Hot Wheels: Race Off (2016)

Android / Apple iOS
Racing / Action

Ontwikkeld door Hutch
Uitgegeven door Hutch

Doorloop de zestig Hot Wheels stuntbanen en ontgrendel de dertig Hot Wheels auto's. Verbeter de snelheid, grip en stabiliteit van de bolides om op de baan de finish te kunnen bereiken. Deze eigenschappen zijn hard nodig want de banen worden gekenmerkt door steile hellingen, loopings, springschansen, boosters, liften en obstakels.

avatar van JonnieBrasco
Mijn zoontje spaart Hot Wheels autootjes (in welke winkel liggen ze niet?), verwondert zich over de mooie modellen en experimenteert in zijn slaapkamer met het bouwen van de mooiste banen. Maar deze game is een minstens zo interessante tijdsbesteding voor (vader en) zoon. En voor het bedrag van 2 euro (waar je met een beetje geluk twee autotootjes van koopt) speel je deze game app "Hot Wheels: Race Off" ad-vrij.

De besturing is simpel: een gaspedaal rechts en een rempedaal links waarmee je ook in de achteruit kunt. Maar om bij de finish te komen is geduld nodig en zijn soms vele pogingen nodig. Soms is je auto nog niet goed genoeg en moet je simpelweg meer geld oprapen. Daarnaast is het de ene keer zo dat opportunistisch dom gas geven leidt tot succes, en de andere keer zo dat juist heel beheerst, puzzelend en berekenend rijden leidt tot de finish. En ook al speel je het vanaf een (3D) zijaanzicht en hoef je niet te sturen, de diversiteit van de banen en baanonderdelen maken de gameplay toch tot een succes. De 'physics' zijn ook dik in orde, zelfs een beetje over-the-top in orde. Iets minder aan de gameplay is misschien dat de auto, wanneer hij explodeert, altijd op dezelfde manier explodeert en het niet altijd logisch is dat hij explodeert.

De grootste kracht van het spel zit hem denk ik in de fantastische kleurrijke graphics die ook op een klein schermpje heel helder zijn. De banen zien er mooier en vloeiender uit dan bij het speelgoed, de auto's zijn waanzinnig en de talrijke soorten baanonderdelen en hun animaties zijn mooi uitgewerkt. Een genot om doorheen te rijden. Op de achtergrond wordt de schijn gewekt van prachtige baangedeelten die je nog tegoed hebt, illusie mag best bijdragen aan het genot. Grafisch gezien hebben de makers het gewoon erg goed gedaan.

De muziek en sound effects zijn ok, maar wel een groot minpunt dat hier niet wat meer variatie in zit. De V8 muscle car sound samples zijn goed, maar wat variatie bij verschillende type auto's was beter geweest.

Samenvattend; grafisch is het uitstekend, er is een rijk palet aan banen en auto's, prima gameplay en geluid dat iets tekort schiet. Uren speelplezier voor jong en oud. De single player mode is voor ons al meer dan genoeg. 4*

Meer dan 50.000.000 downloads en 4,1* op basis van 685.000 reviews in de Play store.