Stray (2022)

PC / PlayStation 5 / PlayStation 4

Ontwikkeld door BlueTwelve
Uitgegeven door Annapurna

Stap in de pootjes van een verdwaalde kat. Verloren, alleen en gescheiden van zijn familie, probeert hij zijn weg terug naar huis te vinden. Maar om te ontsnappen uit deze lang vergeten, volledig geautomatiseerde, cyberstad, moet hij een eeuwenoud mysterie zien te ontrafelen...

avatar van FlorisV
Interessant gameplay concept, sluipen, rondlopen en springen als lenige kat. Ik blijf het sowieso prachtige beesten vinden.

Lijkt me ook een heel toffe game te gaan worden! Geldt sowieso trouwens wel voor games van deze publisher dat ze per definitie interessant zijn vind ik

avatar van ZZ TOP
Lijkt mij erg gaaf! Komt op het lijstje.

avatar van jellecomicgek72
Ziet er uit als een schitterende game, ben benieuwd hoe het verhaal zich precies ontvouwd en wat de gameplay precies is, maar als kattenliefhebber moet ik dit eigenlijk gewoon spelen. De 19e is al snel gelukkig.

Nou.. dit lijkt me ook een heel leuk spel te gaan worden met heel veel katten gedrag en katten karakters.
Dit is wel een goed gekozen onderwerp maar in het verleden heb ik ook veel slechte katten simulators gespeeld dus sceptisch ben ik nog wel.

Stray Review - Nu mag jij aan de bank krabben - nl.ign.com

"Stray is een game gemaakt voor katliefhebbers, door katliefhebbers."

Stray Review - Nine Lives - GameSpot
En zelfs een 9 van Gamespot!

Lijkt mij wel leuk om te spelen, maar vier tientjes.. Kweenie. Komt wel een keer in Ps Plus voorbij gok ik.

Merijn82 schreef:

Day 1 in PS Plus Extra, Je kunt je ps plus essentiële.upgraden, krijg je er 300 ps4/ps5 games bij

avatar van AdrievMer86
Was 22:00 uur thuis van werk en net uurtje STRAY gespeeld omdat ik erg benieuwd was.
Wel leuke sfeerrijke game.
Platform adventure met levels waar je soms meerdere kanten op kunt. Maar nog steeds wel wat lineair.
Het is geen open world met een kat in ieder geval.
Maar je kunt wel tegen robots praten en typische katten dingen die je kunt uitvoeren. Van cute tot kattenkwaad zoals het krabben op een bankstel of kleed.
Doet me ook wel beetje denken aan portal met een kat, ofzoiets.
Ja het heeft wel wat en helemaal voor katten liefhebbers zoals ikzelf.

Game is ook best heavy met graphics.
Moest met steam deck vsync uitzetten en fps op 30 locken. Maar veel settings kunnen wel medium tot high.

Ga hier morgen op vrije dag mee verder.

Ah..en maar drie tientjes

centurion81 schreef:

Ah..en maar drie tientjes

True! Ik keek naar de fysieke disc, die is wel duurder. En ook nog niet verkrijgbaar in NL.

centurion81 schreef:

Yeah... waar je in het einde van de rit geen enkel spel meer van overhoud je leent ze namelijk!.
En dat scoort bij veel mensen die dat makkelijk en goedkoop vinden.
ik heb altijd al gezegd dit is niet hoe ik het wil.. mijn streven is digitaal of fysiek games aanschaffen dan heb je ook geen druk om de tijdelijke spellen uit te moeten spelen wat niemand echt lukt.

Merijn82 schreef:

Even afwachten fysiek games komen vaak later nog...

Heel even aanschouwd (en gespeeld) bij een bevriend koppel en het ziet er ook erg leuk en sfeervol uit. (PC). Ik zou haast zeggen jammer dat het niet op de de Xboxone verschijnt en mijn pc een wrak is dat herleid is tot het rippen van mijn fysieke cd's, maar aan de andere kant...aangezien er bij mij op gamingvlak niet zo veel gebeurt is om allerhande redenen de laatse tijd en mijn backlog toch wel groot is ook geen ramp.

En ja...het blijft gewoon charmant om als kat te kunnen spelen en al de kleine kantjes en trekjes van die diertjes terug te zien (van kinds af aan katten gehad en heb er nog altijd eentje rondlopen - al een hele senior van rond de 20).

Dus vind het wel erg knap hoeveel aandacht er toch aan besteed is door de devs.

avatar van jellecomicgek72
Ik heb er nu ook drie uurtjes inzitten. Erg speciale game met een origineel concept. Het spel is ook veel pittiger dan verwacht eigenlijk. Ik ben vaak echt een tijdje aan het ronddwalen voordat ik weet wat de bedoeling is terwijl de missies nou niet per se heel complex in elkaar zitten ofzo. De kat zelf is geweldig, heel schattig gemaakt en precies het gedrag van een echte kat heeft deze ook, echt heel goed gedaan. De stad zelf vind ik ook schitterend, erg sci-fi achtig ook zou je haast zeggen al hebben de npc's die erin rondlopen niet echt diepgang, het is ook nogal vreemd volk eerlijk gezegd met hun eigen taal. Ook zijn er vijanden, soort van, tja ik weet niet wat het zijn, soort van pluizachtige beesten die in groepen op je springen, daardoor is het snel gedaan met je. Het is vooral de sfeer die deze game zo bijzonder maakt, want de gameplay zelf vind ik niet heel spectaculair en natuurlijk de Kat zelf. Blijf het schitterende beesten vinden. Ik mis ook echt de 4 katten die bij mij in het ouderlijk huis wonen, helaas kan ik in mijn eigen woning geen dieren houden.

Fonzzz002 (crew)
“Ik mihauw van dit spel”
“Geen game voor pussies. Er waren momenten dat ik d8: dat scheelde een haar-bal!"
“Purr-pecte combinatie van dingen waar ik dol op ben”
Aandacht!

En dat zijn weer genoeg slechte woordgrappen voor deze week .

Als kattenpersoon en game fanaat (die dol is op Little Nightmares en Inside) klinkt Stray als een muziek in de oren. Soortgelijk als Little Nightmares bestaat de game uit eenvoudige platforming en puzzelmomenten met een grote nadruk op het narratief. In tegenstelling tot die games is Stray wat luchtiger, met meer humor en bestaat het meer uit dialogen volgen dan dat het zich geheel op visual storytelling stort.

Het is sowieso bijzonder om een game te zien waarin je geheel voor een kat speelt die realistisch reageert op de omgeving. Alleen al in realistische manieren hoe de kat geanimeerd is en de realistische geluiden die ie maakt zijn indrukwekkend gedaan. Maar Stray voegt allerlei heerlijke, gekke trekjes toe die herkenbaar zijn voor kattenliefhebbers: spullen van bureaus duwen, graag in dozen kruipen, krabben aan banken etc. Deze aspecten kunnen voor heel wat humoristische, maar ook schattige momenten zorgen waarin je de kat gewoon leuk ziet reageren op de wereld. En als de kat niet voor een lach zorgde dan waren het wel de vele personages die leuk regeerde op wat jij deed (ik lag in een deuk toen ik sprong op een tafel waar 2 personages Majong aan het spelen waren. Nog bedankt, mijn oude kat Jey, voor alle keren dat ie besloot op mijn schoot te springen toen ik midden in een pittig game moment zat).

Het verhaal is interessant. Wat begint als een simpele “keer terug naar de kudde” verhaal loopt uit tot verwikkeld raken in een groots probleem die een hele beschaving gevangen houd. De vele personages die je leert kennen zijn goed uitgeschreven en ik wilde ten oprechte dat dingen goed voor hun zouden eindigen. Grafisch is het prachtig om te zien en de laadtijden waren (op de PS5) lekker kort. De omgevingen zagen er zo mooi uit dat ik een groot deel van mijn playtrough gewoon op rustig tempo liep, ipv rennen, om gewoon van de omgeving te kunnen genieten.

In tegenstelling tot wat mijn slechte pun aan het begin van de recensie beweerd is de gameplay eenvoudig: een beetje klimmen, soms wegrennen, standaard stealth stukjes, soms een simpele puzzel. Ik had nergens moeite met de gameplay, maar het werd ook nooit onprettig om te doen oid. De focus zit op een prettige, levendige wereld verkennen en dit doet Stray goed.

Gewoon een goede game die zeker de moeite waard is als je belangstelling bij het thema hebt! Het lijkt er haast op dat 2022 één van mijn favo game jaren kan worden. Ik heb o.a. goed genoten van The Quarry, de Klonoa ports, Sifu, TMNT: Shredder’s Revenge, Kirby: Forgotten Lands en nu Stray. Terwijl o.a. GOW Ragnarok, Bayonetta 3, Hogwarts Legacy, Midnight Suns, The Devil In Me en Mario + Rabbids er nog aan gaan komen. Genoeg te gamen iig.

Gaat een beetje richting een walking sim zeer milde uitdagingen om progressie te boeken voor mij staat gameplay altijd voorop dus mijn spel is het niet helemaal hoe koddig vormgegeven het ook allemaal moge zijn.