Vandal Hearts (1996)

PlayStation / Sega Saturn / PC
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

De grote oorlog tussen de machthebbende Ashah Dynastie en de rebellen, onder leiding van Arris the Sage, bekend als "The Revolution", heeft gezorgd voor de eerste democratische staat van het continent Sostegaria, genaamd Ishtaria. Na de slag is Arris mysterieus verdwenen en vijftien jaar later dreigen de nieuwe leiders weer te vervallen in oude corruptie. Als de trouwe security agent Ash Lambert en zijn kornuiten hier ook steeds bewuster van worden, zullen ze alles doen om Ishtaria weer te herstellen tot vrije staat, zelfs als het tot een nieuwe revolutie leidt.

avatar van metaledje
Wie heeft deze toegevoegd en op gestemd? ben erg benieuwd. dit zijn de rpg's die mij eigenlijk het meest interreseert..Alleen er zijn er zo weinig van..

Een heerlijk verslavend tactical turn based systeem, meeslepend verhaal en tussenscenes, dit was voor mij echt een overdonderend vet spel!!

Deel 2 had je ook maar nooit in europa verkocht, dat is het probleem wat je met meerdere betere games hebt helaas dikke 4.5*

Ik had 'm toegevoegd... Inderdaad een te gekke RPG-stijl die we hier veel te weinig zien (2 nooit europees gereleased idd, was wel vernieuwend, met semi-realtime twist).

Verhaal was echt zo verteld dat je er constant lekker inzat en lekkere bloedspurten die tegen verwachting in goed bij de cartoony stijl graphics past en het geheel een realistischere toon geeft. 5*

ps: als je deze vet vond, heb nog een stapel van dezelfde soort games, moet ze alleen nog toevoegen (Brigandine, Legend of Kartia waren goeie psx titels, Dynasty Tactics voor ps2).

Deze is ook super!

avatar van Fluidvirgo
Deze onlangs weer eens helemaal doorgespeeld. Blijft een sterke game met een inderdaad bij vlagen realistisch verhaal, hoewel ik FF Tactics misschien net iets beter vond.
Is Vandal Hearts 2 eigenlijk ook de moeite van het spelen waard?
De interesse is wel weer gewekt....

****

Vandal Hearts 2 heeft wel degelijk gewoon een Europese release gehad. Ik heb hem gewoon als PAL versie in de kast staan en in de winkel gekocht (vraag me echter niet welke). Met wat geluk scoor je hem nog via Ebay.

Vandal Hearts 1 was echter wel al erg de moeite van het spelen waard. Leuke karakters en een aardig verhaaltje. Haal hem één dezer dagen vast nog wel eens van onder het stof vandaan om te herspelen.

Idd, zag laatst ook de pal versie van 2 op Ebay, nooit geweten, had zelfs de pal-cover als plaatje gebruikt, d'oh... Heb toendertijd de amerikaanse geimporteed om al die rpgs te gamen die in europa nooit, of veel te laat, uitkwamen.

avatar van metaledje
Deze weer eens uit de kast gehaald,sinds ik weet dat mijn ps3, psOne spellen kan afspelen. En ik moet zeggen: ben er weer helemaal verslaafd aan!!!WAT EEN game!! en wat een vette muziek zeg!!! Dit was trouwens mijn eerste strategy/tactical RPG, wel pittiger dan DISGAEA en dergelijke maar o zo boeiend. verhaal en dialogen zijn van zeer hoog niveau. Het ziet er nu wel erg GAAR uit, maar daar kijk je met gemak doorheen,sterker nog het is gewoon lollig om dit grafische terug te zien

Ik weet niet of er voor deze nog meer van dit soort rpg's waren,maar ik kan me voorstellen dat de makers van de tactische rpg's van nu, deze game als een grote inspiratie bron hebben gebruikt!!! HULDE aan het oude KONAMI

kiriyama
Is dit nou ook te krijgen voor de PS3 uit de store of is dat een ander deel? En zo ja, kan iemand mij daar wat over vertellen?

Nee, die ik op PSN en Live heb zien staan is Vandal Hearts: Flames of Judgment. Schijnt een prequel te zijn, beetje zelfde stijl, maar van een ander team...

Reviews zijn redelijk tot best positief.

kiriyama
Hmm, niet echt positief vind ik. Ik wacht denk ik nog maar even tot hij in de aanbieding is. Iniedergeval bedankt voor de reactie.

avatar van Fluidvirgo
Nog een grappig detail: de makers van Vandal Hearts waren duidelijk fan van Ridley Scott's Alien. Een aanzienlijk aantal karakters luisteren naar namen van leden van de Alien-cast.