Minecraft Dungeons (2020)

Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Double Eleven en Mojang
Uitgegeven door Mojang

Vecht je een weg door een actie-avontuur dat zich afspeelt in het Minecraft-universum en is geïnspireerd op klassieke dungeoncrawlers. Trotseer de dungeons alleen of werk samen met je vrienden. Tot vier spelers kunnen zich samen een weg proberen te banen door uiteenlopende levels boordevol schatten, in een episch avontuur om de dorpsbewoners te redden en de kwaadaardige Aartsverschoppeling te verslaan. Ontdek een schat aan nieuwe wapens en voorwerpen die je helpen zwermen vijanden te verslaan. Vecht of vlucht door valleien, moerassen en natuurlijk mijnen. Elke avonturier die dapper of dom genoeg is om deze blokkerige en prachtige wereld te ontdekken, moet wel goed voorbereid voor de dag komen.

Zit meteen in GamePass, einde middag eens spelen met z'n 3'en (local co-op), benieuwd of het wat is. Ben zelf wel fan van (de laatste) Diablo, maar minder van Minecraft. Dit lijkt een aardige combi.

Gisteren een uur gespeeld samen met mijn zoon en dochter. Wat een goed vermaak is dit, houd je van Minecraft dan vind je dit leuk, maar houd je zoals ik niet echt van Minecraft, maar wel van Diablo: dan vind je dit ook leuk. Toffe co-op game (allemaal op 1 isometrisch scherm, dus niet gedeeld scherm). Lekker veel fighting, veel loot, veel verschillende enemies, simpel upgrade/enchantment system. Maar bovenal: gewoon veel fun.

Om beurten lopen we onze karakters te tunen, zijn we op zoek naar secrets/lootboxes in de levels, gaan we massa's enemies te lijf met onze eigen persoonlijke getunede wapen-arsenaal en special skills. Samen en tactisch eindbazen te lijf, etc... Speelt ook goed vloeiend en de game laad ook veel sneller dan bijv de originele Minecraft (dat die game zo traag is op een oneX is echt triest en dat met 4 man local co-op doen is niet te doen qua frame rate, vastlopers, etc..).

Nu maar hopen dat de levels wat gevarieerd zijn en het niet eentonig wordt wat ik her en der helaas wel lees nl. Hoe dan ook, qua family game is dit nu al een topper, gaan we nog veel plezier mee hebben.

Na 3 tevergeefse pogingen hebben we nu zojuist eindelijk met z’n 3’en de Arch-Illager verslagen. Dolle pret, ook goed gebalanceerde game dit. De eerste paar keren dat we bij de eindbaas kwamen waren we simpelweg nog niet sterk genoeg, dus eerst wat levels replayen, betere gear vergaren, uplevelen, etc. Ook tof dat er af en toe nog verrassingen inzitten met nieuwe specials/enchantments/bijzondere-wapens etc.

En nu kunnen we alle levels gaan spelen op een moeilijker niveau zodat je nog betere gear krijgt. Nog een keer de eindbaas verslaan en je unlockt het hoogste niveau apocalyptic. Wil je dat niveau een beetje aankunnen dan moet je wel richting de level100 zijn heb ik begrepen. We schommelen nu rond de level45.

Nog genoeg te doen dus maar voor nu een dikke 4*