Stray (2022)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Macintosh

Ontwikkeld door BlueTwelve
Uitgegeven door Annapurna

Stap in de pootjes van een verdwaalde kat. Verloren, alleen en gescheiden van zijn familie, probeert hij zijn weg terug naar huis te vinden. Maar om te ontsnappen uit deze lang vergeten, volledig geautomatiseerde, cyberstad, moet hij een eeuwenoud mysterie zien te ontrafelen...

“Ik mihauw van dit spel”
“Geen game voor pussies. Er waren momenten dat ik d8: dat scheelde een haar-bal!"
“Purr-pecte combinatie van dingen waar ik dol op ben”
Aandacht!

En dat zijn weer genoeg slechte woordgrappen voor deze week .

Als kattenpersoon en game fanaat (die dol is op Little Nightmares en Inside) klinkt Stray als een muziek in de oren. Soortgelijk als Little Nightmares bestaat de game uit eenvoudige platforming en puzzelmomenten met een grote nadruk op het narratief. In tegenstelling tot die games is Stray wat luchtiger, met meer humor en bestaat het meer uit dialogen volgen dan dat het zich geheel op visual storytelling stort.

Het is sowieso bijzonder om een game te zien waarin je geheel voor een kat speelt die realistisch reageert op de omgeving. Alleen al in realistische manieren hoe de kat geanimeerd is en de realistische geluiden die ie maakt zijn indrukwekkend gedaan. Maar Stray voegt allerlei heerlijke, gekke trekjes toe die herkenbaar zijn voor kattenliefhebbers: spullen van bureaus duwen, graag in dozen kruipen, krabben aan banken etc. Deze aspecten kunnen voor heel wat humoristische, maar ook schattige momenten zorgen waarin je de kat gewoon leuk ziet reageren op de wereld. En als de kat niet voor een lach zorgde dan waren het wel de vele personages die leuk regeerde op wat jij deed (ik lag in een deuk toen ik sprong op een tafel waar 2 personages Majong aan het spelen waren. Nog bedankt, mijn oude kat Jey, voor alle keren dat ie besloot op mijn schoot te springen toen ik midden in een pittig game moment zat).

Het verhaal is interessant. Wat begint als een simpele “keer terug naar de kudde” verhaal loopt uit tot verwikkeld raken in een groots probleem die een hele beschaving gevangen houd. De vele personages die je leert kennen zijn goed uitgeschreven en ik wilde ten oprechte dat dingen goed voor hun zouden eindigen. Grafisch is het prachtig om te zien en de laadtijden waren (op de PS5) lekker kort. De omgevingen zagen er zo mooi uit dat ik een groot deel van mijn playtrough gewoon op rustig tempo liep, ipv rennen, om gewoon van de omgeving te kunnen genieten.

In tegenstelling tot wat mijn slechte pun aan het begin van de recensie beweerd is de gameplay eenvoudig: een beetje klimmen, soms wegrennen, standaard stealth stukjes, soms een simpele puzzel. Ik had nergens moeite met de gameplay, maar het werd ook nooit onprettig om te doen oid. De focus zit op een prettige, levendige wereld verkennen en dit doet Stray goed.

Gewoon een goede game die zeker de moeite waard is als je belangstelling bij het thema hebt! Het lijkt er haast op dat 2022 één van mijn favo game jaren kan worden. Ik heb o.a. goed genoten van The Quarry, de Klonoa ports, Sifu, TMNT: Shredder’s Revenge, Kirby: Forgotten Lands en nu Stray. Terwijl o.a. GOW Ragnarok, Bayonetta 3, Hogwarts Legacy, Midnight Suns, The Devil In Me en Mario + Rabbids er nog aan gaan komen. Genoeg te gamen iig.

Vanavond uitgespeeld en gelukkig gaat mijn eerste stem van 2023 een hele mooie zijn, want wat heb ik genoten van Stray. Het concept is vrij uniek, je beleeft een verhaal vanuit het perspectief van een kat. En geen speciale kat, maar gewoon een normale kat zonder krachten (al krijg je uiteraard wel hulp waardoor je meer kan dan een standaard beestje). Wat begint als een basic verhaal om je mede-katten terug te vinden, loopt toch al snel uit op een vrij groot en episch verhaal zonder dat de game het intieme sfeertje en de kleinschaligheid uit het oog verliest.

Het is ongelofelijk wat het ontwikkelingsteam van Stray heeft gemaakt, omdat dit toch als indie-game word gezien waar niet overdreven veel budget en mankracht in zit. Maar op diverse gebieden voelt dit echt als een titel van het hoogste niveau. Dan doel ik toch vooral op het visuele aspect, want Stray is bloedmooi. De donkere levels vol met neon-lichten en de cyberpunk-achtige sfeer van trieste steden is soms adembenemend mooi. Zeker als je de tweede stad bezoekt zo richting het slot, met knipperende lichten van barren, winkels en straatversieringen dan raak je echt wel onder de indruk. De cut-scènes mogen er ook absoluut wezen. Maar ook ziet de naamloze kat in de hoofdrol er echt heel goed uit en is het bijzonder knap om te zien hoe de kat echt loopt, klimt en reageert zoals je van zo'n diertje verwacht. Het klimmen gaat heerlijk soepel, al kan dat ook niet fout gaan door de gameplay-mechanics. Ik was met een dikke zeven uur door de game heen. Klinkt niet als heel lang, maar ik vond het lang genoeg omdat er gewoon een mooi pakkend verhaal is verteld.

Want ook al waren het mooie uren, qua gameplay is er natuurlijk niet overdreven veel te beleven. Je kan lopen, rennen en springen en daar zijn de levels dan ook goed op ingericht. Zeker in beide steden waar je komt kun je je heerlijk uitleven met de hoogteverschillen om diverse ruimtes te bereiken. Stray is een adventuregame en je zal vooral vaak aan het puzzelen zijn hoe je bepaalde locaties bereikt of dingen kan vinden. Dit doe je door de dialoog aan te gaan met de robot-bewoners. Je kan communiceren via je gevonden drone, B-12, waarmee je bevriend raakt. Deze drone is zijn geheugen kwijt en langzaamaan vindt hij meer info terug als jij geheugenmomenten verzamelt. Verder is er nog wel een beetje actie, als je last krijgt van Zurks, zeg een soort bacteriën die je in rap tempo kunnen achtervolgen en doden. Eerst ontwijk je ze, later heb je een mogelijkheid om ze te doden. Niet de meest boeiende gameplay, maar het was ook wel weer geregeld spannend. Maar je merkt wel dat deze game niet al te uitgebreid is, zeker in dialoog met de robots. Ze hebben weinig tekst en dus ben je weer snel op weg om de missies te voltooien.

Toch is er best nagedacht over die missies. Zo moet je richting het einde een ruimte in die bewaakt word door een medewerker van dat bedrijf. Je kan er alleen in als een robot-vriend een hesje en een pet op kan zetten. Die je weer moet vinden door voor diverse robots problemen op te lossen. Voor wat hang-robots vernietig je camera's, je krijgt een cassettebandje en daarmee veroorzaak je lawaai in een kledingwinkel, waarna je een hesje kan stelen. De pet krijg je weer door een dronken robot die eigenlijk moet werken uit de kroeg te halen, waarna ze dozen een kledingwinkel in brengen waar je je in kan verstoppen en daar een petje mee kan nemen. Je moet toch tijdens het spelen af en toe even nadenken hoe je het op kan lossen. Het is niet al te lastig, maar wel uitdagend op een fijne manier.

Qua looks en sfeer zou ik deze game vijf sterren geven, maar dat laat de gameplay niet toe. Wel is het absoluut een aanrader om te spelen voor wie een beetje wat met dit soort games heeft. Het is bijzonder, het is goed uitgewerkt en je bent toch tevreden om dit boeiende verhaal uit te spelen.

Gisteravond met ongeveer 7 uur op de teller uitgespeeld ook

Kan me helemaal vinden in wat Ajax&Litmanen1 zegt en kom ook uit op 4*. Ik vond de gameplay inderdaad onderhoudend, nergens wereldschokkend en misschien wat aan de makkelijke kant. Dit spel wordt echter gedragen door de sfeer, gecreëerd door een knappe mix van een geloofwaardig neergezette interessante wereld, een interessant verhaal, een toch wel tot de verbeelding sprekende protagonist, verpakt in prachtige graphics en dito sfx en muziek.

Twee kleine minpunten:

- Naarmate de game vorderde zie je dat er minder tijd/aandacht is geweest voor sidequests en inkleuring door bv bijrollen. Waar ik de sloppenwijk als kleine sandbox eindeloos interessant vond, had ik dat bij de andere locaties een stuk minder. Er was gewoon minder te doen en men had minder te melden. Ook was er minder te verkennen en had je minder het gevoel dat je overal op iets interessants kon stuiten.

- Ik miste aan het eind best veel herinneringen uit het tweede deel van de game. De reden daarvan is dat ik op een gegeven moment onverwacht afscheid nam van een locatie en niet de gelegenheid meer kreeg om er naar terug te keren. Daar baal ik wel van, ik mis nu toch wat van wat er in Middendorp te beleven viel. Ik was er niet verdacht op, omdat bij de Sloppenwijk een duidelijke markering is met zoiets als: "Weet je zeker dat je hier klaar bent? Je komt hier namelijk niet meer terug". Daarom verwachtte ik dit in de rest van de game ook. Slordig, wmb.

Al met al toch wel erg fijne game die ik echt iedereen aan kan raden. 4*

O ja, Als je upgrade van PS Plus Essential naar PS Plus Extra voor 40 euro, kun je Stray spelen à 30 euro en heb je voor een tientje een jaar toegang tot nog eens 400 titels..Just sayin' omdat ik het echt ongelooflijke value for money vind