Guitar Hero III: Legends of Rock (2007)

Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox 360
Music

Ontwikkeld door Neversoft
Uitgegeven door Activision

Deze game laat je, net als in zijn voorgangers, in de rol kruipen van een rockster. Neem de bijgeleverde gitaar in je hand en speel met de muziek mee. De belangrijkste toevoegingen aan dit deel zijn de Battle mode en de mogelijkheid om online te rocken: samen met een vriend of tegen elkaar in een duel. Hierin speel je tegen elkaar en als je bepaalde secties foutloos speelt krijg je power-ups die je kunt gebruiken om het de ander extra moeilijk te maken. In de single player game zullen er drie boss battles te spelen zijn tegen beroemde gitaristen. Eén van de drie is een fictionele gitarist, en de andere twee zijn beroemde gitaristen (waaronder Slash) waartegen je het moet opnemen.

avatar van Dexter
Wat een vet spel. Super verslavend, super muziek en met die gitaar heb je er nog een leuke gadget bij, en het werkt allemaal best goed.

avatar van Bahamut Zero
Wat een verslavend spel is dit, zelfs met de normale controller zit je er uren achter. Moeilijksheidsgraden zijn erg goed uitgewerkt en varieren echt van normaal tot expert, waarbij die laatsten gewoon niet te doen zijn, speel alles dan ook op Easy...

4* voor deze rocker

avatar van Iron Rose
Aangezien Guitar Hero IV en Rock band 2 niet lang meer op zich laten wachten, gooi ik er nog even een reviewtje van deel III tegenaan.

Ik moet bekennen dat ik de meeste lol had met Guitar Hero III: Legends of Rock toen ik de immens grote doos mocht openmaken. Daar zat een mooie, glimmende zwarte Gibson gitaar in die ik binnen no time had volgeplakt met stickers van doodshoofden, rode sterren en het logo van Guns n Roses. Het wordt dan toch een beetje jouw gitaar die je op jouw manier kan gaan pimpen. Je kunt er zelfs hele faceplates op monteren om zo jou gitaar nog aparter te maken. De gitaar zelf voelt wat zwaarder aan dan die van Guitar Hero II (360 versie) en ook het ontwerp vind ik een stuk mooier dan de vorige. Waar die er van deel II er ruiger (en witter) uitziet en niet zou misstaan bij een cheesy 80's rockband is deze rustiger en stijlvoller zonder ook maar ergens een sissy look te krijgen. Wat natuurlijk het mooiste is is het feit dat ie ook nog eens draadloos is, zodat je niet bang hoeft te zijn dat je je nekt breekt over de draden. Over de gitaar dan dus ook niets dan lof.

Dat de gameplay niet is veranderd mag geen verassing heten. Dit zal ook niet gaan veranderen in de komende delen. Het is dus nog steeds een kwestie van de juiste kleur indrukken met je linkervinger en aanslaan met je rechter zodra de noot de onderste lijn raakt. Bij lange noten kan je dan ook nog even met de whammy bar spelen om het geluid te vervormen en zo extra punten te verdienen. Je kunt ook nog extra punten krijgen door je gitaar omhoog te gooien, waarna het publiek gaat juichen en ritmisch mee klapt. Je kunt dit echter alleen doen als je genoeg starpower hebt, die je kunt verzamelen door simpelweg tijdens een bepaald stuk een paar opeenvolgende noten correct te spelen. De whammy bar en het kantelen van je gitaar houden de variatie er lekker in, al ben ik geen groot fan van het kantelen. Het haalt je namelijk heel snel uit je concentratie, iets wat je echt niet kunt hebben bij een game als GH, zeker als je ook nog voor een highscore gaat.

Een game als GH valt of staat wat mij betreft bij de tracklist. Ik hou zelf heel veel van (hard)rock en metal dus met GH zit ik meestal wel goed. Toch valt, voor een muziekgame met de ondertitel ''legends of rock'' de tracklist een klein beetje tegen. Het is in ieder geval iets minder dan deel II, al blijft dat natuurlijk nog steeds een kwestie van smaak. Met tracks van Guns n Roses, Iron Maiden, Metallica, Scorpions en Poison (Talk Dirty is onbetaalbaar) is het wel volop genieten hoor. Groot pluspunt van dit deel is dat er ook een stuk minder covers in zitten dan de vorige delen. Want zoals ik ooit op een andere site schreef: Iron Maiden zonder Bruce Dickinson en GNR zonder Axl is als een tropisch eiland zonder zon. Bovendien ben ik emotioneel nog steeds niet helemaal over het feit heen dat de cover van Avenged Sevenfold's Beast and the Harlot zo vreselijk verneukt klonk in deel II. Ik draag deze band een heel warm hart toe en dit deed echt pijn. Maar goed, minder covers dus in dit deel en dat is heel goed.

Nieuw in dit deel zijn de boss battles. Er zijn in totaal drie van deze battles, tegen Slash, tom Morrello en Lou the Devil. ook hier zal de ondertitel ''legends of rock'' wel enige affiniteit mee hebben. Aangezien Lou the Devil een fictief personage is (goh) blijven alleen de heren Hudson en Morello over als Legends. Slash is en blijft een held maar over Morello heb ik mn twijfels hoor. Ik wil geen Rage against the machine fans op hun pik trappen maar ik vind Tom Morello echt geen guitar legnd ofzo. Ik snap Activision's keuze ook niet echt, ik bedoel, kies dan in ieder geval een gitarist van een goede band (shit doe ik het alsnog). Buiten de discussie wie wel een legend is en wie niet moet ik zeggen dat ik de boss battles wel kon waarderen. Door de juiste noten te spelen kun je aanvallen verdienen die je weer los kunt laten op je tegenstander om die het zo lastig mogelijk te maken. Zo kun je 'm dubbele noten geven of m kennis laten maken met een hogere moeilijkheidsgraad. Het is tof uitgewerkt en ook erg spannend omdat je je tegenstander voor het einde van het nummer moet hebben uitgeschakeld. Dat je na winst met Slash en Tom Morello (alsof je dat zou willen hahaha) zelf mag spelen is natuurlijk helemaal gaaf.

Maar nu kom ik bij het grootste probleem wat ik heb met GH, namelijk de moeilijkheidsgraad. Tot medium lukt me wel maar helaas is de overstap naar hard te moeilijk. Het gaat veel te snel en er komt ook nog eens een extra knop bij. Kortom, gewoon onmogelijk voor mij. Ik kan echt tijd in gaan steken, maar ik weet dat dan mn PS3, mn gitaar of allebei het raam utivliegen van frustratie. Hierdoor blijf ik toch beperkt tot easy en medium, wat toch vrij snel gaat vervelen. ik hoop dat in deel IV de moeilijkheidsgraad flink omlaag gaat zodat ik misschien, ooit, op een dag ook eens een nummer op hard kan uitspelen.

Qua presentatie zit het wel snor met GH III. Nieuw zijn de (hele) korte filmpjes in de career modedie het 'verhaal' vertellen. Het is leuk gedaan maar van heel veel toegevoegde waarde is het niet. De graphics zien er prima uit op mn HD TV en ook het geluid is erg fraai. Natuurlijk zit de GH vibe er weer lekker in, te merken aan de leuke optredens en humor. Heel serieus wordt het dan ook allemaal niet.

Samenvattend is Guitar Hero III een game voor mij maar toch ook weer niet. De muziek is helemaal mijn ding maar het wordt toch allemaal net te snel te moeilijk waardoor de game vaak al snel weer de kast in verdwijnt. Dat neemt echter niet weg dat de game bol staat van de kwaliteit en je daarnaast ook nog eens een gave gitaar krijgt. Mocht je goed zijn in dit soort ritme games, over heel veel doorzettingsvermogen beschikken of gewoon teveel tijd overhebben dan mag je een vol punt bij mijn score optellen. Sorry overigens dat mn review op sommige momenten een beetje een Morello/RATM afzeik verhaal werd; ik vind dat ene nummer van ze echt best aardig.....

+ tracklist
+ mooie gitaar
+ presentatie
+ boss battles
+ 'talk dirty to me'

- tracklist
- overstap medium- hard is te groot
- 100 euro is een hoop geld

3,5* (ps3)

Wie overigens kan raden uit welke band en uit welke frontman mijn username bestaat krijgt een dikke pluim.

avatar van superdude
topgame! ik speel ook echt gitaar dus ik dacht eerst dit is echt dom, als ik echt gitaar kan spelen waarom zou ik dan zon plastic ding oppaken een beetje op knopjes tikken? maar het is verrasend leuk, de gameplay werkt heel erg goed en de tracklist is naar mijn mening erg goed! met de controller kan ik lekker expert maar ik speel het liefst met de gitaar daar kan ik hard wel aan, tot raining blood
ik vind dit veruit de beste uit de serie vanwege de trakclist en de sfeer
en slash rockt!
erg mooie graphics ook!

gameplay 90
sound 90
graphics 90
speelwaarde 90

avatar van solidKevin
Guitar Hero 3 is bij uitstek de uitdagendste GH-game die ik tot nu toe heb gespeeld. Veel nummers op Hard hebben een vleugje Expert erdoor. Dit komt voornamelijk doordat Neversoft in veel nummers gebruik maakt van drie 'noten' (ofwel drie knoppen). Verder een prima Guitar Hero, maar de covers zijn meh en het aantal memorabele nummers waardoor je de game weer eens opstart ontbreken.

Eindbeoordeling: 7 (3,5*)