Minecraft Dungeons (2020)

Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One / PC
Action / RPG

Ontwikkeld door Double Eleven en Mojang
Uitgegeven door Mojang

Vecht je een weg door een actie-avontuur dat zich afspeelt in het Minecraft-universum en is geïnspireerd op klassieke dungeoncrawlers. Trotseer de dungeons alleen of werk samen met je vrienden. Tot vier spelers kunnen zich samen een weg proberen te banen door uiteenlopende levels boordevol schatten, in een episch avontuur om de dorpsbewoners te redden en de kwaadaardige Aartsverschoppeling te verslaan. Ontdek een schat aan nieuwe wapens en voorwerpen die je helpen zwermen vijanden te verslaan. Vecht of vlucht door valleien, moerassen en natuurlijk mijnen. Elke avonturier die dapper of dom genoeg is om deze blokkerige en prachtige wereld te ontdekken, moet wel goed voorbereid voor de dag komen.

Zit meteen in GamePass, einde middag eens spelen met z'n 3'en (local co-op), benieuwd of het wat is. Ben zelf wel fan van (de laatste) Diablo, maar minder van Minecraft. Dit lijkt een aardige combi.

Gisteren een uur gespeeld samen met mijn zoon en dochter. Wat een goed vermaak is dit, houd je van Minecraft dan vind je dit leuk, maar houd je zoals ik niet echt van Minecraft, maar wel van Diablo: dan vind je dit ook leuk. Toffe co-op game (allemaal op 1 isometrisch scherm, dus niet gedeeld scherm). Lekker veel fighting, veel loot, veel verschillende enemies, simpel upgrade/enchantment system. Maar bovenal: gewoon veel fun.

Om beurten lopen we onze karakters te tunen, zijn we op zoek naar secrets/lootboxes in de levels, gaan we massa's enemies te lijf met onze eigen persoonlijke getunede wapen-arsenaal en special skills. Samen en tactisch eindbazen te lijf, etc... Speelt ook goed vloeiend en de game laad ook veel sneller dan bijv de originele Minecraft (dat die game zo traag is op een oneX is echt triest en dat met 4 man local co-op doen is niet te doen qua frame rate, vastlopers, etc..).

Nu maar hopen dat de levels wat gevarieerd zijn en het niet eentonig wordt wat ik her en der helaas wel lees nl. Hoe dan ook, qua family game is dit nu al een topper, gaan we nog veel plezier mee hebben.

Na 3 tevergeefse pogingen hebben we nu zojuist eindelijk met z’n 3’en de Arch-Illager verslagen. Dolle pret, ook goed gebalanceerde game dit. De eerste paar keren dat we bij de eindbaas kwamen waren we simpelweg nog niet sterk genoeg, dus eerst wat levels replayen, betere gear vergaren, uplevelen, etc. Ook tof dat er af en toe nog verrassingen inzitten met nieuwe specials/enchantments/bijzondere-wapens etc.

En nu kunnen we alle levels gaan spelen op een moeilijker niveau zodat je nog betere gear krijgt. Nog een keer de eindbaas verslaan en je unlockt het hoogste niveau apocalyptic. Wil je dat niveau een beetje aankunnen dan moet je wel richting de level100 zijn heb ik begrepen. We schommelen nu rond de level45.

Nog genoeg te doen dus maar voor nu een dikke 4*

SeptuSword
Met een ranged weapon zijn de bosses in deze game erg makkelijk te exploiten. De boss zit als het ware vastgeketend in zijn area en jij als speler kan de area veilig verlaten, je cooldowns resetten voor volledige health. Stap daarna weer terug in de area van de boss, schiet met een ranged cooldown op de boss en loop weer gauw terug in de veiligheid. Zwak design.

Verder aardige game maar lijkt mij leuker met vrienden als je die hebt.

Nieuwe DLC vandaag en de game wordt ook fysiek uitgebracht:
New Dungeons DLC and more on September 8 | Minecraft

Ook een tijdje geleden mee begonnen, en het mag als blasfemie klinken, ik heb hier meer plezier aan dan aan Diablo 3.

Grovonion schreef:

Da's voorbij blasfemie ja. Dit zeg je op het punt dat je al schuldig bevonden en gekruisigd bent, wachtend op een langzame dood.

MAar ik heb ook een punt, Diablo 3 is gewoon een ander spel, ik heb er een tiental uren ingestoken en weinig plezier raan beleefd. Diablo II is toch nog steeds "het" Diablo spel voor me.

Diablo 3 heb ik toch makkelijk een 100tal uur in gestoken destijds op PC (werd bijgehouden door een of ander programma, herinner me de naam niet) en zou wellicht net zoveel erin kunnen doen op de Switch met alle content erbij (want vroeg of laat koop ik het wellicht wel eens). Wat niet weg neemt dat ook voor mij Diablo 2 het betere spel is. En ik zowaar uitkijk naar de remake. Alleen in de hoop dat het ook de moeite is en er ook echt nog komt met het fiasco waarin Blizzard zich op het moment in bevind.

Ik hoop van wel. Zo niet. Ach ja. Ook geen ramp.
Minecraft Dungeons zie ik me echter niet meteen spelen. Danig veel soortgelijke spelen (echt wel een overaanbod aan dungeon crawlers) dat ik letterlijk maar eentje van de stapel hoef te grijpen die ik al in bezit heb en me esthetisch wat meer doet (eg een Torchlight, de diverse Warhammer varianten (met name Inquisitor), Vikings etc etc).

Solide game, als er iets ontbreekt is het vermoedelijk de herspeelwaarde die de echt grote games hebben. Na de eerste keer verslaan van de Arch-Illager heb ik niet meer zo veel zin nog verder de boel af te grinden. Er is ook niet meer erg veel content, behalve achter een DLC-pay-wall verstopt zijn er nog een paar dagelijkse missies, een paar hidden missies en 2 eilanden (met telkens 2 dungeons, lijkt DLC die bij de "Hero"-edition bijhoort) om te doen. Misschien als er eens ooit een GOTYE editie verschijnt dat ik nog eens terugkeer.

Maar voor 10€ uit de discount-bak heeft zich dit toch erg geloond.

Magere 4 sterren is het verdict. ****