Destijds was dit toch wel de grootste schok op gamegebied die ik had meegemaakt. Wolfenstein was ook al 3D, maar viel qua gameplay en zeker qua sfeer totaal in het niet hierbij.

Het is samen met Unreal en Half-life onmiskenbaar de FPS waar ik het meeste plezier aan heb beleefd. De eerste game die ik speelde met een geluidskaart ipv over dat lullige PC-speakertje en dat was echt een enorm verschil. De eerste game die werkelijk schrik aanjoeg als je het in het donker zat te spelen en er stond ineens zo'n monster voor je neus (vooral die roze).

Ik weet nog dat een huisgenoot van me 400 gulden uitgaf om 4 MB extra geheugen in z'n 486 te kunnen zetten zodat het spel op "high resolution" ook speelbaar was (F8 meen ik). Dit gaan zeker weten 5 sterren worden en ook wel een top-10 notering denk ik.

neo (crew)
Opvallend dat Nintendo deze game in 1996, toen de Snes al op zijn retour was en de N64 al een feit was, nog werd uitgebracht op de 16 bit console. Nooit echt begrepen waarom op bepaalde overgangsfasen nog steeds dat soort titels worden uitgebracht.

Zal ook geen beste port zijn geweest denk ik. De SNES was veel te zwak om dit fatsoenlijk te draaien lijkt me. Overigens is er ook een Doom voor de N64, toepasselijk Doom 64 genoemd. Dat is echter wel een heel ander spel en dient dus ook apart toegevoegd te worden.

avatar van Onderhond
De SNES was helemaal niet gebouwd op dit soort spellen uiteraard, het bakje was uitgerust om pixels te verslepen. Door middel van extra chips in de games zelf werd het mogelijk om toch dit soort spellen uit te brengen, al was het duur en nog steeds niet toerijkend. Ook nooit goed begrepen waarom ze alsnog de moeite deden.

avatar van Artifact
Ik wist eigenlijk niet dat Doom zo'n cool poster had

avatar van Zelva
1,5
Oh, daar komt weer een monster aan in een donkere ruimte en dan moet je dat ding weer neer schieten. Saahaai.

Eerlijk is eerlijk, in mijn cijfer speelt ook mee dat ik eigenlijk niets met shooters heb.

avatar van Spawn NL
Zelva schreef:

Ik weet niet of je door hebt hoe revolutionair deze game was toen der tijd, Zulke Graphics en Gameplay waren toen nog nooit vertoond en ik kan me nog goed herrineren dat er op school bij mij door iedereen over gepraat werd, en een monster uit het donker kon je gemakkelijk zien aanlopen als je gewoon je beeldscherm wat "Brighter" zet