Guitar Hero III: Legends of Rock (2007)

Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox 360
Music

Ontwikkeld door Neversoft
Uitgegeven door Activision

Deze game laat je, net als in zijn voorgangers, in de rol kruipen van een rockster. Neem de bijgeleverde gitaar in je hand en speel met de muziek mee. De belangrijkste toevoegingen aan dit deel zijn de Battle mode en de mogelijkheid om online te rocken: samen met een vriend of tegen elkaar in een duel. Hierin speel je tegen elkaar en als je bepaalde secties foutloos speelt krijg je power-ups die je kunt gebruiken om het de ander extra moeilijk te maken. In de single player game zullen er drie boss battles te spelen zijn tegen beroemde gitaristen. Eén van de drie is een fictionele gitarist, en de andere twee zijn beroemde gitaristen (waaronder Slash) waartegen je het moet opnemen.

avatar van Devoo
Oké, ik moet nu klikken op quote bericht, om een reactie te kunnen plaatsen, want het tekstvak staat niet meer onderaan het scherm. Maar goed. Guitar Hero is gewoon een super verslavend spel, die het niet moet hebben van zijn geweldige graphics, maar gewoon van de geniale gameplay waar je maar niet genoeg van kunt krijgen. Top spel! 5*

avatar van Bahamut Zero
Wat een verslavend spel is dit, zelfs met de normale controller zit je er uren achter. Moeilijksheidsgraden zijn erg goed uitgewerkt en varieren echt van normaal tot expert, waarbij die laatsten gewoon niet te doen zijn, speel alles dan ook op Easy...

4* voor deze rocker

Tsss, easy is echt niks

Idd
Ik speel eigelijk altijd op Hard, expert moet ik maar eens aan beginnen denk ik.

Als je hard onder de knie hebt is expert goed te doen. Je merkt ook gewoon echt dat je beter wordt naarmate je meer speelt, dat is een van de dingen die deze game zo goed maakt. Alleen die godverdomde solo in Cult Of Personality is ondoenlijk

avatar van Bahamut Zero
Jullie spelen allemaal met de gitaar neem ik aan?

Uiteraard, met 'n controller komt die game toch totaal niet over?

avatar van Metalfist
Ik denk dat hij eerder bedoelt dat we het echte instrument bespelen. Een Gibson bijvoorbeeld

Neh, dan had 'ie denk ik "Jullie spelen allemaal gitaar?" gezegd, in plaats van te vragen of we mét 'n gitaar spelen?

Maar voor de volledigheid: ik speel niet met 'n échte gitaar

avatar van Metalfist
Eender wat zijn vraag is, het antwoord is bij allebei ja Bij mij toch

avatar van Bahamut Zero
Ik bedoel uiteraard de Guitar Hero gitaar die in de winkels verkrijgbaar is

avatar van wiiplayer
Easy zuigt, op expert heb je tenminste nog het gevoel dat de noten er iets mee te maken hebben

Nee precies, als je een beetje goed wordt, dan zul je toch zien dat de game eigenlijk pas leuk wordt vanaf expert. Erop terugkijkend vraag ik me af hoe ik ooit níet vijf sterren op elk nummer bij easy kon halen

En (tromgeroffel) het is me na drie dagen oefenen eindelijk gelukt fatsoenlijk door de solo van Cult Of Personality heen te komen, jeej!

Slash is 'n eitje, je moet gewoon weten wanneer je je power-ups in moet zetten Dat is trouwens ook precies hetgene wat die boss-battles zo vervelend maakt: in wezen hangt het helemaal niet van je vaardigheden af. Ik versloeg Slash dan ook zomaar toevallig op een keertje

het is een erg goed spel leuk om met vrienden te spelen,

het feit dat er 4 verschillende niveau´s zijn in deze game maakt het extra moeilijk en leuk.

easy is ook echt makkelijk

medium gaat wel

hard went er snel met de 5de knop

expert is voor mij nog te moeilijk

een dikke 4.5

En dat noemt zich Slash...

Speel het momenteel niet zoveel meer, heb te veel andere vette games.

Maar ik zal het binnenkort wel weer oppakken, voor zover dat lukt. Ik herinner me namelijk nog dat ik vast zat bij Slipknot op Expert. Damn, ik haat dat nummer. =(

avatar van Obscure Thing
Karl schreef:
En dat noemt zich Slash...

dan moet je toch wel echt gitaar kunnen spelen in plaats van een computer spelletje!

Laat ik het zo zeggen, Als sommige van die guitar hero verslaafden al hun tijd in het echte gitaarspelen hadden gestoken konden ze nu aardig spelen!

Ik ben blij dat ik deze game vandaag toch gekocht heb en ik zal als de volgende deel uit komt ook die kopen.

Dit vind ik echt een game die je op elke moeilijkheidsgraad wilt uitspelen en dat heb ik nooit met games dus dat is een goed teken.

Ik ben blij dat ik heb gemiddelde omhoog kan halen en dat deze in mijn persoonlijke top 10 staat.

Weet iemand misschien hoe ik mijn Guitar voor de PS3 op mijn computer kan gebruiken bij GH 3??

joeri592
mensen, dit spel is bij bart smit incl. gitaar voor maar 70 euro!!!
mijn vraag is is de xbox 360 gitaar draadloos??

avatar van Obscure Thing
ja die van guitar hero 3 wel en van 2 niet!

o dat is mooi dan ga ik guitar hero 3 halen:D

Op de PC is medium echt ondoenlijk!

Medium? PC of niet, dat kan ik me maar moeilijk voorstellen

joeri592
zo moeilijk is medium niet

avatar van ps3me
ik heb een hele vette ervaring aan avonden achter elkaar dit spel spelen
super leuk echt ee must have

avatar van Iron Rose
Aangezien Guitar Hero IV en Rock band 2 niet lang meer op zich laten wachten, gooi ik er nog even een reviewtje van deel III tegenaan.

Ik moet bekennen dat ik de meeste lol had met Guitar Hero III: Legends of Rock toen ik de immens grote doos mocht openmaken. Daar zat een mooie, glimmende zwarte Gibson gitaar in die ik binnen no time had volgeplakt met stickers van doodshoofden, rode sterren en het logo van Guns n Roses. Het wordt dan toch een beetje jouw gitaar die je op jouw manier kan gaan pimpen. Je kunt er zelfs hele faceplates op monteren om zo jou gitaar nog aparter te maken. De gitaar zelf voelt wat zwaarder aan dan die van Guitar Hero II (360 versie) en ook het ontwerp vind ik een stuk mooier dan de vorige. Waar die er van deel II er ruiger (en witter) uitziet en niet zou misstaan bij een cheesy 80's rockband is deze rustiger en stijlvoller zonder ook maar ergens een sissy look te krijgen. Wat natuurlijk het mooiste is is het feit dat ie ook nog eens draadloos is, zodat je niet bang hoeft te zijn dat je je nekt breekt over de draden. Over de gitaar dan dus ook niets dan lof.

Dat de gameplay niet is veranderd mag geen verassing heten. Dit zal ook niet gaan veranderen in de komende delen. Het is dus nog steeds een kwestie van de juiste kleur indrukken met je linkervinger en aanslaan met je rechter zodra de noot de onderste lijn raakt. Bij lange noten kan je dan ook nog even met de whammy bar spelen om het geluid te vervormen en zo extra punten te verdienen. Je kunt ook nog extra punten krijgen door je gitaar omhoog te gooien, waarna het publiek gaat juichen en ritmisch mee klapt. Je kunt dit echter alleen doen als je genoeg starpower hebt, die je kunt verzamelen door simpelweg tijdens een bepaald stuk een paar opeenvolgende noten correct te spelen. De whammy bar en het kantelen van je gitaar houden de variatie er lekker in, al ben ik geen groot fan van het kantelen. Het haalt je namelijk heel snel uit je concentratie, iets wat je echt niet kunt hebben bij een game als GH, zeker als je ook nog voor een highscore gaat.

Een game als GH valt of staat wat mij betreft bij de tracklist. Ik hou zelf heel veel van (hard)rock en metal dus met GH zit ik meestal wel goed. Toch valt, voor een muziekgame met de ondertitel ''legends of rock'' de tracklist een klein beetje tegen. Het is in ieder geval iets minder dan deel II, al blijft dat natuurlijk nog steeds een kwestie van smaak. Met tracks van Guns n Roses, Iron Maiden, Metallica, Scorpions en Poison (Talk Dirty is onbetaalbaar) is het wel volop genieten hoor. Groot pluspunt van dit deel is dat er ook een stuk minder covers in zitten dan de vorige delen. Want zoals ik ooit op een andere site schreef: Iron Maiden zonder Bruce Dickinson en GNR zonder Axl is als een tropisch eiland zonder zon. Bovendien ben ik emotioneel nog steeds niet helemaal over het feit heen dat de cover van Avenged Sevenfold's Beast and the Harlot zo vreselijk verneukt klonk in deel II. Ik draag deze band een heel warm hart toe en dit deed echt pijn. Maar goed, minder covers dus in dit deel en dat is heel goed.

Nieuw in dit deel zijn de boss battles. Er zijn in totaal drie van deze battles, tegen Slash, tom Morrello en Lou the Devil. ook hier zal de ondertitel ''legends of rock'' wel enige affiniteit mee hebben. Aangezien Lou the Devil een fictief personage is (goh) blijven alleen de heren Hudson en Morello over als Legends. Slash is en blijft een held maar over Morello heb ik mn twijfels hoor. Ik wil geen Rage against the machine fans op hun pik trappen maar ik vind Tom Morello echt geen guitar legnd ofzo. Ik snap Activision's keuze ook niet echt, ik bedoel, kies dan in ieder geval een gitarist van een goede band (shit doe ik het alsnog). Buiten de discussie wie wel een legend is en wie niet moet ik zeggen dat ik de boss battles wel kon waarderen. Door de juiste noten te spelen kun je aanvallen verdienen die je weer los kunt laten op je tegenstander om die het zo lastig mogelijk te maken. Zo kun je 'm dubbele noten geven of m kennis laten maken met een hogere moeilijkheidsgraad. Het is tof uitgewerkt en ook erg spannend omdat je je tegenstander voor het einde van het nummer moet hebben uitgeschakeld. Dat je na winst met Slash en Tom Morello (alsof je dat zou willen hahaha) zelf mag spelen is natuurlijk helemaal gaaf.

Maar nu kom ik bij het grootste probleem wat ik heb met GH, namelijk de moeilijkheidsgraad. Tot medium lukt me wel maar helaas is de overstap naar hard te moeilijk. Het gaat veel te snel en er komt ook nog eens een extra knop bij. Kortom, gewoon onmogelijk voor mij. Ik kan echt tijd in gaan steken, maar ik weet dat dan mn PS3, mn gitaar of allebei het raam utivliegen van frustratie. Hierdoor blijf ik toch beperkt tot easy en medium, wat toch vrij snel gaat vervelen. ik hoop dat in deel IV de moeilijkheidsgraad flink omlaag gaat zodat ik misschien, ooit, op een dag ook eens een nummer op hard kan uitspelen.

Qua presentatie zit het wel snor met GH III. Nieuw zijn de (hele) korte filmpjes in de career modedie het 'verhaal' vertellen. Het is leuk gedaan maar van heel veel toegevoegde waarde is het niet. De graphics zien er prima uit op mn HD TV en ook het geluid is erg fraai. Natuurlijk zit de GH vibe er weer lekker in, te merken aan de leuke optredens en humor. Heel serieus wordt het dan ook allemaal niet.

Samenvattend is Guitar Hero III een game voor mij maar toch ook weer niet. De muziek is helemaal mijn ding maar het wordt toch allemaal net te snel te moeilijk waardoor de game vaak al snel weer de kast in verdwijnt. Dat neemt echter niet weg dat de game bol staat van de kwaliteit en je daarnaast ook nog eens een gave gitaar krijgt. Mocht je goed zijn in dit soort ritme games, over heel veel doorzettingsvermogen beschikken of gewoon teveel tijd overhebben dan mag je een vol punt bij mijn score optellen. Sorry overigens dat mn review op sommige momenten een beetje een Morello/RATM afzeik verhaal werd; ik vind dat ene nummer van ze echt best aardig.....

+ tracklist
+ mooie gitaar
+ presentatie
+ boss battles
+ 'talk dirty to me'

- tracklist
- overstap medium- hard is te groot
- 100 euro is een hoop geld

3,5* (ps3)

Wie overigens kan raden uit welke band en uit welke frontman mijn username bestaat krijgt een dikke pluim.

avatar van ps3me
je naam bestaat uit een duitse rockband en de frontmen weet ik niet